Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > "Julekalenderen 2006"

Nøgleord: "Julekalenderen 2006"

Årets tema er eksporterede busser - altså ikke noget med dagens nummer denne gang. Der findes jo også interessante busser og linjenumre over 24!

25 billeder

Ex. HT 1344 i Togliatti, Rusland Et antal af HTs 1100- og 1300-nærtrafikbusser blev midt i 1990'erne solgt til den russiske by Uljanovsk. Denne by er i øvrigt opkaldt efter Vladimir Uljanov, bedre kendt som Lenin, der er født i byen. I sommeren 2004 var der kun én af busserne tilbage, og den kørte visse ugedage på rutebilruten mellem Togliatti og Uljanovsk. Bussen, der er identisk med HT 1344, var en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1981, og ses her på en rutebilstation i Togliatti. Bemærk de ændrede midterdøre og bussens reklamer! Myldretid ønsker alle en glædelig jul og et godt Tub...

Foto: Thomas de Laine, 14. juli 2004

Ex. DSB 058 hos PPKS Kolozbreg i Polen Det Connex-ejede rutebilselskab PPKS Kolobrzeg i Polen kørte i oktober 2004 bl.a. rundt med ex. DSB 058, der er en Volvo B10M-60/DAB årgang 1986. Hos DSB kørte bussen i Århus-området.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2004

Serie 7'er fra PKS Koszalin i Koszalin, Polen Bemalingen på denne Leyland-DAB 7-1200L fra 1987 mere end antyder en fortid på Vestsjælland. Bussen er dog født til Fris i Hornslet som vogn 872, og kom først i 1991 til VT-området, nærmere bestemt Oluf Larsen i Slagelse, vogn 367. Bussen fulgte med over til Linjebus, der købte Slagelse-vognmanden, og i 1995 blev bussen overtaget af Syd-Trafik ved VTs 1. udbud. Hos Syd-Trafik havde bussen nr. 14, og i 1997 kom den med over i det City-Trafik-ejede Syd-Trafik som nr. 514. Syd-Trafik mistede sin VT-kørsel pr. 1. januar 1998, men City-Trafik har mindst haft bussen til juni 1998, hvor den blev benyttet ved årets ekstrakørsel til og fra Roskilde Festivalen. Syd-Trafik har i øvrigt intet at gøre med det trafikselskab af samme navn, der 1. januar 2007 oprettes i Sønderjylland.

Foto: Thomas de Laine, 17. oktober 2004

Tidligere DSB-Volvo fra Tapa Bus i Tapa, Estland DSBs vogn 727 kom efter nogle års ophold hos en privat vognmænd i Snogebæk på Bornholm videre til busselskabet Tapa Bus i Tapa i Estland. Bussen, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1980, ses her i Tapa på ruten Tallinn-Loksa-Tapa.

Foto: Thomas de Laine, 11. juli 2005

Transgor Myslowice 349 i Gliwice, Polen Sjældent er en bestemt busserie blevet eksporteret så konsekvent, som de Volvo B10BLE-59/Säffle-busser, Linjebus m.fl. modtog i 1993-94. Alle Linjebus' 83 stk. kom således i 1998 til Finland med en enkelt undtagelse: bus 6052. Denne bus blev få måneder inden slemt trafikskadet, men efterfølgende genopbygget og sat i drift i Nordjylland, hvor Linjebus samme år fik kørsel, som vogn 4034. Herfra er bussen så i 2006 blevet eksporteret til Transgor Myslowice i Polen. Bussen hedder nu 349, men fremstår stadig NT-bybusdesign, selvom den kører som rutebil. Rutebilstationen i Gliwice i Polen. Også de syv vogne med samme karrosseri, der leveredes til Vejle Bustrafik og De Blaa Omnibusser blev eksporteret.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

BBA 3001 i Tilburg, Holland Efter tabet af linje 2A i København, har linjens DAF SB220GG-LF/Berkhof-gasbusser fundet nye græsgange. Veolia sendte i 2006 et antal af busserne til den hollandske by Tilburg, hvor man har selskabet BBA. De fleste af de øvrige kom som bekendt til Køge Bugt-området. Hverken i Tilburg eller i Køge kom introduktionen af denne bustype dog til at forløbe problemfrit, men i begyndelsen af december 2006 kunne man da f.eks. møde BBA vogn 3001 i drift. Denne bus kørte i København med nummer 6286.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. december 2006

BBA 3001 og en makker i Tilburg, Holland BBA 3001, ex. Linjebus/Connex i Danmark nr. 6286, i drift i Tilburg, Holland. Til venstre ses lidt af vognsiden på én af søstervognene.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. december 2006

Tidligere Aalborg-bybus i Siauliai, Litauen Siauliai i Litauen har nogle DAB 15-1200C mk. II-busser med fortid i Fredericia og Aalborg. En af de aalborgensiske har nu vognnummer 1316 og ses her nær bybusselskabets garageanlæg i Siauliai.

Foto: Thomas de Laine, 6. juli 2005

Ex. HT 1549 i Tallinn, Estland TAKs vogn 1168 er en Scania BR112/DAB fra 1983 med en fortid som HT nr. 1549. Bussen kom til Tallinn i 1996 og fremstår nu i TAKs grønne og hvide farver.

Foto: Thomas de Laine, 17. juli 2005

Ex. HT 1675 i Tallinn, Estland Tallinns bybusselskab TAK har en større samling tidligere HT-busser, hvoraf langt hovedparten er Scania/DAB'er. En af busserne er TAKs vogn 2720, der har en fortid som HT 1675. Bussen er en Scania N112CLB/DAB fra 1985, og den kom til Tallinn i 1996. Her er bussen netop kommet op fra en bybusterminal i Tallinn, der er beliggende i kælderen til et center og p-hus. Ex. 1675 er, meget passende, indsat på linje 14, hvor typen også anvendtes i København.

Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2005

Ex. DSB 852 og HT 1446 i Satka, Rusland To næsten jævnaldrende Volvo B10M-busser med henholdsvis DAB- og Aabenraa-karrosseri. Bussen til venstre er ex. DSB 852, mens bussen til højre er ex. HT 1446. Begge busser var sommeren 2004 i brug hos et busselskab i Satka i Rusland, og ses her på det ene af selskabets garageanlæg. Der er et stykke til Hundige Centervej, som der står på skiltet af 1446...

Foto: Thomas de Laine, 6. juli 2004

Serie 11-bus i Kaunas i Litauen, sommeren 2005 En dansk eksportartikel, både ny og brugt, er DAB serie 11-servicebussen. Kauno Autobusai har en brugt, der i juli 2005 var i brug som vogn 2719 i Kaunas, Litauen.

Foto: Thomas de Laine, 5. juli 2005

Tarbus 904 i Tartu, Estland Det estiske busselskab Tarbus, der nu hedder GoBus, benytter et antal tidligere danske busser som rutebiler på ruter ind og ud af Tartu. Ved årsskiftet 2005/06 overtog selskabet endvidere bybusdriften i byen fra Connex. Tarbus' vogn 904, en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1984, forlader rutebilstationen i Tartu. Bussen er ex. Lollandsbanen 50 og senere LF-bus 026 og var oprindeligt bybus i Nykøbing Falster.

Foto: Thomas de Laine, 10. juli 2005

Rakvere ATP 414 i Rakvere, Estland Man kan også møde tidligere danske busser i Rakvere i Estland. I samlingen af importerede busser indgår bl.a. denne Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1983. Som bemalingen antyder, har bussen en fortid hos Lollandsbanen, hvor den kørte med nr. 102. Den blev i 1995 en del af LF-bus, der udskiltes som et selvstændigt aktieselskab og vandt en stor del af STS' 1. udbud. Hos LF-bus fik bussen nr. 022, og da LF-bus to år senere gik konkurs, overgik bussen til NyBus, hvor den kørte med samme nummer. I 1998 blev den solgt til busselskabet Rakvere ATP i Rakvere.

Foto: Thomas de Laine, 11. juli 2005

To serie 7-busser i Nowy Sacz, Polen To styk jyske DAB serie 7-bybusser fra rutebilselskabet PPKS Nowy Sacz på rutebilstationen i Nowy Sacz, Polen. Til venstre en tidligere Fredericia-bybus (City-Trafik 117/2517) fra 1987 og til højre en Smed-bybus (nr. 67) fra Silkeborg årgang 1989. Oktober 2004.

Foto: Thomas de Laine, 13. oktober 2004

Ex. DSB 852 i Satka, Rusland DSB fik leveret et større antal Volvo B10M med DABs serie 6-karrosseri, både med dørarrangement 1-1-0 og med det særlige DSB-dørarrangement 2-1-0. Bus 852 fra 1981 var en 1-1-0'er, og den blev i 1998 eksporteret til et busselskab i Satka i Ural-bjergnene, Rusland. Her optager den passagerer, der skal køres hjem fra en fabrik, mellem to Liaz 677-busser (der formentlig begge er nyere end 852!).

Foto: Thomas de Laine, 8. juli 2004

Transgor Myslowice 278 på garageanlægget i Myslowice, Polen Et polsk busselskab med flere tidligere HT-busser er Transgor Myslowice. Transgor udfører både rutebil- og bybuskørsel, og i Polen er det sådan, at rutebilkørsel er for egen regning og risiko, mens bybuskørsel sker på entreprenørbasis for kommuner. Det betyder så også, at der er bestemte krav til busserne for bybuskørsel. Transgors bybusser skal have dørarrangement 2-2-0, så busser med flere døre må anvendes som rutebiler! Ex. HT 1608, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1983 med bagperron og dørarrangement 2-2-2, ses her på Transgors garageanlæg i Myslowice skiltet som rutebilrute 788.

Foto: Thomas de Laine, 18. august 2006

Fiat 370-bus med en fortid hos det danske forsvar i Vilnius, Litauen Forsvaret modtog i 1984-87 i alt fem Fiat 370/Ringsted-busser. Det er med største sandsynlighed én af disse, der efter eksport her ses i Vilnius i Litauen i sommeren 2005.

Foto: Thomas de Laine, 5. juli 2005

TAK 2755 i Tallinn, Estland Ex. HT 1725, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa-bybus fra 1985, har de seneste omkring 10 år kørt hos TAK i den estiske hovedstad Tallinn. Dens identitet er nu TAK nr. 2755, og her ses bussen i Tallinn i TAKs grønne og hvide bemaling.

Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2005

Ex. Odderbanen 69 hos Vejstruprød Busimport Odderbanen (HHJ) fik i 1987 leveret tre Scania CN112AL/Katrineholm-ledbusser, der i 1989 efterfulgtes af en CN113ALB-ditto. Disse fire busser skulle få lov til at passere Øresund flere gange i deres levetid. I 1994 blev busserne taget ud af drift hos Odderbanen, og året efter solgtes de til Ödåkra Buss i Helsingborg - et busselskab det danske Bus Danmark, den gamle HT-busdivision, senere erhvervede. Dermed var vejen også banet for, at busserne kom med ind i Arriva. I 2005 dukkede de så op hos Vejstruprød Busimport i Christiansfeld, efter at de var blevet udrangeret fra Sverige. Her ses Odderbanen nr. 69 alias Ödåkra Buss nr. 110 alias Arriva (Sverige) nr. 6110 ved Vejstruprøds busopstillingsplads. Busserne forblev i øvrigt de eneste af deres slags i Danmark, selvom HT nåede at prøvekøre en tilsvarende bus.

Foto: Thomas de Laine, 20. juli 2005

Nordeka 64 på rutebilstationen i Riga, Letland Ex. HT 1741 levede i juli 2005 endnu som rutebil hos busselskabet Nordeka i Riga som vogn 64. Bussen har, som det ses, fået fjernet midterdørene og har desuden fået ny bestoling. 1741 er en Volvo B10M-60/Aabenraa med Voith-gear og leveredes til HT i 1986. Efter udrangering fra Bus Danmark i 1997 kom bussen sammen med flere søskende til Nordeka. Nordeka var i øvrigt i nogle år delvist ejet af det estiske busselskab Eesti Buss, som en driftig dansker opbyggede og efterfølgende gik konkurs med. Eesti Buss forsvandt ved den lejlighed, mens Nordeka altså fortsat eksisterer.

Foto: Thomas de Laine, 7. juli 2005

Ex. Linjebus 6555 i Vilnius, Litauen I Litauens hovedstad Vilnius benytter private busselskaber i et vist omfang importerede busser. Et af disse busselskaber har en pæn håndfuld busser af dansk oprindelse, bl.a. den tidligere Linjebus nr. 6555, der stadig er i fuldt Linjebus-design. Bussen er en Leyland-DAB 7-1200B fra 1986, der oprindeligt er leveret til Thorkils Rutebiler i Køge som vogn 12.

Foto: Thomas de Laine, 5. juli 2005

Tidligere Smed-bus hos PKS Warszawa i Lublin, Polen PKS Warszawa var i oktober 2004 flot kørende med denne Leyland-DAB 7-1200L fra 1985. Bussens fortid hos Lis Smed fornægter sig ikke, idet hverken Smed-navnetrækket, LDB-logoet på vinduessiden eller den karakteristiske bemaling med skrådelt blå og hvid er fjernet. Bussen havde ellers på daværende tidspunkt kørt i Polen i 11 år! Rutebilstationen i Lublin.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2004

Ex. Bus Danmark 1311 i Satka, Ural, Rusland Danske eksporterede busser har i mange tilfælde ikke fået nogen lang levetid hos deres nye russiske ejere. Men i minebyen Satka i Ural-bjergene har man efterhånden i en årrække kunnet møde tidligere HT-busser. En af busserne er nr. 1311, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1981. Bussen kørte hos HT i Køge fra leveringen og helt frem til 1999, hvor hele vognparken i Køge udskiftedes som følge af udbuddet af kørslen. Undervejs nåede bussen at køre under både Busdivisionens og senest Bus Danmarks navn. Bussen havde oprindeligt dørarrangement 2-2-0, men fik indbygget bagdør som en del af ReBUS-programmet, hvorunder den blev renoveret i 1993.

Foto: Thomas de Laine, 6. juli 2004

Connex 89 i Tartu, Estland Connex kørte indtil årsskiftet 2005/06 bybusserne i den estiske by Tartu. I selskabets vognpark indgik et par busser med en fortid i Danmark. Der er tale om et par Scania CN113CLL MaxCi/Katrineholm-busser, der kørte hos Linjebus i Hovedstadsområdet i 1995-98. Da Linjebus tabte 150 HT-busser ved licitation i 1998 overførtes et stort antal busser til Helsingfors, og et par Scania'er kom altså herfra videre til Estland. Connex i Tartu vogn 89, der her ses lige ved Tartus rutebilstation, er ex. Linjebus Danmark nr. 6185 eller 6186. Syv år under fremmede himmelstrøg har ikke givet anledning til at fjerne den danske entreprenørmarkering i tagkanten!

Foto: Thomas de Laine, 10. juli 2005

Se også sidste års julekalender.

Nøgleord med lignende billeder:   2005   Volvo   DAB   Aabenraa   2004   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
24. december 2006

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.