Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > Düwag

Nøgleord: Düwag

76 billeder

Rheinische Bahngesellschaft 2412 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Københavns Sporveje prøvekørte i 1958 denne Düwag-ledvogn fra Rheinische Bahngesellschaft. Det førte til anskaffelsen af 100 Düwag-ledvogne i 1960'erne, KS nr. 801-900. Efter udrangering af prøvevognen i Tyskland kom den til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor den kan opleves i drift på museets normalsporede strækning. Vognen havde hos Rheinische Bahngesellschaft nummeret 2412, hvilket hos KS gav anledning til navnet "Juleaften".

Foto: Thomas de Laine, 15. juni 2013

Nærumbanen Sm 13 og Lm 23 på Nærum st. 1. september 1952 indsatte Nærumbanen (LNJ) de sølvfarvede skinnebusser i driften. I anledning af 60-årsdagen udførte Nordsjællands Veterantog i weekenderne 25.-26. august og 1.-2. september 2012 et antal dobbeltture på Nærumbanen med én af skinnebusserne fra dengang, som klubben har bevaret: Sm 13. Søndag 26. august måtte nogle af de planlagte ture dog udgå pga. et nedbrud. Her ses Sm 13, leveret 1952, i selskab med vore dages Nærumbane-tog, nemlig RegioSprinteren Lm 23, leveret 1999, på Nærum station.

Foto: Thomas de Laine, 26. august 2012

KS 888 i Formosavej-sløjfen, Sundbyøster Københavns Sporvejes ledvogn 888 som linje 5 i Formosavej-sløjfen i Sundbyøster omkring marts 1972 - ikke lang tid før linjen omstilledes til busdrift som sidste sporvognslinje i København.

Foto: John Kåre Bjørnson, dato ukendt

KS 889 på Brønshøj Torv KS-ledvogn 889 i endestationssløjfen på Brønshøj Torv cirka februar 1967. Vognen er i selskab med én af de 8 "Dukkelise"-vogne (serien 701-708) fra 1950'erne, som kun kørte på linje 2.

Foto: John Kåre Bjørnson, dato ukendt

KS 871 på Frederikssundsvej, Brønshøj Københavns Sporvejes ledvogn 871 som linje 7 på Frederikssundsvej ved Brønshøjparken cirka 1970.

Foto: John Kåre Bjørnson, dato ukendt

Odderbanen med Y-tog på Århus H Et af Midtjyske Jernbaners Y-tog ankommer til Århus H fra Odder. Dette syn vil snart være en saga blot, idet DSB i slutningen af 2011 overtager trafikken på Odderbanen med Siemens Desiro-tog. Derefter kan Y-tog kun opleves i drift på Midtjyske Jernbaners anden bane, Lemvigbanen, og på Vestbanen, som dog er lukningstruet.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 10. juli 2008

Midtjyske Jernbaner med tovognstog ved G. Clausens Vej trinbræt Midtjyske Jernbaner med et tovogns-Y-tog (Ym 34 er bagest) på vej ind til G. Clausens Vej trinbræt ved Århus.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 31. marts 2009

Midtjyske Jernbaner med trevognstog ved G. Clausens Vej trinbræt Midtjyske Jernbaner med et trevogns-Y-tog lige nordøst for trinbrættet G. Clausens Vej i Viby industrikvarter ved Århus.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. marts 2009

Midtjyske Jernbaner Ym 36 m.fl. forlader Rosenhøj station Midtjyske Jernbaners trevogns-Y-tog bestående af Ym 36 (nærmest)-Yp 55-Ym 35 forlader Rosenhøj station i retning mod Århus.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 31. marts 2009

To af Odderbanens Y-tog i Odder To af Odderbanens Y-tog på stationen i Odder. Banen indgik senere i Midtjyske Jernbaner, men var i sommeren i 2006 endnu selvstændig.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 30. juni 2006

KS 890 og 887 på Christianshavns Torv, København På linje 2's sidste dag som sporvogn mødtes ledvognene 890 (tv.) og 887 (th.) på Christianshavns Torv. Vognene skulle om natten blive de to sidste sporvogne nogensinde på linje 2.

Foto: Torben Liebst, 18. oktober 1969

Personale og sporvogne foran Sundby Remise, København Sundby Remises personale, bogiemotorvogn 508 og ledvogn 887 inden lukningen af Sundby Remise, der ophørte med at være driftsremise ved linje 2's omstilling til busdrift i oktober 1969.

Foto: Torben Liebst, 18. oktober 1969

KS 887 som sidste linje 2-sporvogn på Københavns Rådhusplads KS-ledvogn nr. 887 som sidste sporvogn mod Brønshøj Torv på linje 2 ved Rådhuspladsen natten til 19. oktober 1969. Næste dag tog busserne over.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

KS 887 bagfra på Rådhuspladsen, København KS 887 bagfra på Rådhuspladsen på den sidste tur som linje 2 mod Brønshøj.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

KS 890 på Amagerbrogade, København KS 890 på Amagerbrogade ud for Sundby Remise ved ankomsten på sin sidste tur på linje 2.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

KS 890 på Brønshøj Torv KS 890 på Brønshøj Torv inden afgang som linje 2 mod Sundby Remise natten til 19. oktober 2009 - en af de sidste sporvognsafgange på linje 2 fra Brønshøj Torv.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

KS 887 på Brønshøj Torv, København KS-ledvogn 887 som sidste sporvogn fra Brønshøj Torv som linje 2.

Foto: Torben Liebsts arkiv, 19. oktober 1969

KS 887 fra vinduessiden på Brønshøj Torv, København Sidste afgang med sporvogn på linje 2 fra Brønshøj Torv blev kørt af ledvogn nr. 887.

Foto: Torben Liebsts arkiv, 19. oktober 1969

KS 890 på Rådhuspladsen, København Sidste sporvogn på linje 2 blev ledvogn nr. 890, der her ses på Rådhuspladsen natten til 19. oktober 1969.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

Forreste del af KS 890 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm KS-ledvogn nr. 890 blev i 2001 hentet fra Egypten og hjem til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Den er nu under renovering, og man er længst med forvognen, der bl.a. har fået sine gamle KS-farver igen. Billedet er taget i museets Remise I, hvor meget restaureringsarbejde foregår.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 21. oktober 2009

KS-ledvogn ved Sundby Remise, København En af linje 2's ledvogne foran Sundby Remise omgivet af fotografer og københavnere, der ønskede at sige farvel til deres sporvogne.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969

Rheinbahn 2412 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Rheibahn nr. 2412 blev i perioden december 1957-februar 1958 prøvekørt på linje 2 i København. Københavns Sporveje besluttede senere at købe først 30 og snart yderligere 70 vogne af typen. Prøvevognen blev returneret til Tyskland, men overtaget af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i 2002, og her ses den i drift på museet i august 2004. Vognnummeret giver anlædning til kælenavnet "Juleaften" - hvad den også skal være blevet kaldt i dens tid hos KS.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 1. august 2004

Sporvogn 1611 i Braila, Rumænien Braila har en del brugtimportede sporvogne fra Tyskland. Denne Düwag-ledvogn er en af dem.

Foto: Kim Løvenskjold, 29. september 2009

Afskeds-Y-tog fra Vestsjællands Lokalbaner på Holbæk station Kørslen med Y-tog på Vestsjællands Lokalbaner, der dækker over de gamle OHJ- og HTJ-strækninger, ophørte i begyndelsen af januar 2008. Dette markeredes med et afskedsarrangement i weekenden 26.-27. april, hvor man lørdag kørte fra Holbæk/Tølløse til Slagelse og søndag til Nykøbing Sjælland. Om søndagen bestod afskedstoget af hele fem vogne, der var fyldt godt op. Her ses afskedstoget på Holbæk station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. på Holbæk station Afskedstoget til Nykøbing Sjælland var oprangeret af Ym 54, Ys 254, Ym 56, Yp 151 og Ys 256, med Ym 54 forrest i retning mod Holbæk. Begge ender af toget var udsmykket med teksten "Sidste Y-tog på VL". Foto på Holbæk station inden afgang.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Gislinge Afskedstoget i Gislinge.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Y-tog og Lint-tog fra Vestsjællands Lokalbaner i Gislinge Afskedstoget mod Nykøbing Sjælland krydser med et ordinært tog mod Holbæk i Gislinge.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Hørve Afskedstoget i Hørve.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Asnæs Afskedstoget i Asnæs på vej mod Nykøbing Sjælland.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Grevinge Afskedstoget i Grevinge.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Vig Afskedstoget i Vig.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 og Lint-togsæt 27 i Nykøbing Sjælland Afskedstoget er netop ankommet til Nykøbing Sjælland, hvor Lint-togsæt 27 er parat til at afgå som ordinært tog mod Holbæk.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 m.fl. i Nykøbing Sjælland Afskedstoget på Nykøbing Sjælland station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Lint-tog, IC2-tog og Y-tog fra Vestsjællands Lokalbaner i Nykøbing Sjælland Tre generationer af lokalbanetog i Nykøbing Sjælland: Fra venstre et af de nye Lint-togsæt, der i dag er den dominerende materieltype hos Vestsjællands Lokalbaner, i midten et IC2-togsæt fra 1997, og til højre afskeds-Y-toget.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

IC2-tog og Y-tog fra Vestsjællands Lokalbaner i Nykøbing Sjælland Allerede i 1997 kom der nyt materiel på Odsherredsbanen, det senere Vestsjællands Lokalbaner, nemlig i form af IC2-togene. Det var en slags privatbaneudgave af DSBs populære IC3-tog. De blev leveret til flere privatbaner, men blev aldrig særligt talrige. Vestsjællands Lokalbaners IC2-togsæt nr. 23 sammen med afskedstoget på Nykøbing Sjælland station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. i Nykøbing Sjælland Afskedstoget med Ys 256 forrest på Nykøbing Sjælland station.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ym 54 og Lint-tog i Nykøbing Sjælland Afskedstoget holder i Nykøbing Sjælland og er snart klar til afgang mod Holbæk, nu med Ym 54 bagest (nærmest fotografen). Et Lint-togsæt er netop ankommet fra Holbæk.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Y-tog og Lint-tog fra Vestsjællands Lokalbaner i Nykøbing Sjælland Afskedstoget på Nykøbing Sjælland station side om side med afløseren: Et Lint-togsæt.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. i Højby Afskedstoget i Højby.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. mellem Højby og Nr. Asmindrup Afskedstoget et sted mellem Højby og Nr. Asmindrup.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. i Nr. Asmindrup Afskedstoget i Nr. Asmindrup.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. i Asnæs Afskedstoget i Asnæs på vej mod Holbæk.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 i Fårevejle Afskedstoget i Fårevejle.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. i Svinninge Afskedstoget i Svinninge.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 og Lint-togsæt 27 i Svinninge På grund af de mange fotostop blev afskedstoget en del forsinket på vejen tilbage mod Holbæk, og den planlagte krydsning med et ordinært tog mod Nykøbing Sjælland blev henlagt fra Gislinge til Svinninge. Afskedstoget og Lint-togsæt 27 i Svinninge.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. mellem Gislinge og Ny Hagested Afskedstoget på fri bane et sted mellem Gislinge og Ny Hagested.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Vestsjællands Lokalbaner Ys 256 m.fl. på Holbæk st. Afskedstoget er ankommet til Holbæk st. med Ys 256 i front.

Foto: Thomas de Laine, 27. april 2008

Lokalbanen Lm 25 på Jægersborg st. Nærumbanen udgår fra en lille station ved siden af S-togsstationen i Jægersborg. Banen kørte oprindeligt til og fra Lyngby station ad en skarp kurve, men omlagdes til Jægersborg, da S-banen forlængedes fra Hellerup via Lyngby til Holte i maj 1936. Hvis Lundtoftebanen var blevet til noget, skulle Nærumbanen måske nedlægges, men hvis ikke, havde man været nødt til at finde en løsning i Jægersborg, hvor Lundtoftebanen skulle grene fra Nordbanen og forløbe langs med Helsingørmotorvejen. Lokalbanen Lm 25 på Jægersborg st.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Lokalbanen Lm 23 ved Brede st. Lokalbanens RegioSprinter Lm 23 på vej ind til Brede st. i retning mod Nærum. Banen betjenes udelukkende af fire RegioSprintere, der alle er leveret i 1999, hvor hele vognparken udskiftedes.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Lokalbanen Lm 25 på Brede st. Lokalbanen Lm 25 på Brede st. RegioSprinterne er en slags små dieselsporvogne, og der har været fremlagt planer for en sammenkobling med den ønskede letbane mellem Lyngby og Glostrup på Ring 3.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Lokalbanen Lm 22 på Nærum st. Nærumbanens nordlige endestation er på sydsiden af Skodsborgvej lige ved Helsingørmotorvejen. Banen gik oprindeligt helt til Vedbæk, men blev afkortet til Nærum i 1923 og yderligere et stykke til den nuværende Nærum station i forbindelse med anlægget af Helsingørmotorvejen i oktober 1954. Mellem stationen og motorvejen var der gjort plads til stationen for Lundtoftebanen, som imidlertid aldrig blev til noget. Lokalbanens RegioSprinter Lm 22 på Nærum st.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2007

Lokalbanens Ym 1-Ys 11 forlader Køge station Der er for nylig bestilt nye tog til Østbanen, så dette syn er historie omkring slutningen af 2008. Lokalbanen Ym 1 (forrest) med Ys 11 på slæb afgår fra Køge station mod Hårlev. Ym 1 var i øvrigt oprindeligt en solokørende motorvogn med førerrum i begge ender.

Foto: Thomas de Laine, 20. juli 2007

DSB ML 4902 på Snekkersten station DSB ML 4902 på Snekkersten station på vej mod Hillerød den sidste dag med DSB-drift på Lille Nord.

Foto: Lasse Nordestgaard, 31. december 2006

DSB ML 4902 i Fredensborg DSB ML 4902 som bagenden af et Lille Nord-tog på Fredensborg station den sidste aften med DSB-drift på strækningen.

Foto: Lasse Nordestgaard, 31. december 2006

DSB ML 4902 på Hillerød st. Strækningen Hillerød-Helsingør, der også går under navnet Lille Nord, skiftede operatør ved årsskiftet. Noget, der endnu ikke er så almindeligt på de danske skinner. DSB har kørt Lille Nord siden overtagelsen af Sjællandske Jernbaneselskab for 126 år siden, og strækningen er i alt 142 år gammel. På den sidste dag, hvor det var DSB S-tog, der stod for driften, var den ene af to stammer i drift udsmykket med flag, balloner osv. ML 4902 på Hillerød station inden afgang mod Helsingør.

Foto: Thomas de Laine, 31. december 2006

DSB ML 4901 på Helsingør st. På den sidste dag med lynettetog på Lille Nord bestod den ene stamme af ML 4901-FL 7901-ML 4902. Her ses toget på Helsingør st. DSB-lynetterne er nu arbejdsløse, da de ikke er overtaget af Lokalbanen. Togene er sat til salg og henstod 1. januar i Helsingør. Måske kan det tænkes, at de ryger samme vej som en stor del af Lokalbanens egne tiloversblevne lynetter, nemlig til Arriva i England.

Foto: Thomas de Laine, 31. december 2006

DSB ML 4902 på Helsingør st. Den udsmykkede ML 4902 på Helsingør st. på den sidste dag med røde tog på Lille Nord.

Foto: Thomas de Laine, 31. december 2006

DSB-lynettetog som Lille Nord på Helsingør st. Dette syn er nu en saga blot: ML 4902-FL 7901-ML 4901 til Hillerød holder på Helsingør station.

Foto: Thomas de Laine, 31. december 2006

Y-tog fra Lollandsbanen i Nakskov Et af Lollandsbanens lynettetog i Nakskov.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. november 2006

Düwag-ledvogn 244 i Elblag, Polen Der er stadig liv i Düwag-ledvognene mange steder i Polen. En by, hvor de kan opleves, er Elblag. Her ses nr. 244 som linje 2 lidt uden for bykernen. Elblag er tilsyneladende ikke Polens rigeste by, og sporets tilstand lader en del tilbage at ønske, hvilket en sporvognstur hurtigt afslører.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Düwag-ledvogn 243 i Elblag, Polen Sporvognslinje 2 i Elblag betjenes bl.a. med Düwag-ledvogn nr. 243 og 244. En morsom detalje er, at maskinen, der stempler billetterne, udover dato og klokkeslæt også påstempler vognnummeret. Fotografen har således en billet, der er stemplet med vognnummer 243.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Sporvogn 245 i Elblag, Polen Düwag-ledvogn 245 i Elblags bymidte, Polen. Andre steder i Polen findes vogntypen efterudstyret med LED-skilte!

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2006

Lokalbanens Ym 53-Ys 95 i Helsingør Der er nye tog på vej til Lokalbanens nordlige strækninger, herunder Helsingør-Hornbæk-Gilleleje-strækningen. Derved fortrænges Y-togene, der her ses repræsenteret på havnen i Helsingør af den dobbeltrettede Ym 53 med den almindeligt enkeltrettede Ys 95 på slæb.

Foto: Thomas de Laine, 4. juli 2006

DSB MR-sæt 79 og en Lynette fra Østbanen på Køge st. DSB og Østbanen holder normalt ikke side om side på Køge station. Her ses DSBs MR-sæt 79 mod Roskilde i spor 4 og en tovognslynette fra Lokalbanen (Østbanen) i spor 3. Almindeligvis skal toget fra Roskilde mod Næstved være i spor 3 på dette tidspunkt, men det måtte denne gang holde i spor 2.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006

Lokalbanen (Østbanen) Ys 11-Ym 1 forlader Køge st. Lokalbanens Østbane-togsæt Ys 11 (nærmest)-Ym 1 forlader Køge station i retning mod Fakse Ladeplads. Ym 1 var oprindeligt en dobbeltrettet motorvogn, men den blev senere ombygget og tilkoblet en ny styrevogn, Ys 11.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006

APTA 815 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm I 2001 realiserede Sporvejshistorisk Selskab/Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm en gammel drøm: Man hjemtog ikke bare én men hele to af de Düwag-ledvogne, som blev sendt til Egypten i forbindelse med nedlæggelsen af sporvejsdriften i København. Københavns Sporveje fik 100 eksemplarer af typen fra 1960, nr. 801-900. Med undtagelse af nr. 841, der brændte i KS-regi, blev de alle solgt til Egypten, hvor langt de fleste også har været i drift og stadig er det. Enkelte eksemplarer er dog faldet fra undervejs. Det lykkedes efter en ihærdig indsats at få nr. 815 og 890 tilbage til Danmark. I skrivende stund er nr. 890 under renovering på Vestsjællands Lokalbaners værksted i Holbæk. Og det er en grundig renovering! Nu har sporvogne jo ikke nummerplader, men ellers kunne man med nogen ret sige, at den får udskiftet alt mellem nummerpladerne. Nr. 815 skal senere have samme tur. Der er mindre forskelle på de tidlige og sene ledvogne af typen, og nr. 815 og 890 skal hver repræsentere én udgave. Nr. 815 er i drift på museet i Egyptisk tilstand, hvorfor den bl.a. mangler midterdøren i forreste led. Karrosseriet er i det hele taget temmelig miserabelt udseende. Det egyptiske selskab, der anvendte vognene, hedder APTA, og nr. 815 fremstår næsten i APTA-bemaling. APTA nylakerede dog vognene, inden de afsendtes til Danmark, og de blev da malet hvide omkring vinduerne i stedet for gule. APTAs egne vogne er gule omkring vinduerne. Vil man opleve nr. 815 i egyptisk stand bør man sørge for at komme forbi museet, inden vognen sendes til Holbæk. Her ses APTA 815 på Sporvejsmuseet.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2004

APTA 815 og FS 50 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Man kan udvide både i længden og i højden, hvis man skal bruge sporvogne med høj kapacitet. Til venstre er det Düwag-ledvogn APTA 815, også kendt som Frk. Düsseldorf, og til højre en toetages sporvogn fra Frederiksberg Sporveje, FS 50.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2004

APTA 815 indefra APTA 815 set indefra fra konduktørpladsen. Hvis ikke sporvognene var blevet afskaffet, havde en sporvognstur i København sikkert set nogenlunde sådan ud helt op i 1990'erne.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2004

Førerpladsen i APTA 815 Et blik ned over førerpladsen i APTA 815. De forskellige lamper og knapper havde fået egyptiske tekster, som Sporvejsmuseets medarbejdere sjovt nok ikke har kunnet læse, så de er blevet suppleret med tekster på dansk (de gule mærkater).

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2004

RBG 2412 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Før KS anskaffede Düwag-ledvognene havde man en vogn på prøve, og det var nr. 2412 fra Rheinische Bahngesellschaft, RBG. Med vanlig sans for at overgå sig selv har Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og Sporvejshistorisk Selskab også anskaffet denne vogn til museets samling. En del af baggrunden for dette er dog også, at man begyndte at arbejde på at sikre denne længe inden, der blev udsigt til at overtage de egyptiske vogne. RBG 2412 ses her på museet skiltet som linie 2.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2004

RBG 2401 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Til brug for renoveringen af KS 815 og 890 har Sporvejsmuseet anskaffet flere andre Düwag-ledvogne. Således befinder bl.a. RBG 2401, 2410 og 2415 sig også på museet. Her ses nr. 2401 foran remise I med nr. 2410 til højre.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2004

RBG 2415 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm RBG 2415 er ikke på skinner ligesom 2401 og 2410 men henstillet sammen med dele af andre Düwag-ledvogne foran remiserne.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2004

Østbanen med firevognstog på Køge st. Østbanen har endestation ved sin egen perron i sydenden af Køge st. Her er det et myldretidstog bestående af to togsæt, Ym 8-Ys 18 forrest, der kører til Fakse Ladeplads, og Ym 3-Ys 13 bagest, der kører til Rødvig. Østbanen er gaffeldelt, og i myldretiderne følges tog til hver af grenene ad mellem Køge og Hårlev, hvor forreste halvdel fortsætter mod Fakse Ladeplads, og bageste halvdel skifter retning og kører til Rødvig.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2004

Tog fra Gilleleje netop ankommet til Hillerød st. Et tidligere GDS-HFHJ-Y-tog fra Lokalbanen er netop ankommet til Hillerød st. fra Gilleleje. Bemærk cyklen, der lige er blevet læsset af. Toget er et trevognstog bestående af motorvogn (Ym)-mellemvogn (Yp)-styrevogn (Ys). Der er nye tog på vej til lokalbanerne i Hovedstadsområdet, så om få år vil de lynetter, der i dag præger billedet, være forsvundet. Til venstre en DSB-lynette på Lille Nord, strækningen Hillerød-Helsingør.

Foto: Thomas de Laine, 22. marts 2004

Firevognstog fra Lokalbanen ved Hillerød st. Et firevogns-Y-tog, Ym-Yp-Yp-Ym, fra Lokalbanen, bestående af tidligere GDS-HFHJ-vogne. Toget ses her på opstillingssporene nord for Hillerød st. Lokalbanen A/S er et selskab, der fører driften videre fra Østbanen, Nærumbanen, Frederiksværkbanen, Gribskovbanen og Hornbækbanen som entreprenør for Hovedstadens Lokalbaner (HL), der administreres af HUR. HL foretager også udbud af strækningerne og indkøb af nyt materiel.

Foto: Thomas de Laine, 22. marts 2004

Lille Nord-lynette på Hillerød st. DSB fik i 1980'erne leveret en mindre serie lynetter til erstatning de gamle tog på Lille Nord, dvs. strækningen Hillerød-Helsingør. DSB-lynetterne adskiller sig især ved, at man ikke har styrevogne. Et tovognstog består således af to motorvogne, der hos DSB ikke hedder Ym men ML. Derudover har man nogle mellemvogne, der dog ikke er motorvogne. Dette firevognstog har således dobbelt så megen trakkræft som et firevognstog fra Lokalbanen. Selvom strækningen Hillerød-Helsingør indgår under "Hovedstadens Lokalbaner", køres strækningen ikke af Lokalbanen A/S ligesom Gribskovbanen, Frederiksværkbanen, Hornbækbanen, Nærumbanen og Østbanen. Det er derimod fortsat DSB S-tog, der betjener linien. Man har dog i alle Y-togsårene haft et samarbejde med privatbanerne om materiellet, så fra tid til anden, kan Lokalbanens vogne ses på Lille Nord. Her er det et firevognstog fra Helsingør med ML 4907 bagest, der netop er ankommet til Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 22. marts 2004

Nøgleord med lignende billeder:   Passagertog   Lynetter   Sporvogne   2008   Vestsjællands Lokalbaner   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
17. juni 2013

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.