Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Scania CK230UB/Slupsk (2008) leveret til Arriva Danmark som nr. 1928

Scania CK230UB/Slupsk

Indregistreret første gang 18. december 2008

Stelnr.: YS2K4X20001862709
Byggenr.: 413850

Bussens ejere og numre mv. gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNoter
NyleveringArriva Danmark nr. 1928XD927792-2-1Movia
2011-12-11Anchersen Rute nr. 3235XD927792-2-1Movia
2012-08Anchersen nr. 3235XD927792-2-1Movia

Aktuel garage og anvendelse:

Jernholmen - linje 22, 31, 33, 34, 35, 36, 132, 137, 139

Hændelser:

Alle billeder af bussen:

Arriva 1928 ved Dragør Nordstrand

Arriva 1928 ved Dragør Nordstrand

Linje 75E kan spores helt tilbage til midten af 1960'erne, hvor der blev indført nogle få afgange med hurtigbusser på linje 33 mellem Rådhuspladsen og Dragør i myldretiderne. Under HT udskiltes disse ture med nummeret 33H, som dermed blev den første hurtigbus på Amager. Linjen tiltrak dengang mange passagerer og fik derfor i begyndelsen af 1980'erne indsat HTs første ledbusser i bybusdrift. De blev dog siden flyttet til andre linjer. I april 1989 skiftede linjen nummer til 75E og er også med hensyn til ruteføring blevet ændret mange gange gennem årene. Væsentligst blev linjen i 1998 afkortet fra Rådhuspladsen til Tårnby st., da Kastrupbanen åbnede, og da metroen i 2002 kom til, omlagdes linjen til Ørestad st. Linjen havde indtil august 2003 endestation ved Dragør Nordstrand, som den herefter betjente i et sløjfearrangement, men i marts 2008 forlængedes den fra Nordstranden og øst om Lufthavnen til busterminalen i Lufthavnens terminal 2. Arriva 1928, Scania OmniLink årg. 2008, passerer den gamle vendesløjfe ved Nordstranden, som ligger på Nordre Dragørvej ved Blokhusvej. Nu er linjen nedlagt, og dermed forsvandt både den første og den sidste ekspresbus (bortset fra linje 350S) fra Amager.

Foto: Thomas de Laine, 3. april 2009.