17 billeder
PKPs ET 22-lokomotiv nr. 202 med tankvogne ved Opole i Polen.Foto: Thomas de Laine, 13. maj 2007

PKPs dobbeltlokomotiv nr. ET41-121-A-ET41-121-B foran en godsvognsstamme på stationen i Zywiec, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2007

PKP-rangerlokomotiv SM 42 nr. 507 i Myslowice, Polen.
Foto: Thomas de Laine, 16. maj 2007
Ved Tjeljabinsk på østsiden af Ural-bjergene findes et større område, der blev forurenet af radioaktivt nedfald i forbindelse med en ulykke på et militært anlæg i 1957. Det betyder bl.a., at der er store golde arealer, hvor der ikke kan gro græs! I udkanten af dette område - et sted på vejen mellem Yekaterinburg og Zlatoust - slynger dette spor sig, og det lille godstog har netop passeret en niveauskæring med landevejen.Foto: Thomas de Laine, 5. juli 2004

På det tekniske museum i Togliatti har man bevaret dette rangerlokomotiv af litra TEM1, nr. 1751. TEM1 er et rangerlokomotiv, der byggedes af Bryansk i årene 1958-68. Man valgte at masseproducere TEM1 for hurtigere at kunne afvikle damprangering.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004
Her ses TEM1 1751 forfra. Lokomotivet er opstillet på det tekniske museum i Togliatti, Rusland.Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004

Tre damplokomotiver på det tekniske museum i Togliatti. Til venstre E*R 765 06, i midten Ye*A 2441 og til højre TE 4844.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004
Litra E*R var et sovjetisk godstogslokomotiv, der byggedes af flere forskellige fabrikker i knap 3000 eksemplarer fra 1932 til 1957. E-typen, der findes i flere varianter, skulle ifølge en bog om sovjetiske lokomotivtyper tegne sig for over 11.000 maskiner og dermed være verdens talrigeste damplokomotivtype. E*R 765 06 er opstillet på det tekniske museum i Togliatti i Rusland.Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004

E*R 765 06 set fra siden på det tekniske museum i Togliatti, Rusland.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004
Godstogslokomotivet type Ye*A er bygget i noget over 2000 eksemplarer fra 1944 til 1947 af Alco og Baldwin. Nummer 2441 ses her på det tekniske museum i Togliatti.Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004

De sovjetiske TE-godslokomotiver byggedes af 17 forskellige fabrikker i Tyskland, Østrig, Polen og andre lande i 1942-45. I alt er der bygget omkring 6.700 lokomotiver af typen. Her er det nr. 4844 på det tekniske museum i Togliatti.
Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004
Type SO blev opkaldt efter Politburo-medlemmet Sergei Ordzhonikidze og bygget på flere forskellige fabrikker mellem 1934 og 1951. SO var et godstogslokomotiv, og det blev til omkring 4.400 maskiner samt maskiner til industribaner. SO 17-715 på det tekniske museum i Togliatti.Foto: Thomas de Laine, 13. juli 2004
Et godstog er på vej igennem Siauliai i Litauen trukket af et 2M62U-dobbeltlokomotiv. Denne type er bygget af Lugansk i en årrække fra 1986 og frem.
Foto: Thomas de Laine, 6. juli 2005
Godstog med en ChME3-maskine i Ogre i Letland. Denne type rangerlokomotiv er bygget af CKD i 1964-87 i cirka 6.000 eksemplarer. Dette er nr. 3353.
Foto: Thomas de Laine, 8. juli 2005

2M62U-dobbeltlokomotiv nr. 0093 kører ind på stationen i Ogre med et godstog.
Foto: Thomas de Laine, 8. juli 2005
Der er også almindeligt bredspor (1520 mm) til Gulbene. Her ses M62 1291 på stationen. Type M62 er et Lugansk-bygget godstogslokomotiv fra årene 1965-76.Foto: Thomas de Laine, 9. juli 2005

Eesti Raudtee (estisk DSB) har i 2002 brugtanskaffet en række brugte diesellokomotiver fra USA af typerne C30-7s og C36-7s, der før har kørt hos hhv. Conrail og Union Pacific (og tidl. Missouri Pacific). Disse er bygget hos General Electric Transportation Systems i 1980'erne. Her er det et C36-7s-lokomotiv med et godstog i Jögeva.
Foto: Thomas de Laine, 10. juli 2005
Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...