Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > Berkhof

Nøgleord: Berkhof

174 billeder

Keolis 2481 på Langebro, København Keolis 2481, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 12 på Langebro.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

DitoBus 4736 i Ruds Vedby DitoBus 4736, VDL Ambassador årg. 2010, som linje 490 i Ruds Vedby.

Foto: Thomas de Laine, 16. januar 2016

Keolis 2498 ved Flintholm st., København Keolis 2498, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 142 ved Flintholm st.

Foto: Thomas de Laine, 18. oktober 2014

Keolis 2492 på Hellerupvej, Hellerup Keolis 2492, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 166 på Hellerupvej i Hellerup.

Foto: Thomas de Laine, 18. oktober 2014

Keolis 2485 på Rebildvej, Vanløse Keolis 2485, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 12 på Rebildvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2014

City-Trafik 2462 på Rebildvej, Vanløse Siden 2007 har Movias busser hvert år 9. maj flaget med kombinationen af EU-flag og Dannebrog. Det skyldes Schuman-erklæringen fra 9. maj 1950, der ses som begyndelsen på det, der nu kendes som EU. For første gang flagede busserne 25. maj 2014 på samme måde i anledning af valget til Europaparlamentet. Her City-Trafik 2462, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 12 på Rebildvej i Vanløse. Én af kandidaterne, Margrete Auken, ser til fra lygtepælen i håb om at blive genvalgt.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014

City-Trafik 2486 på Flintholm st. City-Trafik 2486, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 12 på Flintholm st.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2014

City-Trafik 2437 på Grøndals Parkvej, Vanløse Denne bus blev i efteråret 2007 leveret til De Hvide Bussers dengang nyvundne kørsel i Helsingør-området. Hos De Hvide fik bussen vognnummer 8725, men glæden blev kort, for allerede i 2008 blev den ødelagt ved en kollision. I 2014 er bussen imidlertid kommet på gaden igen, idet City-Trafik har købt den genopbyggede bus og sat den i drift på Naverland-anlægget som bus 2437. Den kører i flæng med anlæggets andre busser af samme type. City-Trafik 2437, VDL Ambassador årg. 2007, som linje 142 på Grøndals Parkvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 4. maj 2014

Arriva 1762 ved Køge st. Om morgenen på skoledage kører Arriva en ekstra afgang på linje 255 fra Køge st. til Billesborgskolen. Linjen køres ellers af DitoBus. Indtil december 2011 var det fast én af de korte VDL Ambassador-busser, der kørte turen, nemlig den, der efterfølgende kørte servicebuslinje 854 i Greve-Hundige hele dagen. Men i december 2011 blev servicebuslinjen nedlagt, og de to busser 1761 og 1762 flyttet fra Køge til Gladsaxe garage, ligesom Arriva i Køge mistede det meste af sin kørsel til firmaet Lokalbus. Bus 1762, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 255 ved Køge st.

Foto: Thomas Hildebrand, 6. december 2011

City-Trafik 2481 på Jernbane Allé, Vanløse City-Trafik 2481, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 13 på Jernbane Allé ved Vanløse st.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 13. december 2011

Arriva 5674 på Stubbekøbing Havneplads Arriva 5674, VDL Ambassador årg. 2011, holder pause på Stubbekøbing Havneplads.

Foto: Ronni Bjørn Svensson, 4. august 2011

Arriva 1761 ved Ballerup st. Linje 158 og 159 skal i den nye kontrakt fra efteråret 2011 køres med 2 mindre busser. Arrivas bus 1761, VDL Ambassador årg. 2009, er blevet overført fra Køge garage til formålet og ses her som linje 159 ved Ballerup st. Når servicebuslinje 854 i Greve-Hundige-området nedlægges 11. december 2011, overføres også søstervognen 1762 til linje 158/159.

Foto: Thomas de Laine, 4. november 2011

City-Trafik 2486 på Apollovej, Vanløse Linje 29 i København forsvandt ved køreplansskiftet i oktober 2011. City-Trafik 2486, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 29 på Apollovej i Vanløse ud for den gamle vendesløjfe, der har været ude af brug i en del år.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2011

Sidste linje 29 ved Kvæsthusbroen, København Københavnske linje 29 blev oprettet under nummeret 19 i 1933 som en linje mellem Kgs. Nytorv og Vanløse ad bl.a. Kampmannsgade, Thorvaldsensvej og Nyelandsvej. Under krigen måtte driften indstilles, men ruten kom i gang igen fra 1946 - nu med linjenummer 29. Siden er der flere gange sket ændringer i begge ender af ruten, men alligevel har den i det store hele lignet sig selv alle årene. Linjen blev imidlertid nedlagt med sidste afgang fra Kvæsthusbroen (nær Kgs. Nytorv) lørdag 22. oktober 2011 kl. 23.58 - små 78 år efter oprettelsen. Sidste tur blev kørt af City-Trafiks vogn 2498, en VDL Ambassador årg. 2009, som her ses ved Kvæsthusbroen lige før afgang.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2011

Sidste linje 29 på Danas Plads, Frederiksberg Den foreløbigt sidste rutebus er kørt over Kampmannsgadebroen og ankommet til Danas Plads på Frederiksberg. City-Trafik 2498, VDL Ambassador årg. 2009, som sidste linje 29.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2011

City-Trafik 2498 som sidste linje 29 ved Vanløse st. Sidste linje 29 på Vanløse Allé ved Vanløse st. Bussen overførtes efterfølgende til trafik på linjerne 141 og 149, som er City-Trafiks kompensation for den nedlagte linje.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2011

Sidste linje 29 efter ankomst til Ålekistevej, Vanløse Den definitivt sidste linje 29 er ankommet til endestationen: Ålekistevej-sløjfen i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2011

Nobina 6011 ved Hillerød st. Nobina 6011, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 307 (tidligere linje 736) ved Hillerød st.

Foto: Thomas Weidekamp, 20. december 2010

Nobina 6009 og City-Trafik 2505 ved Hillerød st. Nobina 6009, VDL Ambassador årg. 2008, og City-Trafik 2505, Volvo B10BLE-60/Vest årg. 2002, holder pause ved Hillerød st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. april 2011

De Hvide Busser 8723 ved Helsingør st. De Hvide Busser 8723, VDL Ambassador årg. 2007, som bybuslinje 803 ved Helsingør st.

Foto: Thomas Weidekamp, 16. december 2010

De Hvide Busser 8715 ved Helsingør st. De Hvide Busser 8715, VDL Ambassador årg. 2007, som bybuslinje 801 ved Helsingør st.

Foto: Thomas Weidekamp, 16. december 2010

City-Trafik 2492 på Rådhuspladsen, København City-Trafik 2492, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 29 på Rådhuspladsen cirka fem måneder før nedlæggelsen af linjen.

Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011

Nettbuss 8537 ved Roskilde st. Nettbuss 8537, VDL Citea CLE årg. 2010, som linje 230R ved Roskilde st.

Foto: Thomas Weidekamp, 15. april 2011

Nettbuss 8536 ved Frederikssund st. Nettbuss 8536, VDL Citea CLE årg. 2010, som linje 230R på Roskildevej ved Frederikssund st.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. april 2011

City-Trafik 2495 på Dalgas Boulevard, Frederiksberg City-Trafik 2495, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 29 på Dalgas Boulevard på Frederiksberg. Linjen bliver nedlagt i 2011.

Foto: Thomas de Laine, 2. april 2011

City-Trafik 2490 på Thorvaldsensvej, Frederiksberg City-Trafik 2490, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 29 på Thorvaldsensvej på Frederiksberg. En gade, der snart ikke længere har busdrift.

Foto: Thomas de Laine, 2. april 2011

City-Trafik 2497 på Thorvaldsensvej, Frederiksberg City-Trafik 2497, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 29 på Thorvaldsensvej på Frederiksberg.

Foto: Thomas de Laine, 2. april 2011

Arriva 3057 ved Herning st. Arriva 1057, VDL Ambassador årg. 2010, som bybuslinje 8A i Herning.

Foto: Thomas de Laine, 19. marts 2011

City-Trafik 2494 på Tuborg Havn, Hellerup City-Trafik 2494, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 166 ved den nye endestation ud for Experimentarium på Tuborg Havn.

Foto: Peter Hobel, 4. februar 2011

City-Trafik 2494 på Ålekistevej, Vanløse City-Trafik 2494, VDL Ambassador årg. 2009, forlader Ålekistevej-sløjfen i Vanløse som linje 29 mod City. Dette syn er snart en saga blot, da linje 29 er besluttet nedlagt i 2011.

Foto: Thomas Weidekamp, 8. februar 2011

De Blaa Omnibusser 4053 ved Lyngby st. De Blaa Omnibusser 4053, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 590E ved Lyngby st.

Foto: Christian Lindencrone Giersing, 17. marts 2010

City-Trafik 2490 ved Hellerup st. City-Trafik 2490, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 166 ved Hellerup st. med den nye destination "Tuborg Havn". Ved køreplansskiftet i december 2010 omlagdes linjen fra Charlottenlund Fort til Tuborg Havn.

Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2010

City-Trafik 2487 ved Husum Torv, København City-Trafik 2487, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 166 ved Husum Torv.

Foto: Thomas Weidekamp, 29. oktober 2010

Arriva 1058 og 1063 ved Solrød Strand st. Engang var det primært Volvo B10M'er og DAB-busser, man kunne møde på Solrød Strand st. I dag er billedet ændret... Her ses et par helt nye Arriva-busser i Solrød. Til venstre bus 1058, en VDL Ambassador, som linje 215, og til højre bus 1063, en Irisbus Crossway LE som linje 223E. Begge busserne er leveret i forbindelse med køreplans- og kontraktskiftet 12. december 2010.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011

Arriva 1058 ved Solrød Strand st. Arriva 1058, VDL Ambassador årg. 2010, som linje 215 ved Solrød Strand st. Linje 215 blev 12. december 2010 omlagt og forlænget til Solrød Strand, idet linje 212 og 213 er nedlagt i Solrød Kommune og således ikke mere kører mellem Solrød og Havdrup. Samtidig overgik linjen til Arriva i Køge, som bus 1058 altså tilhører. Roskilde garage kører dog stadig halvtimessuppleringen mellem Solrød og Havdrup på hverdage.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011

Arriva 1059 ved Ishøj Bycenter Arrivas nye bus 1059, en VDL Ambassador årg. 2010, som servicebuslinje 857 ved Ishøj Bycenter.

Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2011

Netbus 8515 i Skibby garage Netbus 8515, VDL Ambassador årg. 2010, som helt ny og endnu ikke idriftssat hos Netbus i Skibby.

Foto: Thomas Hildebrand, 1. december 2010

City-Trafik 2498 ved Rådhuspladsen, København Metrobyggeriet på Københavns Rådhusplads betød i 2010, at Vester Voldgade blev lukket af ved Vestergade og en række buslinjer omlagt. Linje 29 betjener fremover Rådhuspladsen ved nyindrettede stoppesteder i H.C. Andersens Boulevard over for rådhuset i retning mod Kvæsthusbroen. Her holder linjen sammen med linje 12, 14, 26, 33 og flere natbusser. City-Trafik 2498, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 29 på H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen.

Foto: Thomas Weidekamp, 28. oktober 2010

City-Trafik 2498 på Frederikssundsvej i Husum, København City-Trafik 2498, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 166 på Frederikssundsvej nær Husum Torv.

Foto: Thomas Weidekamp, 12. august 2010

Arriva 7000 i Frederiksborggade, København Arriva 7000, VDL Citea-demobus årg. 2009, som linje 350S i Frederiksborggade ved Nørre Farimagsgade. Da bussen skal videre til City-Trafik og linje 1A, har den beholdt sine røde hjørner trods kørslen på linje 350S.

Foto: Bartosz Czekalski, 29. oktober 2010

Arriva 7000 ved Emdrup Torv, København Arriva 7000, VDL Citea-demobus årg. 2009, som linje 6A på Frederiksborgvej ved Emdrup Torv. Bussen kom i oktober 2010 til Arriva, hvor den først kørte for Ejby garage på linje 2A og siden for Gladsaxe på både linje 6A og 350S.

Foto: Sikandar Sahil, 5. november 2010

Arriva 7000 ved Hovedbanegården, København Arriva havde i oktober 2010 lånt den VDL Citea CLE-demobus, der tidligere har kørt hos Netbus. Den benyttedes på linje 2A og ses her ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2010

Arriva 4043 i Gudme VDL Ambassador-busserne kan nu også træffes på Fyn. Arriva i Svendborg råder f.eks. over bus 4034, som er en VDL Ambassador årg. 2010. Den ses her på rute 454 i Gudme.

Foto: Niels-Folke Vallin, 11. august 2010

Netbus 7000 ved Hovedbanegården, København Netbus 7000, VDL Citea CLE-demobus årg. 2009, som linje 5A ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010

Netbus 7000 ved Sundbyvester Plads, København Netbus har i september 2010 igen sat den VDL Citea-demobus, der også låntes i foråret, ind på linje 5A. Bussen bærer stadig vognnummer 7000, men er kommet på nye AW-nummerplader. Her ses bussen ved Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 17. september 2010

City-Trafik 2488 på Rådhuspladsen, København City-Trafik 2488, DAF SB200/Berkhof årg. 2009, som linje 29 på vej ud fra Rådhuspladsens busterminal i Jernbanegades forlængelse. Dette syn er nu historie, idet kun linje 5A og 6A fra 20. juni 2010 benytter terminalen. De andre linjer er omlagt til H.C. Andersens Boulevard på grund af metrobyggeriet.

Foto: Thomas de Laine, 19. juni 2010

VDL Citea-demobussen på Frederikssund st. VDL Citea-demobussen i brug på linje 323, mens den kørte hos Netbus i Skibby. Som det ses, havde bussen dengang ikke påsat vognnummer. Foto på Frederikssund st.

Foto: Jesper Holst, 24. april 2010

Netbus 7000 på Husum Torv, København Netbus' VDL Citea-demobus på Husum Torv som linje 5A.

Foto: Peter Hobel, 16. maj 2010

Netbus 7000 på Amagerbrogade, København Denne VDL Citea CLE-demobus på 13,7 m er efter en uge i trafik hos Netbus i Skibby blevet udstyret med røde hjørner og kører cirka tre uger i maj 2010 på linje 5A. Her ses bussen, der bærer nummeret 7000, på Amagerbrogade ved Sundbyvester Plads én af de første dage i trafik som A-bus.

Foto: Thomas de Laine, 8. maj 2010

Veolia 6266 på Solrød Strand st. Veolia 6266, DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus årg. 1999, som linje 121 på Solrød Strand st.

Foto: Niels-Folke Vallin, dato ukendt

City-Trafik 2495 på Rådhuspladsen, København City-Trafik 2495, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 69 i Rådhuspladsens Amagerterminal.

Foto: Bartosz Czekalski, 12. februar 2010

Arriva 1171 ved Ringsted st. Arriva 1171, Scania L94UB/Berkhof årg. 1999, som Ringsteds bybuslinje 405 ved Ringsted st. Bussen kørte en overgang i Ringsted, fordi Arriva hurtigt måtte træde til, da Busserne A/S indstillede driften. De blå hjørner forsvandt igen sammen med bussen, men fra december 2009 er der kommet røde hjørner på Ringsteds bybusser, som nu er blevet opgraderet til A-busser i form af linje 401A.

Foto: Niels-Folke Vallin, 12. april 2009

City-Trafik 2484 på Rådhuspladsen, København City-Trafiks nye VDL-letvægtsbusser må efter aftale med Movia også køre på linje 69. Her er det bus 2484 på Rådhuspladsen, mens chaufføren tørrer sit ene sidespejl af!

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 5. januar 2010

City-Trafik 2481 på Kongsholm Alle, Albertslund City-Trafik 2481, VDL Ambassador årg. 2009, indsat på linje 141 som forsøg. Bussen ses her på Kongsholm Alle i Albertslund.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 4. januar 2010

City-Trafik 2486 ved Husum Torv, København City-Trafik 2486, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 166 ved Husum Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2009

City-Trafik 2486 i Lufthavnen, Kastrup City-Trafik 2486, VDL Ambassador årg. 2009, på COP15-linjen i Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 6. december 2009

City-Trafik 2488 i Lufthavnen, Kastrup City-Trafik 2488, VDL Ambassador årg. 2009, på COP15-linjen i Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 6. december 2009

City-Trafik 2497 ved Hovedbanegården, København City-Trafik 2497, VDL Ambassador årg. 2009, som COP15-bus i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 6. december 2009

VDL Citea-demobussen i Glostrup VDL Citea CLE er en ny model fra VDL Bus. Et demoeksemplar i 13,7 meter-varianten er kommet til VDL på Naverland i Glostrup, og den er opbygget efter Movias krav. Vi kommer formentlig snart til at se den på prøve i Hovedstadsområdet.

Foto: Mick Bruce, 3. december 2009

VDL Citea-demobussen bagfra hos VDL i Glostrup VDL Citea-demobussen set bagfra hos VDL på Naverland i Glostrup.

Foto: Jeppe Steensgaard, 3. december 2009

Et kig fremad i VDL Citea-demobussen Forenden af VDL Citea-demobussen set indefra.

Foto: Jeppe Steensgaard, 3. december 2009

Interiør af VDL Citea-demobussen Interiørbillede af VDL Citea-demobussen hos VDL på Naverland i Glostrup. Som det ses, har bussen sædebetræk, holdestænger osv. efter Movias designregler.

Foto: Jeppe Steensgaard, 3. december 2009

City-Trafik 2484 på Naverland garage City-Trafiks nye bus 2484, VDL Ambassador årg. 2009, omgivet af City-Trafik-chauffører på Naverland-anlægget.

Foto: Mick Bruce, 3. december 2009

City-Trafik 2482 på Naverland garage Når City-Trafik 20. december 2009 overtager linje 29 og 166 fra Arriva, bliver der indsat VDL Ambassador-letvægtsbusser på linjerne. Bortset fra de hvide klimatopmødehjørner, er det altså et realistisk syn med City-Trafiks bus 2482 som linje 29. Foto på Naverland garage.

Foto: Jeppe Steensgaard, 2. december 2009

City-Trafik 2483 på Naverland garage Under klimatopmødet i København 2009 ("COP15") skal City-Trafik stå for driften på to særlige buslinjer for topmødets deltagere. Linjerne kører i dagene 6.-19. december. Der er tale om en rute mellem Bella Center og City og en anden mellem Bella Center og Lufthavnen. Kørslen kræver 27 busser, og City-Trafik indsætter de nye busser, som selskabet fra 20. december skal bruge på linjerne 29, 42/43 og 166, som overtages fra Arriva. Klimatopmødebusserne får hvide hjørner, som det her ses på bus 2483 på Naverland garage.

Foto: Jeppe Steensgaard, 2. december 2009

City-Trafik 2495 på Naverland garage City-Trafik 2495, VDL Ambassador årg. 2009, med COP15-beskiltning og -design på Naverland garage. I alt har City-Trafik anskaffet 18 nye busser af typen, nr. 2481-2498.

Foto: Jeppe Steensgaard, 2. december 2009

De Hvide Busser 8729 ved Gilleleje st. De Hvide Busser 8729, VDL Ambassador årg. 2007, som linje 340 ved Gilleleje st.

Foto: Peter Bo Nielsen, 9. november 2009

De Hvide Busser 8726 på Hillerød st. Siden oktober 2007 kører De Hvide Busser og natbus, nemlig linje 90N i Nordsjælland. Her ses bus 8726, VDL Ambassador årg. 2007, som natbuslinje 90N på Hillerød st. - forsynet med dansk flag og EU-flag fra Europadagen 9. maj.

Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2009

De Hvide Busser 8726 på Helsingør st. De Hvide Busser 8726, VDL Ambassador årg. 2007, som natbuslinje 90N på Helsingør st.

Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2009

Arriva 1160 på Høje Taastrup st. Efter branden i Roskilde garage, har Arriva overflyttet bus 1160, Scania L94UB/Berkhof årg. 1998, til Roskilde. 5. maj 2009 kunne den derfor opleves på linje 118! Foto på Høje Taastrup st.

Foto: Sikandar Sahil, 5. maj 2009

Arriva 1762 på Hundige st. Arriva har nu også fået Berkhof Ambassador-letvægtsbusser, nemlig 2 stk. til servicebuskørslen i Greve og Ishøj kommuner. Bus 1762 som linje 854 på Hundige st.

Foto: Sikandar Sahil, 10. marts 2009

Arriva 1761 ved Ishøj Bycenter Arriva 1761, DAF SB200/Berkhof Ambassador årg. 2009, som servicebus 857 ved Ishøj Bycenter.

Foto: Sikandar Sahil, 10. marts 2009

Concordia Bus 6010 ved Humlebæk st. Concordia Bus 6010, DAF SB200/Berkhof årg. 2008, som linje 733E ved Humlebæk st.

Foto: Sikandar Sahil, 9. marts 2009

Skørringe Turistbusser 30, Kruse 7 og De Hvide Busser 8732 på Toftegårds Plads, Valby Både Skørringe Turistbusser og Kruse kører på Movias ruter på "sydhavsøerne". Kørslen har netop været i udbud med det resultat, at begge vognmænd fortsætter. De blå og turkise busser bliver gule ved dén lejlighed. Fra venstre Skørringe Turistbusser 30, Mercedes-Benz O.550 Integro årg. 2003, Kruse 7, Volvo B12M-60/Aabenraa årg. 2003, og De Hvide Busser 8732, DAF SB200/Berkhof årg. 2007, på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

City-Trafik 2435 og Anchersen Rute 3210 på Toftegårds Plads, Valby Nyeste fremmødte bus var Anchersen Rute 3210, som først er indregistreret i januar. Bussen er en Mercedes-Benz O.530K Citaro, der bruges som servicebus. City-Trafik 2435 til venstre for 3210 er dog heller ikke gammel; kun knap et år. Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

City-Trafik 2435 på Toftegårds Plads, Valby Selvom City-Trafik kører over 100 busser i København og nærmeste omegn, havde man hentet en bus helt fra Slagelse til busmødet på Toftegårds Plads 27. februar 2009. Det blev bus 2435, DAF SB200/Berkhof årg. 2008, der normalt kører bybus i den vestsjællandske by. Flere af busserne havde små hilsener på destinationsskiltene, som her, hvor 2435 i en rulletekst ønsker Johannes Sloth et godt otium.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

De Hvide Busser 8732 og De Blaa Omnibusser 4044 på Toftegårds Plads, Valby Under busmødet på Toftegårds Plads ved Johannes Sloths fratræden var der ganske vist repræsenteret flere farvekombinationer, nemlig turkis/blå, orange/hvid, gul/rød og gul/blå samt naturligvis den helt gule. Men hverken De Hvide eller De Blaa var hvide eller blå! Til venstre De Hvide Busser 8732, DAF SB200/Ambassador årg. 2007, og til højre De Blaa Omnibusser 4044, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

Netbus 8494 m.fl. på Toftegårds Plads, Valby Den række af busser, der var stillet op i rækken nærmest Vigerslev Allé, bestod fra venstre af Netbus 8494, Skørringe Turistbusser 30, Kruse 7, De Hvide Busser 8732, De Blaa Omnibusser 4044, City-Trafik 2435 og Anchersen Rute 3210.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

Østtrafik 7605 på Toftegårds Plads, Valby Østtrafik kom til Toftegårds Plads med bus 7605, en DAF SB200/Berkhof-letvægtsbus fra 2007.

Foto: Thomas de Laine, 27. februar 2009

Arriva 1160 på Ringsted st. Arriva måtte fra 12. december 2008 træde hjælpende til, da Movias entreprenør på bybusserne i Ringsted måtte indstille driften. Fra januar 2009 har et par ellers udrangerede Scania L94UB/Berkhof fra Hovedstadsområdet været i drift i Ringsted. Her ses bus 1160, som er fra 1998, på linje 401 under ophold på Ringsted st.

Foto: Sikandar Sahil, 31. januar 2009

Arriva 1170 ved Buddinge st. Sommerens store sporarbejde går i 2008 ud over Hareskovbanen. Fra 29. juni og flere uger frem kører der slet ingen S-tog på banen, men i stedet S-togsbusser på flere forskellige ruter med udgangspunkt ved Svanemøllen st. Det er som vanligt Arriva, der står for kørslen, men mange turistbusselskaber hjælper til. Arriva 1170, Scania L94UB/Berkhof årg. 1999, som S-togsbus ved Buddinge st. med en turistbus fra Herfølge Turistfart i baggrunden, der også agerede S-tog i dagens anledning.

Foto: Thomas de Laine, 30. juni 2008

Arriva 1168 på Vangedevej, København Arriva 1168, Scania L94UB/Berkhof årg. 1999, som S-togsbus på Vangedevej.

Foto: Thomas de Laine, 30. juni 2008

Arriva 1502 ved Valby st. Arriva 1502 (ex. Veolia 6282), DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus årg. 1999, som linje 16E ved Valby st. Bussen er i noget usædvanligt udseende: dansk flag, EU-flag og et togbusmærke over Movia-logoet på fronten. Det sidste skyldes sandsynligvis, at bussen har været anvendt som S-togsbus i forbindelse med sporarbejdet på Farumbanen.

Foto: Jeppe Steensgaard, 9. maj 2008

Arriva 1886 ved Ny Ellebjerg st., København Arriva 1886 (ex. Veolia 6266), DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus årg. 1999, som linje 16E ved Ny Ellebjerg st.

Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2008

Arriva 1900 på Enghavevej, København De tilbageværende Berkhof-gasbusser har næppe lang tid tilbage i den københavnske bustrafik. I april 2008 anvender Arriva i Vasbygade dog endnu mindst fem styk. Bus 1900 (ex. Veolia 6288), DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 1999, som linje 10 på Enghavevej.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2008

Arriva 1894 på Borgmester Christiansens Gade, København Arriva 1894 (ex. Veolia 6274), DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus årg. 1999, som linje 16E på Borgmester Christiansens Gade i Københavns Sydhavn. Bussen er nok på nippet til at blive udrangeret, men nåede altså at flytte med en række andre busser fra Gladsaxe til Vasbygade i midten af marts 2008.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2008

Arriva 1889 på Toftegårds Plads, Valby Arriva 1889 (ex. Veolia 6269), DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 1999, som linje 16E på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 24. april 2008

Arriva 1502 på Vester Voldgade, København Bus 1502 er blandt de DAF/Berkhof-gasbusser, der fortsat er i drift. 24. april 2008 kunne man opleve dén og en søstervogn på linje 33. Her ses Arriva 1502 (ex. Veolia 6282) på Vester Voldgade ved Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 24. april 2008

DitoBus 4660 ved præsentationen af letvægtsbusserne i Holbæk Lørdag 29. marts 2008 blev de nye letvægtsbusser, der indsattes på bybusserne i den følgende uge, præsenteret foran Sparekassen i Holbæk. Det var et arrangement med flag, balloner til børnene og hvad dertil hører. Bussen, der deltog, var DitoBus 4660.

Foto: Bo Ruhwald, 29. marts 2008

DitoBus 4660 fra dørsiden ved præsentationen af letvægtsbusserne i Holbæk DitoBus 4660, VDL Ambassador, som helt ny ved præsentationen i Holbæk 29. marts 2008.

Foto: Bo Ruhwald, 29. marts 2008

DitoBus 4658 på Holbæk st. DitoBus overtog 1. april 2008 bybusserne i Holbæk fra Arriva. Der er nu indsat nye VDL Ambassador-letvægtsbusser, der som noget i byen er Movia-gule. Bus 4658 ses her som bybus i Holbæk den første dag - behørigt udstyret med flag. Det er i øvrigt ikke første gang, DitoBus kører med VDL-letvægtsbusser. Firmaet anvendte nemlig seks lånevogne af typen i begyndelsen af 2007.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4660 på Holbæk st. DitoBus 4660, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 103 på Holbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4656 på Holbæk st. DitoBus 4656, en helt ny VDL Ambassador-letvægtsbus, på Holbæk st. Busserne blev præsenteret for offentligheden ved et arrangement foran Sparekassen i Holbæk lørdag 29. marts.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4662 på Holbæk st. DitoBus 4662, VDL Ambassador årg. 2008, som bybuslinje 106 på Holbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4659 på Holbæk st. DitoBus 4659, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 104 på Holbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4660 og 4657 på Holbæk st. To af DitoBus' nye VDL Ambassador-busser på Holbæk st.: nr. 4660 og 4657.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4657 på Holbæk st. DitoBus 4657, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 112 på Holbæk st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2436 på Slagelse st. City-Trafik overtog 1. april 2008 bybuskørslen i Slagelse fra Arriva. Derfor kan man nu opleve Movia-gule busser i Slagelse, og sammen med Holbæk har byen fået Vestsjællands første letvægtsbusser. Bus 2436, VDL Ambassador-letvægtsbus årg. 2008, som bybuslinje 302 på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2433 på Slagelse st. City-Trafik 2433 som bybus på vej ind på Slagelse st. Bussen er en VDL Ambassador-letvægtsbus, der netop er sat i trafik.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2435 på Slagelse st. City-Trafik 2435, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 301 på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2431 på Slagelse st. City-Trafik 2431, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 301 på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2432 mod Grønningen på Slagelse st. City-Trafik 2432 som linje 302 på Slagelse st. Bussen er indsat på linje 302 til Grønningen, Sygehuset.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2432 mod Murervej på Slagelse st. City-Trafik 2432, VDL Ambassador årg. 2008, som linje 302 mod Murervej på Slagelse st. Det er City-Trafiks første driftsdag på Slagelses bybusser.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

City-Trafik 2434 på Slagelse st. City-Trafik 2434, en helt ny VDL Ambassador, på Slagelse st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2008

DitoBus 4662 og 4659 i Holbæk garage DitoBus overtager bybuskørslen i Holbæk 1. april 2008. På linjerne 101, 102, 103, 104, 105, 106 og 112 bliver der indsat VDL Ambassador-letvægtsbusser. Her ses to af DitoBus' nye busser af typen i garagen i Holbæk.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 26. marts 2008

Arriva 1165 ved Herlev Bymidte Arriva 1165, Scania L94UB/Berkhof årg. 1998, som linje 300S på Ringvejen ved Herlev Bymidte.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2007

Veolia 6288 i Vester Voldgade, København Veolia 6288, DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus årg. 1999, som linje 33 i Vester Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2007

Veolia 6283 ved Ørestad st., København Veolia 6283, DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 1999, som linje 75E ved Ørestad st.

Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2007

Veolia 6277 ved Ny Ellebjerg st., København Veolia 6277, DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 2000, som linje 16E på vej ind til Ny Ellebjerg st.

Foto: Thomas de Laine, 17. juli 2007

Veolia 6268 ved Enghave st., København Veolia 6268, DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus årg. 1999, som linje 10 på Enghavevej ved Enghave st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007

Arriva 1166 på Anker Engelunds Vej, Lyngby Arriva 1166, Scania L94UB/Berkhof årg. 1999, som linje 300S på Anker Engelunds Vej ved DTU.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2007

Arriva 1171 på Ishøj st. Arriva 1171, Scania L94UB/Berkhof årg. 1999, som linje 300S på Ishøj st.

Foto: Thomas de Laine, 27. august 2007

Connex 6298 på Kastruplundgade, Kastrup Connex 6298, DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 2000, som linje 2A på Kastruplundgade nær linjens endestation i Kastrup. Efter udrangering fra København kom denne bus til Connex i Holland, der dog senere returnerede den "uden tak for lån"! Man havde nemlig en del problemer med disse busser.

Foto: Thomas de Laine, 23. august 2005

Connex 6292 i Tingbjerg, København I årene 2002-2005 kørte der Berkhof-gasbusser på linje 2A mellem Tingbjerg og Kastrup. Bus 6292, DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 1999, på Gavlhusvej i Tingbjerg lige efter afgang fra endestationen.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2005

Arriva 1162 i Esbjerg garage Arrivas bus 1162, Scania L94UB/Berkhof fra 1998, kører nu på bybusserne i Esbjerg, som Arriva i september 2007 overtog sammen med Veolias danske busselskab. Dette karrosseri skiller sig en del ud fra andre danske busser... Arrivas garage i Esbjerg.

Foto: Thomas de Laine, 15. marts 2008

Arriva 1894 ved Glostrup st. Arriva 1894, oprindeligt Linjebus 6274, som linje 166 ved Glostrup st. Bussen er af typen DAF SB220 GG-LF/Berkhof og er bygget i 1999 til linje 350S.

Foto: Thomas de Laine, 15. februar 2008

Connex 6268 i Rosenørns Allé, Frederiksberg Rosenørns Allé blev anlagt omkring 1924 som en forbindelse mellem Rolighedsvej og Gyldenløvesgade. Stykket vest for H.C. Ørsteds Vej eksisterede i forvejen og hed Vinkelvej. Det nye gadestykkes forløb svarede stort set til de tidligere jernbaneforbindelser fra Københavns anden banegård - der lå omtrent ved nuværende Vesterport - mod Frederiksberg og Nørrebro. Disse spor blev der ikke længere brug for, da Københavns tredje og nuværende banegård åbnede i 1911, og da Boulevardbanen mellem Østerport og den tredje banegård åbnede i 1918. Ved Rosenørns Allé ligger Forum, der opførtes i 1926. Det nuværende Forum er dog fra 1947, idet stedet blev udsat for en sabotageaktion i 1944. På den anden siden af alleen ligger Radiohuset, tegnet af arkitekten Vilhelm Lauritzen. Huset opførtes 1938-45, og man begyndte at sende radio fra huset i 1940. Tidligere har denne grund bl.a. været brugt som pestkirkegård! Sporvognene kom til Rosenørns Allé i 1924, hvor linje 2 forlagdes fra Åboulevarden til den nye Rosenørns Allé. Udover linje 2 kørte også sporvognslinje 11 ad Rosenørns Allé i årene 1953-58. Linje 2 blev i 1969 omstillet til busdrift, og fra 1996 erstattedes hver anden tur af buslinje 11, der var blevet oprettet i 1989. I 2002 ændredes linje 2 til A-buslinje, mens linje 11 nedlagdes. Endvidere blev linje 67 og 68 fra 2003 ført via Rosenørns Allé, og samme år åbnede Forum metrostation i gaden. Connex 6268, DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 1999, nu Arriva nr. 1888, som linje 2A i Rosenørns Allé med Radiohuset i baggrunden. August 2005.

Foto: Thomas de Laine, 19. august 2005

Arriva 1157 på Holte st. Linje 354, der siden august 2007 har været kørt af Ryvang garage, betjenes for tiden med bus 1157 - en Scania L94UB/Berkhof fra 1998. Denne bus blev som ny ombyttet med bus 1158, så begge vogne fik "forkerte" numre. 1157 skulle således have heddet 1158. Da bus 1158 brændte i 2006, rettede man fejlen, så bus 1157 blev omnummereret til 1158. Af uransagelige årsager, har bussen nu fået nummeret 1157 igen! Foto på Holte st.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2007

Østtrafik 7603 på Marksvinget, Køge Østtrafiks fire nye VDL Ambassador-letvægtsbusser blev medio oktober 2007 sat i trafik på tele- og servicebuslinjerne i Køge-området. Bus 7603 som servicebuslinje 856 på Marksvinget i Køge.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2007

Østtrafik 7605 på Søndre Allé, Køge Østtrafik 7605, en helt ny DAF SB200/Berkhof-letvægtsbus, på telebuslinje 826 mod Algestrup. Søndre Allé i Køge.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2007

Østtrafik 7605 på Køge st. Ambassador-letvægtsbussen fås i flere længder. Østtrafiks er 10,6 meter lange, mens De Hvide Bussers er 12 meter. Alle har de dog kun enkelt fordør. Bus 7605, set lidt bagfra og fra siden under en pause på Køge st.

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2007

Østtrafik 7603 på Køge st. Meget tyder på, at et stort antal letvægtsbusser vil blive indsat i Movias område i de kommende år. Fordelen ved bussernes lave vægt er bl.a., at de ikke bruger så meget brændstof. Bus 7603 som servicebuslinje 856 på Køge st. (med et lysdiodeskilt, der ikke vil fotograferes!).

Foto: Thomas de Laine, 15. oktober 2007

Berkhof-busser på Veolias garage i Gladsaxe Veolia i Gladsaxe har fået overført et mindre antal DAF SB220GG-LF/Berkhof-gasbusser fra Køge. Under arbejdsnedlæggelsen i juni 2007 kunne de ses side om side på busanlægget. Fra venstre 6279, 6266, 6274 og 6268.

Foto: Sikandar Sahil, 26. juni 2007

Veolia 6268 på Klampenborg st. Veolias DAF SB220GG-LF/Berkhof-gasbusser ses efterhånden overalt på selskabets københavnske buslinjer. Her er det bus 6268 på Klampenborg st. som natbus på linje 85N.

Foto: Sikandar Sahil, 20. maj 2007

Veolia 6269 på Valby st. Veolia i Valby har en håndfuld af de DAF/Berkhof-gasbusser, der tidligere kørte i Køge Bugt-området. De benyttes bl.a. på linje 16E, der er en myldretidslinje mellem Valby st. og Teglholmen. Bus 6269 på Valby st.

Foto: Jeppe Steensgaard, 26. januar 2007

Veolia 6270 i Vasbygade garage Veolias DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus nr. 6270 i Vasbygade garage under strejken 20. marts 2007. Denne dag var linje 250S den eneste linje i Københavns centrum, der kørte.

Foto: Sikandar Sahil, 20. marts 2007

Veolia 6270 ved Færgehavn Nord Veolia 6270, DAF/Berkhof-gasbus, ved Færgehavn Nord indsat på linje 26's ekstrakørsel mellem Færgehavn Nord og Østerport st.

Foto: Sikandar Sahil, 26. februar 2007

Veolia 6277 på Teglholmen, København De seneste måneder har Veolia anvendt DAF/Berkhof-gasbusser på linje 16E, der kører mellem Valby st. og Teglholmen, hvor der deles endestation med linje 10. Fra 7. januar omlægges linje 16E i øvrigt via Ny Ellebjerg st. Bus 6277, der netop er overført fra Køge, blev fanget på Teglholmen en eftermiddag i slutningen af december 2006.

Foto: Sikandar Sahil, 27. december 2006

BBA 3001 i Tilburg, Holland Efter tabet af linje 2A i København, har linjens DAF SB220GG-LF/Berkhof-gasbusser fundet nye græsgange. Veolia sendte i 2006 et antal af busserne til den hollandske by Tilburg, hvor man har selskabet BBA. De fleste af de øvrige kom som bekendt til Køge Bugt-området. Hverken i Tilburg eller i Køge kom introduktionen af denne bustype dog til at forløbe problemfrit, men i begyndelsen af december 2006 kunne man da f.eks. møde BBA vogn 3001 i drift. Denne bus kørte i København med nummer 6286.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. december 2006

BBA 3001 og en makker i Tilburg, Holland BBA 3001, ex. Linjebus/Connex i Danmark nr. 6286, i drift i Tilburg, Holland. Til venstre ses lidt af vognsiden på én af søstervognene.

Foto: Kim Løvenskjold, 3. december 2006

Veolia 6283 ved Ørestad st. Efter et år som rutebiler i Køge Bugt-området er et antal DAF/Berkhof-gasbusser i efteråret 2006 tilbageført til København. Nogle af busserne kører fast på linje 16E og 75E, som f.eks. bus 6283, der tilhører det nyligt genåbnede Valby-busanlæg. På Ørestad st. har linje 75E m.fl. siden oktober-køreplansskiftet haft stoppested på Ørestads Boulevard ud for Field's, og bus 6283 er netop fanget her en aften i slutningen af november 2006.

Foto: Sikandar Sahil, 28. november 2006

Veolia 6277 og 6284 på Køge st. Køge Bugt-områdets nye B7RLE'ere erstatter Berkhof-gasbusserne, der har kørt i området, siden Connex, nuv. Veolia, overtog driften 23. oktober 2005. Her ses to eksemplarer, nr. 6277 og 6284, på Køge st.

Foto: Thomas de Laine, 25. oktober 2006

De Blaa Omnibusser 4063 på Birkerød st. Før 22. oktober 2006 blev linje 327 og 338 m.fl. i Birkerød kørt af De Hvide Busser med gule busser. Nu kører De Blaa Omnibusser med hvide busser! Der er dog kun tale om en midlertidig foranstaltning, idet seks nye 13,7 m-busser er forsinket i leveringen fra Jonckheere. I stedet er der stillet seks DAF SB200/Berkhof Ambassador til rådighed. De forsinkede busser skal køre på linje 184, der indtil videre kører med seks andre nye busser, som må undværes i Birkerød og Allerød. De to nordsjællandske byer har derfor fået lånevognene.

Foto: Andreas Szekacs, 3. november 2006

De Blaa Omnibusser 4062 på Birkerød st. De Blaa Omnibussers bus 4062 er en DAF SB200/Berkhof Ambassador-lånevogn i sølvgrå. Bussen ses her på Birkerød st. De Blaa har lånt seks vogne, som dog ikke er helt ens. Udover, at nogle er grå og andre hvide, har busserne blandt andet ikke samme gearkasser, idet både Voith og ZF er repræsenteret.

Foto: Andreas Szekacs, 3. november 2006

Vognsiden af De Blaa Omnibusser 4062 på Birkerød st. Siden af De Blaa Omnibusser 4062 bærer reklamer for VDL-gruppen, der ejer Bova-, Berkhof- og Jonckheere-fabrikkerne, og som sælger Berkhof Ambassador-modellen. Derudover har lånevognene også påsat HUR Trafik-logoet, der ikke findes på almindelige busser! Foto på Birkerød st.

Foto: Andreas Szekacs, 3. november 2006

Veolia 6277 på Køge st. I november 2006 påbegynder Veolia en udskiftning af Køge Bugt-områdets DAF/Berkhof-gasbusser, som har givet anledning til en del problemer for Køge-garagen i det års tid, de har kørt der. I stedet indsættes 15 nye Volvo B7RLE/Säffle. Bus 6277 som linje 502 på Køge st. kort før de nye bussers ankomst.

Foto: Thomas de Laine, 25. oktober 2006

Chassis til Veolia-bus under bygning på VDL-fabrikken i Holland En tidlig fase i bygningen af en Berkhof Ambassador til Veolia blev 20. oktober 2006 foreviget af Michael Salomonsen under et besøg på VDL-fabrikken i Heerenveen, Holland.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006

Veolia-bus under bygning på VDL-fabrikken i Holland Berkhof Ambassador til Veolia under bygning på VDL-fabrikken i Heerenveen, Holland.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006

Veolia-bus bagfra under bygning på VDL-fabrikken i Holland Bagenden af en Berkhof Ambassador til Veolia under bygning på VDL-fabrikken i Heerenveen, Holland.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006

Næsten færdig Veolia-bus på VDL-fabrikken i Holland En næsten færdig Berkhof Ambassador til Veolia på VDL-fabrikken i Heerenveen, Holland.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006

Veolia 5118 på VDL-fabrikken i Holland En færdig Berkhof Ambassador til Veolia, hvor den øjensynligt skal køre som vogn 5118, vist nok i Maastricht. VDL-fabrikken i Heerenveen, Holland.

Foto: Michael Salomonsen, 20. oktober 2006

Arriva 1166 ved Gladsaxe Trafikplads Mange af de nytilkomne 300S'ere er Scania L94UB/Berkhof'er fra 1998-99. Her er det bus 1166 ved Gladsaxe Trafikplads.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2006

Arriva 1169 på Lyngby st. Arrivas bus 1169, Scania L94UB/Berkhof, som linje 300S på Lyngby st. Et antal af disse busser er faste vogne på linje 300S fra 22. oktober 2006.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2006

Udsnit af Gråhundbus' vognpark på garageanlægget i Ballerup I 2007 er det 40 år siden, vognmand Jørgen Andersen i Ballerup grundlagde sin virksomhed med oprettelsen af en bybuslinje i Ballerup. Ruten eksisterer stadig under linjenummeret 156. Bybusselskabet i Ballerup kom med årene til at omfatte flere ruter, bybusserne i Hillerød, regionalrutekørsel og turistkørsel. Navnet Gråhundbus blev senere antaget og er selvfølgelig en slags pendant til de kendte amerikanske Greyhound-busser. I 1994 ophørte rutekørslen i forbindelse med HTs 4. udbud, men busselskabet lever i bedste velgående med regionalruter til Bornholm, Malmö og Berlin. I december 2006 kan rute 866, København-Ystad(-Rønne), i øvrigt fejre 25 års jubilæum. På billedet, der er taget på busanlægget i Ballerup, ses et udsnit af vognparken i oktober 2006: Fra venstre en Volvo/Berkhof-ledbus, dernæst en tidligere Volvo/Van Hool-rutebus, en Volvo/Van Hool-turistbus, tre Volvo/Van Hool-ledbusser, en Volvo/Berkhof-ledbus og, yderst til højre, en Volvo/Carrus-ledbus.

Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006

Berkhof Ambassador på City-Trafiks Naverland-garage Der er DAF/Jonckheere-busser på vej til både De Hvide Busser, De Blaa Omnibusser, Fjord-bus og City-Trafik. Ikke alle når tilsyneladende at blive klar til kontraktbegyndelse 22. oktober 2006, hvorfor De Blaa Omnibusser så vidt vides skal låne et mindre antal Berkhof Ambassador, som den her viste. Billedet er taget på City-Trafiks Naverland-anlæg, og bussen bar diverse påskrifter på dansk. En forsøgsbus af typen har været i trafik i Hovedstadsområdet siden december 2005.

Foto: Michael Salomonsen, 14. oktober 2006

Arriva 1169 på Lautrupparken, Ballerup Ved køreplansskiftet i oktober overtager City-Trafik kørslen på linje 154E, Værløse st.-Hundige st., fra Arriva. Det sker, fordi City-Trafiks linje 174E bliver nedlagt, og selskabet skal have anden kørsel i kompensation. Arriva får i stedet udvidet driften på linje 300S. I dag betjener Arriva bl.a. linje 154E med skine Scania/Berkhof-busser, og nogle af disse planlægges fra oktober anvendt på linje 300S! Bus 1169, Scania L94UB/Berkhof årg. 1999, på Lautrupparken i Ballerup.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006

Arriva 1159 på Gladsaxe Trafikplads Linje 153E overgår sammen med linje 154E til City-Trafik 22. oktober 2006. Linje 153E kører i dag mellem Gladsaxe Trafikplads og Ballerup st. Bus 1159, Scania L94UB/Berkhof årg. 1998, på trafikpladsen.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006

Veolia 6277 på Hundige st. Veolia 6277 er en DAF/Berkhof-gasbus fra 2000. Bussen begyndte sin karriere på linje 350S, men blev i 2002 overflyttet til den nyoprettede linje 2A. I HURs 17. udbud, der havde virkning fra oktober 2005, tabte Veolia (der dengang hed Connex) linje 2A til Arriva, men vandt til gengæld Arrivas Køge Bugt-linjer, heriblandt linje 121. Bus 6277 som linje 121 på Hundige st.

Foto: Thomas de Laine, 6. juli 2006

Arriva 1158 ved Sjælør st. 25. juli 2006 udbrændte Arrivas bus 1158 på Helgeshøj Allé i Høje Taastrup i forbindelse med driften på linje 154E. Her ses bussen i trafik som S-togserstatningsbus 8. oktober 2005. Bussen var en Scania L94UB/Berkhof leveret omkring årsskiftet 1998/99. Foto på Sjælør st.

Foto: Thomas de Laine, 8. oktober 2005

Veolia 6273 på Køge st. Veolia i Køge har haft mange problemer med DAF/Berkhof-gasbusserne. Nu har man valgt at gøre noget radikalt ved det, idet 15 nye Volvo-busser er bestilt til levering i efteråret 2006. Herefter leveres Berkhof'erne tilbage til København. Bus 6273 som linje 501 på Køge st.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2006

De Hvide Busser 8741 (prøvebussen) på Helsingør st. Letvægtsprøvebussen fra VDL har efterhånden været vidt omkring i HUR-området. Først kørte den hos Arriva i Kokkedal, dernæst i Roskilde, hvorfra den kom til Ryvang, der senere måtte afgive den til Kokkedal igen. Hos Arriva kørte bussen med nr. 1000. Nu er den kommet til De Hvide Busser i Hørsholm, der har givet den nr. 8741. Tirsdag 4. juli 2006 kørte bussen på linje 353, Helsingør st.-Rungsted Kyst st., og blev fotograferet under optagelse af passagerer på Helsingør st.

Foto: Thomas de Laine, 4. juli 2006

De Hvide Busser 8741 (prøvebussen) som linje 353 på Helsingør st. Destinationsskiltet drillede lidt, men det lykkedes at få den korrekte destination på inden afgang. LED-skiltene på prøvebussen har dog aldrig været særlig fotogene... De Hvide Bussers letvægtsprøvebus 8741 på Helsingør st.

Foto: Thomas de Laine, 4. juli 2006

BBA 3003 i Tilburg, Holland Veolia har overført et antal DAF/Berkhof-gasbusser fra HUR-området til Tilburg i Holland. Busserne er ved at blive opmalet i kongeblå, og den første af busserne er nu sat i drift. Det er BBAs vogn 3003, der i Danmark kørte med internnr. 6289. BBA er et handelsnavn for Veolia i Holland og stod oprindeligt for Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten.

Foto: Frans de Waal, 24. juni 2006

BBA 3006 i Tilburg, Holland Den tidligere HUR-bus, Connex nr. 6292, er nu i Tilburg i Holland og afventede 10. juni 2006 endnu at blive heloplakeret i BBAs egne farver. Bussen vil, når den kommer i trafik, få BBA-internnr. 3006. I Tilburg erstatter busserne ikke-gasbusser.

Foto: Frans de Waal, 10. juni 2006

Connex 6289 i Tilburg, Holland En del af Connex' DAF/Berkhof-gasbusser er nu hos Connex i Holland. En af dem, bus 6289, var kommet lidt hurtigt af sted, så ABIT-udstyr og Almex-maskinen måtte hentes hjem igen... Bus 6289 ses her i Tilburg i Holland, hvor det er meningen, den skal sættes i drift.

Foto: Bo Kristensen, dato ukendt

Connex 6289 i Tilburg, Holland, set forfra Fortiden hos Connex i Gladsaxe fornægter sig ikke. Her er det destinationen fra HUR-linje 156, der vises i skiltet.

Foto: Bo Kristensen, dato ukendt

Letvægtsprøvebussen ved Østerport st. HUR og Arriva har siden begyndelsen af december 2005 prøvekørt denne letvægtsprøvebus fra VDL. Bussen har DAF-chassis, men Cummins-motor, og karrosseriet er bygget hos Berkhof. I første omgang var bussen indsat i Kokkedal garage på linjer i Helsingør-området, men senere overførtes den til Roskilde. I marts kom den i trafik på Ryvang garage, hvor den hovedsageligt har trafikeret linje 19. Primo april blev bussen igen indsat i Kokkedal garage. Lørdag 1. april kunne man møde prøvebussen, vogn nr. 1000, ved Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2006

Arriva 1166 på Herlev Hovedgade Bus Danmark fik omkring årsskiftet 1998-99 leveret 15 stk. Scania/Berkhof. De har været anvendt lidt forskellige steder, men er i dag samlet hos Arriva i Ballerup, hvor de bl.a. trafikerer linje 167. Bus 1166 på Herlev Hovedgade.

Foto: Thomas de Laine, 1. april 2006

KS 322 og Connex 6278 på Godthåbsvej Under et udflugtsarrangement i august 2005 arrangeredes på Godthåbsvej en opstilling med KS-bussen Leyland-DAB serie II nr. 322 th. som linje 2 mod Sundbyvester Plads ved siden af Connex-bussen DAF SB220 GG-LF/Berkhof nr. 6278 tv. som linje 2A mod Kastrup. Både den gamle linje mellem Brønshøj Torv og Sundbyvester Plads og den nye mellem Tingbjerg og Kastrup har betjent Godthåbsvej. Den første linje 2 fik sit linjenummer 1. november 1902 og nåede at leve i 99 år, 11 måneder og 19 dage, idet den nedlagdes ved metroens åbning 20. oktober 2002. Til trods for, at 6278 kun er 6 år gammel (mens 322 er over 35 år gammel) kommer den ikke ud at køre mere. Den er nemlig udrangeret efter brand...

Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005

Connex 6290 som linje 2A i Kastrup Connex modtog i 1999-2000 34 DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbusser til linje 350S, nr. 6266-6299. Busserne blev 20. oktober 2002 overflyttet til den nye linje 2A, som de kom til at præge de næste tre år. Efter licitation overgik linjen imidlertid til Arriva fra oktober 2005, og busserne trafikerer følgelig ikke længere linje 2A. En del af busserne fordeltes til Connex' nyvundne kørsel i Køge Bugt-området, mens andre i første omgang blev arbejdsløse. Blandt de sidste var bus 6290, der dog har nået at optræde i Køge. Nu er de tiloversblevne busser imidlertid på vej til Holland. Her ses bus 6290 i drift på linje 2A i Kastrup i august 2005.

Foto: Thomas de Laine, 23. august 2005

Connex 6294 som linje 2A ved Hovedbanegården i København Nogle forandringer sker hurtigt. Connex 6294 er leveret i december 1999 til linje 350S, men blev i oktober 2002 overflyttet til den nyoprettede linje 2A. Efter licitationen i 2005, hvor linje 2A overgik til Arriva, er bussen foreløbigt kommet til Køge som almindelige landevejs-/forstadsbus. Bernstorffsgade ud for Hovedbanegårdens busterminal, foråret 2005.

Foto: Frank Pedersen, 24. april 2005

Connexxion 8399 i Amsterdam, Holland Letvægtsbussen Berkhof Ambassador 200 kører allerede i større antal i Holland. Firmaet Connexxion, der er den hollandske parallel til DSB busser/Combus, har f.eks. vogn 8399 af typen, der her ses i Amsterdam.

Foto: Kim Løvenskjold, 25. oktober 2005

Berkhof-prøvebussen set fra vinduessiden på Toftegårds Plads i Valby I månederne december 2005-februar 2006 prøvekører HUR og Arriva en VDL Berkhof Ambassador 200, der bl.a. adskiller sig fra de gængse busser ved at være cirka 20 procent lettere med lavere brændstofforbrug til følge. 2. december blev bussen præsenteret på Slothspladsen foran HURs hovedsæde i Valby. Myldretids udsendte var naturligvis til stede! Prøvebussen er 11,95 meter lang og har en 6 liters Cummins-dieselmotor. Karrosseriet er af rustfrit stål, men bygget på en måde, så det sammen med den lille motorstørrelse bliver en let bus. Eksemplaret, der er på prøve har ZF-gear, men typen kan også leveres med Voith-gear.

Foto: Thomas de Laine, 2. december 2005

Berkhof-prøvebussen set fra dørsiden på Toftegårds Plads i Valby Prøvebussen er indrettet med dørarrangement 1-2-0, 34 siddepladser og 46 ståpladser, lille midterperron og enkeltsæder i dørsiden mellem for- og midterdør. Denne indretning med få døre egner sig selvfølgelig ikke godt til kørsel i det indre København, men på mange linjer uden for byen giver det god mening. Skal typen køre i HUR-området fremover vil det også være med 1-2-0-døre, ca. 40 siddepladser inkl. klapsæder og med sideperron i stedet for midterperron. I første omgang prøvekøres bussen på linjer i Helsingør-Hornbæk-Gilleleje-området, og der kommer man vist næppe til at savne de "manglende" døre. Bussen er på billedet skiltet "346 Espergærde st.".

Foto: Thomas de Laine, 2. december 2005

Berkhof-prøvebussen set bagfra på Toftegårds Plads i Valby Den sølvgrå lakering er meget passende, taget i betragtning af, at prøvebussen i første omgang skal køre hos Arriva i Kokkedal på linje 340, 345, 346, 347, 803 og 806. Her kørte Hornbækbanen og Helsingør-Bussen jo netop i gamle dage med sølvgrå busser. Der stod dog ikke "VDL" og "Strength through co-operation" på dem!

Foto: Thomas de Laine, 2. december 2005

Berkhof-prøvebussen set indefra Efter midterdøren har prøvebussen to små trin op til det skrånende gulv i den bageste del af bussen. Bussen er indrettet med et lidt spraglet sædebetræk, gule holdestænger og den krævede ramme til taksttabellen og køreplansholdere mv. ved midterdørene.

Foto: Thomas de Laine, 2. december 2005

Connex 6269 ved Christiansborg, København Connex' Berkhof-gasbusser er nu forsvundet fra linje 2A. Bus 6269, DAF SB220 GG-LF/Berkhof, sætter passagerer af ved Christiansborg på den sidste dag med Connex-drift på linjen. Bussen er nu flyttet til Køge.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2005

Connex-busser på linje 2A og 22 mødes i Tingbjerg Linje 2A og 22 mødes i Tingbjerg, hvor linjerne har fælles endestation. A-busserne har en tendens til at hobe sig op ved endestationerne, så linje 22 er ikke alene! Både linje 2A og 22 køres af Connex i 8. udbud, og kontrakten udløber i oktober 2005. Til den tid overgår linje 2A til Arriva, mens Connex beholder linje 22, der dog får DAF/Jonckheere-busser. 17 af linje 2A's DAF/Berkhof-gasbuser skal til Køge, og det samme skal omkring 20 Volvo B10BLE/Aabenraa fra 1998, der i dag trafikerer linje 22, 68, 117, 118 og 119. Således er det ikke utænkeligt, at størsteparten af busserne på billedet skal køre med udgangspunkt i Køge til oktober! Fra venstre er det Connex nr. 6287, 5100 (linje 22), 6289 og 6293 samt en personalebil.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2005

Connex 6289 og 6293 i Tingbjerg Dette syn er snart en saga blot! Til oktober overtager Arriva linje 2A, og Berkhof-gasbusserne bliver for den ene halvdels vedkommende beskæftiget i Køge, mens den anden halvdel fordeles mellem Vasbygade og Gladsaxe som almindelige busser. Connex nr. 6289 og 6293 holder pause i Tingbjerg, mens en tilsvarende bus holder bagved, og en fjerde spejler sig i forruden på 6289. DAF/Berkhof-gasbusserne anskaffedes oprindeligt til linje 350S, men overflyttedes i oktober 2002 til den nyoprettede linje 2A.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2005

Arriva 1164 på Farum st. Denne lidt spøjst udseende bustype er en Scania med Berkhof-karrosseri. En serie på 15 sådanne busser, nr. 1157-1171, leveredes til det daværende Bus Danmark omkring årsskiftet 1998/99 og indsattes på de nordsjællandske garagers linjer. I 2002 skulle busserne faktisk have været leveret tilbage (de er leasede), men man endte med at beholde dem alle sammen alligevel. I foråret 2005 kørte de alle i Ballerup garage. Bus 1164 på Farum st.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2003

Udsnit af Arrivas Kokkedal-vognpark anno 2001 Blandede Arriva-busser på garagen i Kokkedal i september 2001. Ingen af busserne på billedet kører hos garagen i maj 2004! Fra højre ses en Volvo B10M/Aabenraa, en Mercedes-Benz O.405N, en Scania/Berkhof, en Volvo B10M/Aabenraa, en Volvo B10M/DAB og endelig endnu en Volvo B10M/Aabenraa. Med undtagelse af Berkhof-Scania'en er alle busserne udrangeret. Scania'en kører i Ballerup garage.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. september 2001

Arriva 1163 på Holte st. Også linie 170 overtages 23. maj 2004 af De Blaa Omnibusser. Denne linie blev også 1994-98 kørt af "De Blaa", men er dog ikke en af selskabets egne oprindelige linier. Bus 1163, Scania L94UB/Berkhof årg. 1999, på Holte st. Bussen lever videre efter 23. maj, selvom typen ikke er videre populær blandt chaufførerne.

Foto: Thomas de Laine, 22. marts 2004

Connex 6272 ved Christiansborg Trafikpolitik? Connex' bus 6272 (DAF/Berkhof-gasbus) på linie 2A ved Christiansborg.

Foto: Connex Danmark, 3. februar 2003

Connex 6279 ved Københavns Lufthavn Connex' bus 6279 (DAF/Berkhof-gasbus) på linie 2A ved Københavns Lufthavn.

Foto: Connex Danmark, dato ukendt

Nøgleord med lignende billeder:   DAF   København   Arriva   City-Trafik   2006   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
24. april 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.