Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > MAN

Nøgleord: MAN

167 billeder

Keolis 8412 på H.C. Andersens Boulevard, København Selv på en søndag kan det tage flere lyskurvscykler for en linje 14 at komme til venstre fra H.C. Andersens Boulevard ind i Stormgade. Her når Keolis 8412, en MAN NL253 Lion's City-hybridbus fra 2011, lige akkurat med i tredje omgang grøn på den første dag i flere år med den "gamle" rute via Stormgade og Nørregade.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2017

Arriva 1608 og 1623 ved Hovedbanegården, København Arriva 1608 og 1623, MAN NG313 CNG-ledbusser, i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården. Begge vogne kører mod Herlev Hospital, så der mangler en Husum Torv-bus i mellem dem.

Foto: Thomas de Laine, 29. april 2017

Bagender af 5C-ledbusser på Rådhuspladsen, København De nye ledbusser på linje 5C fylder godt op, når de klumper sig sammen på ruten. Her har de to bageste 5C'ere i en kolonne mod Husum ikke helt kunnet komme ind på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 29. april 2017

Arriva 1630 på Dronning Louises Bro, København Arriva 1630, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Dronning Louises Bro.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1614 på Husum Torv Arriva 1614, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1638 på Herlev Ringvej Arriva 1638, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1611 i Nørre Voldgade, København Arriva 1611, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1611 i Bernstorffsgade, København Arriva 1611, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Bernstorffsgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1630 på Herlev Ringvej Arriva 1630, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1627 på Axeltorv, København Arriva 1627, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Axeltorv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1624 på Herlev Ringvej Arriva 1624, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej, lige efter afgang fra endestationen ved Herlev Hospital.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1600 ved Husum Torv Arriva 1600, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, ankommer som linje 5C til endestationen på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1629 ved Husum Torv Arriva 1629, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1617 på Herlev Ringvej Arriva 1617, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1620 på Dronning Louises Bro, København Arriva 1620, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Dronning Louises Bro.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1601 i Nørre Voldgade, København Arriva 1601, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1628 på Herlev Ringvej Arriva 1628, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 på Husum Torv De nye 5C-busser er 18,75 meter lange og ganske velforsynede med døre. Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, afgår fra Husum-sløjfen.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1617 i Frederiksborggade, København Arriva 1617, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Frederiksborggade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1601 ved Herlev Hospital Arriva 1601, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, i den nyindrettede linje 5C-endestation på Hyldemorsvej i Herlev - lige over for Herlev Hospital.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 i Bernstorffsgade, København Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Bernstorffsgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1621 på Herlev Ringvej Arriva 1621, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1610 ved Husum Torv Arriva 1610, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Frederikssundsvej ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1614 på Herlev Hovedgade, Herlev Arriva 1614, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Hovedgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Første linje 5C ved Nørreport st., København Første linje 5C blev Arrivas bus 1601, der afgik fra Herlev Hospital kl. 0.00. Her er jomfruturen nået til Nørreport station.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 på Rådhuspladsen, København Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Rådhuspladsen den første nat på Cityline-linjen.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1621 ved Nørreport st., København Arriva 1621, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som enten den første linje 5C i retning mod Husum eller indsat på linje 5A, hvor den i så fald har afløst en af Volvo/Vest-busserne, ved Nørreport st.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Første linje 5C og sidste 5A på Rådhuspladsen, København Den første linje 5C og den sidste linje 5A på Rådhuspladsen! Eftersom linje 5C begyndte driften ved midnat, mens den sidste linje 5A først sluttede kl. 1.55, var der en times tid, hvor man kunne træffe både 5A- og 5C-busser gennem City. Her er det bus 1601, der var første 5C-bus fra Herlev til Sundbyvester Plads, som på sin vej retur mod Herlev ligger lige foran den absolut sidste 5A-bus, vogn 1684, der gjorde turen fra Lufthavnen til Husum. Klokken er cirka 1.30.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Aalborg Omnibus Selskab 315 på Nytorv, Aalborg Aalborg Omnibus Selskab vogn 315, DAB 15-1200C mk. II årg. 1995, som linje 7 på Nytorv i Aalborg.

Foto: Thomas de Laine, 24. juli 1998

Arriva 1626 i Ryvang garage, København Arriva 1626, MAN NG313-gasledbus til den nye linje 5C, i Ryvang garage i København. Linje 5C skal køres fra Gladsaxe ligesom linje 5A hidtil har været gjort, men de nye busser kommer lige en tur via Ryvang - ellers ikke et sted, man i reglen kan træffe ledbusser!

Foto: Sikandar Sahil, 2. marts 2017

Arriva 1617 i Ryvang garage, København Arriva 1617, MAN NG313-ledbus til den kommende linje 5C, i Ryvang garage i forbindelse med leveringen til Arriva.

Foto: Sikandar Sahil, 2. marts 2017

Arriva 1610 på Toftegårds Plads, Valby Arriva 1610, den ene af de 41 nye MAN NG313-CNG-gasledbusser til linje 5C, der oprettes 23. april 2017. Bussen blev 1. marts 2017 præsenteret foran Movias hovedsæde på Toftegårds Plads. Designet er en let revideret version af det, en enkelt af de nuværende 5A-busser forsøgsvist var folieret i en periode i 2015.

Foto: Jeppe Steensgaard, 1. marts 2017

Arriva 1610 fra højre baghjørne på Toftegårds Plads, Valby De nye ledbusser til linje 5C er forsynet med ekstra mange døre: Hele fire dobbeltdøre samt en enkelt fordør. Men så bliver der også mulighed for cykelmedtagning på linjen, hvilket nok skal blive spændende!

Foto: Jeppe Steensgaard, 1. marts 2017

Arriva 1610 fra venstre baghjørne på Toftegårds Plads, Valby Arriva 1610, MAN-ledbus til den nye linje 5C, set fra venstre baghjørne på Toftegårds Plads. Der er ikke sparet på +'erne langs siden.

Foto: Jeppe Steensgaard, 1. marts 2017

Første nye 5C-bus hos MAN i Greve Den første af de nye MAN-gasledbusser til Københavns linje 5C er ankommet til MAN i Greve. Bemærk det særlige CityLine-design og de mange døre. Der kommer i alt 41 busser af typen, vogn 1600-1640.

Foto: Bjarne Korsgaard, 27. januar 2017

Arriva 1511 ved Ballerup st. Arriva 1511, MAN EL283 årg. 2009, ankommer til Ballerup st. som linje 147.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Arriva 1512 på Linde Alle, Ballerup Arriva 1512, MAN EL283 årg. 2009, som linje 157 på Linde Alle i Ballerup.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Arriva 1514 ved Måløv st. Arriva 1514, MAN EL283 årg. 2009, som linje 157 ved Måløv st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Arriva 1514 ved Ballerup st. Arriva 1514, MAN EL283 årg. 2009, som linje 147 ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Arriva 1502 ved Friheden st. Arriva 1502, en MAN NL313 Lion's City CNG-gasbus fra 2014, blev overført fra linje 6A til linje 200S i foråret 2015, hvor linje 200S fik ændret betjeningen af Avedøre Holme som følge af bortfaldet af linje 18. Her ses den tidligere linje 6A-bus ved Friheden st. som linje 200S. I baggrunden en tidligere linje 18-bus på den nye linje 8A. Bus 1502, der på fototidspunktet nærmede sig sin 1 års fødselsdag, har dermed både nået at være i drift i helgul, med røde hjørner og med blå hjørner...

Foto: Peter Hobel, 10. april 2015

Arriva 1502 på Emdrup Torv, København Arriva 1502, MAN NL313 Lion's City CNG-gasbus årg. 2014, som linje 6A på Emdrup Torv - med røde hjørner. Bussen blev sammen med sine to søstervogne i første omgang indsat på linje 6A.

Foto: Peter Hobel, 15. november 2014

Arriva 1502 på Eurovision Island, Refshaleøen, København Arriva 1502 som helt ny og helgul på "Eurovision Island" på Refshaleøen i København i forbindelse med ekstrakørslen til Melodi Grand Prix 2014. Bussen er en MAN NL313 Lion's City CNG-gasbus leveret i 2014.

Foto: Peter Hobel, 10. maj 2014

Strömma AM 65 504 ved Kastellet, København En af de gamle Berlin-dobbeltdækkere fra Strömma drejer fra Folke Bernadottes Allé ind på Ved Norgesporten for at køre passagererne til Langelinie. Denne bus er bygget i 1983 til Vestberlin, men kom i 2001 til København som sightseeingbus hos Auto-Paaske. Den har nået at være en tur i Finland i løbet af sit liv, men var i maj 2015 igen i drift i København.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1513 ved Ballerup st. Arriva 1513, en tyrkiskbygget MAN EL283 årg. 2009, som linje 159 ved Ballerup station. Bussen, der har en fortid som bybus i Holstebro, blev brugtanskaffet sammen med flere tilsvarende til Ballerup-linjerne i 2014.

Foto: Jonas Saxo Olsen, 23. april 2015

Arriva 1502 ved Ballerup st. Arriva 1502, MAN NL313 Lion's City CNG-gasbus årg. 2014, holder pause ved Ballerup st. Bussen er efter en periode med røde hjørner på linje 6A nu ændret til brug som S-bus.

Foto: Jonas Saxo Olsen, 23. april 2015

Bus Danmark 1436 og Unibus 7115 på Sundbyvester Plads, København Bus Danmark 1436, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1982, og Unibus 7115, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, på Sundbyvester Plads. Linje 2 og 11 var i årene 1996-2002 et makkerpar, som fulgtes ad både på Amagerbrogade og i den anden ende på Rosenørns Allé og Godthåbsvej.

Foto: Thomas de Laine, 24. april 1998

Aarhus Sporveje 649 på Vesterbro Torv, Aarhus Aarhus Sporveje 649, MAN NL363 Lion's City årg. 2009, som linje 2A på Vesterbro Torv i Aarhus.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2014

Nettbuss 8411 på Teglholmsgade, København Nettbuss' MAN Lion's City-hybridbus vogn 8411 på Teglholmsgade i København, meget passende foran MANs bygning.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014

Nettbuss 8411 på Sluseholmen, København Begge de hybridbusser, Nettbuss i foråret 2014 har indsat på linje 14, er gamle kendinge i Hovedstadsområdet, idet busserne var med i et forsøg med hybridbusser, som Movia fra 2011 til 2013 gennemførte sammen med City-Trafik og De Blaa Omnibusser. De to entreprenører havde hver én MAN-hybridbus og én Volvo-hybridbus som del af forsøget. De to MAN-busser gik efter forsøgets afslutning retur til MAN, hvorfra Nettbuss har fået dem. Nettbuss 8411, MAN Lion's City-hybridbus årg. 2011, som linje 14 på Sluseholmen. Denne bus var City-Trafiks forsøgsbus og kørte i dén sammenhæng med internnummer 2001.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014

Nettbuss 8412 ved Ny Ellebjerg st. Nettbuss 8412, MAN Lion's City-hybridbus årg. 2011, som linje 14 ved Ny Ellebjerg st. Bussen har tidligere kørt hos De Blaa Omnibusser i Holte som vogn 4002. Den er netop omskiltet, klar til afgang mod Ryparken, men der er tydeligvis gået noget galt med skilteteksten. Og linjenummerskiltet på bagenden viste "14 st".

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2014

MAN-prøveledbus på Københavns Rådhusplads Den ene af de fire ledbusser, der august-september 2013 blev prøvekørt på linje 5A i København, var denne MAN med hele fem dobbeltdøre. Her ses den ved præsentationen af ledbusserne, der fandt sted på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2013

Anchersen 3256 på Avedøre Holme Anchersens lille MAN-lånebus årg. 2009, vogn 3256, som linje 139 på Avedøre Holme. Begge lånebusserne af denne type er oprindeligt bygget til bybusserne i Odense.

Foto: Thomas Weidekamp, 24. maj 2013

Anchersen 3255 på Avedøre Holme Anchersens ene korte MAN-lånebus, nr. 3255, som linje 139 i rundkørslen ved Center Syd.

Foto: Thomas Weidekamp, 24. maj 2013

De Blaa Omnibusser 4002 ved Birkerød st. Den ene af De Blaa Omnibussers to hybridbusser, der indgår i et forsøg, som også involverer to hybridbusser hos City-Trafik. Bus 4002, en MAN Lion's City årg. 2011, ved Birkerød st.

Foto: Andreas Szekacs, 24. april 2012

Arriva 8955 på Emdrup Torv, København Arriva i Gladsaxe havde en periode i efteråret 2011 lånt denne MAN-hybridbus, Movia-nummer 8955. Her ses bussen som linje 6A på Emdrup Torv.

Foto: Peter Hobel, 17. november 2011

Nobina 6241 ved Landskrona st. Nobina 6241 (opr. Swebus 6241), en 10,5 meter lang MAN NM243F Lion's City årg. 2006, ved Landskrona st.

Foto: Peter Hobel, 14. maj 2011

Århus Sporveje 648 på Banegårdspladsen, Århus I august 2011 får Århus også A-busser, og man har tydeligvis søgt inspiration i København til A-bussernes design: De får røde hjørner! Århus Sporveje 648, MAN NL363 Lion's City årg. 2009, som linje 4 på Banegårdspladsen i Århus. Den nuværende linje 4 forsvinder, når det nye linjenet kommer, men til gengæld opstår en linje 4A, som også vil komme på Banegårdspladsen.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 16. maj 2011

Århus Sporveje 648 fra vinduessiden på Banegårdspladsen, Århus Århus Sporveje 648, MAN NL363 Lion's City årg. 2009, som linje 4 på Banegårdspladsen i Århus.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 16. maj 2011

Nobina 6697 på Amiralsgatan, Malmö Nobina 6697, MAN ÜL313F Lion's City-CNG-rutebil årg. 2006, som linje 171 på Amiralsgatan i Malmö.

Foto: Thomas de Laine, 21. april 2011

Nobina 6794 på Bergsgatan, Malmö Nobina 6794, MAN NL313 Lion's City-CNG-rutebil årg. 2008, som linje 171 på Bergsgatan i Malmö.

Foto: Thomas de Laine, 21. april 2011

Nobina 2138 ved Malmö C Nobina 2138, MAN NG313 Lion's City-CNG-ledbus årg. 2008, som linje 5 ved Malmö C.

Foto: Thomas de Laine, 21. april 2011

Arriva 6059 ved Malmö C Arriva 6059, MAN Lion's City NL313-CNG-gasbus årg. 2009, som linje 100 ved Malmö C.

Foto: Thomas de Laine, 21. april 2011

Arriva 7115 ved Vigerslev Kirke Arriva 7115 (opr. Unibus 115), DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 10 ved Vigerslev Kirke i juli 1999. Kort forinden var Bus Danmark og Unibus blevet sammenlagt, og det åbnede mulighed for, at de tidligere Unibus'er kunne optræde på gamle Bus Danmark-linjer som f.eks. linje 10.

Foto: Ib Erik Nielsen, 6. juli 1999

Netbus 8427 ved Orebjerg Gods Netbus udskifter i december 2010 sine DAB 15-1200C mk. II'ere på linjerne i Horns Herred. De 15 busser er mere end 16 år gamle og forsvinder samtidig med City-Trafiks knap så mange tilsvarende busser af årgang 1994 og 1995. Her bus 8427 som linje 317 på Orebjerg Allé ved Orebjerg Gods.

Foto: Thomas Hildebrand, 1. december 2010

Netbus 8421 ved Kundby Netbus 8421, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 323 på Skarndalsvej ved Kundby.

Foto: Thomas Hildebrand, 1. december 2010

Connex' lånte østrigske gasbus fra dørsiden ved Formosavej, København Den østrigske hovedstad Wien havde den særhed til fælles med København, at man har haft en ganske stor flåde af LPG-gasbusser, mens resten af verden satsede på CNG-gasbusser. I 2002 havde Connex i København lånt denne gasbus fra Wien til prøvekørsel på linje 5. Bussen er en MAN Gräf & Stift NL243 M12 årgang 2001 og er i efteråret 2010 endnu i trafik i Wien. Her ses bussen i 2002 i linje 5's endestationssløjfe ved Formosavej i Sundbyøster i august 2002.

Foto: Peter Hobel, dato ukendt

Connex' lånte østrigske gasbus fra vinduessiden ved Formosavej, København Connex' lånevogn fra Wien, MAN Gräf & Stift NL243 M12-LPG-gasbus årg. 2001, som linje 5 ved Formosavej. August 2002.

Foto: Peter Hobel, dato ukendt

Wiener Linien 8514 fra vinduessiden ved Schottentor, Wien, Østrig Wiener Linien 8514, MAN Gräf & Stift NL243 M12 årg. 2001, som linje 40A ved Schottentor i Wien. Bussen ligner sig selv fra prøvekørslen i København, men har på et tidspunkt mellem 2007 og 2010 fået LED-destinationsskilte i stedet for punktmatrixskilte.

Foto: Peter Hobel, 19. september 2010

Wiener Linien 8514 fra dørsiden ved Schottentor, Wien, Østrig I modsætning til København kører der i efteråret 2010 stadig LPG-gasbusser i Wien i Østrig. Bus 8514, MAN Gräf & Stift NL243 M12 årg. 2001, er én blandt i alt 50 vogne i serien leveret til Wiener Linien i 2001 og 2002. Her ses bussen som linje 40A ved Schottentor-endestationen.

Foto: Peter Hobel, 19. september 2010

Arriva 4045 på Kildemosevej, Odense Arriva 4045, en helt ny MAN NL323 Lion's City, på Kildemosevej i Odense. Bussen er én blandt mange anskaffet til den nye regionalrutekontrakt på Fyn, hvor busserne skulle have lavt gulv. 12 m-busserne er fra Irisbus, men 13,7 m-busserne - som 4045 - er altså fra MAN. Dermed er denne bustype introduceret som rutebil i Danmark. Tilsvarende busser, dog CNG-gasdrevne, har i flere år bl.a. kunnet opleves på regionalruter i Skåne.

Foto: Niels-Folke Vallin, 25. juli 2010

Nordfyns Busser 7508 i Bogense Nordfyns Busser (Kæmpe's) vogn 7508, en MAN SÜ313 Lion's Classic årg. 2005, som rute 271 i Bogense. Bussen er i 2010 importeret fra Luxembourg, hvor den kørte hos firmaet CFL.

Foto: Niels-Folke Vallin, 30. august 2010

City-Trafik 2076 på Knud Rasmussens Vej, Lynge Om få måneder udskiftes DAB serie 15 mk. II-busserne hos City-Trafik med bl.a. en serie fabriksnye Volvo B7RLE'er. Dermed er dagene talte for de 15 år gamle busser, der siden 2004 har været et dagligt indslag på linje 335 mellem Farum, Vassingerød, Lynge, Allerød og Hillerød. Busserne anskaffedes oprindeligt til københavnske linje 9. City-Trafik 2076, DAB 15-1200C mk. II årg. 1995, som linje 335 på Knud Rasmussens Vej i Lynge.

Foto: Thomas de Laine, 22. september 2010

City-Trafik 2076 bagfra på Kærhøjgårdsvej, Lynge Det er snart helt slut med DAB serie 15 mk. II i Hovedstadsområdet. City-Trafik 2076 forlader Lynge ad Kærhøjgårdsvej som linje 335.

Foto: Thomas de Laine, 22. september 2010

City-Trafik 2073 på Knud Rasmussens Vej, Lynge City-Trafik 2073, DAB 15-1200C mk. II årg. 1995, som linje 335 på Knud Rasmussens Vej i Lynge.

Foto: Thomas de Laine, 22. september 2010

Copenhagen Excursions AF 89 715 på Ryvangs Allé, København Copenhagen Excursions AF 89 715, en MAN Lion's Regio årg. 2010, som S-togserstatningsbus på Ryvangs Allé mellem Hellerup og Svanemøllen.

Foto: Thomas de Laine, 5. juni 2010

Tide Bus 8100 på Vestre Boulevard, Odense Tide Bus 8100, MAN NL263 Lion's City årg. 2009, som servicebuslinje 3 på Vestre Boulevard i Odense, oktober 2009.

Foto: Niels-Folke Vallin, dato ukendt

Brillevognen i Holbæk Korsørs bybusser overgik til Dito's Turistfart fra 1. januar 1995. Til kørslen anskaffede Dito to nye DAB 15-1200C mk. II-busser. Den ene af dem, vogn 242, blev i 2008 solgt til Brillevognen(.dk) i Holbæk, hvor dette billede også er taget.

Foto: Jeppe Steensgaard, 2. november 2009

Unibus 7117 på Sundbyvester Plads, København Unibus 7117, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 2 på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 1997

Unibus 99 ved Klampenborg st. Unibus 99, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, på linje 6 ankommer til Klampenborg st.

Foto: Thomas de Laine, 18. februar 1998

Unibus 107 på Nørreport st., København Unibus 107, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 185 på Nørreport st. Da linje 185 blev oprettet i 1996 fik Unibus kørslen på linjen som kompensation for en kraftig nedskæring af linje 2, som Unibus havde kørt siden 1994.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997

Arriva 6634 på Nørreport st., København CNG-gasbusser kører stadig ikke nogen steder i Danmark, men de spøger i kulissen. I Skåne kører de i stort tal, og i april 2009 gjorde Arrivas bus 6634, MAN NL313 Lion's City-CNG-gasbus årg. 2009, fra Sverige en prøvetur på linje 150S. Det var ikke første og næppe heller sidste gang, CNG-gasbusser på denne måde prøvekøres eller demonstreres i København. Her ses bussen på Nørreport st. efter en tur på nævnte linje.

Foto: Torben Liebst, 7. april 2009

Arriva 1806 og 6634 på Nørreport st., København Et eksempel på linje 150S' sædvanlige materiel og forsøgs-CNG-gasbussen side om side på Nørreport st.: Til venstre Arriva 1806, Scania OmniLink årg. 2003, og til højre bus 6634, MAN NL313 Lion's City-CNG-gasbus årg. 2009.

Foto: Torben Liebst, 7. april 2009

Arriva 6634 fra vinduessiden ved Nørreport st., København Arriva 6634, MAN NL313 Lion's City-CNG-gasbus årg. 2009, på Nørreport st. efter ankomst som linje 150S.

Foto: Torben Liebst, 7. april 2009

Arriva 6634 forlader Nørreport st., København Dørsiden af Arriva 6634, MAN NL313 Lion's City-CNG-gasbus årg. 2009. Trods det korte ophold i Danmark fik bussen kampagne-klistermærker på siden.

Foto: Torben Liebst, 7. april 2009

Interiør af Arriva 6634 Interiør af Arriva 6634, MAN NL313 Lion's City-CNG-gasbus årg. 2009. Det grønne sædebetræk er Skånetrafikens design.

Foto: Torben Liebst, 7. april 2009

Arriva 6634 på Ryvang garage, København Arriva 6634, MAN NL313 Lion's City-CNG-gasbus årg. 2009, i Ryvang garage.

Foto: Torben Liebst, 7. april 2009

City-Trafik 2076 på Hillerød st. City-Trafik 2076, DAB 15-1200C mk. II årg. 1995, som linje 335 på Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 23. august 2004

Arriva 7091 på Rådhuspladsen, København Arriva 7091, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 69 på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 3. juni 2005

Arriva 5753 i Nykøbing F Arriva 5753, MAN NM223/Göppel årg. 2001, på Arrivas busanlæg i Nykøbing F. Bussen er leveret til Combus som bus 2752 i januar 2008 og er således en af de sidste busser leveret til dette selskab. Få måneder senere overtog Arriva bussen, der i dag anvendes på lokalrute 491 i Guldborgsund Kommune. Tilsvarende busser anvendes på bybusserne i Nykøbing Falster, som Arriva også kører, men de er kommet til Arriva fra Connex/Veolia.

Foto: Michael Larsen, 17. juli 2008

Arriva 5755 i Nykøbing F Arriva fik leveret seks MAN/Jonckheere-busser til kørsel for Storstrøms Trafikselskab (STS) i 2003. Busserne fik numre i Unibus-nummerserien, nemlig 7077-7082. Samme år leveredes også MAN/Jonckheere-rutebiler til Arrivas kørsel på Fyn. Bus 5755 (ex. 7078) på Arrivas garageanlæg i Nykøbing F.

Foto: Michael Larsen, 17. juli 2008

Arriva 5754 i Nybøbing F Arriva 5754 (ex. 7077), MAN/Jonckheere årg. 2003, på Arrivas busanlæg i Nykøbing F. Kørslen i dette område er på vej i udbud med virkning fra 2009.

Foto: Michael Larsen, 17. juli 2008

AVL 77 i Luxembourg Bybusserne i Luxembourg køres af Autobus de la ville de Luxembourg (AVL) - et offentligt busselskab med ca. 140 busser og omkring 30 linjer. Hertil kommer buslinjer, der køres af private firmaer. Luxembourg by har omkring 84.000 indbyggere, og i 2006 havde AVL 26,6 millioner passagerer. AVL nr. 77, MAN NG312 årg. 1998, som linje 18 i Luxembourg.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008

AVL 87 i Luxembourg AVL nr. 87, MAN NG313 årg. 2000, i Luxembourg.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008

AVL 175 i Luxembourg AVL nr. 175, MAN NL202 årg. 1998, som linje 3 i Luxembourg.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008

AVL 182 i Luxembourg 2008 er 100-året for Luxembourgs nedlagte sporvej. I den anledning har AVLs bus 182, MAN NL202 årg. 1999, skiftet kulør, så den fremstår i de gamle sporvognsfarver. Foto på AVLs garageanlæg i Luxembourg.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008

AVL 57 i Luxembourg AVL nr. 57, MAN SG292 årg. 1992, på AVLs garageanlæg i Luxembourg. Dette er en af de ældste busser, der i 2008 indgår i vognparken.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008

AVL 86 i Luxembourg AVL nr. 86, MAN NG313 årg. 2000, i Luxembourg.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008

AVL 70 i Luxembourg AVL nr. 70, MAN NG312 årg. 1998, i Luxembourg.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008

MAN-bus fra Sales-Lentz i Luxembourg En MAN-bus fra Sales-Lentz i Luxembourg. De private operatørers busser er i nogle tilfælde i AVLs farver, men i andre tilfælde i eget design. Dette afhænger tilsyneladende af, om busserne holder sig inden for byen eller ej.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008

AVL 76 i Luxembourg AVL nr. 76, MAN NG312 årg. 1998, i Luxembourg.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2008

STI 119 i Thun, Svejts Busserne i den svejtsiske by Thun drives af Verkehrsbetriebe STI, der er grundlagt i 1913. I 2008 havde STI 65 busser og kørte 26 buslinjer på tilsammen 301,7 km. Årligt transporteres ca. 12 millioner passagerer, selvom Thun har bare 42.000 indbyggere! I årene 1952-82 kørte der i øvrigt også trolleybusser i byen, ligesom man havde sporvognsdrift indtil 1950'erne. Bus 119, en ret ny MAN Lion's City-ledbus, som linje 1 på banegårdspladsen i Thun.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008

STI 102 i Thun, Svejts STIs vogn 102, en MAN-ledbus, på banegården i Thun.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008

STI 120 i Thun, Svejts STI 120, MAN Lion's City-ledbus, som linje 1 i Thun.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008

STI 126 i Thun, Svejts STI 126, MAN Lion's City, som linje 55 i Thun. Bussen er mærket som den 50. MAN-bus til STI.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008

STI 81 i Thun, Svejts STI vogn 81, en MAN, som linje 3 i bybusterminalen foran banegården i Thun.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008

STI 122 i Thun, Svejts STI 122 i Thun - en MAN Lion's City-ledbus.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008

STI 94 i Thun, Svejts STI vogn 94 er en MAN, der her ses ved banegården i Thun. Bemærk udsmykningen på hjulkapslerne, der skyldes EM i fodbold 2008, som fandt sted i Svejts.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2008

MAN-bus fra Forsvaret ved Valby st. Forsvaret har en del busser, deraf flere af fabrikat MAN. En af disse ses her på broen ved Valby st.

Foto: Jeppe Steensgaard, 9. maj 2008

Arriva 2926 på Klosterbakken, Odense Arriva 2926, MAN Lion's Regio årg. 2007, som rute 960 på Klosterbakken i Odense. At stedet hedder -bakken er ikke nogen tilfældighed. Bemærk, hvor meget vejen skråner.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008

Arriva 2866 på Klosterbakken, Odense Arriva 2866, MAN 18.310 HOCL/Jonckheere årg. 2003, som rute 962 på Klosterbakken i Odense - ikke landets mest udbredte rutebiltype.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2008

Alubus hos MAN på Ejby Industrivej, Ejby Den kortlivede danske busfabrik Alubus nåede at bygge 12 busser på forskellige MAN-chassiser, inden den måtte dreje nøglen om. Blandt kunderne var Aabenraa Automobilselskab, der i foråret 1982 modtog denne MAN 16.240 HOC. Efter endt anvendelse kom bussen til DAB i 1995, sikkert i bytte for en ny bus, og herfra overtog Bushistorisk Selskab den i 1996 med henblik på bevaring. Bushistorisk opgav dog senere og overdrog bussen til MAN, der stadig har den. 2. maj 2008 kunne den mødes hos MAN på Ejby Industrivej, hvor man i øvrigt bor sammen med Arriva.

Foto: Peter Hobel, 2. maj 2008

Damm Tours VS 95 843 på Sønderjyllands Allé Firmaet Damm Tours er ejer af denne MAN Lion's Coach årg. 2002. Foto på Sønderjyllands Allé på Frederiksberg.

Foto: Jeppe Steensgaard, 3. april 2008

City-Trafik 2029 på Friheden st., København City-Trafik 2029, DAB 15-1200C mk. II årg. 1995, som linje 539P på Friheden st.

Foto: Thomas de Laine, 14. september 2006

Arriva 7110 i Kastrup Lufthavn Arriva 7110, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 12 i Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Arriva 7115 i Njalsgade, København Omkring 2005 kørte Arriva med DAB serie 15 mk. II-busser på linje 12. Bus 7115 var netop sådan én og er her fanget i Njalsgade på Islands Brygge. Bussen er bygget til Unibus i 1994.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Arriva 7116 på Axeltorv, København Arriva 7116, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 12 på Axeltorv i København. Denne bus anskaffedes sammen med 31 andre af samme slags til linje 2 og 6, da Unibus skulle overtage disse i 1994. Unibus blev i 1997 opkøbt af Arriva.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Arriva 1862 ved Vesterport st., København Arriva hentede i 2003 bl.a. denne DAB 15-1200C mk. II-bus til Hovedstadsområdet. Bussen er oprindeligt bygget til City-Trafik i Fredericia, hvor den havde nr. 129, men blev sammen med bybuskørslen i byen overtaget Bus Danmark i 1996. Her fik bussen nr. 3045, og den fulgte med over i Arriva i 1999. Da City-Trafik i 2002 vandt kørslen tilbage fra Arriva, blev bussen overtallig, og efter et par års drift i Hovedstadsområdet blev bussen udrangeret i november 2005. Den var i øvrigt nummer to ud af (foreløbigt) tre københavnske Arriva-busser med internnummer 1862. Her ses bussen som linje 14 ved Vesterport st.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

City-Trafik 2030 på Glostrup st. City-Trafik 2030, der er en DAB 15-1200C mk. II, blev nyanskaffet til linje 9 i København i 1995. Her kørte den indtil 2002, hvor linje 9 blev nedlagt. Derefter var den i brug på andre linjer i København til 2003, hvor der ikke længere var opgaver til den, hvorfor den blev afmeldt. I 2004 fik City-Trafik bl.a. kørsel på linje 530P/531P i Glostrup, og bussen kom igen i drift. Foto på Glostrup st.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2005

Netbus 121 på Grindsted rtb. Netbus overtog i 2007 PP Busselskabs rutekørsel på bl.a. rute 913X i Jylland. Med fulgte denne bus, nr. 121, der er en MAN Lion's Regio fra 2007. Grindsted rutebilstation.

Foto: Thomas de Laine, 15. marts 2008

Bent Thykjær 238 i Brørup garage Bent Thykjær 238 i garagen i Brørup. Bussen er en MAN med finsk Kiitokori-karrosseri. Den er bygget i 1996, og Thykjær overtog den fra KAS Biler i Bjerregrav i 2002.

Foto: Thomas de Laine, 15. marts 2008

BVG 3042 ved Buddinge st. I april 1998 prøvekørte HT og Bus Danmark en dobbeltdækkerbus på linje 250S mellem Buddinge st., City og Lufthavnen i Kastrup. Bussen var en MAN-bus fra BVG i Berlin, hvor den kørte med nr. 3042. Forsøget skyldtes, at man overvejede at bede om tilbud med dobbeltdækkere på linje 350S, der var på vej i udbud. Det blev dog ikke til noget, men to år senere kom der dobbeltdækkere på linje 250S - hvor også prøvevognen altså kørte. Her ses BVG 3042 ved Buddinge st. i april 1998. På dette tidspunkt var der endnu bare en parkeringsplads, hvor der i dag er busterminal.

Foto: Troels Zahren Martens, dato ukendt

Arriva 1893 på Lyngby st. Linje 300S blev oprettet i 1990 og fik efter få år ledbusser; i årene 1994-2000 endda i princippet på alle ture. Busdivisionen anskaffede i 1993 i alt 14 MAN NG.272-ledbusser, som blev fordelt mellem linjerne 11 og 300S, indtil de året efter alle samledes på 300S. Typen var ret udskældt og dertil kom, at ikke færre end tre af seriens busser udbrændte totalt, mens de var i drift. Busserne forlod linje 300S i 2000 og blev taget helt ud af drift i 2003. I dag kører en del af dem hos nye ejere i bl.a. Polen. Bus 1893 på Lyngby st. i juli 2000.

Foto: Troels Zahren Martens, dato ukendt

Netbus 8425 på Roskilde st. Netbus 8425, DAB 15-1200C mk. II fra 1994, som linje 226 mod Skibby på Roskilde st.

Foto: Sikandar Sahil, 7. august 2007

Arriva 6650 ved Malmö C Mens Veolia anskaffede Volvo B9L-busser til sin nye kontrakt med Skånetrafiken, købte Arriva MAN-busser til samme formål. Bus 6650 er blandt disse og leveret i 2006. Det er en MAN NL313F Lion's City, og her er den indsat på linje 4 ved Malmö C.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2007

Swebus 6695 i Malmö Swebus 6695 er en MAN ÜL313F Lion's City-CNG-gasbus fra 2006, der benyttes som rutebil på linje 171. Bussen er her på vej ind i Malmö.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2007

Arriva 6655 ved Malmö C Arriva 6655 i trafik på Malmös ringlinje, linje 3, ved Malmö C. Bussen er en MAN NL313F Lion's City fra 2006 og er, som langt hovedparten af bybusflåden i byen, CNG-drevet.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2007

Arriva 6659 ved Malmö C Arriva 6659, MAN NL313F Lion's City-CNG-bus årg. 2006, som linje 3 ved Malmö C.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2007

Swebus 6665 i Södervärn-terminalen, Malmö Swebus 6665, MAN ÜL313F Lion's City-CNG-bus årg. 2006, i Södervärn-terminalen i Malmö.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2007

Swebus 6669 fra dørsiden i Södervärn-terminalen, Malmö Swebus 6669, MAN ÜL313F Lion's City-CNG-gasbus fra 2006, afgår som linje 171 fra Södervärn-terminalen i Malmö. På denne terminal kan man møde et ret stort antal Swebus-rutebiler af typen.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2007

Arriva 6657 på Gustav Adolfs Torg, Malmö Arriva 6657 er en af selskabets mange nye MAN NL313F Lion's City CNG-gasbusser, der blev nyleveret i 2006 i forbindelse med den nye kontrakt med Skånetrafiken. Foto på Gustav Adolfs Torg i det centrale Malmö.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2007

Arriva 6667 på Gustav Adolfs Torg, Malmö Arriva 6667, en MAN NL313F Lion's City-CNG-gasbus, på Gustav Adolfs Torg i Malmö.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2007

Swebus 6686 i Södervärn-terminalen, Malmö Til regionalrutekørsel for Skånetrafiken anvender Swebus siden 2006 MAN-bybusser tillempet rutebilforhold. Der er tale om Lion's City-modellen, der er anskaffet i 14,75 meters længde og med dørarrangement 2-2-0. Busserne er CNG-drevne og bærer typebetegnelsen ÜL313F. Swebus 6686 årg. 2006 svinger ind på Södervärn-terminalen i Malmö.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2007

Swebus 6669 i Södervärn-terminalen, Malmö Swebus 6669, MAN ÜL313F Lion's City, holder ved stoppested i Södervärn-terminalen i Malmö.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2007

Swebus 6684 i Södervärn-terminalen, Malmö Swebus 6684 er en af selskabets mange nye 14,75 m lange MAN ÜL313F Lion's City CNG-gasbusser fra 2006. Her opsamler den passagerer som linje 130 i Södervärn-terminalen, Malmö.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 2007

Netbus 11 og 114 på Århus rtb. To af Netbus' MAN Lion's Regio-busser på Århus rutebilstation: Til venstre vogn 11 fra rute 918X og til højre vogn 114 på rute 113. Vogn 11 har endnu PP Busselskabs logo på, mens vogn 114 har fået Netbus-bomærke. En anden forskel er, at vogn 11 er X-Bus, mens 114 er Midttrafik-blå.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 28. juni 2007

Partner Bus 113 ved Århus rtb. En af de MAN Lion's Regio-busser, som Partner Bus 1. maj 2007 overtog med PP Busselskabs rutekørsel ses her svinge ud fra Århus rtb. og op ad Sønder Allé. Vognen - nr. 113, der passende var indsat på rute 113 - bar endnu PP Busselskabs bomærke 8. maj, da billedet blev taget. Kort efter skiftede Partner Bus navn til Netbus, så der kom aldrig til at sidde Partner Bus-logoer på PP Busselskabs busser. Bussen havde i øvrigt heller ikke fået Midttrafik-logo endnu.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 8. maj 2007

Netbus 111 på Århus rtb. Netbus overtog 1. maj 2007 rutekørslen for Midttrafik fra PP Busselskab. Der er tale om kørsel med 13 busser på ruterne 113, 913X og 918X. En af de overtagne busser er vogn 111, der er en 13,7 m lang MAN N313ÜL fra 2003. Bussen er oprindeligt leveret til Abildskou som vogn 37, men blev overtaget herfra af PP Busselskab sammen med X-Bus-rute 918X ved licitation. Foto på Århus rtb.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 28. juni 2007

Ex. City-Trafik 21 hos Nowak Transport i Swierklaniec, Polen Nowak Transport har erhvervet denne DAB 15-1200C mk. II fra 1995. Bussen er i sin tid leveret til City-Trafik i Skanderborg som vogn 21. Herfra overgik den med bybuskørslen i Skanderborg senere til Combus, hvor den fik internnummer 8410, der stadig ses på bussen. Vognen overgik til Connex, og efter udrangering herfra er den solgt til Polen. Nowak Transports garageanlæg i Swierklaniec.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

Interiør af ex. City-Trafik 21 hos Nowak Transport, Polen City-Trafik fik 1993-95 leveret et antal DAB serie 15-busser med grøn aptering indvendigt. En af disse, vogn 21, er nu hos Nowak Transport i Swierklaniec, Polen, på hvis garageanlæg dette billede er taget.

Foto: Thomas de Laine, 17. maj 2007

MAN-bybus i Legnica, Polen MAN-bybus fra MPK Legnica som linje 10 på jernbanestationen i Legnica, Polen.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 2007

Veolia 6999 ved Vesterport st. Fra begyndelsen af december 2006 og cirka tre måneder frem prøvekører HUR/Movia i samarbejde med Veolia og DONG en CNG-gasbus på linje 68 i København. Prøvebussen er en MAN NL243 Lion's City, der tydeligt skiller sig ud med sin violette bemaling. Den er bygget i 2005 og har tidligere bl.a. kørt i Poznan i Polen. Bussen har Voith-gear og kører i øvrigt med internnr. 6999. Her ses den ved Veterport st.

Foto: Thomas de Laine, 23. januar 2007

Tidligere Aalborg-bybus i Siauliai, Litauen Siauliai i Litauen har nogle DAB 15-1200C mk. II-busser med fortid i Fredericia og Aalborg. En af de aalborgensiske har nu vognnummer 1316 og ses her nær bybusselskabets garageanlæg i Siauliai.

Foto: Thomas de Laine, 6. juli 2005

Partner Bus 8417 i garagen i Skibby Vogn 8417 er den eneste af Partner Bus' DAB 15-1200C mk. II'ere fra 1994, der ikke længere er i drift. Bussen blev taget ud af drift i 2004 og har siden henstået på busanlægget i Skibby, hvor den plukkes for reservedele.

Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006

Opstilling af Partner Bus' vogntyper på garagen i Skibby Partner Bus har for tiden fire forskellige bustyper: Fra venstre Volvo B12BLE-61/Carrus nr. 8437 fra serien 8436-8438, der er 13,7 m-busser fra 2004. Dernæst DAB 15-1200C mk. II nr. 8423 fra serien 8415-8430 af årgang 1994, Volvo B10BLE-60/Aabenraa nr. 8434 fra serien 8432-8435 af årgang 1998, og til højre Volvo B10BLE-60/Aabenraa nr. 8431 fra 1994, der har Aabenraas eget karrosseri til Volvo B10BLE. Foto på Partner Bus' garage i Skibby.

Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006

Partner Bus 8428 på Frederikssund st. Partner Bus' DAB 15-1200C mk. II'ere fra 1994 udgør grundstammen i Skibby-firmaets vognpark. Busserne blev renoveret i forbindelse med kontraktfornyelsen i 2004, hvor de bl.a. fik punktmatrixskilte. Partner Bus ejes nu af norske Netbus, der bl.a. har påbegyndt turistbuskørsel i Danmark og for nylig desuden har købt sig til rutebilkørsel på det sydlige Island. Bus 8428 som linje 323 på Frederikssund st.

Foto: Thomas de Laine, 23. juni 2005

Bogbus fra Frederikshavn i Roskilde Frederikshavns bogbus er noget så relativt usædvanligt som en MAN-bus med Carrus-karroseri. Bussen er fra 1996 og deltager her ved et bogbustræf i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 9. september 2006

KM Szczecinek 109 i garagen i Szczecinek, Polen En af KM Szczecineks nyere MAN-bybusser, vogn 109, holdt 12. august hjemme i garagen. Udover bybuskørsel anvendes nogle af KM Szczecineks busser også til turistkørsel.

Foto: Thomas de Laine, 12. august 2006

KM Szczecinek 103 på stationen i Szczecinek, Polen Mange polske busselskaber sværger til MAN NL202, som f.eks. kan brugtimporteres fra Tyskland. KM Szczecinek vogn 103, der dog muligvis er nyleveret til selskabet, ved bybusstoppestedet på stationen i Szczecinek.

Foto: Thomas de Laine, 12. august 2006

City-Trafik 2029 som Ullerup Markeds-ekstrabus på Sundbyvester Plads, København City-Trafiks Avedøre-garage stillede med nogle af de busser, der anvendtes til Ullerup Markeds-ekstrakørslen i 2006. Bus 2029, DAB 15-1200C mk. II årg. 1995, var en af de lavgulvsbusser, der blev benyttet. Bussen ses her på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 11. august 2006

Københavns Rundfart 906 ved Den lille Lurblæser, Københavns Rådhusplads Det Paaske-ejede Københavns Rundfart kører sightseeingbuskørsel i København med open top-dobbeltdækkere. Busserne er nogle ældre brugtimporterede MAN/Waggon Union-busser, og vogn nr. 906 forlader her sightseeingbussernes stoppested ved Den lille Lurblæser på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 17. juli 2006

City-Trafik 2030 ved Tårnby st. City-Trafiks bus 2030 som ekstrabus på linje 350S er på vej ind til busterminalen ved Tårnby st. Både bus 2029 og 2030, DAB 15-1200C mk. II fra 1995, kunne 9. juni opleves på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 9. juni 2006

Nyborg Bybusser 21 i Nyborg Som bybuspassager i Nyborg kan man f.eks. blive transporteret rundt med vogn 21, der er en DAB 15-1200C mk. II fra oktober 1996. Bussen er i øvrigt leveret samtidig med Svendborgs bybus med nr. 4006. Foto på Nyborg station.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. marts 2006

Arriva 4006 i Svendborg Selvom Volvo B10BLE/Vest præger bybusserne i Svendborg, har Arriva også et par DAB 15-1200C mk. II-busser fra 1996. En af dem er vogn 4006. Bussen er i sin tid nyleveret til Svendborg By- & Nærtrafik som vogn 36 og fulgte med, da Arriva købte dette selskab omkring årtusindskiftet. Billedet er taget på Arrivas busanlæg i Svendborg.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 15. marts 2006

Østtrafik 7684 som dyrskueekstrabus i Roskilde Østtrafiks HUR-busser adskiller sig på mange måder fra flertallet. F.eks. staves 'ekstrakørsel' med 'x' på bus 7684, en DAB 15-1200C mk. II fra 1994. Bussen anvendes normalt som telebus i Køge-området. Bussen ses her på Køgevej i Roskilde på vej mod stationen.

Foto: Thomas de Laine, 27. maj 2006

Arriva 7099 som S-togsbus på Carl Jacobsensvej i Valby Arriva har en fast aftale med DSB S-tog om kørsel med erstatningsbusser, når S-togsdriften må indstilles på en strækning, f.eks. pga. sporarbejde. Det var netop situationen en weekend i oktober 2005, hvor Arriva bl.a. indsatte et par DAB 15-1200C mk. II'ere i S-busdesign som S-togsbusser. Årsagen til de blå hjørner på disse busser var, at de var blevet gjort klar til indsættelse som midlertidige busser på linje 350S, som Arriva overtog fra Connex senere på måneden. Her ses bus 7099 som godt fyldt S-togsbus på Carl Jacobsensvej i Valby på vej mod Sjælør st. Bussen er leveret til Unibus som vogn 99 i 1994 og indsat på linje 2 og 6. I 1996 fik bussen sit nuværende nummer, og den kom til Arriva ved sammenlægningen med Bus Danmark i 1999. Fra maj 1999 til december 2003 kørte bussen i øvrigt i Køge på nogle bestemte ekstrabusture til bl.a. byens gymnasium og handelsskole og som telebus i Algestrup-området!

Foto: Thomas de Laine, 8. oktober 2005

Pan Bus 209 i Viborg I 1994 fik Pan Bus leveret sin vogn 209 til bybusserne i Viborg. Bussen er en DAB 15-1200C mk. II med MAN-motor. Bussens registreringsnummer er dog af nyere dato.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. februar 2006

Arriva 7109 i Ålekistevej-sløjfen i Vanløse Arriva 7109, en DAB 15-1200C mk. II fra 1994, er en repræsentant for en uddøende race. Arriva overtog i sin tid 31 eksemplarer af typen fra Unibus i Hovedstadsområdet, og Unibus havde anskaffet busserne i 1994, da man overtog driften på linje 2 og 6 i København. Nu er busserne imidlertid blevet gamle, og siden 23. oktober 2005 har busserne trafikeret linje 350S som midlertidige busser, indtil de nye Scania OmniLink-busser er leveret. Herefter tages busserne ud af drift, idet de er solgt til en brugtbusforhandler. Bus 7109 som linje 12 i Ålekistevej-sløjfen en solrig dag i eftersommeren 2005.

Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005

Østtrafik 7684 ved RASK Sygehus, Ølby Denne DAB 15-1200C-bus fra 1994 har en fortid hos City-Trafik, hvor den kørte som bybus i Kolding. Det fornægter sig ikke, hvis man bevæger sig ind i bussen, hvor City-Trafiks grønne farver på vægge og sæderygge mv. stadig findes. Østtrafik, der i dag ejer bussen, anskaffede den i 2000 til brug som telebus i Køge-området. Den kører med internnummer 7684 og ses her ved RASK Sygehus i Ølby, der betjenes af linje 525.

Foto: Thomas de Laine, 22. august 2005

Udsnit af vognparken hos Partner Bus i Skibby Et udsnit af vognparken er hjemme på garagen i Skibby, hvor Partner Bus bor. DAB 15-1200C mk. II-lavgulvsbusserne præger vognparken, som det ses. Partner Bus fik 17 stk. af typen i 1994 (nr. 15-30, senere 8415-8430), hvoraf kun én (nr. 8417) er udrangeret. Bussen yderst til højre er dog en serie 12, formentlig nr. 8412 fra 1992, der nu tilhører firmaet Alex Jensen, og nummer to fra venstre er nr. 8431, en Volvo B10BLE/Aabenraa fra 1994.

Foto: Christian Lynge, 15. juni 2005

Connex 3082 og 3083 i Nykøbing Falster Nykøbing Falsters bybusser betjenes af Connex, der anvender MAN/Göppel-busser som disse, nr. 3082 og 3083, der ses på bybusterminalen i byen.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 23. september 2004

Ex. Arriva 1904 hos KLA Kalisz i Polen Hvem skulle have troet, at Arrivas upopulære MAN-ledbusser skulle komme ud at køre igen? Bybusselskabet KLA Kalisz har to styk, nr. 1902 og 1904, der er modtaget i 2004. Her ses ex. Arriva nr. 1904 som A-bus på sine gamle dage i Kalisz bymidte, nu med internnr. 806.

Foto: Thomas de Laine, 16. oktober 2004

Arriva 1767 ved Prøvestenscentret, Helsingør Servicebuslinie 840 og 841 i Helsingør-Espergærde blev oprettet i maj 1992. Linierne kørtes 1992-94 af De Hvide Busser, 1994-96 af Helsingør Turisttrafik og fra 1996 af Bus Danmark/Arriva. Fra 9. oktober har Helsingør Turisttrafik vundet linierne tilbage. Bus 1767, MAN/Neoplan årg. 1998, ses her 7. oktober 2004 på linie 840 ved Prøvestenscentret i Helsingør, hvor linierne 840 og 841 mødes med mulighed for omstigning. Bussen er leveret til Linjebus/Connex som bybus i STS-området, og den fremstår, som det ses, stadig i STS-bybusbemaling. Bussen blev sammen med sine to søstervogne solgt brugt til Wulff Bus, hvorfra Arriva har overtaget dem. De anvendtes alle tre primo oktober 2004 som servicebusser i HUR-området.

Foto: Thomas de Laine, 7. oktober 2004

Arriva, ex. Connx 3075, ved Prøvestenscentret, Helsingør Bus 3075, der sandsynligvis skulle have haft internnr. 1768, er en MAN/Neoplan-midibus fra 1998, der ligesom 1768 er leveret til Linjebus/Connex og kommet til Arriva via Wulff Bus. Også denne bus er stadig i STS-bybusbemaling, og den havde stadig sit Linjebus/Connex-internnummer denne dag. Bussen kørte på linie 841, men udskiftedes på denne tur ved ankomst til Prøvestenscentret af bus 1356. Foto ved Prøvestenscentret, Helsingør.

Foto: Thomas de Laine, 7. oktober 2004

Arriva 1766 på Hundige st. Linie 854 i Greve-Hundige oprettedes i 1993 og havde i det meste af 1994 følgeskab af linie 855. Linien var i en periode nedlægningstruet pga. lave passagertal, men man besluttede senere at fortsætte. 1993-94 kørtes linien af Busdivisionen i Køge og 1994-96 af City-Trafik, der kørte linien - og linie 855 - fra en tankstation på Greve Strandvej. I 1996 overtog Unibus linien, der gik ind i Arriva i 1999. I 2000 overtoges linien af ES Bus, der imidlertid i november 2003 gik i betalingsstandsning, hvorefter Arriva i Køge igen overtog linien - snart med en DAB 11-0860S-servicebus med internnr. 1753. 8. oktober 2004 var det dog en Wulff-grøn MAN/Neoplan-midibus årg. 1998 med internnr. 1766, der trafikerede linien. Denne bus havde ellers umiddelbart inden kørt hos Arriva i Roskilde. 9. oktober påbegynder Arriva en ny kontrakt på linien.

Foto: Thomas de Laine, 8. oktober 2004

Neoplan-busser hos Wulff Bus, Hedensted Wulff Bus har for tiden to små Neoplan-busser med en fortid hos Linjebus/Connex Danmark i STS-området. Busserne fremstår her fortsat i STS' bybusbemaling. De er leveret i 1998 til brug som bybusser i Naksov. Til højre er det PJ 89 236, ex. Connex Danmark 3075, og til venstre PJ 89 235, ex. Connex Danmark 3074, der er fotograferet på Wulff Bus' anlæg i Hedensted. (Tak Ronni Svensson til for supplerende oplysninger!)

Foto: Thomas de Laine, 5. april 2004

Paaskes sightseeingbus nr. 917 ved Axeltorv Sightseeingbus. Tivoli. Sommer. Siden 1996 har der kørt open top-sightseeingbusser i København med forskellige operatører. Her er det Paaskes bus 917, der holder ved Axeltorv.

Foto: Thomas de Laine, 17. august 2003

Den sidste tur med linie 231 fra Roskilde st. Den sidste afgang med linie 231 fra Roskilde st. lørdag d. 26. juli 2003. Dette var dog ikke den sidste bus på linien, idet den aller sidste afgang kørte knap to timer senere fra Kirke Hyllinge. Bussen er vogn 8417 fra Partner Bus - en DAB-Silkeborg serie 15-lavgulvsbus leveret i forbindelse med 4. udbuds kontraktbegyndelse 1. april 1994.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2003

Nøgleord med lignende billeder:   Arriva   København   DAB   2017   2008   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
13. august 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.