Myldretid

Menu

Busbasen & vognlister

Scania CL94UB/Katrineholm (2001) leveret til Scania

Scania CL94UB/Katrineholm

Indregistreret første gang 20. april 2001

Stelnr.: YS4L4X20001837679

Bemærkninger: Tidligere registreret som DAB-bygget.

Bussens ejere og numre mv. gennem tiden:

FraEjer og nr.Reg.nr.DøreTrafikselskab eller landNoter
NyleveringScaniaRV920432-2-1Demobus
2001Arriva Danmark nr. 1765RV920432-2-1HTLånevogn
2001-07-18City-Trafik nr. 2028RV920432-2-1HT
2001-10-09Fjord-bus nr. 7412RV920432-2-1HTLånevogn
2002-01-07City-Trafik nr. 2028RV920432-2-1HT
2005-07-01Københavns Lufthavn (CPH)RV920432-2-1
2005City-Trafik nr. 2028RV920432-2-1HT
2007-01-01City-Trafik nr. 2028RV920432-2-1Movia
2012-10-21Nobina Danmark nr. 2028RV920432-2-1MoviaLånevogn
2012City-Trafik nr. 2028RV920432-2-1Movia
2014-07-01Keolis nr. 2028RV920432-2-1Movia

Aktuel garage og anvendelse:

Helsinge

Hændelser:

Alle billeder af bussen:

City-Trafik 2028 som lånevogn hos Københavns Lufthavne

City-Trafik 2028 som lånevogn hos Københavns Lufthavne

1. juli 2005 overtog Københavns Lufthavne selv kørslen på shuttlebussen i Lufthavnen. Ruten, der kører mellem Indenrigsterminalen (Terminal 1) og Udenrigsterminalen (Terminal 2 og 3) med nogle enkelte stoppesteder undervejs, er gratis at benytte, og kører hvert 10. minut - dog oftere morgen og eftermiddag. I sin tid oprettedes linjen i 1995, hvor DSB busser for Lufthavnen udførte kørslen med DAB-servicebusser, der kørte i mørkeblå CPH-bemaling (2 i rute og 1 i reserve). Fra 1. juli 2000 blev det overladt til HUR at stå for kørslen, og ved den lejlighed fik shuttlebussen linjenummer 38. I første omgang fortsatte Combus som entreprenør, men efter licitation tog Larsen Turistbusser over med virkning fra 1. januar 2001. I forbindelse med dette selskabs kollaps, overgik kørslen 24. september samme år til City-Trafik, der efterfølgende også vandt det egentlige genudbud af ruten. Larsen Turistbusser skulle have indsat Mercedes Cito-midibusser, men disse nåede ikke at blive leveret. Den ene af de to anvendte busser var dog en Mercedes Cito-lånevogn i lysegul, mens den anden gerne var en handicapbus fra selskabets HUR-handicapkørsel. (De bestilte Cito'er endte i øvrigt senere i Aalborg som servicebusser, mens lånevognen kom til Grenå.) City-Trafik indsatte egne busser, og nu begyndte 12 m-busserne at husere på linjen - dog havde man en enkelt DAB-servicebus en overgang. I hele HUR-perioden har linjen fortsat været gratis at benytte. Ved Lufthavnens egen overtagelse af kørslen, er linjenummer 38 bortfaldet, og City-Trafik er ikke længere entreprenør på linjen. I stedet udfører Lufthavnen for første gang selv kørslen. Til dette formål lejedes fra City-Trafik busserne 2028, DAB-bygget Scania OmniLink, og 2307-2308, DAB serie 15. De sidstnævnte har dog ikke været anvendt - det har Lufthavnens egne Mercedes-Benz O.405-højgulvsbusser til gengæld. At Københavns Lufthavne har ønsket at overtage kørslen selv hænger formentlig sammen med et ønske om at kunne integrere kørslen med øvrige kørsler i Lufthavnen, som man i forvejen selv udfører. 16. august 2005 var det den lejede City-Trafik 2028, der blev brugt på shuttlebuslinjen. Bemærk det overdækkede linjenummer.

Foto: Thomas de Laine, 16. august 2005.

City-Trafik 2028 i Roskilde

City-Trafik 2028 i Roskilde

City-Trafik udfører hvert år særlig ekstrakørsel i forbindelse med Roskilde Festivalen. Der køres i år flere ruter: Dels ruterne mellem Roskilde station (sygehussiden) og festivalpladsen til hhv. East- og West-indgangen, dels en shuttlebusforbindelse mellem indgang East og Camping South. Endelig køres der natbusser mellem festivalpladsen og København H. Shuttlebussen er noget nyt i forhold til tidligere år, og derfor er der nu brug for cirka 18 busser plus reserve for at dække behovet. Det er lidt mere end de foregående år, og samtidig har City-Trafik solgt en del af deres højgulvsbusser siden sidste festival. Derfor kan man nu møde lavgulvsbusser i trafik, og således benyttes bl.a. bus 2028, en DAB-bygget Scania OmniLink fra 2001, der her ses under en pause på Roskilde st. Bussen er normalt stationeret i Helsinge. 28. juni 2006, hvor billedet er taget, anvendtes busserne 2028, 2051-2053, 2055-2059, 2061, 2064 og 2067 på ruterne til og fra Roskilde station, mens shuttlebussen benyttede bus 2307-2308, 2523, 2525 og 2526.

Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2006.

City-Trafik 2028 ved Femøren st.

City-Trafik 2028 ved Femøren st.

De fleste busser på linje 12 har fået rettet destinationsskiltet fra "Sundbyøster, Hedegaardsvej" til "Femøren st., Hedegaardsvej". Men endnu ikke bus 2028. Denne bus er i øvrigt kommet på Hedegaardsvej mange gange i sit liv, idet City-Trafik med årene har benyttet den på linjerne 9/19, 20 og det seneste års tid på linje 12. Bussen holder her pause på parkeringspladsen ved SAS på Hedegaardsvej inden næste tur mod byen.

Foto: Thomas de Laine, 30. september 2007.

City-Trafik 2028 på Viemosevej, Islev

City-Trafik 2028 på Viemosevej, Islev

City-Trafik 2028, Scania OmniLink årg. 2001, som linje 12 i sløjfen på Viemosevej i Islev.

Foto: Peter Hobel, 31. januar 2011.

City-Trafik 2028 i Ingerslevsgade, København

City-Trafik 2028 i Ingerslevsgade, København

City-Trafik 2028, Scania OmniLink årg. 2001, som "turistbus" i Ingerslevsgade i København. Bussen er én blandt flere City-Trafik-busser, der også lejlighedsvis anvendes til turistkørsel.

Foto: Thomas Weidekamp, 1. april 2011.