Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Billedserier > Skiftedag i HUR 23. maj 2004

Billedserie: Skiftedag i HUR 23. maj 2004

Ved køreplansskiftet i HUR-området den 23. maj 2004 effektueres HURs 14. udbudsrunde, hvor Wulff Bus kommer ind som ny entreprenør, De Blaa Omnibusser genopstår, City-Trafik udvider kørslen, og Connex og Arriva mister en del kørsel. Samtidig udmøntes omfattende besparelser i busdriften, hvilket dels betyder, at en række linier bortfalder eller ændres betydeligt, dels at en del linier overgår til andre entreprenører i kompensation for nedskæringer i entreprenørernes kørsel. I denne billedserie samles billeder relateret til skiftedagen.

57 billeder

De Blaa Omnibusser 4014 på Lyngby st. De Blaa Omnibussers nye busser er begyndt at komme. På dagen, hvor billedet blev taget, var mindst nr. 4010-4014 leveret. Busserne får alligevel ikke numre i 8800-serien, som tidligere oplyst. De fleste af busserne bygges hos Säffle, men tre er bygget i Aabenraa. Her ses den helt nye bus 4014 indsat på linie 190 på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2004

To nye Scania OmniLink hos City-Trafik i Avedøre To helt nye 13,7 meter lange Scania OmniLink-busser til City-Trafiks linie 200S opstillet på Avedøre garage.

Foto: Michael Salomonsen, 9. juli 2004

City-Trafik 2052 på Friheden st. City-Trafiks bus 2052 er en DAB 12-1200B fra 1992, der blev leveret, da City-Trafik fra 29. marts 1992 overtog kørslen på linie 9 tilbage i HTs 3. udbud. Her på sine gamle dage er bussen igen ude at rulle på linie 200S, inden de nye Scania-busser leveres. En hel stribe af disse busser trafikerer i øjeblikket linie 200S. Linien overgår 21. juni til sommerkøreplan, så vil man have billeder af serie 12'erne på linie 200S, bør man ikke vente for længe. Bus 2052 som linie 200S på Friheden st.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004

City-Trafik-lånevogn 4050 på Husum Torv En enkelt lånevogn er det også blevet til, og denne vogn er tilmed af samme type, som de 10 Scania-busser, der mangler at blive leveret. Det er nemlig en 13,7 m lang Scania OmniLink-laventrébus. Bussen, der bærer nummer 4050, har allerede været lånevogn hos Arriva et par gange tidligere - først på linie 150S og senere på linie 4A. Her ses den i trafik på linie 200S på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004

City-Trafik 2744 i Husum Linie 200S blev oprettet i april 1991 og følger stadig i dag sin oprindelige rute. Dog kørte linien i en kort periode også mellem Lyngby og Klampenborg stationer. 1991-94 blev linien kørt af Busdivisionen i Gladsaxe, 1994-98 af Unibus i Avedøre og 1998-2001 af Combus i Valby. Fra 2001 og til 22. maj 2004 stod Connex for kørslen på den tidligere Combus-kontrakt. Siden 23. maj har City-Trafik betjent linien. De tre Volvo B12BLE/Aabenraa i 13,7 m-version til linie 200S var i trafik allerede fra overtagelsesdagen. Busserne har numrene 2742-2744, og her er det nr. 2744 på linie 200S på Islevhusvej ved Husum st.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004

City-Trafik 2086 ved Buddinge st. City-Trafiks bus 2086 er en Volvo B10M-60 med DAB-karrosseri. Indvendigt er bussen i "Kryger-design", hvilket vil sige, at den har et specielt arkitekttegnet interiør, som alle nye busser leveret til HT i årene 1985-89 fik. Bus 2086 er da også oprindeligt leveret til HT, nemlig som nr. 1849 i 1988, og var i øvrigt den første vogn i serien. Bussen overgik i 1990 til Busdivisionen, i 1995 til Bus Danmark og i 1999 til Arriva i forbindelse med hhv. divisioneringen, aktieselskabsdannelsen og salget af busselskabsdelen af det gamle HT. I forbindelse med City-Trafiks overtagelse af linie 250S mellem Buddinge, Rådhuspladsen og Lufthavnen i 2000 købte City-Trafik bussen af Arriva, og den blev først udrangeret i maj 2003. City-Trafik har dog ikke skilt sig af med bussen, der altså for tiden er sat i drift igen på linie 200S.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004

City-Trafik-højgulvbusser på Avedøre garage City-Trafik anvender for tiden nogle ældre DAB-busser af højgulvsmodellerne, indtil de nye Scania-busser er leveret. Her ses nogle stykker hjemme i garagen på Avedøre Holme. Fra venstre er det DAB 12-1200B nr. 2053, 2056 og 2052 samt yderst til højre en Volvo B10M/DAB - formentlig 2086.

Foto: Michael Salomonsen, 31. maj 2004

City-Trafik 2520 på Friheden st. Til linie 132 og 133 har City-Trafik modtaget 5 stk. Volvo B12BLE/Aabenraa 12 m-busser, nr. 2516-2520. Bus 2520 som linie 132 på Friheden st.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004

City-Trafik 2517 på Avedøre garage En funklende ny bus 2517 på City-Trafiks garageanlæg i Avedøre - endnu uden reklamer.

Foto: Michael Salomonsen, 31. maj 2004

City-Trafik 2060 på Lyngby st. City-Trafik overtog 23. maj 2004 linje 200S, Friheden st.-Lyngby st., fra Connex. Selskabet har anskaffet i alt 13 nye busser til linien, men kun tre af dem er leveret. Indtil videre kører der derfor en 13,7 m Scania OmniLink som lånevogn, nr. 4050, og et antal højgulvsbusser. Her ses bus 2060, DAB 12-1200B årg. 1992, som linje 200S på Lyngby st. Bussen blev oprindeligt anskaffet, da City-Trafik i 1992 overtog linje 9 i København.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004

City-Trafik 2501 på Allerød st. Linje 335, Hillerød-Allerød-Lynge-Farum, overgik 23. maj 2004 til City-Trafik, der kører den fra Helsinge garage. Helsinge har derfor fået tilført nogle DAB 15-1200C-busser til brug på linjen. Anden pinsedag havde man dog åbenbart nyere busser nok til, at linje 335 trafikeredes af to sådanne. Her er det således bus 2501, Volvo B10BLE/Vest årg. 2002, på Allerød st. På søn- og helligdage kører linje 335 slet ikke til Farum. Kun strækningen Hillerød-Allerød-Lynge betjenes, og halvdelen af turene kører kun mellem Allerød og Lynge.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004

De Blaa Omnibusser 1048 på Lyngby st. De Blaa Omnibusser har nu fået sat navnetræk på sine lånevogne: Henover Arriva-logoet er klistret et stort hvidt felt med teksten "DE BLAA OMNIBUSSER A/S" i blåt. Bus 1048, Volvo B10BLE/Säffle årg. 1998, på Lyngby st. som linje 170.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004

De Blaa Omnibusser 1044 på Holte st. Linje 193 er De Blaa Omnibussers "egen" gamle linje, som altså nu er tilbagerobret - dog kun for en seksårig periode. Med 17 kontraktbusser og kun 19 nyanskaffede busser kunne man godt forestille sig, at det bliver nødvendigt for "De Blaa" at supplere vognparken på den ene eller anden måde.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004

Et par Wulff-busser før hhv. efter istandsættelse Wulff Bus har som tidligere omtalt købt et antal Volvo B10BLE/Aabenraa fra Connex. Busserne er blevet shinet op - i Jylland - og har fået Wulff Bus' 3000-numre. Her er et rigtigt "før og efter"-billede fra Bus Center Vest i Kolding: Til venstre ex. Connex 5030, til højre Wulff Bus 3008.

Foto: Jakob Lønbæk Nygaard Christensen, 23. maj 2004

En stribe Scania MaxCi'er hos Wulff Bus i Roskilde Første dag med Wulff Bus som HUR-entreprenør. Wulff deler garage med Arriva på Navervej i Roskilde, dog således at Wulff-busserne holder for sig selv på pladsen ud mod motorvejen, hvor Arriva tidligere havde for vane at stille sine Mercedes-busser. Her ses 10 af de Scania MaxCi-busser, Wulff har købt fra Connex. En del af disse busser er faktisk oprindeligt leveret til Roskildes bybusser. Busserne er her dog kun midlertidigt - senere på året leveres 26 nye Volvo B12BLE/Aabenraa-busser. Scania'erne og deres afløsere skal køre på linie 216, 217, 561P, 601, 602, 603, 604, 605, 606 og 607.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

Volvo-busser hos Wulff Bus i Roskilde Wulff Bus har også overtaget linierne 212, 213, 215, 223E og 232. Disse linier skal primært køres med Volvo B10BLE/Aabenraa-busser af årgang 1997, som Wulff Bus ligeledes har købt fra Connex. Volvo-busserne er dog oprindeligt leveret til Combus. Her er nogle stykker af dem hjemme på garagen på Navervej i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

Wulff Bus' vogn 3028 på Roskilde st. Scania MaxCi/Katrineholm-busserne er vendt tilbage til Roskildes bybusser! Wulff Bus' bus 3028 som linie 602 på Roskilde st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

Wulff Bus' vogn 3022 i Trekroner Wulffs busser kørte med flag den første driftsdag, hvilket var meget passende, da det samtidig var vognmandens fødselsdag. Bus 3022, tidligere Linjebus/Connex nr. 6191, på Nordens Parkvej i Trekroner ved Roskilde. Bussen er oprindelig leveret til Linjebus i Roskilde, hvor den dog ikke anvendtes som bybus men på bl.a. linie 213/223E, som Wulff Bus også har overtaget.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

Arriva 1037 kører linie 194 for De Blaa Omnibusser De skilter ikke ligefrem med det: De Blaa Omnibussers bomærke på chaufførens uniform er det eneste, der afslører, at Arrivas bus 1037 i virkeligheden kører for De Blaa Omnibusser. Arrivas logo er ikke overdækket. Der er næppe mange passagerer, der har opdaget, at linierne 170, 190, 191, 192, 193, 194 og 195 23. maj 2004 overgik til De Blaa Omnibusser i Holte. Indtil "De Blaas" nye busser kan leveres, har man lejet et antal Volvo B10BLE/Säffle årgang 1998 fra Arriva.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

City-Trafik 2215 på Valby st. City-Trafik overtog 23. maj 2004 linjerne 129, 130, 132, 133, 135, 136, 137, 200S, 530P, 531P og 539P fra Connex og linje 335 fra Arriva - dels i forbindelse med HURs 14. udbud, dels som kompensation for nedskæringer på andre af City-Trafiks linjer. Til kørslen er nyleveret 5 stk. 12 m Volvo B12BLE/Aabenraa og 3 stk. 13,7 m Volvo B12BLE/Aabenraa. Herudover er der 10 stk. Scania OmniLink 13,7 m-busser på vej. Der er desuden indsat forskellige brugte busser, City-Trafik har til rådighed, samt lånebus 4050, en 13,7 m-Scania OmniLink. På linje 200S vil en del ture blive gennemført med DAB serie 12-højgulvsbusser, indtil de nye Scania-busser kommer. Her ses City-Trafiks bus 2215, DAB 15-1200C årgang 1996, som linje 133 på Valby st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

Connex 5002 på Friheden st. På Friheden st. mødes linie 132, 137, 539P og 200S, som City-Trafik alle overtog fra Connex 23. maj 2004. Desuden trafikeres terminalen af linie 18, 121 og 97N. Connex' bus 5002, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1997, som linie 132 på Friheden st.

Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2004

Connex 5096 ved Valby st. Linie 133 overtoges også af City-Trafik 23. maj 2004. Før da trafikerede Connex linien, her repræsenteret ved bus 5096, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1997, på Lyshøjgaardsvej ved Valby st.

Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2004

Connex 5139 som linie 200S på Lyngby st. City-Trafik overtog linie 200S den 23. maj 2004. Forinden trafikerede Connex-linien med et antal Volvo B10BLE/Säffle-busser af årgang 1998 som denne, nr. 5139. Bussen er leveret til Combus i 1998, men overgik med linie 200S og Combus' øvrige københavnske aktiviteter til Connex i 2001. Foto på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2004

Arriva 1935 på Roskilde st. Den sidste dag med Arriva-drift på linie 212, 213 m.fl. var præget af, at Mercedes-busserne 1051-1080 ikke var i drift, hvorfor alskens andre busser optrådte på linierne. Bus 1935, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1994, kørte f.eks. på linie 213, og ses her på Roskilde st. Linie 213 har skiftet entreprenør i hver eneste licitation, den har været igennem: I 1990 genvandt Roskilde Turisttrafik ganske vist linien, da den første gang blev udbudt, men man valgte at overdrage linien til City-Trafik uden licitation, da man besluttede ikke at fortsætte. I 1994 tabte City-Trafik linien til Linjebus, der igen i 1998 tabte den til Bus Danmark, som i 1999 blev til Arriva Danmark. 23. maj 2004 overtog Wulff Bus kørslen. Hvis der da overhovedet er nogen af lineins chauffører fra før 1990 tilbage, så værdsætter de nok virksomhedsoverdragelsesloven...

Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2004

Arriva 1116 i aftenstemning i Trekroner Lørdag den 22. maj 2004 var sidste gang, der var aftendrift på linie 604. Fremover må fotografens fødder transportere ham længere end 150 m, hvis han skal til Roskilde om aftenen. Det er godt, han har en cykel! Arrivas bus 1116, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, på Nordens Parkvej ud for Lysalleen, 150 m fra fotografens bopæl, den sidste aften, der samtidig var sidste dag, Arriva trafikerede linien.

Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2004

Arriva 1125 på Roskilde st. Siden 1998 har DAB 15-1200C-gasbusserne udført næsten alle ture på Roskildes bybuslinier 601, 602, 604, 605, 606 og 607, idet linie 603 og 608 var (delvise) dieselbuslinier - førstnævntes vognløb omfatter også kørsel på linie 216. Gasbusserne forsvandt 23. maj 2004, da Wulff Bus overtog kørslen, og Arrivas Roskilde-gasbusser bliver de første af typen, der helt udrangeres. Arriva i Roskilde havde først busserne 1110-1126, der leveredes til kontraktbegyndelsen i 1998. Senere på året fik man også nr. 1108-1109, der overførtes fra Islev. Det var åbenbart lige i overkanten af, hvad man havde brug for, for nu optrådte gasbusser efterhånden også ret jævnligt på linie 123 og 223E. I maj 1999 afgav man 1108-1111 til Ryvang garage, og siden har Roskildes gasbuspark alene bestået af vognene 1112-1126, der altså nu udrangeres. Ultimo april tilførtes lånegasbussen 4000, og den var i trafik så sent som lørdag den 22. maj på linie 123. Her ses gasbus 1125 som linie 607 på Roskilde st.

Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2004

Sidste afgang på linie 608 Fredag den 21. maj 2004 kl. 17.55 kørte den sidste linie 608. Linien nedlægges i forbindelse med nedskæringerne af busdriften i HUR-området. At denne linie nedlægges må anses for helt forståeligt. Der var, meget sigende, 0 passagerer med på denne afgang. Det er aldrig rigtig lykkedes at overbevise særlig mange mennesker om fordelene ved at køre fra Veddelev til stationen i Trekroner i stedet for stationen i Roskilde. Sikkert bl.a. fordi, der er mange flere regionaltogsafgange fra Roskilde, end de to tog i timen, der standser på Trekroner station, og fordi skiftet til-fra bussen ofte ikke fungerer godt. Seneste ankomst fra København med forbindelse til den fotograferede bus er således kl. 17.26 - 29 minutters ventetid! Bus 1117, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, ved Trekroner st. på liniens sidste afgang. Linie 608 var i øvrigt en dieselbuslinie, men ingen regel er som bekendt uden undtagelse...

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2004

Arriva 1052 i Roskilde Det var også sidste gang, at Arriva kørte på linie 223E den 21. maj 2004. Samtidig er var det nok sidste gang, bus 1052 var i Arriva-trafik. Alle Mercedes'erne i Roskilde udrangeres, og allerede fredag aften begyndte man at køre dem væk. Bus 1052 som linie 223E ved Roskilde sygehus.

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2004

Bortkørsel af udrangerede Arriva-busser De 30 Mercedes-Benz O.405N-busser fra 1998, der hidtil har kørt hos Arriva i Roskilde, forsvandt 23. maj 2004. Allerede tidligt fredag aften den 21. maj var man begyndt at køre Mercedes-busserne væk, selvom der stadig var en hel driftsdag tilbage. Bus 1060 (tv.) og 1072 (th.) på Navervej i Roskilde, hvor Arrivas garage ligger.

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2004

Arriva 1063 på fejeblad på Roskilde st. Arrivas bus 1063 havde 21. maj opgivet ævred på Roskilde stations busterminal og måtte køres væk af et Falcks "fejeblade". Ironisk nok var det formentlig alligevel den sidste dag, bussen ville have været i Arriva-trafik.

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2004

Opstilling af ældre laventrébusser hos Arriva i Roskilde Arriva i Roskilde beholder foreløbigt deres ældre laventrébusser. Her er det fra venstre bus 7029, Scania/Wiima årg. 1992 (Danmarks ældste lavgulvsbus i drift) samt 1935, 1937, 1151 og 1152, alle Volvo/Aabenraa årg. 1994, på anlægget på Navervej i Roskilde (her set fra Navervænget). Af samme type som de sidstnævnte haves også fortsat bus 3025, der hvid ligesom 7029. Herudover består Arrivas Roskilde-vognpark efter 23. maj 2004 mestendels af Volvo B10BLE/Aabenraa-busserne i 1000- og 1300-serierne fra hhv. 1998 og 2000 samt et par korte Volvo/Vest-lavgulvsbusser i VT-design, nr. 2474-2475, der anvendes som servicebusser.

Foto: Thomas de Laine, 21. maj 2004

Wulff Bus 3008 på garagen i Vejle Wulff Bus har brugtkøbt 25 stk. Volvo B10BLE-59/Aabenraa af Connex i HUR-området i forbindelse med opstarten i Roskilde fra søndag den 23. maj 2004. En del af busserne har været en tur i Vejle for at blive frisket op efter cirka seks et halvt års drift i Københavns-området - først i Combus-regi. Her er det bus 3008 på Wulff Bus' garage på Niels Finsensvej i Vejle. Bemærk det gule logo på vognsiden - det er sandelig en diskræt entreprenør!

Foto: Jakob Lønbæk Nygaard Christensen, 15. maj 2004

En ukendt Wulff Bus på garagen i Vejle I Vejle Amt må busserne have vognmandens egen farve, og Wulffs farve er grøn. De grønne busser i baggrunden er således Wulffs bybusser i Vejle. I forgrunden er det muligvis bus 3002, men internnummer mv. er endnu ikke påsat. Udover Volvo-busserne har Wulff Bus også købt et antal Scania MaxCi/Katrineholm-busser fra Connex, der skal anvendes som bybusser i Roskilde, indtil de nye Volvo B12BLE-busser kommer efter nogle måneder. Det morsomme er, at disse Scania MaxCi-busser for nogles vedkommende faktisk oprindeligt er leveret til bybusserne i Roskilde.

Foto: Jakob Lønbæk Nygaard Christensen, 15. maj 2004

Arriva 1049 på Farum st. Linje 333, Farums "bybuslinje", overgår 23. maj 2004 til Fjord-bus. Linjen har siden 1998 været kørt af Arriva, hvis bus 1049, Volvo B10BLE-60/Säffle årg. 1998, her ses på Farum st. Det interessante ved Fjord-bus' overtagelse af linjen er, at Fjord-bus ejes af Finn Sørensen, der også stod bag Birkerød Bus Compagni, der faktisk oprindeligt kørte denne linje.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2004

Arriva 1016 på Holte st. Da HURs 14. udbud blev afgjort i februar 2004 stod det klart, at De Blaa Omnibusser skulle genopstå. Selskabet havde indtil 1998 kørt som HT-entreprenør på bl.a. linie 192, 193, 194 og 195, som selskabet selv havde oparbejdet, inden HTs oprettelse og entreprenørordningen. Ved HTs 7. udbud vandt Bus Danmark, nu en del af Arriva Danmark, imidlertid selskabets linier. Det er første gang, en HT-entreprenør "genopstår" på denne måde. De Blaa Omnibusser overtager 23. maj 2004 linie 170, 190, 191, 192, 193, 194 og 195 fra Arriva. Da selskabets nye busser ikke kan leveres til tiden, bliver kørslen i første omgang udført med busser lejet fra Arriva. Foto på Holte st.

Foto: Thomas de Laine, 22. marts 2004

Arriva 1772 på Holte st. Linie 192 er blandt de linier, der 23. maj 2004 går tilbage til De Blaa Omnibusser. Arrivas bus 1772, Volvo B10BLE-59/Aabenraa årg. 1998, var en af de busser, Arriva i 2002 tilførte HUR-området fra det jyske. Derfor har den sort skyggebemaling omkring vinduerne, hvilket tilsvarende vogne leveret til HUR-området ikke har. Foto på Holte st.

Foto: Thomas de Laine, 22. marts 2004

Arriva 1163 på Holte st. Også linie 170 overtages 23. maj 2004 af De Blaa Omnibusser. Denne linie blev også 1994-98 kørt af "De Blaa", men er dog ikke en af selskabets egne oprindelige linier. Bus 1163, Scania L94UB/Berkhof årg. 1999, på Holte st. Bussen lever videre efter 23. maj, selvom typen ikke er videre populær blandt chaufførerne.

Foto: Thomas de Laine, 22. marts 2004

Arriva 1818 på Birkerød st. Linje 327, 338, 537P og 538P overtages 23. maj 2004 af De Hvide Busser, der får linjerne i kompensation for nedskæringer på denne entreprenørs egne linjer. Det er bl.a. linje 375 og 377, det går ud over, ligesom linjerne 378, 379 og 383 helt nedlægges. Linje 327, 338, 537P og 538P køres i dag af Arriva, og det er dette selskabs bus 1818, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1995, der her ses på Birkerød st. som linje 537P.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2004

De Hvide Busser 8747 på Kokkedal st. Den 23. maj 2004 nedlægges linie 383, Hørsholm bybus. I stedet omlægges linie 388, Strandvejsbussen, væk fra Strandvejen og ad en del af linie 383's rute. De Hvide Busser har kørt linie 383 siden 2000 og har desuden trafikeret linien et par år tilbage i 1980'erne. Bus 8747, en Mercedes-Benz O.405N årg. 1999, fra De Hvide Busser på Kokkedal st. De Hvide Busser kører også linie 388.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2004

De Hvide Busser 8740 på Kokkedal st. I 1998 oprettedes myldretidslinierne 378 og 379 i Kokkedal, der udskiltes fra eksisterende kørsel. 23. maj 2004 forsvinder linienumrene igen i forbindelse med de omfattende besparelser i HUR-området. De Hvide Bussers bus 8740, en Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1994, på Kokkedal st.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2004

Arriva 1076 på Taastrup st. Arriva beholder linie 123 efter 23. maj 2004, men Mercedes-busserne, der har præget linien siden 1998, forsvinder. I stedet indsættes Volvo B10BLE-busser fra bl.a. Kokkedal garage. Bus 1076 med bus 1065 i baggrunden, begge Mercedes-Benz O.405N årg. 1998, på Taastrup st.

Foto: Thomas de Laine, 13. maj 2004

Arriva 1074 på Roskilde st. Bus 1074, Mercedes-Benz O.405N årg. 1998, på Roskilde st. med både dansk og australsk flag i anledning af brylluppet. Bussen er indsat på linie 213, der 23. maj 2004 overgår til Wulff Bus sammen med flere andre linier i Roskilde-området. Samtidig tages Mercedes-Benz-busserne 1051-1080 ud af drift, hvorefter de eneste af Arrivas engang forholdsvis talrige Mercedes-busser, der er tilbage, er ledbusserne 1971-1972, 1974-1984 og 1988 fra Ballerups linie 300S samt 1892 i Kokkedal.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2004

En ny 13,7 m-bus til City-Trafik En fabriksny 13,7 m-bus til City-Trafiks kontrakt på linie 200S, der begynder 23. maj. Det kommende internnummer kendes ikke, men bussen har karrosserinummer S040020. Den hvide busbagende ved siden har jeg ladet være anonym. Busserne holder i et telt på forpladsen.

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004

To nye 13,7 m-busser til City-Trafik Sammen med den tidligere viste af samme type leveres disse to 13,7 m-S-busser til City-Trafik i København i forbindelse med 23. maj. Busserne har karrosserinummer S040021 (tv.) og S040022 (th.).

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004

Volvo B12BLE til De Blaa Omnibusser En Volvo B12BLE til De Blaa Omnibusser under bygning. Man var igang med alle tre i hallen under besøget. Bussen har chassisnummer 14920.

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004

Bart Volvo B12BLE-chassis til Wulff Bus Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det... Men dette er et Volvo B12BLE-chassis til en af Wulff Bus' kommende HUR-busser. Chassisnummeret er 15073, og den får karrosseri nummer S040035. Billedet er taget 11. maj 2004, og det er vist tydeligt, hvorfor den ikke når at blive leveret inden den 23.!

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2004

Connex 5109 som linie 129 på Hvidovre st. Linie 129 overgår 23. maj 2004 til City-Trafik, der får linien som kompensation for kørselsnedskæringer på andre af City-Trafiks linier. Samtidig udløber Connex' kontrakt på denne og andre linier, der gives i kompensation. Connex' bus 5109, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, på Hvidovre st.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 5020 som linie 130 på Brøndbyøster st. Linie 130 overgår også fra Connex til City-Trafik som kompensation pr. 23. maj 2004. Connex' bus 5020, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1997, på Brøndbyøster st. Bemærk, at bussen er blevet omregistreret til TB 95 825. Dette hænger sammen med, at bussen har været udrangeret i en periode. Bussen er nu blevet genindsat. I alt 25 vogne af denne type er i øvrigt blevet solgt til Wulff Bus.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 5012 som linie 135 på Brøndby Strand st. City-Trafik overtager 23. maj 2004 linie 135 fra Connex som kompensation for kørselsnedskæringer på andre linier. Connex' bus 5012, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1997, på Brøndby Strand st. (eller "Brømby Stram", som nogen ville sige). Bussen er omregistreret til TB 93 775, da den har været ude af drift i en periode.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 5010 som linie 531P på Glostrup st. Også pendulbuslinierne 530P og 531P i Glostrup overgår 23. maj 2004 til City-Trafik som kompensation. Samtidig omlægges linierne fra Glostrup stations sydside til busterminalen på nordsiden af stationen. Fra 23. maj kobles linierne driftsmæssigt med linie 548P og 549P, og det betyder bl.a., at der fremover kommer til at optræde både 13,7 m- og ledbusser på linie 530P og 531P. Som et eksempel på, at historien gentager sig, kan det oplyses, at HT i 1996 lod linie 530P/531P flytte endestation fra Glostrup stations nordside til sydsiden! Connex' bus 5010, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1997, på Glostrup stations sydside.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 5001 som linie 131 på Brøndby Strand st. Den 23. maj 2004 sammenlægges linierne 131, Vallensbæk st.-Brøndby Strand st.-Glostrup st., og 166, Glostrup st.-Husum-Gladsaxe-Vangede-Hellerup st.-Charlottenlund Fort, til én linie. Den nye linie 166 kører således hele vejen Vallensbæk st.-Glostrup st.-Charlottenlund Fort. Linie 131 og 166 har dog reelt allerede været driftsmæssigt sammenkoblet i flere år, men over for publikum som selvstændige linier. Connex' bus 5001, der her ses på Brøndby Strand st., har dog tyvstartet. Bussen er linie 131 mod Glostrup st., men prøv at se skiltet i forruden! Bussen, der er en Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1997, er omregistreret til TB 95 781, da den har været udrangeret.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 5108 som linje 136 og 5085 som linje 131 på Vallensbæk st. På Vallensbæk st. mødes linje 136 fra Albertslund og 131 fra Glostrup. Dette billede vil dog være ændret fra 23. maj 2004, hvor linje 131 og 166 sammenlægges, således at linje 166 kommer til at køre til Vallensbæk st. i stedet for linje 131. Linje 136 overgår samtidig til City-Trafik, der får linjen i kompensation for kørselsnedskæringer på andre af City-Trafiks linjer. Connex' busser 5108, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, på linje 136 (tv.) og 5085, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1997, på linje 131 (th.) på Vallensbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Connex 6165 bagfra som linie 22 på Hvidovre st. Som noget lidt utraditionelt anvender Connex Scania MaxCi-busser på linie 22 mellem Tingbjerg og Brøndbyøster st. Disse busser leveredes 1994-95 til Linjebus, som Connex dengang hed, hvor de bl.a. prægede bybuslinierne i Roskilde. Bus 6165, der her ses bagfra på Hvidovre st., blev således leveret i 1994 til anvendelse som bybus i Roskilde. 23. maj 2004 udrangeres typen, og ironisk nok har Wulff Bus købt Scania MaxCi'erne, hvilket resulterer i, at de i en periode vender tilbage til Roskildes bybusser, indtil fabriksnyt materiel kan leveres. Endnu et tilfælde, hvor historien gentager sig... Og ja: Billeder er taget bagfra. Bagenden er en ofte overset vinkel, der bør foreviges som de andre.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Arriva 1072 som linie 123 på Glostrup st. I HURs 14. udbud lykkedes det kun for Arriva at genvinde linie 123 mellem Roskilde og Valby. Linien har siden den nuværende kontrakts begyndelse været kørt med Mercedes-busser som den her viste. Disse busser tages alle ud af drift pr. 23. maj 2004, hvor den nye kontrakt begynder. I stedet tilføres Volvo-busser fra andre Arriva-garager. Bus 1072, Mercedes-Benz O.405N årg. 1998, på Glostrup st.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2004

Arriva nr. 1065 på Roskilde st. Arriva anskaffede i 1998 30 stk. Mercedes-Benz O.405N-busser (nr. 1051-1080) til de landruter, man overtog fra Linjebus i 7. udbudsrunde. Nu har Arriva selv tabt kørslen, og busserne sælges tilbage til EvoBus, og forsvinder dermed fra gadebilledet den 23. maj 2004. Her er det bus 1065 som linje 215 på Roskilde st. Linjen overtages 23. maj af Wulff Bus.

Foto: Thomas de Laine, 26. april 2004

Arrivas lånevogn nr. 4000 som bybus i Roskilde. Bus 4000 som linje 606, "Roskilde citybus", på Stændertorvet i Roskilde. I 1997-99 leverede DAB i Silkeborg sin serie 15-lavgulvsbus i en særlig gasbusversion. Denne version er kun leveret til Combus (nr. 5042-5092, 5149-5209 og 5267), Bus Danmark (nr. 1082-1147, 1173-1181 og 4000 samt 1172, der opr. var Combus nr. 5209) og Linjebus (nr. 6225-6265). Bus Danmarks busser kører i dag hos Arriva Danmark, mens Combus' og Linjebus' kører hos Connex Danmark (alle internnumre uændrede). De to sidste gasbusser med internnumrene 4000 og 5267 har dog kun kørt hos selskaberne som lånevogne (dvs. mere løst end de øvrige, der reelt også er leasede alle sammen). Bus 4000, der ses på billedet, kørte først hos Arriva i Ryvang på den gamle linje 6 i en længere periode. Herefter har den bl.a. været en kort tur i Aalborg, ligesom den har nået at køre for Connex. Senere er den kommet tilbage til Arriva. 26. april 2004 dukkede den pludselig op som bybus i Roskilde. Bussen leveres tilbage til udlejeren 23. maj 2004, hvor også et større antal af de i 1998 leverede gasbusser udrangeres.

Foto: Thomas de Laine, 26. april 2004

Arriva nr. 1029 på Hillerød st. Den 23. maj 2004 overgår linie 335, Hillerød st.-Allerød-Farum st., til City-Trafik. Arriva har kørt linien siden 1998 og anvender Volvo B10BLE/Aabenraa-busser som denne, nr. 1029, der er bygget til kontrakten i 1998. Før da kørtes linien af Linjebus, der 1. april 1994 overtog den fra Birkerød Bus Compagni, der havde betjent linien siden dens oprettelse i 1977. Bemærk i øvrigt "blandingsstilen" på bussens destinationsskilt.

Foto: Thomas de Laine, 22. marts 2004

Nøgleord med lignende billeder:   2004   Volvo   Aabenraa   Arriva   Roskilde   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
26. juli 2004

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.