Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > Første dag/første tur

Nøgleord: Første dag/første tur

Billeder fra f.eks. en linie eller en bus' første dag i drift og lignende.

230 billeder

Arriva 1630 på Dronning Louises Bro, København Arriva 1630, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Dronning Louises Bro.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1614 på Husum Torv Arriva 1614, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1638 på Herlev Ringvej Arriva 1638, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1611 i Nørre Voldgade, København Arriva 1611, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1611 i Bernstorffsgade, København Arriva 1611, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Bernstorffsgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1630 på Herlev Ringvej Arriva 1630, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1627 på Axeltorv, København Arriva 1627, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Axeltorv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1624 på Herlev Ringvej Arriva 1624, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej, lige efter afgang fra endestationen ved Herlev Hospital.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1600 ved Husum Torv Arriva 1600, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, ankommer som linje 5C til endestationen på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1629 ved Husum Torv Arriva 1629, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1617 på Herlev Ringvej Arriva 1617, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1620 på Dronning Louises Bro, København Arriva 1620, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Dronning Louises Bro.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1601 i Nørre Voldgade, København Arriva 1601, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1628 på Herlev Ringvej Arriva 1628, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 på Husum Torv De nye 5C-busser er 18,75 meter lange og ganske velforsynede med døre. Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, afgår fra Husum-sløjfen.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1617 i Frederiksborggade, København Arriva 1617, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Frederiksborggade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1601 ved Herlev Hospital Arriva 1601, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, i den nyindrettede linje 5C-endestation på Hyldemorsvej i Herlev - lige over for Herlev Hospital.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 i Bernstorffsgade, København Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Bernstorffsgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1621 på Herlev Ringvej Arriva 1621, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1610 ved Husum Torv Arriva 1610, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Frederikssundsvej ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1614 på Herlev Hovedgade, Herlev Arriva 1614, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Hovedgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Første linje 5C ved Nørreport st., København Første linje 5C blev Arrivas bus 1601, der afgik fra Herlev Hospital kl. 0.00. Her er jomfruturen nået til Nørreport station.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 på Rådhuspladsen, København Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Rådhuspladsen den første nat på Cityline-linjen.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1621 ved Nørreport st., København Arriva 1621, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som enten den første linje 5C i retning mod Husum eller indsat på linje 5A, hvor den i så fald har afløst en af Volvo/Vest-busserne, ved Nørreport st.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Første linje 5C og sidste 5A på Rådhuspladsen, København Den første linje 5C og den sidste linje 5A på Rådhuspladsen! Eftersom linje 5C begyndte driften ved midnat, mens den sidste linje 5A først sluttede kl. 1.55, var der en times tid, hvor man kunne træffe både 5A- og 5C-busser gennem City. Her er det bus 1601, der var første 5C-bus fra Herlev til Sundbyvester Plads, som på sin vej retur mod Herlev ligger lige foran den absolut sidste 5A-bus, vogn 1684, der gjorde turen fra Lufthavnen til Husum. Klokken er cirka 1.30.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Umove 8972 i Nordre Frihavnsgade, København Umove 8972, Linkker 13LE årg. 2016, som linje 3A i Nordre Frihavnsgade på Østerbro den første dag med typen i drift i København.

Foto: Thomas Hildebrand, 29. august 2016

Særtog ved indvielsen af Carlsberg station passerer Enghave Et særtog fra Østerport fragtede transportminister Hans Christian Schmidt, DSBs administrerende direktør Flemming Jensen og et større følge til den nye Carlsberg station, der blev indviet med snoreklipning, taler og musik ved Jernbaneorkestret. Særtoget var det flagsmykkede sæt SA 34, som samtidig er det reneste S-tog, fotografen har set i meget lang tid. Ydermere havde man fundet på at skilte det linje Bx! Her passerer særtoget gennem Enghave station.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016

Første S-tog ankommer til Carlsberg station, København Første S-tog lægger an til landing på den nye Carlsberg station. Det er linje B mod Farum med afgang kl. 12.01 på indvielsesdagen 3. juli 2016. Afgangen blev kørt af SA 94. Når den nye Carlsberg-bydel er vokset frem, forventes den nye station at få ganske mange passagerer, og den er bl.a. tilgodeset med rulletrapper og en stor cykelkælder. Busbetjeningen i området er dog ikke ændret, så vil man skifte til linje 3A, 10 eller 14, må man ud på en kort spadseretur til Enghavevej, men linje 1A kører da forbi på Vigerslev Allé.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2016

Arriva 1188 på Kalkbrænderihavnsgade, København Lørdag 2. maj 2015 var der premiere på den nye linje 25 - en shuttlebusrute mellem Oceankaj i Nordhavnen, Østerport st. og Nørreport st. Der køres kun på dage med krydstogtskibe, hvor én 14,6 m-bus fra linje 173E kører i dagtimerne og danner 20-30-minuttersdrift uden officiel køreplan. I timerne omkring skibenes anløb supplerer Arrivas garager i Gladsaxe og Ejby med yderligere vogne. Linjen, der erstatter linje 20E, kører i sin første måned tillige på dagene 8., 9., 11., 13., 16., 20., 23., 24., 26., 27. og 30. maj. Udover den åbne Movia-trafik er der etableret privat, lukket buskørsel. Det er i øvrigt fjerde gang, linjenummeret 25 anvendes i København og Gentofte. Arriva 1188, Scania OmniLink på 14,6 meter årg. 2012, som linje 25 på Kalkbrænderihavnsgade på linjens første dag.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Nettbuss 8433 ved Ny Ellebjerg st. Søndag 13. april 2014 blev københavnske linje 14 forlænget fra Enghave st. via Sydhavn st., Teglholmen, Sluseholmen og Mozarts Plads til Ny Ellebjerg st. til erstatning for dele af linjerne 10 og 133 (den første korte periode kørte linje 14 og 133 dog side om side mellem Ny Ellebjerg st. og Mozarts Plads). Her ses Nettbuss 8433, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, på premieredagen på linjens nye endestation ved Ny Ellebjerg st.

Foto: Peter Hobel, 13. april 2014

Nettbuss 8430 ved Ny Ellebjerg st. Nettbuss 8430, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 ved Ny Ellebjerg st.

Foto: Peter Hobel, 13. april 2014

Indvielse af ny linje 172E Mandag 12. august 2013 begyndte kørslen på en ny ringlinje i området ved DTU og Helsingørmotorvejen. Der køres otte afgange timen, altid mod uret, i tidsrummene ca. kl. 7.30-9 og 12.30-16 mandag-fredag uden for skoleferierne. Linjen kører af hensyn til uddannelsesinstitutionerne DTU, KNord og CPH Business Akademi. De Blaa Omnibusser står for driften, der altid udføres med 2 hybridbusser. Her ses de begge ved indvielsesarrangementet med kaffe, wienerbrød og overklipning af rød snor om morgenen 12. august. Forreste bus er vogn 4001, der har kørt hos De Blaa siden 2011, mens den bageste er vogn 4002, der indtil for nylig kørte hos City-Trafik som vogn 2000.

Foto: Thomas Hildebrand, 12. august 2013

Arriva 1945 ved Operaen, København Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 9A ved Operaen - linjens eneste Scania-bus.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

Arriva 1322 ved Grøndals Parkvej, Vanløse Arriva 1322, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A i krydset mellem Finsensvej, Grøndals Parkvej og Jernbane Allé.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

Arriva 1331 ved Vanløse st. Arriva 1331, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A ved Vanløse st.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

Arriva 1945 og 1320 ved Operaen, København Arriva 1945, Scania OmniLink årg. 2008, og 1320, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A ved endestationen ved Operaen på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

Arriva 1317 på Grøndals Parkvej, Vanløse På linje 9A's første dag var det ikke alle busser, der fandt den rigtige vej gennem omlægningen, som var nødvendiggjort af et forsinket vejarbejde på Sønderjyllands Allé. Arriva 1317, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, tog således turen via Grøndals Parkvej i stedet for Dalgas Boulevard og Finsensvej. Her ses den i krydset Grøndals Parkvej/Finsensvej parat til at svinge tilbage ind på ruten.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

Arriva 1331 i Hammerichsgade, København Arriva 1331, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A i Hammerichsgade.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

Arriva 1320 ved Operaen, København Arriva 1320, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A ved Operaen.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

Arriva 1326 i Prinsessegade på Christianshavn Arriva 1326, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, og en søstervogn som linje 9A i Prinsessegade på Christianshavn.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

Arriva 1325 ved Vesterport st., København Arriva 1325, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A ved Vesterport st.

Foto: Thomas de Laine, 25. marts 2013

Arriva 1320 ved Vanløse st. Arriva 1320, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 9A på Jernbane Allé ved Vanløse st.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

Første bus på linje 9A ved Vanløse st. Den første bus på linje 9A er nået til Vanløse.

Foto: Torben Liebst, 24. marts 2013

Første bus på linje 9A ved Hovedbanegården, København Den første tur på linje 9A natten mellem lørdag 23. og søndag 24. marts 2013 blev kørt af linjens enlige Scania, Arriva 1945, der er en Scania OmniLink fra 2008, som 9A har arvet fra linje 14. Med døgndriften på A-linjerne følger også nogle ret lange vognløb, selv om det ikke er noget nyt, at dag- og natlinjerne ligger i samme, lange løb. 1945 begyndte således kørslen kl. 1.12 fra Operaen og sluttede samme sted kl. 22.57 - 21 timer og 45 minutter senere! Så sent som lørdag eftermiddag var bussen i trafik på linje 14 med sine røde hjørner.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

City-Trafik 2721 på Danneskiold-Samsøes Allé, Holmen, København Linje 9A viderefører den ekstrakørsel, der har været på linje 66 i forbindelse med forestillinger i Operaen. Allerede på linjens premieredag udførte City-Trafik således ekstrakørsel mellem Operaen og Hovedbanegården. Her med bus 2721, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2003, i Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

Arriva 1323 på Holmen, København Arriva 1323, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, forlader Operaen som linje 9A.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013

Arriva 1114 ved Søborg Torv Linje 6A blev 21. oktober 2012 forlænget fra Emdrup Torv via Søborg Torv til Buddinge st. på hver anden tur. Den erstatter derved linje 43, som er nedlagt, og linje 42, der i stedet er omlagt til at følge linje 69's rute fra Emdrup til Ballerup. Arriva 1114, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A ved Søborg Torv den første dag med A-busser på Søborg Hovedgade.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2012

Lokalbus 4413 på Greve Centervej, Greve Lokalbus 4413, Irisbus Crossway LE årg. 2011, på den nye linje 224 på Greve Centervej. Linjen erstatter en del af den nedlagte linje 121, nemlig stykket fra Hundige til Karlslunde Strandvej. Som noget nyt køres der ind via Greve st.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011

Lokalbus 4415 på Lyngvej, Ølby Lokalbus 4415, der endnu bærer vognnummeret 4315, som linje 120 mod Karlslunde på Lyngvej i Ølby.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011

Lokalbus 4441 på Nylandsvej, Ølby 11. december 2011 kom den nye linje 120 mellem Køge st. og Høje Taastrup st., der er en slags sammenlægning af sydenden af linje 121 og nordenden af linje 126. Samme dag overtog Lokalbus det meste af kørslen i Køge Bugt-området fra Arriva. Dette billede illustrerer meget godt nogle af de småproblemer, der kan være på sådan en skiftedag: Bussen kan ikke skilte linjen korrekt, og bussen bærer et forkert internnummer. Vogn 4441, en helt ny Irisbus Crossway LE, som linje 120 i svinget Nylandsvej-Gl. Lyngvej i Ølby.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011

Arriva 1930 på Teglværksbroen, København Efter indvielsen af den længe ventede bro mellem Teglholmen og Sluseholmen i januar 2011 har Sluseholmen nu endelig fået busbetjening. Det er sket med linje 30, som er omlagt over Teglholmen, Teglværksbroen og Sluseholmen. Arriva 1930, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 på Teglværksbroen den første dag med buskørsel over denne.

Foto: Thomas de Laine, 23. januar 2011

Arriva 1939 på Teglværksbroen, København Arriva 1939, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 på vej ned fra Teglværksbroen med Sluseholmen i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 23. januar 2011

Arriva 1930 i Teglholmsgade, København Arriva 1930, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 i Teglholmsgade den første dag med den nye ruteføring.

Foto: Thomas de Laine, 23. januar 2011

City-Trafik 2473 i Vester Farimagsgade, København Fredag 7. januar 2011 begyndte City-Trafik kørslen med hybridbusser på linje 12 i København. Der vil køre i alt 3 hybridbusser på linjen, men på premieredagen var bus 2473 alene på 12'eren. Tidligere samme uge blev 3 busser magen til sat i trafik på linje 17 i Aalborg. Bus 2473, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, som linje 12 i Vester Farimagsgade.

Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2011

City-Trafik 2473 ved Vesterport st., København City-Trafik 2473, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, som linje 12 ved Vesterport st. den første dag med hybridbusser på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 7. januar 2011

Arriva 1946 ved Nytorv, København København fik sin syvende A-buslinje søndag 24. oktober 2010, hvor linje 11A blev oprettet. Linjen binder bl.a. Nytorv sammen med både Nørreport og Hovedbanegården. Arriva 1946, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11A ved Nytorv den første dag.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2010

Arriva 1956 ved Nytorv, København Arriva 1956, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11A i Nørregade ved Nytorv.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2010

Arriva 1949 ved Bispetorvet, København Arriva 1949, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11A i Nørregade ved Bispetorvet.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2010

Arriva 1951 som linje 11A ved Nørreport st., København Arriva 1951, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11A ved Nørreport st. Her har linjen i begge retninger fået stoppested fælles med linje 6A.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2010

Arriva 1956 fra dørsiden i Gothersgade, København Arriva 1956, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11A i Gothersgade den første dag med den nye linje.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2010

Arriva 1949 i Kristen Bernikows Gade, København Arriva 1949, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11A i Kristen Bernikows Gade. Ligesom linje 350S kører den nye linje 11A i retning fra Nørreport "bag om" Kgs. Nytorv ad bl.a. Bremerholm. I modsat retning kører busserne via selve Kgs. Nytorv.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2010

Arriva 1946 i Holbergsgade, København Arriva 1946, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11A i Holbergsgade. Elbusserne er ikke noget nyt syn her, men hidtil har de kun kørt den modsatte vej.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2010

Arriva 1948 i Holbergsgade, København Arriva 1948, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11A i Holbergsgade.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2010

Arriva 1952 i Nyhavn, København Arriva 1952, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11A i Holbergsgade ved Nyhavn.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2010

Arriva 1951 på Kgs. Nytorv, København Arriva 1951, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11A på Kgs. Nytorv.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2010

Arriva 1956 på Kgs. Nytorv, København Arriva 1956, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11A på Kgs. Nytorv.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2010

Arriva 3. august 2000 var der premiere på havnebusserne i Københavns Havn - et projekt, HT havde haft i støbeskeen i en årrække. I begyndelsen sejlede bådene kun hver halve time, og kontantbilletter kostede det dobbelte af normal takst. Flåden talte to både, og her ses Arrivas havnebus "Holmen" ved Knippelsbro-stoppestedet den første dag. 10 år senere er havnebusdriften udvidet, så den oprindelige rute sejler hvert 20. minut, og i alt 5 både betjener denne og to nye ruter. Taksterne er også normaliseret.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2000

Arriva Arrivas havnebus "Bryggen" ved endestationen ud for Det Kongelige Bibliotek på premieredagen i august 2000.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2000

Nobina 6066 på vendepladsen ved DTU, Lyngby Linje 330E har endestation ved et stoppested midt på Lundtoftegårdsvej. Dér kan busserne ikke vende, så der køres videre ad Lundtoftegårdsvej op til en lille vendeplads indrettet på hjørnet af Nordvej og Miljøvej ved DTU. Her er også udligningsopholdet placeret. Nobina 6066, en helt ny Volvo B12BLE-62/Säffle, som linje 330E på vendepladsen ved Nordvej.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6066 på Lundtoftegårdsvej, Lyngby Nobina 6066, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2010, som linje 330E den første eftermiddag, linjen kørte. Bussen holder ved endestationsstoppestedet på Lundtoftegårdsvej ved Rævehøjvej. Her er der omstigning til linjerne 300S og 353 ved samme stoppested og ude på motorvejen til linjerne 150S og 173E.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6062 på Anker Engelunds Vej, Lyngby Nobina 6062, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2010, som linje 330E på Anker Engelunds Vej ved Lundtoftegårdsvej.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6069 på Anker Engelunds Vej, Lyngby Nobina 6069, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2010, som linje 330E på Anker Engelunds Vej ved DTU.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6064 på Ringvejsbroen, Herlev Nobina 6064, én af de i alt 10 nye Volvo B12BLE-62/Säffle-busser, som Nobina har anskaffet til den nye linje 330E. Ligesom de i 2008 leverede vogne til linje 300S og 400S har busserne Volvo I-Shift-gear. Foto på Ringvejsbroen i Herlev.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6061 på Ringvejsbroen, Herlev Fra 6. april 2010 kan buspassagererne på Ring 3 komme "Ekstra hurtigt frem" med den nye linje 330E, som reklamen på Nobina 6061 fortæller. Det går dog heller ikke hurtigere, end at man kan blive overhalet af en varevogn... Udover sådanne reklamer på nogle af busserne på linjen er der også udgivet en informationsavis med titlen "330 Ekstra!". Linjenummeret 330 har i øvrigt været benyttet af en ekspresbuslinje tidligere, nemlig en linje mellem Farum og Bellahøj. Bus 6061, en helt ny Volvo B12BLE-62/Säffle, på Ringvejsbroen i Herlev.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6065 på Ringvejsbroen, Herlev Nobina 6065, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2010, som linje 330E på Ringvejsbroen i Herlev.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6043 og 6060 på Herlev Ringvej Fra 6. april 2010 er linjerne 300S og 330E makkere på Ring 3. Forskellen er, at linje 330E ikke kører ind til stationerne i Lyngby og Glostrup og har færre stoppesteder. Også 1993-2006 havde linje 300S en sådan supplerende linje i myldretiderne - først under linjenummeret 303S og senere som linje 174E. Men i oktober 2006 samledes kørslen på linje 300S, der da blev udvidet til 5-minuttersdrift i myldretiden. Nu er kørslen igen splittet op på to forskellige linjer: en hurtig og en lidt hurtigere. Nobina 6043 på linje 300S og i baggrunden bus 6060 på linje 330E på Herlev Ringvej. Begge busserne er af typen Volvo B12BLE-62/Säffle.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6060 på Herlev Ringvej Nobina 6060, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2010, som linje 330E på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6058 på Herlev Ringvej Nobina 6058, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2008, som linje 330E på Herlev Ringvej. Bussen har det første halvandet år af sit liv været S-bus, men de blå hjørner er nu fjernet.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

Nobina 6059 på Herlev Ringvej Nobina 6059, Volvo B12BLE-62/Säffle årg. 2008, som linje 330E på Herlev Ringvej. Bussen har tidligere kørt på linje 300S og 400S, men har nu mistet de blå hjørner. Destinationen skyldes, at linje 330E har en række ture, der har endestation på Ringvejsbroen nær Herlev st.

Foto: Thomas de Laine, 6. april 2010

De Blaa Omnibusser 4063 ved Allerød st. De første af De Blaa Omnibussers nye busser til den kørsel, der 13. december 2009 skal overtages fra Arriva, er i november modtaget, og 9. november var første dag, bus 4063 kom i drift hos De Blaa. Bussen har dog faktisk været på besøg hos selskabet som lånevogn tidligere på året, og helt ny er den ikke, for den er oprindelig bygget til Veolia i 2007, men afbestilt inden leveringen. Derfor har denne og flere andre af De Blaas nye busser været en tur hos Volvo i Sverige og blive opgraderet til en højere Euro-norm mv. I den forbindelse er også flere cifre i stelnumrene ændret! Bus 4063, Volvo B7RLE-60/Säffle, som linje 385 ved Allerød st.

Foto: Sikandar Sahil, 9. november 2009

KS 402 på Rådhuspladsen, København Første bus på linje 2 efter omstillingen til busdrift blev KS-vogn 402, der var en nyleveret Leyland-DAB serie II. Foto på Rådhuspladsen.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

KS 402 på Sundbyvester Plads, København Første linje 2-bus fra Sundbyvester Plads blev KS 402, en nyleveret Leyland-DAB serie II.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

KS 400 i Irlandsvej garage, København Indvielse af busdriften på linje 2 i Irlandsvej garage tidligt om morgenen 19. oktober 1969. Bussen er KS nr. 400, en Leyland-DAB serie II leveret samme måned. Irlandsvej garage lå under en kilometers kørsel fra linje 2's endestation på Sundbyvester Plads. Sporvejene havde haft planer om en forlængelse af linje 2 ad Amagerbrogade og Gyldenrisvej til et nyt remiseanlæg på Irlandsvej, men ingen af delene blev nogensinde til noget. Grunden blev i stedet brugt til et nyt busanlæg, som åbnedes i 1967 og fungerede som garage for linje 2 fra omstillingen til busdrift og frem til garagens nedlæggelse i marts 1992.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

KS 402 i Irlandsvej garage, København KS 402, Leyland-DAB serie II årg. 1969, i Irlandsvej garage, inden den gik i drift på linje 2 for første gang.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

Linje 2-busser i Irlandsvej garage, København En stribe helt nye Leyland-DAB serie II-busser parat til indsættelse på buslinje 2 i Irlandsvej garage. Det er første morgen med busdrift på linjen.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

KS 416 på Sundbyvester Plads, København Københavns Sporvejes linje 2-bus nr. 416 i sløjfen på Sundbyvester Plads efter omstillingen til busdrift. Linjen fortsatte med at have endestation her resten af sin levetid. En tidlig morgen 33 år senere kørte den første bus på linje 5A, som erstattede den nedlagte linje 2 mellem Sundbyvester Plads og Amager Boulevard.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

KS 403 m.fl. på Brønshøj Torv, København KS 403 og andre Leyland-DAB serie II-busser på Brønshøj Torv den første dag med busdrift på linje 2. I alt leveredes der 70 nye serie II-busser til Københavns Sporveje i efteråret 1969, herunder linje 2-vognene.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

KS 416 på nært hold på Sundbyvester Plads, København KS 416, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 2 på Sundbyvester Plads den første dag med busser på linjen.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

Arriva 1049 på Danneskiold-Samsøes Allé, København Onsdag 21. oktober 2009 var første dag med Volvo B7RLE-busser på linje 66. Denne dag var i hvert fald fire vogne af typen i drift blandet med gasbusser. Bus 1049 på Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009

Arriva 1048 på Holmen, København Arriva 1048, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Holmen den første dag med B7RLE-busser på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009

Arriva 1051 på Holmen, København Arriva 1051, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009

Arriva 1050 på Danneskiold-Samsøes Allé, København Arriva 1050, en helt ny Volvo B7RLE-60/Säffle, som linje 66 på Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009

Arriva 1048 på Danneskiold-Samsøes Allé, København Arriva 1048, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 66 på Danneskiold-Samsøes Allé på Holmen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2009

Arriva 1035 ved Flintholm st., København Tirsdag 6. oktober 2009 begyndte udskiftningen af gasbusserne på linje 10. De første syv vogne, nr. 1031-1037, blev sat i drift, svarende til omkring halvdelen af linjens busbehov. I forhold til tidligere Volvo B7RLE-busser til København er der sket nogle designmæssige justeringer: Midterdørene har glas i fuld højde, og busserne har større udstrækning af skyggebemaling. Arriva 1035, Volvo B7RLE-60/Säffle, som linje 10 ved Flintholm st.

Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009

Arriva 1033 på Enghavevej, København Arriva 1033, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 på Enghavevej.

Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009

Arriva 1034 på Enghavevej, København Arriva 1034, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 på Enghavevej.

Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009

Arriva 1032 på Enghavevej, København Arriva 1032, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 på Enghavevej.

Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009

Arriva 1034 ved Flintholm st., København Arriva 1034, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 ved Flintholm st. - endnu uden reklamer.

Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009

Arriva 1036 på Enghavevej, København Arriva 1035, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, som linje 10 på Enghavevej.

Foto: Thomas de Laine, 6. oktober 2009

Arriva 1031 på Gladsaxe Trafikplads Arriva i Gladsaxe har nu modtaget de første af de nye Volvo B7RLE-busser til indsættelse på linje 10. Første vogn af serien i drift blev bus 1031 på linje 160 og ses her på Gladsaxe Trafikplads. Bemærk midterdørene, som er en designmæssig fornyelse i forhold til B7RLE-busser med samme karrosserimodel, som allerede findes i Københavnsområdet.

Foto: Sikandar Sahil, 2. oktober 2009

Arriva 1031 på Provst Bentzons Vej i Gladsaxe Arriva 1031, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2009, på sin jomfrutur på Provst Bentzons Vej ved Egeparken.

Foto: Sikandar Sahil, 2. oktober 2009

City-Trafik 2907 på Tietgensbro, København City-Trafik 2907, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 650S på Tietgensbro. Bussen kørte de første to et halvt år fast på denne linje, men overførtes derefter til linje 500S og 550S. I 2003 mistede den sin S-busstatus, men kørte som en af kun få 2900-vogne videre.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996

City-Trafik 2912 i Tietgensgade, København City-Trafik 2912, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som helt ny på linje 650S' første driftsdag. Bemærk bussens reklamer, som var karakteristiske for S-busindvielserne fra og med linje 500S i 1993. Tietgensgade.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996

Ritt Bjerregaard foran første CityCirkel-bus Overborgmester Ritt Bjerregaard foran den første bus på CityCirkel-linjen. Linjen har fået nummeret 11, som har været brugt flere gange før - blandt andet i årene 1944-58 af en sporvognslinje, der kørte med blå/grønne linjeskilte, som det Ritt holder en lille udgave af.

Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2009

Første bus på CityCirkel-linjen forlader Højbro Plads, København Første bus på CityCirkel-linjen (linje 11) blev Arriva 1952, der bærer navnet Tove Ditlevsen. Den forlod indvielsesarrangementet på Højbro Plads med flere stående passagerer, og dermed var Københavns første batteribusser i almindelig drift.

Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2009

Arriva 1954 på Højbro Plads, København Arriva 1954, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, på Højbro Plads ved indvielsen af CityCirkel-linjen. Bussen er navngivet "Christian 4." Denne serie busser er den foreløbig eneste i København, der lyser hvidt i destinationsskiltet.

Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2009

Arriva 1952 på Højbro Plads, København Arriva 1952, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11 på sin første omgang forbi Højbro Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2009

Arriva 1956 i Krystalgade, København Arriva 1956 alias Emma Gad, Car. Ind. U40E595 årg. 2009, som CityCirkel-bus i Krystalgade ved Rundetårn. I Krystalgade var ensretningen kort forinden blevet vendt af hensyn til ruten for den nye CityCirkel-linje!

Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2009

Arriva 1392 ved Holmegårdsparken, Kokkedal Linje 173E, der i en del år har været en decideret myldretidslinje fra Fredensborg til Rådhuspladsen morgen og retur om eftermiddagen med kun en håndfuld ture hver vej om dagen, blev 31. august 2009 udvidet betydeligt. Linjen har nu fået flere ture og kører dels i begge retninger i begge myldretider, dels har den fået en ny linjegren, der fra Kongevejen kører ad Egedalsvej, Holmegårdsvej og Brønsholmsgårdsvej til Hvedevænget i Kokkedal. Herved er linjen faktisk blevet tilbageført til sin gamle rute mellem Holmegårdsparken og Kongevejen, som de fleste af dens ture havde i årene 1987-98. Det var dengang, linje 173E var en vigtig linje med ledbusser og rigtig mange afgange - indtil det meste af linjen blev konverteret til S-bus (linje 150S) i februar 1998, og kun Fredensborg-turene overlevede som myldretidssupplement. Arriva 1392, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 173E på Holmegårdsvej ud for linjens tidligere endestation ved Holmegårdsparken på første dag med kørsel til og fra Hvedevænget.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009

Arriva 1458 på Holmegårdsvej, Kokkedal Arriva 1458, Volvo B10BLE-63/Aabenraa, leveredes i 2002 til linje 400S. Her kørte den frem til oktober 2008, hvor den blev gjort arbejdsløs, da Concordia overtog linjen. Efter nogle måneders stilstand var bussen i januar 2009 igen på gaden, nu som linje 123. Det holdt dog kun til slutningen af marts, men efter en istandsættelse er bussen - på nye nummerplader - fra ultimo august blevet fast vogn på den udvidede linje 173E. Foto på Holmegårdsvej i Kokkedal.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009

Arriva 1395 på Holmegårdsvej, Kokkedal Arriva 1395, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 173E ved Holmegårdsparken i Kokkedal. Til venstre for bussen lå tidligere en vendeplads, som udgjorde linje 173E's gamle endestation ved Holmegårdsskolen.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009

Arriva 1464 fra dørsiden på Holmegårdsvej, Kokkedal Arriva 1464, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 173E på Holmegårdsvej i Kokkedal. Bussen kørte foråret 2002 til oktober 2008 på linje 400S og var det følgende år hensat, bortset fra en overgang, hvor den var udlånt til Arriva i Malmö. Først med udvidelsen af linje 173E pr. 31. august 2009 kom den i drift igen.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009

Arriva 1394 på Holmegårdsvej, Kokkedal Arriva 1394, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, bærer påskriften "Den intelligente rejse" på fronten, da den er udstyret med bl.a. særlige tv-skærme, der viser TV2 News til passagererne på linje 173E. Det er blot et af de nye tiltag, som er kommet ud af incitamentskontrakten på linje 150S og 173E. Det andet og seneste er udvidelsen af linje 173E med ture til Holmegårdsparken og Hvedevænget samt kørsel i begge retninger både morgen og eftermiddag. Foto ved Holmegårdsskolen i Kokkedal på første dag med kørsel hertil.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009

Arriva 1464 fra vinduessiden på Holmegårdsvej, Kokkedal Arriva 1464, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, på Holmegårdsvej i Kokkedal - nymalet til brug på linje 173E.

Foto: Thomas de Laine, 31. august 2009

KS 351 og 347 på Ålholm Plads, Valby Københavnske linje 6 overgik fra sporvejsdrift til busdrift med virkning fra 27. april 1969, hvilket bl.a. var belejligt pga. Lyngbyvejs ombygning til motorgade. Ved denne bussificering skete der ikke ændringer i linjens rute (bortset fra lige omkring Kgs. Nytorv), så linje 6 kørte fortsat mellem Ålholm Plads og Ryparken. Den nye buslinje fik indsat Leyland-DAB serie 2-busser. Her ses to af dem - nr. 351 til venstre og nr. 347 til højre - på Ålholm Plads på første dag som bus.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

KS 376 fra dørsiden på Ålholm Plads, Valby Serie 2-busserne til Københavns Sporveje blev en populær bustype. Prototypen (nr. 211) leveredes i 1966, og serieleverancen, der bestod af yderligere 250 busser (nr. 261-510), fandt sted i årene 1967-1970. Det skulle blive så sent som i 1989, at den sidste vogn udgik af driften. Heldigvis er to eksemplarer bevaret på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Bus 376, der i april 1969 nyleveredes til linje 6, på Ålholm Plads på buslinjens første dag.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

KS 344 ved Ryparken, København KS 344, Leyland-DAB serie 2 årg. 1968, inden afgang som linje 6 fra Ryparken på første driftsdag som bus. Den høje mand til venstre for chaufføren er KS' direktør K.N. Andersen, der senere også blev HTs første direktør.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

Indvielse af buslinje 6 ved Ryparken, København Festivitas med orkester og fremmødt publikum ved endestationen ved Ryparken. April 1976 forlængedes linje 6 et kort stykke videre til en vendesløjfe ved Ryvangens militære anlæg, og stedet på billedet er uigenkendeligt i dag. Linjen betjente dog kun den nye sløjfe indtil maj 1989, hvor linjerne 1 og 6 ombyttedes på strækningerne nord for Trianglen: Linje 6 kom nu til at køre videre ad Østerbrogade og Strandvejen til Hellerup og på visse ture videre ad Strandvejen forbi Charlottenlund Fort og helt til Klampenborg st., mens linje 1 altså kom til Ryparken. Siden 2003 har linje 1 heddet linje 15, men den kører stadig til Ryparken.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

KS 376 fra vinduessiden på Ålholm Plads, Valby Linje 6 blev i maj 2003 omdøbt til 26 og samtidig indskrænket og omlagt i betydeligt omfang. Linjen overtog bl.a. kørslen ad Frederiksberg Allé fra linje 28 og den inderste del af Sølvgade fra linje 10, ligesom betjeningen af Østerbrogade og Strandvejen helt ophørte til fordel for forskellige linjegrene i Nordhavnen. Ålholm Plads er dog stadig endestation for linjen. KS 376, Leyland-DAB serie 2 årg. 1969, som linje 6 på Ålholm Plads.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

KS 375 i Valby garage, København Linje 6 havde garage i Valby fra omstillingen i 1969 og frem til garagens lukning i 1991. Her ses sporvejenes Leyland-DAB serie 2-bus nr. 375, som nyleveredes i forbindelse med linje 6' bussificering, i Valby garage på linjens første dag som bus.

Foto: Torben Liebst, 27. april 1969

Arriva 1619 på Brønshøj Torv, København Linje 10 blev 19. oktober 2008 forlænget fra Flintholm st. til Brønshøj Torv. Arriva 1619 (ex. Veolia 5183), DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 10 på Brønshøj Torv den første morgen. Linjen kunne i øvrigt fejre 40 års jubilæum som buslinje tidligere på måneden.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2008

Arriva 1603 på Herlev st. Ved køreplansskiftet 19. oktober 2008 ombyttedes dele af linjerne 15 og 22, så linje 15 overtog kørslen mellem Husum Torv, Bystævneparken og Tingbjerg, mens linje 22 i stedet førtes fra Husum Torv til Herlev st. Arriva 1603 (ex. Veolia 5126), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 22 på Herlev st.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2008

Anchersens Rute 3205 i Brysselgade, København Amagers to nye servicebuslinjer 871 og 872 har udgangspunkt ved Peder Lykke Centret, og samme sted blev der fredag 27. juni 2008 afholdt et indvielsesarrangement, hvor busserne også kørte en slags prøvetur. Mandag 30. juni var så første driftsdag. Linje 872, der kører i den sydlige del af Sundbyerne, blev på premieredagen betjent med Anchersens Rute 3205, Mercedes-Benz O.530K Citaro årg. 2008. Foto i Brysselgade ved Amager Centret.

Foto: Thomas de Laine, 30. juni 2008

Anchersens Rute 3206 på Dronning Elisabeths Allé, København Servicebuslinje 871 kører i den nordlige del af Sundbyerne og på Christianshavn og Islands Brygge. Med de nye servicebuslinjer på Amager er fem af de i alt 12 servicebusser i Københavns Kommune kommet på gaden, i øvrigt alle med Anchersens Rute som entreprenør. Samme firma vandt i foråret 2008 kørslen på de øvrige planlagte servicebuslinjer i kommunen. Bus 3206, en helt ny Mercedes-Benz O.530K Citaro, som linje 871 på Dronning Elisabeths Allé.

Foto: Thomas de Laine, 30. juni 2008

Anchersens Rute 3205 på Strandlodsvej, København Citaro-busserne fra Mercedes er ikke særlig udbredte i Danmark. Langt størstedelen kører i Københavns Lufthavn og hos Anchersens Rute. Alle Anchersens er i den korte version, type O.530K. Anchersens bus 3205 som linje 872 på Strandlodsvej på Amager.

Foto: Thomas de Laine, 30. juni 2008

DitoBus 4658 på Holbæk st. DitoBus overtog 1. april 2008 bybusserne i Holbæk fra Arriva. Der er nu indsat nye VDL Ambassador-letvægtsbusser, der som noget i byen er Movia-gule. Bus 4658 ses her som bybus i Holbæk den første dag - behørigt udstyret med flag. Det er i øvrigt ikke første gang, DitoBus kører med VDL-letvægtsbusser. Firmaet anvendte nemlig seks lånevogne af typen i begyndelsen af 2007.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4660 på Holbæk st. DitoBus 4660, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 103 på Holbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4656 på Holbæk st. DitoBus 4656, en helt ny VDL Ambassador-letvægtsbus, på Holbæk st. Busserne blev præsenteret for offentligheden ved et arrangement foran Sparekassen i Holbæk lørdag 29. marts.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4662 på Holbæk st. DitoBus 4662, VDL Ambassador årg. 2008, som bybuslinje 106 på Holbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4659 på Holbæk st. DitoBus 4659, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 104 på Holbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4660 og 4657 på Holbæk st. To af DitoBus' nye VDL Ambassador-busser på Holbæk st.: nr. 4660 og 4657.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4657 på Holbæk st. DitoBus 4657, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 112 på Holbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2436 på Slagelse st. City-Trafik overtog 1. april 2008 bybuskørslen i Slagelse fra Arriva. Derfor kan man nu opleve Movia-gule busser i Slagelse, og sammen med Holbæk har byen fået Vestsjællands første letvægtsbusser. Bus 2436, VDL Ambassador-letvægtsbus årg. 2008, som bybuslinje 302 på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2452 på Slagelse st. I København er linje 12, som City-Trafik kører, blevet skåret en del ned i 2007-08. Det muliggjorde, at et par DAF SB4000/Jonckheere-busser fra linje 12 kunne overføres til Slagelse, da City-Trafik overtog bybusdriften her. En af dem var bus 2452, der her ses som linje 302 på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

Torben Sørensen 3801 som linje 313 i Slagelse Torben Sørensens lille vognmandsfirma vandt fra 1. april 2008 rute 313 i Slagelse-området fra Arriva. På kørslen er indsat denne Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1997 med internnr. 3801. Bussen har en fortid hos Combus og Arriva som nr. 2545 og ses her på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2433 på Slagelse st. City-Trafik 2433 som bybus på vej ind på Slagelse st. Bussen er en VDL Ambassador-letvægtsbus, der netop er sat i trafik.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2435 på Slagelse st. City-Trafik 2435, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 301 på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2431 på Slagelse st. City-Trafik 2431, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 301 på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2432 mod Grønningen på Slagelse st. City-Trafik 2432 som linje 302 på Slagelse st. Bussen er indsat på linje 302 til Grønningen, Sygehuset.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2453 på Slagelse st. City-Trafik 2453, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som bybuslinje 303 er på vej ind i busterminalen på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2432 mod Murervej på Slagelse st. City-Trafik 2432, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 302 mod Murervej på Slagelse st. Det er City-Trafiks første driftsdag på Slagelses bybusser.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

Torben Sørensen 3801 på Slagelse st. Torben Sørensens første bus i Movia-gul farve er bus 3801, en Volvo B10M-60/Aabenraa fra 1997. Foto på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2434 på Slagelse st. City-Trafik 2434, en helt ny VDL Ambassador, på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

Anchersens Rute 3201 på Kvæsthusbroen, København En ny linje 25 i Københavns indre by så dagens lys 31. marts 2008. Linjen binder Skuespilhuset sammen med p-huse og Kgs. Nytorv og er en slags erstatning for det parkeringshus ved Skuespilhuset, som Københavns Kommune ikke vil etablere. Den lille ringlinje kører med 6-7 minutters interval i en time før og efter forestillingerne på Store Scene, og det er Anchersens Rute, der kører - med Mercedes-Benz Citaro'erne fra servicebusserne i Valby og Vanløse. Ruten er foreløbig et tre måneders forsøg. Bus 3201 som linje 25 på Kvæsthusbroen ved Skuespilhuset den første aften med "teaterbus".

Foto: Sikandar Sahil, 31. marts 2008

City-Trafik 2414 på Irlandsvej, København En af de første busser på den nye linje 35 blev City-Trafiks bus 2414, Scania N113CLL/Lahti årg. 1996. Den ses her på Irlandsvej på premieredagen.

Foto: Sikandar Sahil, 16. marts 2008

Netbus 8454 som første 5A-bus i Kastrup Lufthavn Første 5A-bus fra Lufthavnen blev bus 8454, som afgik 16. marts 2008 kl. 5.46. Her ses den inden afgang.

Foto: Sikandar Sahil, 16. marts 2008

Netbus 8454 på Sundbyvester Plads, København Den første 5A-bus fra Lufthavnen er nået til Sundbyvester Plads. Den holder ved det nye stoppested i vejsiden af Amagerbrogade ud for pladsen. Stoppestedet er netop blevet etableret af hensyn til busserne fra Lufthavnen.

Foto: Sikandar Sahil, 16. marts 2008

Netbus 8454 i Kastrup Lufthavn Linje 5A blev forlænget til Lufthavnen 16. marts 2008 - dog kun på en del af turene. Netbus 8454, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Ellehammersvej i Lufthavnen. Faktisk har Lufthavnen haft A-busbetjening før, nemlig med linje 2A i 2002-03.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus 8448 ved Skottegården, Kastrup Ved Skottegården i Kastrup mødes linje 2A, 5A, 36 og den nye servicebuslinje 875. Netbus 8448 ved Skottegården med en linje 36 bagved.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus 8449 på Amager Landevej, København Netbus 8449, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Amager Landevej på vej mod Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

City-Trafik 2414 på Amagerbrogade, København 16. marts 2008 så en ny linje på Amager dagens lys, nemlig linje 35. Den følger det meste af den tidligere linje 34's rute, men kører dog ikke til Tårnby st. og Ørestad. I stedet er linjen ført ad Englandsvej til Dragør og øst om Lufthavnen til Lufthavnens terminal 2. City-Trafik kører linjen, og på første driftsdag kunne man bl.a. møde bus 2414, der er en Scania N113CLL/Lahti fra 1996. Foto på Amagerbrogade lidt syd for Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

City-Trafik 2304 på Sundbyvestervej, København Mellem Sundbyvester Plads og Artillerivej følger den nye linje 35 den rute, som linje 34 havde. City-Trafik 2304, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 35 på Sundbyvestervej.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

City-Trafik 2414 i Kastrup Lufthavn City-Trafik 2414, Scania N113CLL/Lahti årg. 1996, ankommer til Lufthavnen på den nye linje 35.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

City-Trafik 2805 på Kigkurren, København På sin nye rute på Islands Brygge kører linje 250S bl.a. ad Kigkurren. Det er en vej med brostensbelægning i miserabel tilstand, hvorfor der køres meget langsomt. City-Trafik 2805, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, på Kigkurren den første dag med kørsel til Islands Brygge.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus 8456 på Sundbyvester Plads Den første Netbus på linje 5A efter ankomsten til Sundbyvester Plads tidligt om morgenen 21. oktober 2007.

Foto: Sikandar Sahil, 21. oktober 2007

En kort tale inden første Netbus afgår fra Stamholmen Et større antal A-busser og A-mennesker var samlet på Netbus' nye garageanlæg på Stamholmen tidligt om morgenen søndag 21. oktober 2007, hvor den første Netbus på linje 5A skulle sendes af sted. Det skete naturligvis med manér: Direktør Erik Hein (nummer to fra højre) holdt en kort tale, hvor han bl.a. fremhævede chaufførens vigtige arbejde. Efter snoren var klippet over, var der (alkoholfri) champagne.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Snoren klippes for første Netbus på linje 5A Chauffør Per Bukhave (midterst i billedet) har netop klippet snoren for den første Netbus, der kører i drift på linje 5A. Det er bus 8456, der naturligvis er flagsmykket. Stamholmen garage.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Første Netbus afgår fra Stamholmen Søndag 21. oktober 2007 kl. 5.02: Bus 8456 afgår fra Netbus' garageanlæg på Stamholmen for at blive indsat som første Netbus på linje 5A fra Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8480 på Sundbyvester Plads, København De nye busser på linje 5A fik bl.a. tv-omtale. Bus 8480 som linje 5A med journalist og fotograf fra TV2/Lorry på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8465 på Husum Torv, København Netbus 8465 ankommer til Husum Torv. Bussen er en helt ny Volvo B12BLE-61/Vest, der netop samme dag er blevet indsat på linje 5A.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8468 på Husum Torv To af Netbus' nye busser på linje 5A på Husum Torv; forrest nr. 8468. Til venstre ses Movias trafiktjeneste på arbejde.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 i Jernbanegade, København Københavnske linje 5A kører bl.a. gennem Jernbanegade, der i dag forbinder Vesterport st. med Rådhuspladsen. Netbus 8448 i Jernbanegade.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 på Rådhuspladsen, København Netbus 8448 krydser H.C. Andersens Boulevard på vej ind på Rådhuspladsen som linje 5A mod Husum Torv. Det er første dag, Netbus kører på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8470 på Sundbyvester Plads, København Netbus 8470 som helt ny ved linje 5A's endestation på Amager: Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8481 på Rådhuspladsen, København De sorte dørpartier er et markant træk ved Vest Center-karrosseriet, som linje 5A's nye busser har. Netbus 8481 på vej fra Vester Voldgade ind i Rådhuspladsens busterminal.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 på Husum Torv, København Netbus 8448, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, i linje 5A's endestation på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8471 på Rådhuspladsen, København Linje 5A og 6A mødes i Rådhuspladsens busterminal. Netbus 8471 som linje 5A den første dag, Netbus kørte linjen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8476 ved Husum Torv, København Netbus 8476 på Frederikssundsvej lige efter afgang fra endestationen på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Arriva 1783 som første linje 144 på Ballerup st. Ballerup Kommune har valgt at bekoste en særlig buslinje mellem Ballerup st. og Ballerup Idrætsby. Linjen kører hele ugen, men kun uden for myldretiderne, hvor f.eks. linje 350S i stedet kan benyttes. Arriva 1783, Scania OmniLink årg. 2003, som første linje 144 på Ballerup st. 6. januar 2008 kl. 9.38.

Foto: Peter Hobel, 6. januar 2008

Arriva 1841 på Hedegaardsvej ved Femøren st., København Linje 4A blev 30. september 2007 omlagt fra Lergravsparken st. til den nye metrostation "Femøren" på Hedegaardsvej. Arriva 1841, Scania OmniLink årg. 2004, ved Femøren st. på første dag med A-busser her.

Foto: Thomas de Laine, 30. september 2007

Arriva 1840 og metrotog ved Femøren st., København Arrivas bus 1840, Scania OmniLink årg. 2004, afventer tid til afgang, mens et metrotog passerer broen over Hedegaardsvej den første dag med A-busser til Femøren st.

Foto: Thomas de Laine, 30. september 2007

Arriva 1845 ved Femøren st. på Hedegaardsvej, København Den nye destination på 4A-busserne er "Femøren st., (Hedegaardsvej)". Arriva 1845 ved stopppestedet på Hedegaardsvej ved Femøren st.

Foto: Sikandar Sahil, 30. september 2007

Arriva 1845 lidt oppefra i sløjfen ved SAS på Hedegaardsvej, København Ved Femøren st. vender linje 4A ved at køre rundt i "sløjfen" på parkeringspladsen ved SAS på Hedegaardsvej. Ifølge den nye køreplan for linjen skulle der egentlig være stoppested her, men det er ikke tilfældet. Arrivas bus 1845 på vej rundt i sløjfen ved SAS.

Foto: Thomas de Laine, 30. september 2007

Arriva 1845 i sløjfen ved SAS på Hedegaardsvej, København Arrivas bus 1845, Scania OmniLink årg. 2004, i sløjfen ved SAS på Hedegaardsvej. Bussen har fået rettet linjeføringen i tagkanten, så der nu står "Femøren st." og ikke længere "Lergravsparken st.".

Foto: Sikandar Sahil, 30. september 2007

Særtog med Kronprins Frederik ved indvielsen af metroen til Lufthavnen Metroen til Lufthavnen blev indviet 28. september 2007, hvor Kronprins Frederik klippede snoren. Det skete i Lufthavnen, hvortil han og en række andre prominente folk transporteredes i et særtog. Særtoget, togsæt 34, ved Haveforeningen Formosa på vej mod Lufthavnen. Kronprinsen sad forrest og ses til højre.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Passagerer afventer første metrotog på Øresund station Snoren er blevet klippet til Øresund station, og de første passagerer har indfundet sig på perronen. Her afventer de det første ordinære tog mod Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 12 på Øresund station Det første ordinære metrotog mod Lufthavnen blev togsæt 12. Det var stuvende fuldt og optager her passagerer på Øresund station.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 32 på Øresund station Første ordinære tog på Østamagermetroen blev togsæt 32, der afgik fra Lufthavnen mod Vanløse. Toget ses her på Øresund station kort efter, at første tog var afgået i modsat retning.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 07 i Lufthavnen Metro-togsæt 07 ankommer til Lufthavnen på indvielsesdagen.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 06 i Lufthavnen Metro-togsæt 06 under indkørsel til stationen i Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Ukendt metro-togsæt i Lufthavnen Et ukendt metro-togsæt holder ved stationen i Lufthavnen den første dag.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 28 ved Kastrup station For anden gang er et af metroens togsæt blev udsmykket som totalreklame. Denne gang er det togsæt 28, der reklamerer for Københavns Lufthavn. Toget var meget passende indsat på linje M2 til Lufthavnen og forlader her Kastrup station mod netop Lufthavnen på dagen, hvor strækningen indviedes.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 27 på Kastrup station Metro-togsæt 27 afgår fra Kastrup station mod Vanløse på den grå indvielsesdag.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 01 ved Femøren station Metro-togsæt 01 ankommer til Femøren station på vej mod Lufthavnen. Toget er ikke det første, men det andet tog, der blev leveret til metroen.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 30 ved Amager Strand station Metro-togsæt 30 på vej ind til Amager Strand station. På denne del af strækningen består udsigten mest af gabionsvægge med ekstra afskærmning af hensyn til områdets beboeres privatliv.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 13 på Amager Strand station Metro-togsæt 13 er på vej ind på Amager Strand station i retning mod Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Protestbanner ved Amager Strand station Et af de protestbannere, der var hængt op langs Østamagerbanen, da den blev indviet 28. september 2007. "Kramer! Din metro larmer. Det er en ommer!" Metroen er ikke populær blandt dens nærmeste naboer.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 06 ved Øresund station Metro-togsæt 06 på vej mod Vanløse kører ind på Øresund station. Denne station ligger som eneste metrostation i København i en banegrav.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Den nye havnebuslinje 903 i København 15. juni 2007 fik København sin tredje havnebuslinje. Den nye linje 903 er en pendulrute mellem Nyhavn og Operaen og kan vel betragtes som en slags fast ekstrasejlads. Det er Netto-Bådene, der sejler linjen med en havnerundfartsbåd. Her ses den nye linje på premieredagen. Havnebusserne var i øvrigt i udbud, da dette billede blev taget.

Foto: Sikandar Sahil, 15. juni 2007

Første ordinære S-tog på Ny Ellebjergs Køge Bugt-banedel Det første ordinære S-tog på den høje del af Ny Ellebjerg station, hvor Køge Bugt-banen kører, blev linje E mod Hillerød kl. 11.37. Nummeret på togsættet haves desværre ikke.

Foto: Thomas de Laine, 6. januar 2007

Veolia 6401 som linje 245 på Køge st. Tirsdag 2. januar 2007 genopstod linje 245, Køge st.-Ølby st.-Salby-Ejby-Borup st., der efter 13 års fravær nu igen kører mellem Borup og Køge. Linjen oprettedes i 1976 i HT-regi og blev ændret flere gange, indtil den i 1993 erstattedes af telebuslinjerne 525 og 825 samt på en delstrækning lokalt i Køge af linje 210. Ruten mellem Køge og Ejby kan dog føres helt tilbage til omkring 1922, og den blev tildelt linjenummeret 245 i 1950'erne, selvom det vist ikke benyttedes på busserne. I 1960'erne nedlagdes ruten, og det er dermed anden gang, den genoprettes! Flagsmykkede Veolia 6401, en næsten helt ny Volvo B7RLE/Säffle, som linje 245 på Køge st. på den første dag. Foreløbigt deler linjen stoppested på Køge st. med servicebuslinje 856, der ses bagved 6401.

Foto: Thomas de Laine, 2. januar 2007

Lokalbanen LB 108-LB 208 på Hillerød st. 1. januar 2007 overtog Lokalbanen driften af Lille Nord, strækningen Hillerød-Helsingør. Alle ture udføres herefter med de helt nye Coradia Lint 41-togsæt fra Alstom. Dermed får Lille Nord for anden gang udskiftet hele driftsmateriellet "over natten". Sidste gang var i 1984, hvor de MO-trukne persontog blev afløst af DSB-lynetterne. Her er Lokalbanen LB 108-LB 208 netop ankommet til Hillerød station.

Foto: Thomas de Laine, 1. januar 2007

Lokalbanen LB 208-LB 108 på Helsingør st. Efter Lokalbanens overtagelse af Lille Nord, skal man nu trykke stop, hvis man vil af toget på Mørdrup, Langerød eller Grønholt. Lokalbanen LB 208-LB 108 på Helsingør st.

Foto: Thomas de Laine, 1. januar 2007

DSB S-tog SA 77 på Ny Ellebjerg st. Torsdag 16. november åbnede den nedre del af Ny Ellebjerg station. SA 77 som linje F på første dag med S-tog til stationen. I baggrunden perronen til Køge Bugt-banen. Fra januar får linje F og F+ 5-minuttersdrift i dagtimerne mandag-lørdag, og publikumskøreplanen bliver uden faste minuttal.

Foto: Thomas de Laine, 16. november 2006

City-Trafik 2472 på Hellerup st. Linje 21, Hellerup st.-Rødovre st., har en lang historie bag sig. 22. oktober 2006 overtog City-Trafik driften, og her ses en af de busser, selskabet nyanskaffede i den forbindelse, nemlig nr. 2472, DAF SB4000/Jonckheere, på Hellerup st.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2006

Arriva 1968 som City-Trafik-lånevogn på Flintholm st. City-Trafik har bestilt 5 stk. Volvo B7RLE/Carrus til brug på linje 21. De nye busser er dog lidt forsinkede, så Volvo har stillet fem tidligere Arriva-busser til rådighed: DAB 15-1200C nr. 1963 og 1967-1970, der blev leveret til linje 350S i 1995. Lånevogn 1968 på Flintholm st. den første dag med City-Trafik-busser på linje 21.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2006

City-Trafik 2455 ved Fuglebakken st. Med de seneste leverancer til City-Trafik, De Blaa Omnibusser, De Hvide Busser og Fjord-bus er antallet af Jonckheere Transit-busser i Hovedstadsområdet nået op 85 eller cirka 7-8 pct. af den samlede HUR-vognpark. City-Trafik fik 22 stk. til linje 12, 21 og 69, og her ses nr. 2455 som linje 12 ved Fuglebakken st.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2006

City-Trafik 2461 på Borups Plads Linje 12 passerer Borups Plads, hvor der er omstigning mellem linjerne 12, 66, 67, 68 og 69. Bus 2461, en helt ny DAF SB4000/Jonckheere, ved Borups Plads på City-Trafiks første dag på 12'eren.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2006

City-Trafik 2465 på Borups Allé Linje 12 kører ad Borups Allé under Bispeengbuen, der ses i baggrunden på dette billede af City-Trafik 2465, DAF SB4000/Jonckheere.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2006

City-Trafik 2467 på Borups Plads City-Trafik overtog 22. oktober 2006 linje 69, der kan føre anerne tilbage til sporvognslinje 19. Bus 2467, DAF SB4000/Jonckheere, på Borups Plads.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2006

City-Trafik 2204 på Gladsaxe Trafikplads City-Trafik overtog ved køreplansskiftet i oktober 2006 linje 153E og 154E fra Arriva som kompensation for linje 174E, der nedlagdes. City-Trafik anvender naturligvis DAB 15-1200C mk. III-busser på linjerne. Her ses bus 2204 som linje 153E på Gladsaxe Trafikplads den første dag med City-Trafik på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2006

De Blaa Omnibusser 4040 på Nørreport st. Første dag med De Blaa Omnibusser på linje 184 var søndag 22. oktober 2006. Med overtagelsen af linje 184 kører De Blaa for første gang en linje ind i København. Bus 4040, en helt ny DAF SB4000/Jonckheere, på Nørreport st. Udover denne bus var også busserne 4012 og 4018, Volvo B12BLE fra 2004, i brug på linje 184 på førstedagen.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2006

De Blaa Omnibusser 4012 på Nørreport st. De Blaa Omnibusser 4012 er anskaffet i 2004 til kørslen på linje 170 og 190-196, men havde 22. oktober 2006 forvildet sig ind til Nørreport st. på linje 184, som Holte-firmaet havde overtaget fra samme dag. Linje 184 skal egentlig have 13,7 m-busser, men de er lidt forsinket fra fabrikkens side.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2006

Metrotogsæt 29 ved Vanløse station, København En del busser og S-tog i København kørte rundt som totalreklamer i 1990'erne - enten malede eller i form af folie. Totalreklamerne forsvandt imidlertid igen, men fra 11. september 2006 og cirka to måneder frem er metrotogsæt nr. 29 forsøgsvist totalreklame for Handelsfinans. Totalreklamen består i hundredekronesedler og forskellige tekster strøet ud over en lysegrøn bund. Metrotogsæt nr. 29 ved Vanløse station.

Foto: Thomas de Laine, 11. september 2006

Metrotogsæt 29 ved Bella Center station, København Et grønt metrotog forlader Bella Center station på vej mod centrum og Vanløse. Togsæt 29 og blå himmel.

Foto: Thomas de Laine, 11. september 2006

Arriva 1999 som linje 2A ved Københavns Hovedbanegård Arriva overtog ved køreplansskiftet 23. oktober 2005 linje 2A og 350S fra Connex. Til denne kørsel bestiltes mere end 60 nye Scania OmniLink-busser, men disse leveredes dog ikke alle til kontraktbegyndelse. I stedet indsatte Arriva diverse andet materiel, bl.a. bus 1999. Denne bus og en søstervogn til Fredericia er leveret i 1997 og har hos Bus Danmark/Arriva primært været anvendt ved nordsjællandske garager. Blandt andet var bus 1999 i en periode fast reservevogn på linje 150S. Bus 1999 fik kun kort tid på linje 2A, idet den snart vendte tilbage til Hillerød. I 2006 er bussen flyttet til Silkeborg, hvor dens søstervogn for øvrigt også er havnet. Her ses bus 1999 på første dag som A-bus i busterminalen ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2005

Arriva 1525 ved Hovedbanegården, København Første dag med Arriva på linje 2A. Cirka tolv af de nye Scania OmniLink-busser var klar til overtagelsesdagen. Bus 1525 ses her ved Hovedbanegården. Visuelt adskiller denne serie busser sig fra de tidligere leverede OmniLink-busser ved at ruderne i dørene er ført helt ned til dørenes underkanter, og ved at busserne har de orange lysdiodeskilte. Resten af de nye busser til linje 2A og 350S kommer drypvis frem til januar 2006.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2005

Arriva 1519 på Rådhuspladsen, København Bus 1519, en af Arrivas nye Scania CL94UB 6x2/Baltcoach-busser, på linje 2A på overtagelsesdagen. Foto på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2005

Arriva 1175 på Rådhuspladsen, København Efter 6 år som bybus i Hillerød er 1175 nu blevet flyttet til København. Det er Ryvang garage, der har fået Hillerød-gasbusserne, og de er indsat på linje 69. Bus 1175, DAB 15-1200C-gasbus fra 1999, på første dag som københavner.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2005

SE 20 og 08 på Glostrup st. Fredag 10. juni 2005 var første dag med litra SE, altså den korte udgave af de nye S-tog, i almindelig drift. Togene er i første omgang indsat på linje Bx, hvor de kører to og to sammen, altså svarende til en SA'er eller et firevognstog af de tidligere generationer. I indkøringsperioden vil de muligvis også kunne opleves på linje C og H+. Togene skal, på længere sigt, bl.a. trafikere Ringbanen. Selvom fredag var den "første dag", så kørtes der med SE-sæt på en enkelt omgang på linje Bx allerede om torsdagen. SE 20 (forrest) og 08 på Glostrup st. som linje Bx.

Foto: Thomas de Laine, 10. juni 2005

To ukendte SE ved Danshøj st. SA'erne kaldes også for "hamstere" - nok fordi fronten med lidt god vilje ligner en hamster. Kælenavnet for SE'erne er defor oplagt: De kaldes for "hamsterunger". To ukendte hamsterunger på linje Bx har netop forladt Danshøj st.

Foto: Thomas de Laine, 10. juni 2005

SE 18 og 16 på Klampenborg st. Litra SE kan - udover ved længden og påskrifterne mv. - også kendes fra SA ved, at der i togets forreste vogn i "sydenden" kun er et enkelt vindue mellem dørene og fronten. SE 18 (forrest) og 16 som linje Bx på Klampenborg st.

Foto: Thomas de Laine, 10. juni 2005

Overblik over Jernbanepladsen ved Lyngby st. I et samarbejde mellem bl.a. HUR, DSB og Lyngby-Taarbæk Kommune er Jernbanepladsen ved Lyngby station, der bl.a. rummer en stor busterminal, blevet moderniseret. Terminalen indviedes 22. februar med et arrangement på stationen, flag og veteranbusser. Her er et overblik over terminalen. Yderst til venstre ses en Scania OmniLink på linie 300S (uden blå hjørner), et antal Volvo B10BLE og B12BLE samt ikke mindst den røde og sorte Leyland-DAB serie II, museumsbussen HT 3078. Tidligere var terminalen indrettet med "lommer" ved hvert enkelt stoppested. Nu er der anlagt en ny bred busperron med lige kantsten hele vejen. Der er flag i dagens anledning.

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

Snoren klippes efter moderniseringen af Jernbanepladsen i Lyngby Efter flere taler klippede Lyngby-Taarbæk Kommunes borgmester Rolf Aagaard-Svendsen (delvist skjult bag den ældre kvindes hvide hat i venstre side af billedet) symbolsk en rød snor over under assistance af HURs formand og Frederiksbergs borgmester Mads Lebech (midt i billedet).

Foto: Thomas de Laine, 22. februar 2005

Ringbanens indvielsestog på Flintholm station Ringbanens nye strækning Flintholm-Danshøj-Ny Ellebjerg blev indviet 8. januar 2005. Indvielsestoget var SA 83, der brød snoren ved Flintholm station få minutter i 11 om formiddagen. Toget var et særtog og kørte kun til Vigerslev Allé. Herefter forlod det driften. Her ses toget forlade Flintholm station på vej mod Danshøj - få sekunder inden snoren sprænges. Flagsmykningen på fronten af toget er almindelig ved S-togsindvielser.

Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2005

Første ordinære S-tog på Ringbanen mod Ny Ellebjerg Den første ordinære afgang på den nye del af Ringbanen blev kørt af FC 6012-MC 6512-MC 6513-FC 6011. Toget forlod Fintholm kl. 11.21 og afgik fra Ny Ellebjerg som første ordinære tog mod Hellerup kl. 11.35. Det ses her inden afgangen fra Flintholm station.

Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2005

ASEA-tog på Danshøj station Da den normale drift på Ringbanen satte ind var det udelukkende med ASEA-togene (3. generations-S-togene). På den nye station Danshøj kan man skifte mellem Ringbanens linier F og F+ og Høje Taastrup-banens linie B, B+ og Bx, hvilket tydeligt ses her, hvor et F-tog mod Hellerup holder under(!) et B-tog mod Høje Taastrup på Danshøj station.

Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2005

SA 37 på Danshøj station Det var også første dag, hvor B-linierne betjente Danshøj station, hvor man kan skifte mellem Høje Taastrup-banen og Ringbanen. Her gør SA 37 som linie B mod Høje Taastrup holdt på Danshøj station.

Foto: Thomas de Laine, 8. januar 2005

En stribe Scania MaxCi'er hos Wulff Bus i Roskilde Første dag med Wulff Bus som HUR-entreprenør. Wulff deler garage med Arriva på Navervej i Roskilde, dog således at Wulff-busserne holder for sig selv på pladsen ud mod motorvejen, hvor Arriva tidligere havde for vane at stille sine Mercedes-busser. Her ses 10 af de Scania MaxCi-busser, Wulff har købt fra Connex. En del af disse busser er faktisk oprindeligt leveret til Roskildes bybusser. Busserne er her dog kun midlertidigt - senere på året leveres 26 nye Volvo B12BLE/Aabenraa-busser. Scania'erne og deres afløsere skal køre på linie 216, 217, 561P, 601, 602, 603, 604, 605, 606 og 607.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

Volvo-busser hos Wulff Bus i Roskilde Wulff Bus har også overtaget linierne 212, 213, 215, 223E og 232. Disse linier skal primært køres med Volvo B10BLE/Aabenraa-busser af årgang 1997, som Wulff Bus ligeledes har købt fra Connex. Volvo-busserne er dog oprindeligt leveret til Combus. Her er nogle stykker af dem hjemme på garagen på Navervej i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

Wulff Bus' vogn 3028 på Roskilde st. Scania MaxCi/Katrineholm-busserne er vendt tilbage til Roskildes bybusser! Wulff Bus' bus 3028 som linie 602 på Roskilde st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

Wulff Bus' vogn 3022 i Trekroner Wulffs busser kørte med flag den første driftsdag, hvilket var meget passende, da det samtidig var vognmandens fødselsdag. Bus 3022, tidligere Linjebus/Connex nr. 6191, på Nordens Parkvej i Trekroner ved Roskilde. Bussen er oprindelig leveret til Linjebus i Roskilde, hvor den dog ikke anvendtes som bybus men på bl.a. linie 213/223E, som Wulff Bus også har overtaget.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

Arriva 1037 kører linie 194 for De Blaa Omnibusser De skilter ikke ligefrem med det: De Blaa Omnibussers bomærke på chaufførens uniform er det eneste, der afslører, at Arrivas bus 1037 i virkeligheden kører for De Blaa Omnibusser. Arrivas logo er ikke overdækket. Der er næppe mange passagerer, der har opdaget, at linierne 170, 190, 191, 192, 193, 194 og 195 23. maj 2004 overgik til De Blaa Omnibusser i Holte. Indtil "De Blaas" nye busser kan leveres, har man lejet et antal Volvo B10BLE/Säffle årgang 1998 fra Arriva.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

City-Trafik 2215 på Valby st. City-Trafik overtog 23. maj 2004 linjerne 129, 130, 132, 133, 135, 136, 137, 200S, 530P, 531P og 539P fra Connex og linje 335 fra Arriva - dels i forbindelse med HURs 14. udbud, dels som kompensation for nedskæringer på andre af City-Trafiks linjer. Til kørslen er nyleveret 5 stk. 12 m Volvo B12BLE/Aabenraa og 3 stk. 13,7 m Volvo B12BLE/Aabenraa. Herudover er der 10 stk. Scania OmniLink 13,7 m-busser på vej. Der er desuden indsat forskellige brugte busser, City-Trafik har til rådighed, samt lånebus 4050, en 13,7 m-Scania OmniLink. På linje 200S vil en del ture blive gennemført med DAB serie 12-højgulvsbusser, indtil de nye Scania-busser kommer. Her ses City-Trafiks bus 2215, DAB 15-1200C årgang 1996, som linje 133 på Valby st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2004

Metrosæt nr. 10 ved Vanløse station Metrotogsæt nr. 10 under indkørsel til Vanløse station på indvielsesdagen d. 12. oktober 2003.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2003

Metrosæt nr. 08 ved Vanløse station Metrotogsæt nr. 08 på vej ind til Vanløse station. I baggrunden til venstre for toget ses den endnu ufærdige Flintholm station, og til højre for toget ses S-banenperronen på Ballerup-Frederikssund-linien.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2003

Metrosæt nr. 17 ved Lindevang station Metrotogsæt nr. 17 forlader Lindevang i retning mod Vanløse. I baggrunden skimtes toppen af Flintholm stations store glastag.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2003

Metrosæt nr. 09 ved Lindevang station Metrotogsæt nr. 09 under indkørsel til Lindevang station på indvielsesdagen d. 12. oktober 2003. Denne del af metroen kører meget tæt på bebyggelse, som det kan ses.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2003

Linie 704 på Hillerød st. den første dag Arrivas bus 1777 på linie 704 på Hillerød st. på liniens første driftsdag. Linie 704 samkøres i øvrigt med linie 575P. Bussen er en DAB serie 15-lavgulvsbus fra 1997, der oprindeligt er leveret til Bus Danmark i Fredericia som nr. 3054 og i 2002 overført til HT-området. Bussen er søstervogn til bus 1999, der altid har kørt i HT-området.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2003

Den første HT-dobbeltdækker har forladt Axeltorv Dobbeltdækkerne blev indviet på Axeltorv den 3. april 2001 med deltagelse af bl.a. HT-Orkestret. Derefter var der gratis prøveture. Bus 2810 blev den første bus, der forlod Axeltorv, men den var dog kun for de særligt indbudte fra HUR m.fl. Den ses her, mens den er ved at svinge fra Vesterbrogade ned ad Bernstorffsgade. Senere kørte den første ordinære dobbeltdækker fra Rådhuspladsen mod Buddinge st.

Foto: Thomas de Laine, 3. april 2001

Nøgleord med lignende billeder:   København   Arriva   Volvo   2007   Säffle   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
24. april 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.