Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > 2017

Nøgleord: 2017

122 billeder

BKK PHG-626 i Budapest, Ungarn I 2017 fandt denne Volvo 7700-hybridbus et nyt hjem hos bybusselskabet BKK i Budapest efter et lidt omtumlet liv som låne- og demobus i Danmark. Den kørte 2011-13 hos City-Trafik på linje 1A som bus 2000 i et Movia-forsøg med hybridbusser. Efterfølgende kørte den et års tid hos De Blaa Omnibusser i Holte på den kortlivede linje 172E til DTU. Dette blev efterfulgt af en periode i 2014-15 hos Lokalbus i Køge. Begge disse steder kørte som bus 4002. Herefter kom bussen tilbage hos Volvo. Bussen, der nu er BKK vogn PHG-626, ses her på linje 92 i Rákosszentmihály vasútállomás-busterminalen i Budapest i april 2018.

Foto: Andreas Szekacs, 19. april 2018

Flixbus i Ingerslevsgade, København En Setra S516HD på Flixbus' rute L32 mod Berlin i "fjernbusterminalen" i Ingerslevsgade ved Københavns Hovedbanegård.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017

Arriva 1511 ved Ballerup st. Arriva 1511, MAN EL283 Lion's City årg. 2009, som linje 147 i den midlertidige busterminal ved Ballerup st. Linje 147 og 157 deler busser, og forholdene på den midlertidige busterminal gør, at når en ankommende linje 157-bus skal afgå som linje 147, må den køre en lille omvej i slutningen af ruten, nemlig fra Præstevænget til venstre ad Bydammen, til højre ad Hold-An Vej og til højre igen ad Linne Alle ind til Banegårdspladsen for at holde ved stoppestedet, der her ses. Det samme gælder de fleste ture på linje 143 og 144.

Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017

Arriva 1412 i den midlertidige bushavn ved Ballerup st. Arriva 1412 (ex. Umove/Fjord-bus 7472), DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, holder pause ved Ballerup st. i den midlertidige "bushavn" på Ahornsvej, der bruges af pauserende busser, personaletransportbiler og Flextrafik-vogne. Bussen er indsat på linje 350S, og den anden bus i baggrunden er en af Roskilde garages Volvo B12BLE-busser, der er kører linje 216.

Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017

Arriva 1907 ved Ballerup st. Arriva 1907 (opr. Veolia 6403), Volvo B7RLE/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2006, som linje 157 ved Ballerup st. Bussen er netop nylakeret og overført til "Ballerup-linjerne" (linje 156 og 147/157 m.fl.) efter tidligere på måneden at være blevet erstattet af nyt materiel på linje 8A.

Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017

Arriva 1583 ved Kildebakke st. Arriva 1583 (opr. Connex 6370), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 68 på Solnavej ved Kildebakke st. Endnu i slutningen af december 2017 kunne man møde Jonckheere-busser på linje 68.

Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017

Arriva 1227 ved Ballerup st. Arriva 1227 (opr. Connex 6356), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 156 ved Ballerup station, hvor busterminalen siden efteråret 2017 er under ombygning - den plejer at ligge under jordbunkerne bagved bussen. Bussen synger på sit sidste vers, idet den inden for kort tid erstattes af tidligere linje 8A-materiel. Linje 156 kunne i øvrigt fejre 50 års jubilæum 2. oktober 2017.

Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017

Arriva 1253 på Hovedgaden, Hedehusene Arriva 1253, Volvo B12BLE/Aabenraa (Volvo 8500LE) årg. 2004, som linje 123 på Hovedgaden i Hedehusene.

Foto: Thomas de Laine, 26. april 2017

Nobina 6128 ved Høje Taastrup st. Nobina 6128, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2014, som linje 400S ved Høje Taastrup st.

Foto: Thomas de Laine, 26. april 2017

Arriva 1501 på Axeltorv, København Arriva 1501, MAN Lion's City-gasbus årg. 2014, som linje 6A på Axeltorv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1919 ved Vesterport st., København Arriva 1919, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 68 ved Vesterport st. Bussen blev i december 2008 nyleveret til linje 40, den nuværende linje 37, hvis gasbusser på dette tidspunkt skulle skiftes ud med nyt materiel ifølge kontrakten. Senere blev linje 40 skåret ned, og i foråret 2015 blev bus 1919 i stedet gjort til A-bus på den nye linje 8A. Ved kontraktskiftet på denne linje i december 2017 blev bl.a. 1919 til overs, så den har nu mistet sine røde hjørner og er flyttet til Gladsaxe, hvor den har erstattet lidt ældre materiel på linje 68.

Foto: Thomas de Laine, 26. december 2017

Arriva 1922 ved Vesterport st., København Arriva 1922, Scania OmniLink årg. 2008, i Vester Farimagsgade ved Vesterport st. Det har været et hverdagssyn længe, men tidligere kom bussen her som linje 37 (og endnu tidligere 40) - nu er den overført til Gladsaxe og linje 68, hvor den har erstattet en af linjens Jonckheere-busser. I forbindelse med flytningen har bussen også fået påsat Arrivas nye logo.

Foto: Thomas de Laine, 26. december 2017

Første ordinære letbanevogn i Aarhus ved Skolebakken Aarhus Letbanes første ordinære vogn under indkørsel til stoppestedet Skolebakken. Turen blev kørt af vogn 1105-1205.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 21. december 2017

Aarhus Letbane 1105-1205 ved AU Hospital, Aarhus Første ordinære vogntog på Aarhus Letbane, vogn 1105-1205, er netop ankommet til Universitetshospitalet i Skejby, der foreløbigt er nordlig endestation, og er nu skiltet om for at returnere mod Hovedbanegården.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 21. december 2017

Aarhus Letbane 1105-1205 på Aarhus H Første ordinære vogntog på Aarhus Letbane efter ankomsten til Aarhus H. Turen blev kørt af vogntog 1105-1205. Senere vil i dette spor på Aarhus H kunne stå på letbanen mod Odder.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 21. december 2017

Aarhus Letbane 1110-1210 på Aarhus H Aarhus Letbane 1110-1210 opsamler passagerer på Aarhus H før afgang mod AU Hospital som linje L2.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 21. december 2017

Aarhus Sporveje 457 på Park Allé, Aarhus Da Aarhus Letbane endnu ikke var åbnet, da bybusnettet i Aarhus søndag 17. december 2017 blev omlagt og tilpasset letbanen, måtte man midlertidigt etablere en letbaneerstatningsbuslinje. Det var linje 87 fra Park Allé gennem Busgaden til Randersvej og langs letbanen til AU Hospital. Der kørtes fire afgange i timen. Aarhus Sporveje 457, Solaris Urbino 18 årg. 2007, som linje 87 i Park Allé.

Foto: Peter Berggrén Brandsen, 21. december 2017

Arriva 1133 som operaekstrabus ved Hovedbanegården, København Arriva 1133, Scania OmniLink årg. 2012, fra linje 1A afgår fra Hovedbanegården som ekstravogn på linje 9A mod Operaen.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017

Arriva 1345 ved Nordhavn st., København Arriva 1345, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 8A ved Nordhavn st.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017

Arriva 1359 ved Friheden st., Hvidovre Arriva 1359, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 8A ved Friheden st.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017

Arriva 1355 ved Friheden st., Hvidovre Arriva 1355, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 8A ved Friheden st.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017

Arriva 1346 på Strandboulevarden, Østerbro Arriva 1346, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 8A i krydset mellem Strandboulevarden og Nordre Frihavnsgade på Østerbro.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017

Arriva 1358 ved Friheden st., Hvidovre Arriva 1358, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 8A ved Friheden st.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017

Arriva 1372 i Nordre Frihavnsgade, København Arriva 1372, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, som linje 37 i Nordre Frihavnsgade på Østerbro.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017

Arriva 1363 ved Nordhavn st., København Arriva 1363, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2017, på bussens første driftsdag som linje 8A ved Nordhavn st.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2017

Keolis 8415 ved Fælledparken, København Øster Allé mister ved køreplansskiftet 10. december 2017 sin busbetjening efter at have haft bus og endnu tidligere sporvogn gennem 113 år. Tilbage i 1904 blev den daværende sporvognslinje 6 forlænget fra Trianglen ad Øster Allé, der mundede ud i Vibenshus Runddel, hvorfra vognene fortsatte til Haraldsgade. Øster Allé havde kun enkeltspor frem til 1910, hvor alléen til gengæld - som det første sted i byen - fik sporvognsspor i eget areal langs med alléen. Linje 6 forblev i Øster Allé til september 1993, men dog siden foråret 1969 som bus. I 1993 ombyttedes nordenderne på linje 6 og 1, hvorfor der kom til at køre linje 1-busser i Øster Allé frem til maj 2003, hvor linjen skiftede nummer til 15. Den blev dog nedlagt i marts 2013, hvor linje 14 i stedet omlagdes ad Øster Allé. Men nu er det altså slut, idet linje 14 fremover kører ad Østerbrogade og Jagtvej. Begyndende solnedgang over busdriften i almindelighed og Keolis 8415, VDL Citea SLE årg. 2013, i særdeleshed i Øster Allé ved Fælledparken.

Foto: Thomas de Laine, 2. december 2017

Keolis 8411 på Øster Allé, København Linje 14 blev fra 20. november 2017 afkortet til Sjælør station på grund af kloakarbejde ved Ny Ellebjerg station, hvilket meget tænkeligt hænger sammen med forberedelserne til den kommende metrostation på stedet. Men allerede fra 10. december afkortes linjen yderligere, nemlig til Mozarts Plads, på grund byggeriet af metrocityringens Sydhavnsgren. Til trods for, at Sjælør altså dermed blev endestation i mindre end tre uger, fik man tilpasset destinationsskiltene. Keolis 8411, den ene af linjens to MAN Lion's City-hybridbusser fra 2011, som linje 14 på Øster Allé ud for Brumleby.

Foto: Thomas de Laine, 2. december 2017

Keolis 8436 på Nørre Allé ved Vibenshus Runddel, København +Sporet på Lyngbyvej og i Øster Allé giver ikke mulighed for at køre til og fra Øster Allé, og derfor har linje 14 i lang tid ikke betjent stoppestederne mellem Hans Knudsens Plads og Øster Allé ved Vibenshus Runddel, hvor der findes et midlertidigt stoppestedspar på Øster Allé i svinget ud for Fælledklubhuset. Keolis 8436, VDL Citea SLE årg. 2013, i retning mod Trianglen ses her i venstresvingsbanen i Nørre Allé på vej til at dreje tværs over +Sporet ind i Øster Allé. Til højre for billedet ligger stoppestedet for linje 150S m.fl. ved Vibenshus Runddel, som linjen ikke kan betjene. Med den nye linje 14-ruteføring ad Jagtvej, Lersø Parkallé og Haraldsgade genindføres der "lokalbefordring" på linje 14 i området!

Foto: Thomas de Laine, 2. december 2017

Egon's Turist- & Minibusser 3812 i Skælskør garage Egon's Turist- & Minibusser 3812, Mercedes-Benz O530 Citaro LE årg. 2009, i garagen i Skælskør.

Foto: Thomas de Laine, 17. juni 2017

Egon's Turist- & Minibusser 3810 i Skælskør garage Egon's Turist- & Minibusser vogn 3810, Mercedes-Benz O530 Citaro K årg. 2009, i garagen i Skælskør, der deles med Danmarks Busmuseum.

Foto: Thomas de Laine, 17. juni 2017

De Blaa Omnibusser 4082 ved Hellerup st. De Blaa Omnibusser 4082, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE med "ny" front) årg. 2010, som linje 179 ved Hellerup st.

Foto: Thomas de Laine, 10. juni 2017

Arriva 1274 på Gl. Køge Landevej, Valby Tiden er ved at rinde ud for Volvo 8700LE-busserne på linje 8A. Det daværende Veolia, som på det tidspunkt endnu satte Connex-bomærker på sine busser, fik i eftersommeren 2006 leveret en serie på 16 Volvo B7RLE-busser til linje 18. Her har busserne kørt siden, trods garageskift, ejerskift og linjenummerskift, idet linje 18 siden blev til linje 8A. Men i forbindelse med kontraktskiftet i december 2017 bliver linjens vognpark fornyet. Her ses Arriva 1274, opr. Veolia 6395, som linje 8A på Gl. Køge Landevej ved Ringbanen. Den forrige vogn 1274, som var en Volvo B10R, kørte for øvrigt også flere år på linje 18 i DSV- og Linjebus-tiden.

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2017

Lokalbus 9054 som S-togsbus ved Valby st. Lokalbus 9054 (opr. Århus Sporveje 641), Volvo B12M/Aabenraa årg. 2004, som grøn togbus (Hundige-uden stop-Åmarken-uden stop-Valby) ved Valby st.

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2017

Lokalbus 9054 ved Køge st. Lokalbus 9054, Volvo B12M/Aabenraa årg. 2004, som morgenekstrabus på linje 101A mod Køge Gymnasium ved Køge st. (vest). Bussen er ex. Aarhus Sporveje vogn 641. Den nye gangbro over stationen er under opførelse i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 31. oktober 2017

Lokalbus 4414 som S-togsbus ved Valby st. Lokalbus 4414, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som grøn S-togsbus ved Valby st. Den grønne linje - her kørt med en rødhjørnet bus fra Køges bybuslinjer 101A og 102A - var denne spoarbejdsweekend den hurtige rute Valby-Hundige kun med stop ved Åmarken, hvor der var forbindelse til den orange rute Åmarken-Dybbølsbro via Ny Ellebjerg, Sjælør og Sydhavn. De mange S-togsbusser fra Valby station ned ad Gl. Køge Landevej med et miks af stoppende og gennemkørende busser var næsten en genoplivning af linje 121 før Køge Bugt-banens åbning.

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2017

DD Coach DD6 som S-togsbus ved Valby st. DD Coach med en 14,5 meter lang Volvo B12BLE-70/Säffle (8500LE) årg. 2007 som "rød" S-togsbus ved Valby st. Bussen er vogn DD6 hos DD Coach, som har anskaffet den i oktober 2017. Den kørte fra ny og indtil 2013 hos Göteborgs Spårvägar/GS Buss som vogn 249 og fremstår, som det ses, stadig i blåt Västtrafik-design.

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2017

Arriva 1414 som S-togsbus ved Valby st. Arriva 1414 (opr. Fjord-bus 7474), DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, ankommer som S-togsbus til Valby st. Trods sine blå S-hjørner kører bussen som rød togbus mellem Valby og Hundige med stop ved alle stationer fra Åmarken og sydpå. For at bidrage til farve- og konceptforvirringen er langsidereklamen solgt til Socialdemokraterne, der som bekendt deler bogstav med A-busserne.

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2017

Keolis 8434 og 8433 på Gammeltorv, København Efter intet mindre end 40 måneders fravær vendte linje 14 fra 13. august 2017 tilbage til sin "sædvanlige" rute ad Nørregade, Stormgade/Løngangstræde, H.C. Andersens Boulevard og Vesterbrogade. Her mødes Keolis 8434 mod Ryparken og 8433 mod Ny Ellebjerg på Gammeltorv. Begge busser er af typen VDL Citea SLE 120, leveret ved Keolis' overtagelse af linjen i foråret 2013.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2017

Keolis 8433 ved Bispetorvet, København Keolis 8433, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 i Nørregade ved Bispetorvet.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2017

Keolis 8430 i Løngangstræde, København Keolis 8430, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 i Løngangstræde.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2017

Keolis 8412 på H.C. Andersens Boulevard, København Selv på en søndag kan det tage flere lyskurvscykler for en linje 14 at komme til venstre fra H.C. Andersens Boulevard ind i Stormgade. Her når Keolis 8412, en MAN NL253 Lion's City-hybridbus fra 2011, lige akkurat med i tredje omgang grøn på den første dag i flere år med den "gamle" rute via Stormgade og Nørregade.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2017

Keolis 8434 på Vesterbrogade, København Keolis 8434, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 på Vesterbrogade, hvortil linjen langt om længe vendte tilbage i august 2017.

Foto: Thomas de Laine, 13. august 2017

Arriva 1608 og 1623 ved Hovedbanegården, København Arriva 1608 og 1623, MAN NG313 CNG-ledbusser, i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården. Begge vogne kører mod Herlev Hospital, så der mangler en Husum Torv-bus i mellem dem.

Foto: Thomas de Laine, 29. april 2017

Bagender af 5C-ledbusser på Rådhuspladsen, København De nye ledbusser på linje 5C fylder godt op, når de klumper sig sammen på ruten. Her har de to bageste 5C'ere i en kolonne mod Husum ikke helt kunnet komme ind på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 29. april 2017

Arriva 1630 på Dronning Louises Bro, København Arriva 1630, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Dronning Louises Bro.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1614 på Husum Torv Arriva 1614, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1638 på Herlev Ringvej Arriva 1638, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1611 i Nørre Voldgade, København Arriva 1611, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1611 i Bernstorffsgade, København Arriva 1611, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Bernstorffsgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1630 på Herlev Ringvej Arriva 1630, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1627 på Axeltorv, København Arriva 1627, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Axeltorv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1624 på Herlev Ringvej Arriva 1624, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej, lige efter afgang fra endestationen ved Herlev Hospital.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1600 ved Husum Torv Arriva 1600, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, ankommer som linje 5C til endestationen på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1629 ved Husum Torv Arriva 1629, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1617 på Herlev Ringvej Arriva 1617, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1620 på Dronning Louises Bro, København Arriva 1620, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Dronning Louises Bro.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1601 i Nørre Voldgade, København Arriva 1601, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1628 på Herlev Ringvej Arriva 1628, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 på Husum Torv De nye 5C-busser er 18,75 meter lange og ganske velforsynede med døre. Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, afgår fra Husum-sløjfen.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1617 i Frederiksborggade, København Arriva 1617, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Frederiksborggade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1601 ved Herlev Hospital Arriva 1601, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, i den nyindrettede linje 5C-endestation på Hyldemorsvej i Herlev - lige over for Herlev Hospital.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 i Bernstorffsgade, København Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Bernstorffsgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1621 på Herlev Ringvej Arriva 1621, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1610 ved Husum Torv Arriva 1610, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Frederikssundsvej ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1614 på Herlev Hovedgade, Herlev Arriva 1614, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Hovedgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Nobina 6163 ved Herlev st. Nobina 6163, Mercedes-Benz O530K årg. 2014, som linje 165 ved Herlev st.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Første linje 5C ved Nørreport st., København Første linje 5C blev Arrivas bus 1601, der afgik fra Herlev Hospital kl. 0.00. Her er jomfruturen nået til Nørreport station.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 på Rådhuspladsen, København Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Rådhuspladsen den første nat på Cityline-linjen.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1621 ved Nørreport st., København Arriva 1621, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som enten den første linje 5C i retning mod Husum eller indsat på linje 5A, hvor den i så fald har afløst en af Volvo/Vest-busserne, ved Nørreport st.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Første linje 5C og sidste 5A på Rådhuspladsen, København Den første linje 5C og den sidste linje 5A på Rådhuspladsen! Eftersom linje 5C begyndte driften ved midnat, mens den sidste linje 5A først sluttede kl. 1.55, var der en times tid, hvor man kunne træffe både 5A- og 5C-busser gennem City. Her er det bus 1601, der var første 5C-bus fra Herlev til Sundbyvester Plads, som på sin vej retur mod Herlev ligger lige foran den absolut sidste 5A-bus, vogn 1684, der gjorde turen fra Lufthavnen til Husum. Klokken er cirka 1.30.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Sidste linje 5A ved Hovedbanegården, København Den definitivt sidste linje 5A forlader Hovedbanegården. Det blev bus 1684, oprindeligt Nettbuss vogn 8484, der blev nyleveret ved Nettbuss' overtagelse af linjen i oktober 2007. Pudsigt nok var det netop denne bus, der en periode i efteråret 2015 forsøgsvist var folieret i det +Way-design, der i tilpasset udgave bruges på de nye Cityline-busser.

Foto: Sikandar Sahil, 23. april 2017

Arriva 1676 ved Nørreport st., København Arriva 1676, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Nørreport st., lige inden det var helt "nat" for linjen.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1687 ved Nørreport st., København En af de 5A'ere, der var i drift til efter midnat ved omstillingen til Cityline: Arriva 1687, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Nørreport st.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1114 på Langebro, København På linje 5A's sidste dag var både bus 1110 og 1114 i drift på linjen. Begge busser er Scania OmniLink'er leveret i 2011 til linje 6A, som 5A siden december 2015 har delt garage med. Arriva 1114 på Langebro.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1660 på Dronning Louises Bro, København Arriva 1660, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Dronning Louises Bro på linjens sidste driftsdag. Den turkise Cityline-reklame er markant...

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1679 på Amager Strandvej, Kastrup Arriva 1679, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Amager Strandvej.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1658 på Langebro, København Arriva 1658, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Langebro på linjens sidste driftsdag. Bussen er blandt dem, der var blevet opmalet med de nye røde hjørner med "knæk". Busserne fortsætter, efter en miljøopgradering, på linjerne 2A og 350S.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Keolis 8413 på Axeltorv, København Keolis 8413, VDL Citea SLE årg. 2014, som linje 14 på Axeltorv.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1663 på Amager Strandvej, Kastrup Arriva 1663, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Amager Strandvej.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Exclusive Party Driving EF 39 167 på Amager Strandvej, Kastrup Denne Volvo B58/Aabenraa går snart ind i sit 50. år! Bussen blev leveret til DSB i Sønderborg som vogn 202 i 1968, og var DSB-rutebil en almindelig buslevetid, indtil den i 1981 blev udrangeret fra driften. Men 36 år senere er den altså fortsat i live som "partybus". Her ses bussen på Amager Strandvej ved Saltværksvej i Kastrup.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Anchersen 3298 på Langebro, København Anchersen 3298, Mercedes-Benz O530LE årg. 2016, som linje 33 på Langebro. Bemærk skiltningen, hvor der er lagt vægt på, at turen var ad Kongelundsvej og ikke gennem Ørestad, mens den egentlige destination Rådhuspladsen kun er vist med mindre skrift.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

DD Coach' norske Volvo B7RLE i Nørre Voldgade, København Firmaet DD Coach kører bl.a. på shuttlebusforbindelsen mellem Københavns centrum og DFDS-skibene i Nordhavnen. En af de busser, der anvendes, er denne Volvo B7RLE fra 2005, der har en fortid hos Schøyens Bilsentraler og senere Nobina i Norge. Foto i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1685 i Jernbanegade, København Arriva 1685, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Jernbanegade.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Keolis 8433 på Jarmers Plads, København Keolis 8433, VDL Citea SLE årg. 2013, som linje 14 på Jarmers Plads.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1649 på Amager Strandvej, Kastrup Arriva 1649, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Amager Strandvej.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1656 i Nørre Voldgade, København Arriva 1656, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Nørre Voldgade på linjens sidste dag. Ved Nettbuss' overtagelse af driften på linje 5A tilbage i oktober 2007 var denne bus den første, der forlod garagen tidligt om morgenen, hvilket blev fejret med (alholfri) champagne mv. i garagen på Stamholmen.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Keolis 2481 på Langebro, København Keolis 2481, VDL Ambassador årg. 2009, som linje 12 på Langebro.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1655 i Hambrosgade, København Arriva 1655, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Hambrosgade.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1098 på Dronning Louises Bro, København I linje 5A's sidste tid sås Scania OmniLink-busserne fra linje 6A lejlighedsvist på linjen. Her passerer Arrivas bus 1098 over Dronning Louises Bro som linje 5A til Husum.

Foto: Kim Andersen, 21. april 2017

Arriva 1693 på Jarmers Plads, København Arriva 1693, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2008, som linje 5A på Jarmers Plads. Denne bus var én ud af tre "efternølere" til hovedparten af linje 5A's buspark, idet Nettbuss anskaffede ekstra vogne i forbindelse med linje 5A's forlængelse fra Sundbyvester Plads til Lufthavnen i 2008.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1671 på Axeltorv, København Arriva 1671, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Axeltorv. Som det ses, bærer bussen "Plads til alle"-reklamen for den nye linje 5C.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Keolis 8436 i Nørre Voldgade, København Keolis 8436, VDL Citea SLE årg. 2013, som linje 14 i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Keolis 8431 på Jarmers Plads, København Gennem tre år, fra foråret 2014 til foråret 2017, har linje 14 ikke kunnet køre ad Nørregade via Gammeltorv og Nytorv på grund af fjernvarmearbejde. I marts 2017 afsluttedes dette arbejde endelig, men linje 14 var 9. april 2017 fremdeles omlagt ad Nørre Voldgade, Jarmers Plads og Vester Voldgade. Her er det Keolis 8431, VDL Citea SLE årg. 2013, som linje 14 mod Ryparken på Jarmers Plads.

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2017

Arriva 1659 ved Brønshøj Torv, København Tiden nærmer sig "C-dag", hvor linje 5A bliver transformeret til Cityline-linje 5C. I den anledning er der bl.a. kommet reklamer på nogle af linje 5A's busser med sloganet "Plads til alle". Arriva 1659 (ex. Nettbuss 8459), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Brønshøj Torv.

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2017

Arriva 1412 ved Husum Torv, København Arriva 1412, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som linje 200S på Frederikssundsvej ved Husum Torv. Bemærk linjens nye destination "Buddinge st.", som den blev afkortet til i januar 2017. Bus 1412 overtog Arriva sammen med linje 600S fra Umove i december 2016, men linje 600S fik samtidig indsat nye busser. De overtagne vogne har i første omgang ikke været i trafik hos Arriva, men de vil finde vej til bl.a. linje 200S, hvor de erstatter lidt ældre busser. 1412 er identisk med den tidligere Umove/Fjord-bus vogn 7472.

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2017

Arriva 1528 på Frederikssundsvej, København Scania OmniLink-busserne på linje 2A synger på sidste vers. De busser, Arriva busovertog med linje 5A i december 2015 og med linje 600S i december 2016, bliver nemlig i foråret 2017 flyttet til linjerne 2A, 200S og 350S, hvis Scania OmniLink-busser af årgang 2004-06 for de flestes vedkommende udrangeres. De overflyttede busser er lidt nyere, nemlig fra 2007 og 2008 og kommer formentlig til at køre kontraktperioden ud på de tre linjer. En håndfuld af 2A-Scania'erne forventes dog at overleve i drift. Arriva 1528, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på hjørnet af Åkandevej og Frederikssundsvej i Brønshøj.

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2017

Arriva 1920 på Refshalevej, København De efterhånden mange nye boliger ved Lynetten kommer til at nyde godt af linje 9A's forlængelse til Refshaleøen fra 9. april 2017. Linjen arver nemlig stoppestedet her fra linje 37, der afkortes til Amagerværket, hvorved Lynetten går fra én bus i timen, dog tillempet halvtimesdrift i myldretiderne, til otte busser i timen. Det må kunne mærkes! Arriva 1920, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 37 på vej mod Refshaleøen ved stoppestedet Lynetten, der allerede er blevet gjort klar til at tage imod A-busser.

Foto: Thomas de Laine, 8. april 2017

Umove 7529 på Danneskiold-Samsøes Allé, København Umove 7529, VDL Citea LLE årg. 2015, drejer fra Danneskiold-Samsøes Allé for at køre ad Fabriksmestervej til Operaen. Fremover fortsætter linje 9A i stedet ligeud ad Kongebrovej og Refshalevej til Refshaleøen - i øvrigt samme rute, som linjen midlertidigt havde, mens det europæiske Melodi Grand Prix i maj 2014 blev afholdt på Refshaleøen.

Foto: Thomas de Laine, 8. april 2017

Umove 7536 ved Operaen, København Umove 7536, VDL Citea LLE årg. 2015, forlader Operaen som linje 9A mod Glostrup. Ved linjens forlængelse til Refshaleøen vokser busforbruget, hvorfor en enkelt vogn overføres fra Umoves Kvistgård-afdeling til linje 3A/9A.

Foto: Thomas de Laine, 8. april 2017

Umove 7531 ved Operaen, København Umove 7531, VDL Citea LLE årg. 2015, som linje 9A ved Operaen på Holmen. Operaen blev indviet i januar 2005 og fik fra maj samme år busbetjening i form af den dengang næsten nye linje 66. I marts 2013 overtog linje 9A betjeningen, der i både linje 66- og 9A-tiden har været suppleret med ekstrabusser i forbindelse med forestillinger i Operaen. Fra centrum kan Operaen alternativt nås med havnebussen og siden juli 2016 til fods via Inderhavnsbroen. Fra april 2017 holder der ikke længere ordinære rutebusser ved Operaen.

Foto: Thomas de Laine, 8. april 2017

Arriva 1661 på Otto Mønsteds Plads, København Arriva 1661 (opr. Nettbuss 8461), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Otto Mønsteds Plads.

Foto: Sikandar Sahil, 7. marts 2017

Nobina 6184 ved Harløse Nobina 6184 (ex. Fjord-bus 7436), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 325 på Harløsevej ved Harløse.

Foto: Sikandar Sahil, 9. februar 2017

Arriva 1401 ved Trongårdsskolen, Lyngby Arriva 1401, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som ekstravogn på linje 182 ved Trongårdsskolen i Lyngby. Bussen blev oprindeligt anskaffet til linje 300S, men kørte 2008-16 hos Arriva i Hillerød på pendulbuslinjen mellem stationen og handelsskolen. Efter afgivelsen af kørslen i Hillerød og lukningen af Hillerød-anlægget ved december-køreplansskiftet 2016 fik bussen andre opgaver, men kun i det små som f.eks. på faste ekstrakørsler.

Foto: Sikandar Sahil, 26. januar 2017

Arriva 1135 ved Hellerup st. Arriva 1135, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 1A ved Hellerup st.

Foto: Sikandar Sahil, 18. februar 2017

Keolis 2569 i Lynge Keolis 2569, Iveco Crossway LE årg. 2014, som linje 336 i Lynge.

Foto: Sikandar Sahil, 24. januar 2017

Arriva 1802 på Nørrebrogade, København Arriva 1802, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 350S på Nørrebrogade i København.

Foto: Sikandar Sahil, 16. marts 2017

Arriva 1626 i Ryvang garage, København Arriva 1626, MAN NG313-gasledbus til den nye linje 5C, i Ryvang garage i København. Linje 5C skal køres fra Gladsaxe ligesom linje 5A hidtil har været gjort, men de nye busser kommer lige en tur via Ryvang - ellers ikke et sted, man i reglen kan træffe ledbusser!

Foto: Sikandar Sahil, 2. marts 2017

Arriva 1617 i Ryvang garage, København Arriva 1617, MAN NG313-ledbus til den kommende linje 5C, i Ryvang garage i forbindelse med leveringen til Arriva.

Foto: Sikandar Sahil, 2. marts 2017

Arriva 1610 på Toftegårds Plads, Valby Arriva 1610, den ene af de 41 nye MAN NG313-CNG-gasledbusser til linje 5C, der oprettes 23. april 2017. Bussen blev 1. marts 2017 præsenteret foran Movias hovedsæde på Toftegårds Plads. Designet er en let revideret version af det, en enkelt af de nuværende 5A-busser forsøgsvist var folieret i en periode i 2015.

Foto: Jeppe Steensgaard, 1. marts 2017

Arriva 1610 fra højre baghjørne på Toftegårds Plads, Valby De nye ledbusser til linje 5C er forsynet med ekstra mange døre: Hele fire dobbeltdøre samt en enkelt fordør. Men så bliver der også mulighed for cykelmedtagning på linjen, hvilket nok skal blive spændende!

Foto: Jeppe Steensgaard, 1. marts 2017

Arriva 1610 fra venstre baghjørne på Toftegårds Plads, Valby Arriva 1610, MAN-ledbus til den nye linje 5C, set fra venstre baghjørne på Toftegårds Plads. Der er ikke sparet på +'erne langs siden.

Foto: Jeppe Steensgaard, 1. marts 2017

Keolis 2623 på Bellahøj, København Keolis 2623, Volvo B7RLE/Säffle (Volvo 8900LE) årg. 2011, som linje 13 på Bellahøj. Den runde bygning og projektørerne er karakteristiske for denne terminal, der blev indrettet i 1969 samtidig med anlægget af Frederiksundsvejstunnelen.

Foto: Thomas de Laine, 11. februar 2017

Keolis 8423 på Hareskovvej ved Mellemvangen, København Keolis 8423, VDL Citea XLE årg. 2012, som linje 250S på Hareskovvej ved den gamle linje 38-endestation på hjørnet af Mellemvangen.

Foto: Thomas de Laine, 11. februar 2017

En række af Københavns Kommunes skovbørnehavebusser parkeret bag Grøndalscentret, København Bag Grøndalscentret, på parkeringspladsen ved Hvidkildevej, parkerer Københavns Kommune en del af sine skovbørnehavebusser, når de ikke er "på arbejde" - f.eks. i weekenden. Her ses en god blanding, hvoraf de fleste er Volvo'er.

Foto: Thomas de Laine, 11. februar 2017

Lokalbus 4410 på busvendepladsen på Værftsvej, Køge En ny busvendeplads på et kommunalt areal på Værftsvej nordøst for Køge station blev taget i brug i januar 2017 af linje 102A og 260R. Vendepladsen erstatter den midlertidige vendeplads ved hjørnet af Ivar Huitfeldtsvej og Niels Juelsgade, idet der nu køres tom via den nye vejtunnel under banearealet til Værftsvej og ad denne til vendepladsen. Turen er ca. 900 meter, der altså skal gøres både frem og tilbage, hver gang busserne kommer til Køge st. vest. I den forbindelse har linje 102A, der ellers kører hvert kvarter, nu et endestations-"ophold" i Køge på intet mindre end 20 minutter, hvorfor linjen er udvidet med en bus. Linje 260R nøjes med 10 minutter, mens linje 245, der indtil køreplansskiftet 30. januar 2017 også kørte til Køge st., er blevet afkortet til Ølby st., da linjen ellers ville kræve en bus mere. Afkortningen frigav samtidig den nødvendige ekstra bus til linje 102A! Her ses Lokalbus 4410, Irisbus Crossway LE årg. 2011, på busvendepladsen en tirsdag morgen efter at have gjort turen fra Præstø til Køge på linje 102A.

Foto: Thomas de Laine, 31. januar 2017

Lokalbus 4414 ved Køge st. vest Ved ibrugtagningen af den nye busvendeplads på Værftsvej nordøst for Køge station blev der behov for en bus mere på linje 102A. Samtidig afkortedes linje 245, hvilket frigav en bus. Lokalbus vogn 4414 er således cirka januar 2017 blevet udstyret med røde A-bus-hjørner til kørsel på linje 101A og 102A, og bussen ses her på linje 101A ved Køge stations vestside. Bagved skyder det omfattende Køge Kyst-byggeri op på det område, hvor Køge stations gamle busterminal lå. Bussen er en Irisbus Crossway LE fra 2011.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Arriva 1010 ved Greve st. I forbindelse med renovering af forpladsen ved Greve station er den gamle, overdækkede busterminal fra 1979 fra 22. januar 2017 blevet spærret af, og imens er busserne på linje 224, 225 og 600S/91N henvist til en midlertidig busterminal indrettet på et område, hvor der normalt er parkeringspladser. Arriva 1010, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, ses her som linje 600S i den midlertidige busterminal. Linje 600S holder i begge retninger sådan her, mens stoppestedet i baggrunden til venstre bruges af linje 224 og 225.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Lokalbus 4427 ved Greve st. Lokalbus 4427, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 224 i den midlertidige busterminal ved Greve st.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Lokalbus 4429 ved Greve st. Lokalbus 4429, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 224 i den midlertidige busterminal ved Greve st.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Arriva 1012 ved Greve st. Arriva 1012, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, ankommer til den midlertidige busterminal ved Greve station. Arriva indsatte 23 busser af typen på linje 600S i december 2016.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Lokalbus 4431 ved Greve st. Lokalbus 4431, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 225 i den midlertidige busterminal ved Greve st.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017

Første nye 5C-bus hos MAN i Greve Den første af de nye MAN-gasledbusser til Københavns linje 5C er ankommet til MAN i Greve. Bemærk det særlige CityLine-design og de mange døre. Der kommer i alt 41 busser af typen, vogn 1600-1640.

Foto: Bjarne Korsgaard, 27. januar 2017

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
20. april 2018

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2018 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.