Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > Lyngby

Nøgleord: Lyngby

96 billeder

Arriva 1401 ved Trongårdsskolen, Lyngby Arriva 1401, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som ekstravogn på linje 182 ved Trongårdsskolen i Lyngby. Bussen blev oprindeligt anskaffet til linje 300S, men kørte 2008-16 hos Arriva i Hillerød på pendulbuslinjen mellem stationen og handelsskolen. Efter afgivelsen af kørslen i Hillerød og lukningen af Hillerød-anlægget ved december-køreplansskiftet 2016 fik bussen andre opgaver, men kun i det små som f.eks. på faste ekstrakørsler.

Foto: Sikandar Sahil, 26. januar 2017

Nobina 6135 og 6147 ved Lyngby st. Nobina 6135 (tv.) og 6147 (th.), begge Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2014, som linje 300S og 400S ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4070 ved Lyngby st. De Blaa Omnibusser 4070, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 169 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015

Nobina 6135 ved Lyngby st. Nobina 6135, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2014, som linje 300S ved Lyngby st. Bussen er blandt de toakslede 13,1 m-busser, Nobina i 2014 har anskaffet til linje 400S, mens 300S beholdt sine treakslede 13,7 m-busser. Man kan dog godt træffe de 13,1 meter lange Mercedes'er på linje 300S, f.eks. som her på en weekenddag.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015

De Hvide Busser 8788 ved Lyngby st. De Hvide Busser 8788, Scania CityWide årg. 2013, som linje 388 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015

City-Trafik 2727 som S-togsbus ved Lyngby st. City-Trafik 2727, Volvo B12BLE-62/Aabenraa (8500LE) årg. 2003, som S-togsbus ved Lyngby st. City-Trafik har beholdt enkelte af de gamle 1A-busser som denne og bruger dem nu til ekstrakørsel, togbuskørsel o.lign.

Foto: Oliver Løvgard, 8. november 2013

Indvielse af ny linje 172E Mandag 12. august 2013 begyndte kørslen på en ny ringlinje i området ved DTU og Helsingørmotorvejen. Der køres otte afgange timen, altid mod uret, i tidsrummene ca. kl. 7.30-9 og 12.30-16 mandag-fredag uden for skoleferierne. Linjen kører af hensyn til uddannelsesinstitutionerne DTU, KNord og CPH Business Akademi. De Blaa Omnibusser står for driften, der altid udføres med 2 hybridbusser. Her ses de begge ved indvielsesarrangementet med kaffe, wienerbrød og overklipning af rød snor om morgenen 12. august. Forreste bus er vogn 4001, der har kørt hos De Blaa siden 2011, mens den bageste er vogn 4002, der indtil for nylig kørte hos City-Trafik som vogn 2000.

Foto: Thomas Hildebrand, 12. august 2013

Arriva 1789 ved Lyngby st. Linje 165's historie går helt tilbage til 1922, og der er efterhånden kun få så gamle linjer tilbage i Hovedstadsområdet. Ruten kørte fra et tidligt tidspunkt mellem Bagsværd, Lyngby og Charlottenlund, men blev senere forlænget i begge ender. I 1989 bortfaldt dog strækningen Lyngby-Charlottenlund-Hellerup, og i foråret 2010 bortfaldt linjens del vest for Bagsværd. Ved køreplansskiftet i oktober 2012 mister linjen endegyldigt kontakten med sin historiske rute, da den omlægges, så der fra Bagsværd ikke køres til Lyngby, men Gladsaxe Trafikplads. Arriva 1789, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 165 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 8. september 2012

De Blaa Omnibusser 4095 ved Lyngby st. De Blaa Omnibusser modtog i eftersommeren 2012 fire nye Volvo B7RLE/Säffle (8900LE), som erstattede fire af de i 2004 leverede Volvo B12BLE'er. Sidstnævnte type er herefter kun repræsenteret i vognparken med tre styk. En helt ny bus 4095 som linje 191 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 8. september 2012

De Blaa Omnibusser 4053 ved Lyngby st. De Blaa Omnibusser 4053, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 590E ved Lyngby st.

Foto: Christian Lindencrone Giersing, 17. marts 2010

De Blaa Omnibusser 4082 ved Lyngby st. De Blaa Omnibusser har i november 2010 indsat 5 nye busser anskaffet til den fornyede kontrakt med Movia om en række linjer. Busserne er - bortset fra en demobus - de første busser øst for Storebælt med det "faceliftede" Volvo 8500LE-karrosseri. Bus 4082, Volvo B7RLE-60/Säffle, som linje 191 ved Lyngby st. en af de første dage i drift. De Blaa har samtidig afhændet 6 af deres ældste busser, dvs. vogne årgang 2004!

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2010

Jernbanepladsen, Lyngby City-Trafik 2102, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010

De Blaa Omnibusser 4027 ved Lyngby st. De Blaa Omnibusser 4027, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, som linje 194 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010

De Blaa Omnibusser 8837 holder pause ved Lyngby st. De Blaa Omnibusser 8837, Volvo B10L-60/Aabenraa årg. 1995, holder pause ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 1996

Arriva 5776 brudt ned ved Lyngby st. En af de mange S-togsbusser brød 28. juli 2010 ned ved Lyngby st. Det var Arriva 5776, en Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999. Her ses bussen, inden Falck hentede den.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. juli 2010

Arriva 5776 fra vinduessiden ved Lyngby st. Arriva 5776, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, brudt ned som S-togsbus ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. juli 2010

Arriva 5776 under Arriva 5776, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1999, er ved at blive sat "om bord" på en Falck-bil, der skal trække bussen væk. Lyngby station.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. juli 2010

Arriva 5776 ved Lyngby st. under afhentning af Falck Arriva 5776 under afhentning af Falck. Bussen var i trafik som S-togsbus. Lyngby station.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. juli 2010

Arriva 1359 ved Lyngby st. Arriva 1359, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, som linje 165 ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

Arriva 1026 som S-togsbus ved Lyngby st. Arriva 1026, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som S-togsbus ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

Arriva 1993 som S-togsbus ved Lyngby st. Arriva 1993, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1997, som S-togsbus ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

Arriva 1015 som S-togsbus ved Lyngby st. Arriva 1015, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som S-togsbus ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

De Blaa Omnibusser 4069 ved Lyngby st. De Blaa Omnibusser 4069, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2007/2009, som linje 179 ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 6. juli 2010

De Hvide Busser 8751 ved Lyngby st. De Hvide Busser 8751, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, holder hvil under ophold på Lyngby st. i forbindelse med driften på linje 388, Lyngby-Klampenborg-Helsingør.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. juli 2010

De Hvide Busser 8775 ved Lyngby st. De Hvide Busser 8775, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 353 ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. juli 2010

De Hvide Busser 8781 ved Lyngby st. De Hvide Busser 8781, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, holder pause ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. juli 2010

De Hvide Busser 8781 bagfra ved Lyngby st. De Hvide Busser 8781, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, bagfra ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. juli 2010

Arriva 5710 ved Lyngby st. Arriva 5710 (opr. Combus 2559), Volvo B10M-60/Vest årg. 1997, som S-togsbus ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

Arriva 5709 ved Lyngby st. Arriva 5709 (opr. Combus 2556), Volvo B10M-60/Vest årg. 1997, som S-togsbus ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

Arriva 5516 ved Lyngby st. Arriva 5516 (opr. Linjebus 3073), Volvo B10M-50/Aabenraa årg. 1998, som S-togsbus ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

De Hvide Busser 8736 ved Lyngby st. De Hvide Busser 8736, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, som linje 353 ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

De Hvide Busser 8774 ved Lyngby st. De Hvide Busser 8774, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, holder pause ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

De Blaa Omnibusser 4081 ved Lyngby st. De Blaa Omnibusser 4081, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 169 ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

Nobina 6028 ved Lyngby st. Nobina 6028, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2008, som linje 400S ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 30. marts 2010

Nobina 6033 ved Lyngby st. Nobina 6033, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2008, som linje 400S ved Lyngby st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. juli 2010

Arriva 1695 ved Fuglevad st., Lyngby Arriva 1695, Scania OmniLink årg. 2002, som togbus på Nærumbanen, hvor der kørtes mellem Lyngby og Fuglevad på grund sporarbejde mellem Fuglevad og Jægersborg. Bussen bærer tydeligt præg af, at den indtil for nylig havde røde A-bushjørner. Fuglevad st.

Foto: Peter Hobel, 9. maj 2010

Nobina 6066 på vendepladsen ved DTU, Lyngby Linje 330E har endestation ved et stoppested midt på Lundtoftegårdsvej. Dér kan busserne ikke vende, så der køres videre ad Lundtoftegårdsvej op til en lille vendeplads indrettet på hjørnet af Nordvej og Miljøvej ved DTU. Her er også udligningsopholdet placeret. Nobina 6066, en helt ny Volvo B12BLE-62/Säffle, som linje 330E på vendepladsen ved Nordvej.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6066 på Lundtoftegårdsvej, Lyngby Nobina 6066, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2010, som linje 330E den første eftermiddag, linjen kørte. Bussen holder ved endestationsstoppestedet på Lundtoftegårdsvej ved Rævehøjvej. Her er der omstigning til linjerne 300S og 353 ved samme stoppested og ude på motorvejen til linjerne 150S og 173E.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6062 på Anker Engelunds Vej, Lyngby Nobina 6062, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2010, som linje 330E på Anker Engelunds Vej ved Lundtoftegårdsvej.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6069 på Anker Engelunds Vej, Lyngby Nobina 6069, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2010, som linje 330E på Anker Engelunds Vej ved DTU.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

De Blaa Omnibusser 4055 på Lyngby st. De Blaa Omnibusser 4055, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 591E på Lyngby st. - en af de første dage med 13,7 m-busser på linjen.

Foto: Thomas Hildebrand, 15. december 2009

De Blaa Omnibusser 4051 på Akademivej, Lyngby Siden De Blaa Omnibusser midt i december 2009 overtog kørslen på pendulbuslinjerne 590E og 591E mellem Lyngby st. og DTU, har der kørt 13,7 m-busser på linjerne. Der anvendes tre busser på linje 590E om morgenen og to på 591E om eftermiddagen. Det er busserne 4051-4056, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2006, fra linje 184, der anvendes, hvilket er muligt, fordi det er aftalt med Movia, at der kører 12 m-busser på nogle ture på linje 184. Også tidligere har der været ideer fremme om at anvende 13,7 m-busser på netop disse linjer. Bus 4051 som linje 591E på Akademivej i DTU-området.

Foto: Thomas de Laine, 14. januar 2010

De Blaa Omnibusser 4052 på Anker Engelunds Vej, Lyngby De Blaa Omnibusser 4052, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 591E på Anker Engelunds Vej.

Foto: Thomas de Laine, 14. januar 2010

De Blaa Omnibusser 4052 på Akademivej, Lyngby De Blaa Omnibusser 4052, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 591E på Akademivej.

Foto: Thomas de Laine, 14. januar 2010

De Blaa Omnibusser 4051 på Lundtoftegårdsvej, Lyngby De Blaa Omnibusser 4051, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 591E på Lundtoftegårdsvej.

Foto: Thomas de Laine, 14. januar 2010

Nobina 6057 på Anker Engelunds Vej, Lyngby Nobina 6057, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2008, som linje 300S på Anker Engelunds Vej ved DTU.

Foto: Thomas de Laine, 14. januar 2010

De Blaa Omnibusser 4031 på Akademivej, Lyngby De Blaa Omnibusser 4031, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 190 på Akademivej i Lyngby.

Foto: Thomas de Laine, 14. januar 2010

Arriva 1044 på Lyngby st. Arriva 1044, en helt ny Volvo B7RLE-60/Säffle, som gæst på linje 591E på Lyngby st. Skiltnigen er noget uautoriseret!

Foto: Sikandar Sahil, 9. november 2009

City-Trafik 2400 på Lyngby st. City-Trafik 2400, Scania N113CLL/Lahti årg. 1996, som linje 179 på Lyngby st. Bussen kørte kun som almindelig bus i et års tid. Allerede i 1997 blev den forfremmet til S-bus til brug på linje 550S, og fra september 1998 blev den fast vogn på linje 650S frem til udrangeringen i 2003.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 1996

Bus Danmark 1296 på Lyngby st. Bus Danmark 1296, Leyland-DAB 6-35-TL11/6-ledbus årg. 1981, som linje 184 på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 1996

Unibus 17 på Lyngby st. Unibus 17, Leyland-DAB 7-1200L årg. 1985, på Lyngby st. Bussen byggedes som ny til Hallund Rutebiler, men kom via DAB til Unibus i 1990. I den forbindelse ombyggedes den fra enkeltdøre til dobbeltdøre.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 1996

De Blaa Omnibusser 8837 ved Lyngby st. De Blaa Omnibusser 8837, Volvo B10L-60/Aabenraa årg. 1995, som linje 170 på Lyngby st. B10L'erne hos De Blaa adskilte sig fra de fleste andres ved at have indsvingsdøre, også i udstigningsdørene.

Foto: Thomas de Laine, 16. juli 1996

HT 4230 på Lunftoftegårdsvej, Lyngby HT 4230 (ex. DSB 230), Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1969, som linje 353 på Lundtoftegårdsvej i Lyngby. Bussen har fået udskiftet den DSB-røde farve med HTs egne farver (videreført fra Københavns Sporveje) i forbindelse med en renovering i 1983.

Foto: Niels Hertz, 20. september 1983

Concordia Bus 6020 som totalreklame for S-busserne Der er efterhånden ved at være mange totalreklamer blandt Movia-busserne. Concordia Bus 6020 er blevet totalreklame for et af Movias egne produkter, nemlig S-busserne. Reklamen er samtænkt med S-bussens blå hjørner og inkluderer sloganet "Overraskende hurtig". Her ses bussen som linje 400S på Lyngby st.

Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009

Concordia Bus 6020 bagfra på Lyngby st. Bagenden af Concordia Bus 6020 udsmykket som S-bus-totalreklame. Lyngby st.

Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009

Arriva 1867 på Lyngby st. Arriva 1867 (opr. Combus 5098), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1997, som linje 591E på Lyngby st. Pendulbusserne mellem Lyngby st. og DTU overgår i december 2009 til De Blaa Omnibusser, og 1867 går en usikker fremtid i møde.

Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009

Arriva 1412 ved Lundtofteparken Arriva 1412, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 150S på Helsingørmotorvejen ved Lundtofteparken. Linje 150S har gennem et stykke tid haft en håndfuld busser af denne type i drift som følge af udvidelser af antallet af afgange.

Foto: Sikandar Sahil, 1. september 2009

Concordia Bus 6020 på Lyngby st. Concordia Bus har fra søndag 19. oktober 2008 for første gang fået kørsel i Danmark. Det drejer sig om 44 busser på linjerne 300S og 400S/400 samt natkørslen på linje 92N, 93N og 96N. Dertil kommer kørsel med 9 busser på linjer i Hillerød-området. Concordia Bus 6020, Volvo B12BLE-62/Säffle, som linje 400S på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2008

Concordia Bus 6022 på Lyngby st. Concordia Bus 6022, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2008, som linje 300S mod Nærum på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2008

Concordia Bus 6023 på Lyngby st. Concordia Bus 6023, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2008, som linje 400S på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2008

Concordia Bus 6037 på Lyngby st. Concordia Bus 6037, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2008, som linje 400S på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2008

Concordia Bus 6017 på Lyngby st. Concordia Bus 6017, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2008, som linje 300S på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2008

City-Trafik 2212 på Lyngby st. City-Trafik 2212, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 161 på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 22. juni 2005

De Blaa Omnibusser 4010 ved Nybro i Lyngby De Blaa Omnibusser 4010, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2004, som linje 191 i idylliske omgivelser ved Nybro i Lyngby.

Foto: Claus Jørgensen, 1. juni 2008

Arriva 1459 på Lyngby st. Arriva 1459, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 400S på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2008

Veolia 5114 på Jernbanepladsen, Lyngby Veolia 5114, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 182 på Jernbanepladsen kort efter afgang fra Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2007

Arriva 1009 på Anker Engelunds Vej, Lyngby Arriva 1009, Volvo B10LA-52/Säffle årg. 1998, som linje 300S på Anker Engelunds Vej ved DTU.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2007

De Hvide Busser 8734 på Lyngby st. De Hvide Busser 8734, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 2000, som linje 388 på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 2. august 2007

Arriva 1166 på Anker Engelunds Vej, Lyngby Arriva 1166, Scania L94UB/Berkhof årg. 1999, som linje 300S på Anker Engelunds Vej ved DTU.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2007

De Hvide Busser 8771 på Anker Engelunds Vej, Lyngby De Hvide Busser 8771, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 353 på Anker Engelunds Vej ved DTU.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2007

De Hvide Busser 8741 på Lyngby st. De Hvide Busser 8741, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1994, er netop afgået fra Lyngby st. som linje 388. De Hvide fik 11 busser af typen i 1994, der fordeltes mellem linje 388 og Hillerød bybusser.

Foto: Thomas de Laine, 15. april 2005

Connex 5107 på Lyngby st. Connex 5107, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 183 på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 22. juni 2005

Sidste ledbus i Hovedstadsområdet Den sidste ledbus i Hovedstadsområdets kollektive trafik kørte fredag 14. marts 2008. Det blev bus 1976, Mercedes-Benz O.405GN årg. 1996, som kørte fra Nærum st. kl. 23.27 og ankom til Ishøj st. 61 minutter senere. Her ses bussen på sidste tur inden afgang fra Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008

Arriva 1984 på Lundtoftevej, Lyngby Arriva 1984, Mercedes-Benz O.405GN-ledbus årg. 1996, som linje 300S på Lundtoftevej ved DTU i Lyngby.

Foto: Thomas de Laine, 25. februar 2008

Arriva 1550 på Lyngby st. Fra tid til anden har man kunnet opleve Scania OmniLink'erne fra linje 350S på tværlinjerne 300S og 400S. Det er meget snart slut, for 16. marts 2008 bliver linjerne skilt: 300S og 400S flytter til Gladsaxe garage, mens linje 350S kommer til Vasbygade. Linjernes nuværende hjem, Ballerup garage, lukkes. Bus 1550 som linje 300S på Lyngby st.

Foto: Sikandar Sahil, 3. februar 2008

Arriva 1822 på Lyngby st. I 1980'erne var dette HTs version af en rutebil: Dobbelte fordøre, dobbelte midterdøre, stor midterperron - og bagagerum! Det var hovedsageligt HTs driftsområde Køge, der var "landevejsbus"-bastion og blev ved med at modtage nye sådanne busser. Busserne 1820-1826 leveredes i 1989 til Køge og blev de sidste nye busser til anlægget i 10 år. Først da kørslen havde været i licitation i 1999, kom der igen nye busser. Da blev hele vognparken til gengæld også skiftet ud, og bus 1820-1826 fik en kort karriere hos andre Arriva-garager. Bus 1822, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1989, holder pause på Lyngby st. i juli 2000. Bussen anvendtes på dette tidspunkt normalt på linje 171E mellem Sjælør st. og Lyngby st.

Foto: Troels Zahren Martens, dato ukendt

Arriva 1893 på Lyngby st. Linje 300S blev oprettet i 1990 og fik efter få år ledbusser; i årene 1994-2000 endda i princippet på alle ture. Busdivisionen anskaffede i 1993 i alt 14 MAN NG.272-ledbusser, som blev fordelt mellem linjerne 11 og 300S, indtil de året efter alle samledes på 300S. Typen var ret udskældt og dertil kom, at ikke færre end tre af seriens busser udbrændte totalt, mens de var i drift. Busserne forlod linje 300S i 2000 og blev taget helt ud af drift i 2003. I dag kører en del af dem hos nye ejere i bl.a. Polen. Bus 1893 på Lyngby st. i juli 2000.

Foto: Troels Zahren Martens, dato ukendt

Arriva 1980 på Lyngby st. I februar 2008 er det endegyldigt slut med ledbusser i Hovedstadsområdet. De sidste af slagsen, der kører på linje 300S, bliver erstattet med 13,7 m-busser, der er tilovers fra linje 5A. Dermed er en epoke på over 30 år forbi. Arriva 1980, en Mercedes-Benz O.405GN fra 1996, som linje 300S på Lyngby st. Bussen blev oprindeligt anskaffet af Bus Danmark til linje 250S, men flyttedes i 2000 til Ring 3.

Foto: Sikandar Sahil, 6. februar 2008

Veolia 5107 på Lyngby st. Veolias bus 5107, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 182 på Lyngby st.

Foto: Sikandar Sahil, 24. april 2007

Arriva 1169 på Lyngby st. Arrivas bus 1169, Scania L94UB/Berkhof, som linje 300S på Lyngby st. Et antal af disse busser er faste vogne på linje 300S fra 22. oktober 2006.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2006

Connex 5104 på Lyngby st. 22. maj 2006 kørte Veolias bus 5104, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, ind i Portalen, der ligger lige over for udkørslen fra busterminalen ved Hundige station. Fronten blev ved den lejlighed kraftigt beskadiget. Bussen blev flyttet til kørslen i Køge Bugt-området i oktober 2005. 11 måneder før ulykken kunne man møde bussen på Lyngby station, hvor den sikkert har været i trafik på linje 68, 169/179 eller 182/183.

Foto: Thomas de Laine, 22. juni 2005

Busdivisionen 1487 på Lyngby st. Busdivisionens vogn 1487, en Leyland-DAB 6-1-690/5 fra august 1981, var i 1992-93 totalreklame for Fyns Telefon. Lyngby station.

Foto: Dennis Holm Petersen, dato ukendt

Busdivisionen 1041 som linje 200S på Lyngby st. HTs S-busser var i begyndelsen meget luksoriøst indrettet med tonede ruder, meget komfortable stole, gulvtæpper mv. Set i det lys virkede en Leyland-DAB serie 6 i gammelt ud- og indvendigt design med dejlige røde plasticsæder måske en anelse tarvelig... Linje 200S blev oprettet i april 1991 og blev kørt af Busdivisionen i Gladsaxe, der også husede bus 1041 - en LS 575-690/5 fra 1979. Bus 1041 som linje 200S på Lyngby station. Til højre for 1041 ses 1003 fra samme serie, der holder pause fra linje 170. Foran 1003 ses bagenden af en Volvo B10R-59/Aabenraa (med vognnummer i 1200-serien). Bus 1041 blev udrangeret i 1993.

Foto: Dennis Holm Petersen, dato ukendt

Busdivisionen 1017 som linje 400S på Lyngby st. Linje 400S blev oprettet 21. oktober 1990 som én af de første S-buslinjer. Ruten er ikke ændret meget siden dengang: Der køres til stadighed fra Lyngby over Bagsværd, Ballerup og Høje Taastrup til Ishøj. Linjen er senere forlænget til Hundige st., dog ikke på alle ture. Bus 1017 er en Leyland-DAB LS 575-690/5 fra Busdivisionen i Ballerup, der kørte linje 400S frem til licitationen i 1996. Den ses her på Lyngby station cirka foråret 1991. Serie 6-busser forekom af og til - blandt andet efter at linjen blev udvidet til 10-minuttersdrift, før man havde fået indrettet tilstrækkeligt med S-busser til den. Bus 1017 er leveret i 1979, og i 1992 blev den udrangeret.

Foto: Dennis Holm Petersen, dato ukendt

Overblik over Jernbanepladsen ved Lyngby st. I et samarbejde mellem bl.a. HUR, DSB og Lyngby-Taarbæk Kommune er Jernbanepladsen ved Lyngby station, der bl.a. rummer en stor busterminal, blevet moderniseret. Terminalen indviedes 22. februar med et arrangement på stationen, flag og veteranbusser. Her er et overblik over terminalen. Yderst til venstre ses en Scania OmniLink på linie 300S (uden blå hjørner), et antal Volvo B10BLE og B12BLE samt ikke mindst den røde og sorte Leyland-DAB serie II, museumsbussen HT 3078. Tidligere var terminalen indrettet med "lommer" ved hvert enkelt stoppested. Nu er der anlagt en ny bred busperron med lige kantsten hele vejen. Der er flag i dagens anledning.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

Snoren klippes efter moderniseringen af Jernbanepladsen i Lyngby Efter flere taler klippede Lyngby-Taarbæk Kommunes borgmester Rolf Aagaard-Svendsen (delvist skjult bag den ældre kvindes hvide hat i venstre side af billedet) symbolsk en rød snor over under assistance af HURs formand og Frederiksbergs borgmester Mads Lebech (midt i billedet).

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

KS 41 ved Lyngby st. Efter Jernbanepladsen var blevet officielt indviet var der gratis kørsel med veteranbusser. Den ene var Københavns Sporvejes omnibus nr. 41, en Triangel fra 1933 med karrosseri bygget af sporvejene selv på hovedværkstedet. Bussen var indtil 2003 bevaret af HT-Museet og overgik siden med hele museets samling til Sporvejshistorisk Selskab, der nu har bussen. KS 41 ses her ved Lyngby station inden indvielsesarrangementet begyndte.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

HT 3078 på Lyngby st. Den anden veteranbus, der gratis kørte rundtur med de fremmødte ved indvielsen af den moderniserede terminal ved Lyngby station, var HT 3078. Bussen er en Leyland-DAB serie II fra 1973 og er oprindelig bygget til Herlev-Ruterne. Typen kørte i et betydeligt antal hos Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne og trafikerede i den egenskab bl.a. Jernbanepladsen i Lyngby og linie 161. Bussen var derfor oplagt til arrangementet. I 1974 overgik bussen til HT, der gav den nr. 3078, og efter udrangeringen i 1986 blev den udtaget til bevarelse. Den er senere blevet renoveret, og sammen med resten af HT-Museets samling overgik den til Sporvejshistorisk Selskab i 2003.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

HT 3078 bagfra på Lyngby st. Forenede Rutebiler/Herlev-Ruterne havde ret mange døre i sine Leyland-DAB serie I- og II-busser. Denne bus har dørpl. 1-2-2 og en stor bagperron, hvilket giver gode muligheder for at transportere rigtig mange mennesker. Med højgulvsbussens forsvinden er bagperronbusserne også forsvundet som højkapacitetsbusser. HT 3078 bagfra på Jernbanepladsen ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

HT 3078 holder pause på Lyngby st. Dette billede kunne have været taget for 25 år siden og set stort set lige sådan ud, hvis ikke lige det var for de gule lavgulvsbusser omkring HT 3078. HT 3078 på Lyngby st., inden indvielsesarrangementet.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

De Blaa Omnibusser 4014 på Lyngby st. De Blaa Omnibussers nye busser er begyndt at komme. På dagen, hvor billedet blev taget, var mindst nr. 4010-4014 leveret. Busserne får alligevel ikke numre i 8800-serien, som tidligere oplyst. De fleste af busserne bygges hos Säffle, men tre er bygget i Aabenraa. Her ses den helt nye bus 4014 indsat på linie 190 på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2004

Arriva 1830 på Lyngby st. Arrivas Scania OmniLink-bus 1830 kører normalt som linie 4A hos Arriva i Ryvang, men i sommerregnen er denne bus og nogle af dens søskende i stedet trafik hos Arriva i Ballerup på linie 300S og 400S. I den anledning er de røde hjørner erstattet af lyseblå. Linie 300S på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2004

City-Trafik 2060 på Lyngby st. City-Trafik overtog 23. maj 2004 linje 200S, Friheden st.-Lyngby st., fra Connex. Selskabet har anskaffet i alt 13 nye busser til linien, men kun tre af dem er leveret. Indtil videre kører der derfor en 13,7 m Scania OmniLink som lånevogn, nr. 4050, og et antal højgulvsbusser. Her ses bus 2060, DAB 12-1200B årg. 1992, som linje 200S på Lyngby st. Bussen blev oprindeligt anskaffet, da City-Trafik i 1992 overtog linje 9 i København.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004

De Blaa Omnibusser 1048 på Lyngby st. De Blaa Omnibusser har nu fået sat navnetræk på sine lånevogne: Henover Arriva-logoet er klistret et stort hvidt felt med teksten "DE BLAA OMNIBUSSER A/S" i blåt. Bus 1048, Volvo B10BLE/Säffle årg. 1998, på Lyngby st. som linje 170.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004

Arriva 1037 kører linie 194 for De Blaa Omnibusser De skilter ikke ligefrem med det: De Blaa Omnibussers bomærke på chaufførens uniform er det eneste, der afslører, at Arrivas bus 1037 i virkeligheden kører for De Blaa Omnibusser. Arrivas logo er ikke overdækket. Der er næppe mange passagerer, der har opdaget, at linierne 170, 190, 191, 192, 193, 194 og 195 23. maj 2004 overgik til De Blaa Omnibusser i Holte. Indtil "De Blaas" nye busser kan leveres, har man lejet et antal Volvo B10BLE/Säffle årgang 1998 fra Arriva.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

Connex 5139 som linie 200S på Lyngby st. City-Trafik overtog linie 200S den 23. maj 2004. Forinden trafikerede Connex-linien med et antal Volvo B10BLE/Säffle-busser af årgang 1998 som denne, nr. 5139. Bussen er leveret til Combus i 1998, men overgik med linie 200S og Combus' øvrige københavnske aktiviteter til Connex i 2001. Foto på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2004

Nøgleord med lignende billeder:   Volvo   2010   Arriva   Aabenraa   Säffle   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
26. marts 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.