Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > "Julekalenderen 2005"

Nøgleord: "Julekalenderen 2005"

I julekalenderen kommer der et nyt billede hver dag frem til jul, hvor dagens dato på den ene eller anden måde indgår.

24 billeder

Leyland-DAB serie II fra Geneve i Svejts Den svejtsiske by Geneve fik 24 stk. Leyland-DAB serie II-busser i 1970-71. Busserne var formentlig de eneste serie II'ere med dørarrangement 2-2-2. En privat bussamler havde gemt et eksemplar, nemlig vogn 461, der her er fotograferet i Svejts i marts 2005. I 1974 fik samme trafikselskab i øvrigt 31 stk. Saurer-Leyland-DAB serie III-busser, også med dørarrangement 2-2-2 og i samme hvide og røde bemaling. Bussen på billedet gik desværre til ved en brand i maj 2007.

Foto: André Knorr, dato ukendt

Ex. NESA 60 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm I forbindelse med afviklingen af trolleybusdriften på Lyngbyvejen anskaffede NESA i 1963 et antal tyskbyggede Büssing Senator-dieselbusser (man er vel ikke elselskab for ingenting?). To af disse voge tilhører i dag Sporvejshistorisk Selskab (SHS), nemlig NESA vogn 62, der er bevaret og overtaget af SHS i 1974, og vogn 60, der i 1977 er anskaffet af SHS for indvinding af reservedele, men fortsat eksisterer. Det er vogn 60, der her ses på billedet bag Valby Gamle Remise på Sporvejsmuseet i august 2004. Bussen er i efteråret 2005 flyttet til et af museets depoter i Ringsted-området. Efter udrangering hos NESA har bussen tilhørt Københavns Lufthavnsvæsen i nogle år, hvilket stadig tydeligt kan ses. NESA anvendte bl.a. disse busser på linje 23 mellem Nørreport og Lyngby ad Lyngbyvejen. Denne linje eksisterer ikke mere, idet den efter HTs overtagelse i 1974 blev slået sammen med den fra DSB overtagne linje 184 til den nuværende linje 184, der dog i mange år blot hed linje 84.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2004

Odense Bybusser 22 som linje 22 bagfra ved Odense Banegård Center Odense Bybusser vogn 22 på linje 22. Faktisk står der "22" hele tre gange bag på denne bus! Bussen er en Volvo B10BLE/Aabenraa fra 1999, og den adskiller sig fra de fleste tilsvarende busser i resten af landet ved at have indsvingsdøre i midten, men udsvingsdør bag i. Her ses bussen ved Odense Banegård Center.

Foto: Thomas de Laine, 18. november 2005

Ex. Linjebus/Connex 6003 i Siauliai, Litauen I 1992 fik Linjebus leveret 28 Volvo B10M/DAB-busser til den kørsel, man havde vundet i HTs 3. udbud. 13 år senere er næsten alle busserne eksporteret, især til de baltiske lande. I byen Siauliai i Litauen - der forresten er venskabsby med Fredericia - kører fire af busserne, f.eks. ex. Linjebus/Connex nr. 6003, der 6. juli 2005 kunne opleves køre gennem bymidten som linje 21. Bussen blev i sin tid nyleveret til Linjebus i Roskilde som vogn 8003.

Foto: Thomas de Laine, 6. juli 2005

Kauno Autobusai 2514 i Kaunas, Litauen Kauno Autobusai vogn 2514 er en Ikarus 260-bybus. Den ses her på en busterminal i Kaunas i Litauen indsat på linje 20.

Foto: Thomas de Laine, 5. juli 2005

TAK 2719, ex. HT 1586, i Tallinn, Estland Ex. HT 1586, Scania N112/DAB årg. 1984, kører nu rundt i Tallinn i Estland som vogn 2719 og kan bl.a. mødes på linje 19. Det hvide og blå mærke på hjørnet af front og dørside angiver, at bussen er en del af det fælles takstsystem for busser, trolleybusser og sporvogne i Tallinn - en slags pendant til den nu hedengange "I denne bus gælder HTs takstsystem"-mærkat.

Foto: Thomas de Laine, 15. juli 2005

Ikarus 280-ledbus i Togliatti, Rusland En af verdens mest serieproducerede busser er den ungarske busfabrik Ikarus' 200-serie. Disse busser er leveret i meget stort tal til østblokken. Her ses typen eksemplificeret ved en 280-ledbus på linje 18 i den russiske by Togliatti i sommeren 2004.

Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004

TAK 1074 i Tallinn, Estland Bybusselskabet TAK i Tallinn har et antal 174-personers Volvo B12MA/Säffle-ledbusser. De trafikerer bl.a. byens linje 17A, og her ses et eksemplar, vogn 1074, i Tallinns bymidte, Estland.

Foto: Thomas de Laine, 14. juli 2005

Ex. HT 1388 nær Skjoldenæsholm HTs Scania/DAB-bybusser var i mange år fast inventar på bl.a. linje 16 og Ørnevej garage. Heldigvis er der bevaret en sådan Ørnevej-Scania, nemlig vogn 1388 fra 1982, der tilhører Sporvejshistorisk Selskab. Bussen er for tiden under istandsættelse. Den ses her nær Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i oktober 2005 under en lille fototur.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2005

Arriva 1443 på Islevhusvej i Husum Arrivas 14 dobbeltdækkere er i disse år indsat på linje 15, den gamle linje 1, som på sine gamle dage er forlænget og omlagt, så den nu bl.a. kører ad Islvehusvej til Husum og Herlev. Her ses bus 1443, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, på Islevhusvej ved Husum st.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004

Arriva 1859 ved Vesterport st. Arrivas har foreløbig haft to busser med nummer 1859. Den seneste har kørt i HUR-området i perioden 2003-2005 og var en Volvo B10L/Aabenraa fra 1996. Den er oprindelig leveret til DSB busser i Herning som vogn 2488, men fulgte med ind i Arriva i 2001. Den er senere omlakeret i gul. I maj 2005 var den fast vogn på linje 14, men den blev udrangeret senere på året. Vesterport station.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005

Tatra T3-sporvogn i Yekaterinburgs bymidte, Rusland Tatra-sporvognene kører i store dele af den gamle østblok, som eksempelvis i Ruslands fjerdestørste by Yekaterinburg. På byens linje 13 ses her to Tatra T3-motorvogne koblet sammen forlade et større sporvejsstoppested i midtbyen.

Foto: Thomas de Laine, 4. juli 2004

Arriva 7109 i Ålekistevej-sløjfen i Vanløse Arriva 7109, en DAB 15-1200C mk. II fra 1994, er en repræsentant for en uddøende race. Arriva overtog i sin tid 31 eksemplarer af typen fra Unibus i Hovedstadsområdet, og Unibus havde anskaffet busserne i 1994, da man overtog driften på linje 2 og 6 i København. Nu er busserne imidlertid blevet gamle, og siden 23. oktober 2005 har busserne trafikeret linje 350S som midlertidige busser, indtil de nye Scania OmniLink-busser er leveret. Herefter tages busserne ud af drift, idet de er solgt til en brugtbusforhandler. Bus 7109 som linje 12 i Ålekistevej-sløjfen en solrig dag i eftersommeren 2005.

Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005

Ex. Hjørring Privatbaner 11 bagfra Hjørring Privatbaner nr. 11 var en Leyland-DAB LS 575-690/3, også kendt som serie 4. Bussen kørte 1979-1995 som bybus i Hjørring og bar i øvrigt de første mange år internnummeret 12. Da Hjørring Privatbaner, fra 1995 Nordtrafik, tabte bybusserne i Hjørring i 1995 blev bussen udrangeret og overgik til Bushistorisk Selskab. I 2003 overtog en selvstændig gruppe busentusiaster bussen, da Bushistorisk Selskab valgte at reducere samlingen. Desværre havde bussen en del defekter, og i foråret 2005 blev den opgivet. I juli måtte bussen således lade livet på Roskilde Jernværk. Dog blev først og fremmest ruderne udtaget til brug for Sporvejshistorisk Selskabs museumsbusser, og bussen nåede også at gøre tjeneste som informationsbus for Stofrådgivningen på årets Roskilde Festival. Bussen ses her bagfra et par måneder inden skrotningen.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2005

Ex. KS/HT 322 som linje 10 på Folehaven Sporvejshistorisk Selskab har den tidligere KS/HT nr. 322, der er en Leyland-DAB serie II fra oktober 1968. Den genser her Folehaven som linje 10 på en udflugt i august 2005.

Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005

Ex. HT 1711 som bybus i Cesis, Letland Så er det blevet tid til at rette lidt op på julekalenderens Volvo/Leyland-balance! Her er en vaskeægte Leyland-DAB 8-1200B årg. 1986, ex. HT 1711, som bybus på linje 9 i Cesis i Letland. Hvorfor linjen hedder 9, vides ikke, for der er i hvert fald ikke otte andre bybuslinjer i byen! Bussen tilhører busselskabet Cata.

Foto: Thomas de Laine, 8. juli 2005

Ex. DSB 823 ved et værksted i Christiansfeld Mange gamle DSB-busser har foreløbig endt deres dage som skovbørnehavebusser o.lign. DSB 823 blev 12. juni 1981 indregistreret på reg.nr. HP 96 261 til DSB, der anvendte den i Sønderborg. Den blev senere overført til Vejle, og her kørte den stadig, da den i 1994 blev omnummereret til 1823. I november 1995 blev den solgt til Bertelsen i Vejle og herfra er den så kommet videre ud i verden. Bussen er en Volvo B10M-60/Aabenraa-rutebil med 53 siddepladser og 12 ståpladser. På dette tidspunkt blev DSBs rutebiler, af hensyn til de nye amtslige trafikselskabers billetsystemer, leveret med dobbelte fordøre og enkelt midterdør, så det fik 823 også. På billedet holder den ved et værksted i Christiansfeld. Bussens ejer kendes ikke.

Foto: Thomas de Laine, 20. juli 2005

Gotha G4-vogntog T31 ved Baltijaam i Tallinn, Estland Sporvejs- og trolleybusselskabet TTTK i Tallinn har dette Gotha G4-vogntog i trafik som vogn T31. T'et angiver, at vognen ikke er en normal driftsvogn, og der findes da heller ikke en egentlig sporvognslinje 7 i Tallinn. Vognen fungerer som cafévogn og må vel betragtes som en form for tilbud til turister i byen, hvor den kører rundt på linjenettet. Vognen er fra 1967 og har en fortid som almindelig driftsvogn i Tallinn, dog dengang med nr. 247 og i en anden bemaling. Den blev taget ud af almindelig trafik i 1988. T31 ses her ved Baltijaam i Tallinn i Estland.

Foto: Thomas de Laine, 15. juli 2005

Ex. Arriva 1879 på linje 6 i Viljandi, Estland Sammen med en række andre søskende kører ex. HT/Busdivisionen/Bus Danmark/Arriva nr. 1879, Volvo B10M-60/DAB fra 1989, rundt i den estiske by Viljandi - her i trafik på linje 6. Og den ligner jo sig selv...

Foto: Thomas de Laine, 10. juli 2005

Ex. HT 571 i Formosavejsløjfen i Sundbyøster I august 2005 arrangerede Sporvejshistorisk Selskab og Foreningen Busfronten en udflugt med de tidligere KS/HT-busser nr. 322, Leyland-DAB serie II, og 571, Volvo B59/Aabenraa. Et af fotostoppene var ved den gamle linje 5-endestation i Sundbyøster på hjørnet Backersvej/Formosavej. Terminalen betjenes ikke længere af busser, men den ligger der endnu i stort set uændret form. Indtil april 1972 vendte linje 5, Danmarks sidste sporvognslinje i drift, her, hvorefter sporvognene blev erstattet af busser. Buslinje 5 fik straks fra omstillingen KS-serie III-busser, altså Volvo B59/Aabenraa-typen. Den første serie var ret karakteristisk med sine firkantede forlygter, døre med vinduer i fuld højde og det lille spring i vinduernes underkant efter midterdørene. Det første og det sidste kan ses på dette billede af bus 571, som er bygget i 1972.

Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005

Trolleybus nr. 274 fra TTTK på Baltijaam i Tallinn, Estland Selskabet, der kører sporvognene og trolleybusserne i Tallinn, Estlands hovedstad, hedder TTTK. Her er Skoda 14Tr-trolleybus nr. 274 på linje 4 netop ankommet til Baltijaam - en omstigningsterminal mellem rutebiler, trolleybusser, sporvogne og tog, der ligger i udkanten af bydmidten.

Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2005

Ex. Bus Danmark 1606 i Brzeg, Polen Der kører eksporterede danske busser i ufatteligt mange polske byer. En af dem er Brzeg, hvor rutebilselskabet PKS Brzeg bl.a. har ex. HT/Bus Danmark vogn 1606, der er en Volvo B10M-60/Aabenraa-bybus med bagperron. Bussen er leveret i november 1983, og blev i efteråret 1994 renoveret hos ReBUS. Efter udrangering kom den til Brzeg, hvor den en oktoberdag i 2004 blev fanget i trafik på linje 3 ved byens busstation.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2004

Ex. Bus Danmark 1424 i Satka, Ural, Rusland Ex. Bus Danmark 1424 slår i dag sine folder i den russiske mineby Satka i Ural-bjergene. Her opsamler den passagerer på Satkas linje 2 ved rutebilstationen i sommeren 2004. Bus 1424 er en Volvo B10M-60/Aabenraa-bybus fra 1981, der i 1994 er renoveret hos ReBUS i Frederikssund. Efter udrangering hos Bus Danmark sidst i 1990'erne blev den eksporteret til Rusland.

Foto: Thomas de Laine, 8. juli 2004

Ex. Aalborg Omnibus Selskab 245 på Nytorv i Aalborg Velkommen til årets julekalender! Det første billede viser sjovt nok en linje 1. Bussen er ex. Aalborg Omnibus Selskab 245, Volvo B10R-59/Aabenraa årg. 1983, der er landets sidste Volvo B10R-bus. Bussen er i dag bevaret og er fotograferet på Nytorv i Aalborg i forbindelse med at den overtoges fra Aalborg Lufthavn tidligere på året. I dag befinder bussen sig på Sjælland.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2005

Nøgleord med lignende billeder:   2005   Volvo   DAB   Aabenraa   2004   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
24. december 2005

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.