Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > 2015

Nøgleord: 2015

177 billeder

Birkerød Bus Compagni 43 som linje 330 på Bellahøj, København Under en udflugt for Foreningen Busfronten besøgte Birkerød Bus Compagni vogn 43 Bellahøj, som Birkerød Bus Compagni i årene 1974-77 betjente med linje 330. Bussen er en Leyland-DAB 7-1-TL11/8 fra 1983, der blev nyleveret til Birkerød Bus Compagni og i dag tilhører Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. På Bellahøj mødtes Keolis 2522, Volvo B12BLE/Aabenraa (Volvo 8500LE) årg. 2003, på linje 13.

Foto: Thomas de Laine, 5. september 2015

Keolis 8484 i +Way-design ved Nørreport st., København Keolis 8484, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, var en periode i efteråret 2015 forsøgsvist folieret i det planlagte +Way-design, idet linje 5A fra april 2017 skal overgå til dette koncept. Cirklerne med +'er i var gennemgående i designet. Det endelige design kommer dog til at have et andet logo end cirklen med et +-tegn.

Foto: Thomas de Laine, 5. november 2015

Københavns Sporveje 437 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Københavns Sporvejes motorvogn 437 ved kavalkaden på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæum. Vogn 437 var den første vogn foreningen anskaffede, og det skete kort efter stiftelsen i 1965. Nummer 437 blev bygget af Scandia til Københavns Sporveje i 1918, og den var i drift frem til foreningens overtagelse.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

HT 1501 i kavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm HT 1501, Leyland-DAB serie 6 årg. 1982, i jubilæumskavalkaden 20. juni 2015 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

HT 1388 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm HT 1388 er netop blevet flot istandsat af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Ved kavalkaden i juni 2015 kunne den ses i Ørnevej-udførelse som linje 43 til Holmens Bro med femkant, Ørnevej-mærke og det hele. Bussen er en Scania BR112/DAB fra 1982 og var i drift i København til 1996, hvor de sidste vogne af typen udrangeredes.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

Malmö Lokaltrafik 74 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Malmö Lokaltrafik 74 er bygget af General Motors i 1946 og var i trafik i Københavns naboby frem sporvejsdriftens ophør i 1973. Her ses den på Sporvejsmueet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

Birkerød Bus Compagni 43 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Birkerød Bus Compagni 43, Leyland-DAB serie 7 årg. 1983, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

"Hønen" på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Denne vogn, der er bygget i 1876, var oprindeligt hesteomnibus, men blev efter nogle år ændret til hestesporvogn.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

KS 890 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm I 2001 gik en mangeårig drøm for Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i opfyldelse, da museet kunne hjemtage to eksemplarer af de Düwag-ledvogne, der i 1960'erne blev de sidste nye sporvogne til byen, fra Alexandria i Egypten, som serien solgtes til ved sporvejsdriftens ophør. Det var vognene 815 og 890, der vendte hjem, og mens 815 en tid fik lov at gøre tjeneste på Skjoldenæsholm, blev nr. 890 den første, man gik i gang med at tilbageføre til københavnsk standard. Det har været et stort stykke arbejde, som efter 14 år endnu ikke er afsluttet, men ved foreningens store jubilæumskavalkade i juni 2015 deltog vognen i kørende og nymalet udgave.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

HT 801 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Det hedengange HT-Museet udtog HT-ledbus nr. 801 til bevaring tilbage i 1990'erne. Bussen er af serien på HTs første 10 ledbusser, nr. 798-807, anskaffet til kørslen langs Køge Bugt, som inden S-banens åbning var af meget stort omfang. Ledbusserne var samtidig den første almindelige anvendelse af ledbusser i Danmark, og de var et udkomme af samarbejdet mellem Leyland-DAB og schweiziske Saurer. I de år leverede Leyland-DAB således også busser til Schweiz. Vognnummer 801 blev efter sigende valgt til museet på grund af sammenfaldet med nummeret på den første Düwag-ledsporvogn til Københavns Sporveje i sin tid, idet disse 100 vogne havde haft numrene 801-900. Desværre blev ledbussen senere udsat for hærværk, så alle andre ruder end forruden knustes, men kavalkaden i anledning af Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæum var en sjælden chance for at se bussen røre på sig. Her ses den på Sporvejsmuseet skiltet som linje 75E mod Rådhuspladsen - en forgænger for linje 150S, som efter åbningen af S-banen til Køge bl.a. blev hjem for denne bustype.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

Århus Sporveje 095 og HT 801 i Sporvejsmuseet Skjoldesnæholms depot i Alsted Århus Sporveje 095, en Leyland-DAB serie 4 årg. 1978, og HT 801, Saurer-Leyland-DAB serie 3-ledbus årg. 1977, i en af Sporvejsmuseet Skjoldesnæsholms hellige haller, nemlig depotet i Alsted.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2015

KS 101 og 329 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Københavns Sporvejes trolleybus nr. 101 fra 1938 og dieselbus nr. 329 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Sidstnævnte er en Leyland Comet fra 1949 med karrosseri fra DOMI.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

Københavns Sporveje-arbejdsvogne på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Et lille vogntog af arbejdsvogne deltog i kavalkaden på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 20. juni 2015. Sporvognen er Københavns Sporvejes slibevogn S1, der oprindeligt var en toetages sporvogn. Foran den er spændt snefejevogn nr. S2, bygget af sporvejene selv i 1941. Bagest i vogntoget er tårnvogn Tv 4, bygget 1931.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

KS 863 i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Valsømagle Københavns Sporveje nr. 863, Leyland Royal Tiger/DAB årg. 1958, i Sporvejshistorisk Selskabs depot i Valsømagle.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

HT 1388 i kavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm HT 1388, Scania BR112/DAB årg. 1982, i kavalkaden i juni 2015 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

KS 701 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm KS 701 fra 1949 - en af de kun 8 såkaldte "Dukkelise"-vogne. En bivogn til typen kom aldrig længere end tegnebrættet, så i drift kørtes med bivogne fra andre serier af sporvogne. Her, hvor 701 deltager i Sporvejshistorisk Selskabs 50 års jubilæumskavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, er det en scrapbivogn.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

HT 1501 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm HT 1501, Leyland-DAB 6-1-TL11/5 årg. 1982, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

Frederiksberg Sporveje 50 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm En vogn, der viser bredden (og højden), i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms samling: Frederiksberg Sporvejes dobbeltdækkermotorvogn nr. 50 fra 1915. Vognen overtoges af Københavns Sporveje sammen med det frederiksbergske sporvejsselskabs vognpark i 1919, hvor Frederiksberg Kommune forpagtede sporvejsdriften i enklaven til Københavns Sporveje. KS udrangerede vognen i 1933.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

HHA 3060 og KS 322 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Hamburg-vognen HHA 3060, der er en belgisk-bygget PCC-vogn fra 1951 og i 1958 prøvekørtes af Københavns Sporveje, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i selskab med Leyland-DAB serie II-bus nr. 322 samt, i baggrunden, Volvo B10M/DAB-bus vogn 1856.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

Kjøbenhavns Omnibuskompagni 17 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Hesteomnibussen Kjøbenhavns Omnibuskompagni nr. 17 i kavalkaden 20. juni 2015 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

Københavns Sporveje 41 og 314 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm Et par busser fra den københavnske motorbusdrifts ungdom på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm: Til venstre Københavns Sporveje nr. 41, en Triangel fra 1933, og til højre vogn 314, som er en Reo fra det følgende år.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

KS 995 i kavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm KS 995, Leyland-DAB serie I årg. 1964, på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm ved kavalkaden 20. juni 2015. I baggrunden ses serie II-bus nr. 322.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

KS 995 bagfra i Valsømagle KS 995, Leyland-DAB serie I årg. 1964, bakker i garage i Valsømagle, hvor Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har et depot.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

KS 995 i Sporvejsmuseets depot i Valsømagle KS 995, Leyland-DAB serie I årg. 1964, i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Valsømagle.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

To gange Leyland Royal Tiger i Sporvejsmuseets depot i Valsømagle To styk Leyland Royal Tiger med DAB-karrosseri i Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms depot i Valsømagle. Til venstre en bus bygget 1962 til Lars Iversen, De Blaa Rutebiler, i Rødovre, og til højre en tilsvarende leveret til Københavns Sporveje (vogn 863) i 1958. Busserne var i det væsentlige ens, men det betyder bestemt ikke, at De Blaa og sporvejene samarbejdede! De Blaa Rutebiler kørte flere ruter gennem Rødovre Kommune med udgangspunkt helt inde på Frederiksberg, der jo ellers var KS-område, og vognmanden havde sågar en overgang til sporvejenes fortrydelse natbuskørsel til selveste Rådhuspladsen. I 1967 lykkedes det dog sporvejene at komme af med De Blaa Rutebilers busser - også i Rødovre, hvor sporvejene overtog betjeningen. Lars Iversen flyttede i stedet sin forretning til Taastrup, hvor han etablerede bybuskørsel på kontrakt for kommunen, og bussen på billedet flyttede med fra Rødovre til Taastrup.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

HT 1596 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm HT 1596, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1983, i den store 50 års jubilæumskavalkade på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i juni 2015.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

Arriva 1425 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm En af de seneste anskaffelser til Sporvejsmuseets samling er Arriva 1425 - en Volvo B10BLE/Aabenraa i længden 13,7 meter. Bussen blev anskaffet til linje 14 og 16 i 2001, men allerede året efter flyttedes den til den nye linje 5A, hvor den kørte de næste fem år, indtil Arriva måtte aflevere linjen til Netbus. Senere hen optrådte den på andre linjer, herunder som S-bus med blå hjørner. Bussen er, som det ses, bevaret i A-busudgave, og dette koncept er således - ligesom buslængden 13,7 meter - nu kommet på museum.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2015

Nobina 6158 ved Ølstykke st. Nobina 6158, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2014, som linje 312 ved Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Nobina 6165 på Roskildevej, Frederikssund Nobina 6165, VDL Citea LLE 120 årg. 2014, som linje 320R på Roskildevej i Frederikssund ud for stationen.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Nobina 6135 og 6147 ved Lyngby st. Nobina 6135 (tv.) og 6147 (th.), begge Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2014, som linje 300S og 400S ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015

Arriva 1511 ved Ballerup st. Arriva 1511, MAN EL283 årg. 2009, ankommer til Ballerup st. som linje 147.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Arriva 1512 på Linde Alle, Ballerup Arriva 1512, MAN EL283 årg. 2009, som linje 157 på Linde Alle i Ballerup.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Keolis 2841 ved Ballerup st. Keolis 2841, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 42 ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Arriva 1514 ved Måløv st. Arriva 1514, MAN EL283 årg. 2009, som linje 157 ved Måløv st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Nobina 6141 ved Ballerup st. Nobina 6141, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2014, som linje 400S ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Arriva 1224 ved Ballerup st. Arriva 1224 (opr. Connex 6353), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 159 ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Fjord-bus 7484 ved Ølstykke st. Fjord-bus 7484, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som linje 600S ved Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Keolis 2471 ved Ballerup st. Keolis 2471, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 143 ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4070 ved Lyngby st. De Blaa Omnibusser 4070, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 169 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015

Arriva 1758 på Hovevej, Veksø S-banens Frederikssund-finger er efterhånden blevet et minibusområde: Små busser kan mødes ved samtlige stationer vest for Ballerup. I Veksø sker det på linje 217, der fra omkring maj 2012 blev nednormeret til midibus. Arriva 1758, Optare Solo M920L årg. 2005, som linje 217 på Hovevej i Veksø.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Keolis 2966 ved Måløv st. Linje 151 og 152, der begge køres af Keolis, var blandt de linjer, der fra december 2014 overgik til betjening med minibusser. Den velkendte Sprinter-minibus har dermed fundet vej ind i 100-linjenummerområdet. Keolis 2966, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, som linje 152 ved Måløv st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Keolis 2966 ved busbommen ved Novo Nordisk Park, Måløv Keolis 2966, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, passerer busbommen på Måløv Hovedgade på vej ind til Novo Nordisk Park.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Keolis 2969 på Kildedalsvej, Måløv Det er ikke mange busser, der kører via Kildedal station. Til gengæld kommer de samtidig! Keolis 2969, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, på vej ad Kildedalsvej ned til stationen. I baggrunden ses Arriva 1224, der netop har forladt stationen som linje 158.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Keolis 2966 ved Kildedal st. Keolis 2966, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, som linje 152 ved Kildedal st. Der var heller ingen, der skulle med herfra denne gang...

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Arriva 1224 på Kildedalsvej, Måløv Arriva 1224 (opr. Connex 6353), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 158 på Kildedalsvej i Måløv.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Nobina 6159 på Roskildevej, Frederikssund Nobina 6159, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2014, som linje 311 på Roskildevej ud for Frederikssund st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4168 på Frederiksborgvej, Farum De Blaa Omnibusser 4168, Mercedes-Benz Sprinter årg. 2014, som linje 332 på Frederiksborgvej i Farum. Minibusserne hos De Blaa bor egentlig på linje 196-199, men optræder også i et vist omfang på linje 332, 333 og 334. Lørdag 23. maj 2015 kørte 4168 således på linje 332/333, mens søstervognen 4167 gjorde et antal ture på både linje 332, 333 og 334.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Nobina 6144 ved Ballerup st. Nobina 6144, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2014, som linje 400S ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Nobina 6135 ved Lyngby st. Nobina 6135, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2014, som linje 300S ved Lyngby st. Bussen er blandt de toakslede 13,1 m-busser, Nobina i 2014 har anskaffet til linje 400S, mens 300S beholdt sine treakslede 13,7 m-busser. Man kan dog godt træffe de 13,1 meter lange Mercedes'er på linje 300S, f.eks. som her på en weekenddag.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015

Arriva 1514 ved Ballerup st. Arriva 1514, MAN EL283 årg. 2009, som linje 147 ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Nobina 6178 ved Frederikssund st. Nobina 6178, VDL Citea MLE 88 årg. 2014, som linje 312 ved Frederikssund st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Fjord-bus 7486 på Frederiksborgvej, Ølstykke Fjord-bus 7486, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som linje 600S på Frederiksborgvej i Ølstykke.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Arriva 1226 på Linde Alle, Ballerup Arriva 1226 (opr. Connex 6355), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 156 på Linde Alle i Ballerup. Ballerup bybus, linje 156, nærmer sig støt og roligt sit 50 års jubilæum, idet linjen blev etableret af vognmand Jørgen Andersen i oktober 1967. De første år bar den enlige bus på ruten linjenummeret 1, ligesom firmanavnet Gråhundbus først kom til senere. Siden 1994 har andre busselskaber haft kontrakten på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Anchersen 3214 på Ørestads Boulevard, København Anchersen 3214, Mercedes-Benz O530K Citaro årg. 2009, som linje 78 på Ørestads Boulevard (tidl. Artillerivej).

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015

Keolis 2602 ved Ballerup st. Keolis 2602, Volvo B7RLE/Säffle (8900LE) årg. 2011, som linje 500S ved Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Nobina 6172 på Frederiksborgvej, Farum Nobina 6172, VDL Citea LLE 120 årg. 2014, som linje 310R på Frederiksborgvej i Farum.

Foto: Thomas de Laine, 23. maj 2015

Arriva 1224 ved Måløv st. Arriva 1224 (opr. Connex 6353), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som linje 158 ved Måløv st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

Nobina 6161 ved Ølstykke st. Nobina 6161, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2014, som linje 312 ved Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015

De Hvide Busser 8788 ved Lyngby st. De Hvide Busser 8788, Scania CityWide årg. 2013, som linje 388 ved Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 24. maj 2015

Fire udbrændte busser i Ryvang garage, København Natten til fredag 8. maj 2015 sneg ukendte gerningsmænd sig ind på Arrivas Ryvang-garageanlæg på Østerbro i København og satte ild til de fire busser, der holdt parkeret nærmest indkørslen. Det var nogle af de tre år gamle 14,6 m-busser fra linje 150S, det gik ud over. Grafittibudskaber på en femte bus mere end antød, at brandattentatet var en reaktion på, at Movia en uge tidligere havde krævet en reklame fjernet fra nogle af Arrivas busser. Det blev dyrt at efterkomme det krav, som i øvrigt er en del af Arrivas kontrakt: Her ses for en håndfuld millioner kroner svedent letmetal. Ryvang garage et par dage efter branden.

Foto: Torben Liebst, 10. maj 2015

Arriva 1179 udbrændt i Ryvang garage, København Arriva 1179, Scania OmniLink årg. 2012, i Ryvang garage efter den påsatte brand natten til 8. maj 2015.

Foto: Torben Liebst, 10. maj 2015

Arriva 1177 udbrændt og set bagfra i Ryvang garage, København Den udbrændte Arriva 1177 i Ryvang garage. Nogle busser får en hårdere skæbne end andre...

Foto: Torben Liebst, 10. maj 2015

Arriva 1177, 1166, 1171 og 1179 bagfra i Ryvang garage efter branden De fire udbrændte 150S-busser i Ryvang garage: Fra venstre mod højre er det 1177, 1166, 1171 og 1179.

Foto: Torben Liebst, 10. maj 2015

Arriva 1177 udbrændt i Ryvang garage, København Arriva 1177, Scania OmniLink årg. 2012, i Ryvang garage efter branden.

Foto: Torben Liebst, 10. maj 2015

Keolis 2484 på Fredensbro, København Keolis 2484, VDL Ambassador årg. 2009, som gæst på linje 42 på Fredensbro.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1104 i Fredensgade, København Arriva 1104, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A i +Sporet i Fredensgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4114 på Nørre Allé ved Niels Bohr Instituttet, København De Blaa Omnibusser 4114, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 i +Sporet på Nørre Allé ud for Niels Bohr Instituttet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1523 på Gyldenløvesgade, København Arriva 1523, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Gyldenløvesgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1096 på Tagensvej, København Arriva 1096, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A på Tagensvej ved Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4106 på Nørre Allé ved Universitetsparken, København De Blaa Omnibusser 4106, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 på Nørre Allé ved Universitetsparken.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4106 på Tagensvej, København De Blaa Omnibusser 4106, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 på Tagensvej ved Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1180 på Nørre Allé ved Universitetsparken, København Arriva 1180, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet på Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1162 på Tagensvej, København Arriva 1162, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S på Tagensvej ved Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4103 på Fredensbro, København De Blaa Omnibusser 4103, Volvo B8RLE/Wroclaw årg. 2014, som linje 185 på Fredensbro tæt forfulgt af søstervogn 4108 på linje 184.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1553 på Søtorvet, København Arriva 1553, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Søtorvet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1542 på Gyldenløvesgade, København Arriva 1542, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Gyldenløvesgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1091 på Tagensvej, København Arriva 1091, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A på Tagensvej ved Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4108 på Nørre Allé, København De Blaa Omnibusser 4108, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 i +Sporet på Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1180 på Nørre Allé, København Arriva 1180, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet på Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4114 på Nørre Allé, København De Blaa Omnibusser 4114, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 på Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1181 på Nørre Allé, København Arriva 1181, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet på Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Keolis 2838 på Tagensvej, København Keolis 2838, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 42 på Tagensvej ved Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Keolis 8456 på Søtorvet, København Keolis 8456, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 5A på Søtorvet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1904 på Gyldenløvesgade, København Arriva 1904 (ex. Veolia 6400), Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2006, som linje 68 på Gyldenløvesgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1114 i Fredensgade, København Arriva 1114, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A i Fredensgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4108 på Fredensbro, København De Blaa Omnibusser 4108, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 på Fredensbro.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1097 på Tagensvej, København Arriva 1097, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A på Tagensvej ved Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1095 på Tagensvej, København Arriva 1095, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A på Tagensvej.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4103 på Nørre Allé, København De Blaa Omnibusser 4103, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 i +Sporet på Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1532 på Gyldenløvesgade, København Arriva 1532, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Gyldenløvesgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Keolis 2833 i Fredensgade, København Keolis 2833, Scania OmniLink årg. 2009, som linje 42 i +Sporet i Fredensgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1176 på Nørre Allé, København +Way'en gennem Tagensvej og Nørre Allé i København, der åbnede i efteråret 2014, blev i foråret 2015 kritiseret for dårlig sikkerhed, når fodgængere og cyklister krydser vejen uden for fodgængerfelterne og lysreguleringerne. Bustrafikken inde i +Sporet har ikke helt samme rytme som trafikken i de almindelige vejbaner, og de smalle rabatter på hver side af +Sporet inviterer måske nok til at blive brugt som "helle", men er ikke særlig velegnede til det. Der er derfor blevet lovet en bedre sikring af +Sporet, som dog fortsat ikke vil blive hegnet ind. Uanset dette kan man tænke, at fodgængerovergange indrettet som her ud for Universitetsparken og Fælledparken næppe heller er særlig fremmende for trafiksikkerheden. Arriva 1176, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet på Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Linje 184, 185 og 150S i +Sporet på Nørre Allé, København På søn- og helligdage er bustrafikken på den yderste del af +Way-strækningen, altså stykket fra Tagensvej til Hans Knudsens Plads, ikke just imponerende: 3 busser i timen på linje 150S og 2 busser i timen på hver af linjerne 184 og 185. Når busserne ydermere dukker op i grupper, kan man godt komme til at vente længe på en afgang. Kristi Himmelfartsdag 2015 udgjorde Rigshospitalets udrykninger og privatbiler, der med større eller mindre overlæg ulovligt gennemkørte +Sporet, en større andel af +Way-trafikken på Nørre Allé end Movias busser! Her er De Blaa Omnibusser 4106 på vej som linje 185 mod byen, mens Arriva 1181 på linje 150S og De Blaa Omnibusser 4108 på linje 184 kører mod Hans Knudsens Plads.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1178 og 1104 i Fredensgade, København Den travleste del af Københavns første +Way er strækningen fra Fredensbro til Nørre Allé. Her kører både linje 6A og 150S. Fredensgade med Arriva 1178 forrest som linje 150S og Arriva 1104 bagest som linje 6A. Begge busser er af typen Scania OmniLink og leveret i 2012 hhv. 2011.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1164 på Tagensvej, København I maj 2015 er der ved "Rigshospitalet Syd", dvs. +Way-stoppestederne på Tagensvej ved Blegdamsvej, opstillet Rejsekort-læsere på stoppestedsperronen, således at passagererne ikke kun kan checke ind og ud i bussen. Der er tale om et forsøg, der skal klarlægge, om man derved kan få folk hurtigere ind og ud af busserne med kortere stoppestedsophold og dermed rejsetid til følge. Standerne står diskret yderst til højre i billedet, mens en række store bannere fører kampagne for den nye mulighed. Det er næppe tilfældigt, at forsøget finder sted på +Way'en, og erfaringerne kan også tænkes at få betydning for den kommende +Way-udgave af linje 5A. Forsøget begyndte mandag 11. maj. Arriva 1164, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S ved det nys Rejsekort-berigede +Way-stoppested på Tagensvej.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Keolis 8450 på Søtorvet, København Keolis 8450, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 5A på Søtorvet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1086 på Fredensbro, København Arriva 1086, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 6A på Fredensbro.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4113 på Nørre Allé, København De Blaa Omnibusser 4113, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 i +Sporet i Nørre Allé ved Niels Bohr Instituttet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1178 i Fredensgade, København Arriva 1178, Scania OmniLink årg. 2012, som linje 150S i +Sporet i Fredensgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1536 på Tagensvej, København En 2A-bus på afveje som linje 6A: Arriva 1536, Scania OmniLink årg. 2005, som Tagensvej ved Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Keolis 8421 på Gyldenløvesgade, København Keolis 8421, VDL Citea XLE 137 årg. 2012, som linje 250S på Gyldenløvesgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

De Blaa Omnibusser 4106 på Nørre Allé, København De Blaa Omnibusser 4106, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 i +Sporet på Nørre Allé.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1566 på Søtorvet, København Arriva 1566, Scania OmniLink årg. 2006, som linje 350S på Søtorvet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Lokalbus 9051 ved Køge st. vest Gislinge Turistfart anskaffede til nyvunden kørsel for Vestsjællands Trafikselskab tilbage i 2005 landets fire første Jonckheere Transit-busser. Alle fire kom sidenhen til Lokalbus i Køge, hvor to kører ordinær rutekørsel for Movia med vognnumrene 4444-4445, og to anvendes til fast ekstrakørsel og togbuskørsel mv. og har vognnumre i den særlige 9050-serie, som Lokalbus benytter til sådanne busser. Lokalbus 9051, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, ankommer til Køge st. som morgenens ekstrabus på linje 260R - en linje, der ellers køres af Arriva i Ringsted.

Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015

Lokalbus 4002 ved Ølby Center Lokalbus 4002, Volvo 7700-hybridbus årg. 2011, ved Ølby Center som linje 120 fra Søparken.

Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015

Lokalbus 4431 ved Ølby st. Lokalbus 4431, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 120 ved Ølby st. I baggrunden to af de "korte" Crossway-busser fra linje 103/245, nemlig 4424 (til venstre) og 4443 (til højre). Den mørkegrå bygning til højre i billedet rummer chaufførernes lokale mv. Den blev opført, efter at omlægningen af bustrafikken i Køge-området i december 2010 havde gjort Ølby station til endestation for en række linjer. Indtil denne bygning var klar, havde man placeret en slags campingvogn ved terminalen.

Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015

Strøby Turist 8601 ved Ølby st. Strøby Turist 8601, en Iveco Daily-minibus årg. 2012, ved Ølby st. som linje 242 mod Lille Salby.

Foto: Thomas de Laine, 6. maj 2015

Strøby Turist DF 95 414 ved Køge st. vest A-bus - nu også med Volvo B13R! Strøby Turist udfører fast morgenekstrakørsel på linje 101A fra Køge st. via Ølby st. til Campus Køge, og selskabets turistbusser kan opleves på disse ture. Her i form af en Volvo 9700 på B13R-chassis af årgang 2012, der ses på Køge stations vestside en majmorgen i 2015.

Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015

Lokalbus 9052 ved Køge st. vest Lokalbus 9052, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, afgår fra Køge st. som ekstrabus på linje 101A mod Køge Gymnasium.

Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015

Lokalbus 9051 ved Ølby st. Lokalbus 9051, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, ved Ølby st. som ekstravogn på linje 101A mod Campus Køge med en ordinær 101A i baggrunden.

Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015

Lokalbus 4411 ved Køge st. vest På linje 253 kører hver morgen på skoledage en ekstratur fra Store Heddinge til Køge. Turen køres af Lokalbus i Køge med en bus, der fortsætter i den almindelige drift som linje 101A til ud på eftermiddagen. Derfor køres ekstraturen i reglen med en bus med røde A-bushjørner, som efter at have afsat passagerer ved Køge st. har 9 minutter til at drøne tom til Ølby st. før sin første ordinære afgang derfra. Lokalbus 4411, Irisbus Crossway LE årg. 2011, ses her ankomme som linje 253-ekstra ved det nordgående linje 101A-stoppested på vestsiden af Køge st., selv om bussen tydeligt skilter, at den kører til østsiden af stationen (ligesom de ordinære 253-busser). Som om det ikke var rodet nok, kan det oplyses, at turistbussen til venstre i billedet netop holder og opsamler passagerer som linje 101A!

Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2015

Lokalbus 4002 ved Ølby st. Lokalbus har et par Volvo 7700-hybridbusser som lånevogne, og de anvendes meget på linje 120's korte myldretidsture mellem Ølby st. og Søparken. Her forlader vogn 4002 Ølby st. mod Søparken. Vognnummeret stammer fra dens tid hos De Blaa Omnibusser i Holte, hvor den kørte i 2013-14. Inden da var den to år hos City-Trafik som vogn 2000, bl.a. på linje 1A, som del af Movias forsøg med hybridbusser. Bussen er en Volvo B5LH/Wroclaw (7700 Hybrid) årg. 2011.

Foto: Thomas de Laine, 6. maj 2015

Anchersen 3215 på Åkandevej, København Anchersen 3215, Mercedes-Benz O530K Citaro årg. 2009, som linje 132 på Åkandevej ved Voldparken i Husum. Som på andre Anchersen-linjer kan man jævnligt møde de små Citaro'er, der oprindeligt anskaffedes til servicebuslinjerne i København.

Foto: Sikandar Sahil, 10. maj 2015

Anchersen 3241 på Tømmerupvej, Ullerup Anchersen 3241 (ex. Arriva 1934), Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 på Tømmerupvej i Ullerup i den tidlige morgensol onsdag 6. maj 2015.

Foto: Sikandar Sahil, 6. maj 2015

Anchersen 3239 på Fælledvej, Søvang Anchersen 3239 (ex. Arriva 1932), Scania OmniLink årg. 2008, som linje 33 på Fælledvej i Søvang en tidlig forårsmorgen.

Foto: Sikandar Sahil, 5. maj 2015

Anchersen 3216 ved Åmarken st., København Anchersen 3216, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som linje 132 på Gl. Køge Landevej ved Åmarken st.

Foto: Sikandar Sahil, 29. marts 2015

Arriva 1192 ved Georg Brandes Plads, København Natten til fredag 8. maj 2015 blev fire af Arrivas 14,6 m-busser fra linje 150S ofre for et brandattentat i Ryvang garage. Som en foreløbig foranstaltning er der overført nogle busser fra andre Arriva-garager til linje 173E, som kører med samme slags 14,6 m-busser som linje 150S, men uden blå S-bus-hjørner. På den måde kan nogle af 173E's 14,6 m-busser i stedet køre på linje 150S. Som et eksempel på dette ses her bus 1192, en 14,6 meter lang Scania OmniLink årg. 2012 fra linje 173E, som linje 150S i krydset Sølvgade/Øster Voldgade (Georg Brandes Plads). Det er (endnu?) ikke bestemte 173E-vogne, der bruges på linje 150S, og busserne kører da også i helgul.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 11. maj 2015

Arriva 1206 ved Friheden st. Arriva 1206, Scania CityWide årg. 2013, blev oprindeligt leveret til linje 6A, men bussen overførtes i foråret 2015 til linje 200S. De røde hjørner er derfor blevet overklæbet med blå, men der er alligevel lidt identitetsforvirring: Bemærk A-busreklamen i sideruden og det tilbageværende stykke rødt hjørne over forruden. Friheden station.

Foto: Peter Hobel, 10. april 2015

Arriva 1502 ved Friheden st. Arriva 1502, en MAN NL313 Lion's City CNG-gasbus fra 2014, blev overført fra linje 6A til linje 200S i foråret 2015, hvor linje 200S fik ændret betjeningen af Avedøre Holme som følge af bortfaldet af linje 18. Her ses den tidligere linje 6A-bus ved Friheden st. som linje 200S. I baggrunden en tidligere linje 18-bus på den nye linje 8A. Bus 1502, der på fototidspunktet nærmede sig sin 1 års fødselsdag, har dermed både nået at være i drift i helgul, med røde hjørner og med blå hjørner...

Foto: Peter Hobel, 10. april 2015

Nobina 6164 på Ålekistevej, Vanløse Nobina 6164, Mercedes-Benz O530K Citaro årg. 2014, som linje 142 i krydset Jydeholmen/Ålekistevej i Vanløse. Busserne 6163 og 6164 er korte busser anskaffet til servicebuslinje 834 i Ballerup, men de bruges efter ønske fra Movia også på linje 142 om aftenen og i weekenden.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015

Arriva 1970 i Århusgade, Østerbro, København Arriva 1970, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 3A i Århusgade på Østerbro.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1323 på Grøndals Parkvej, Vanløse Arriva 1323, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2007, som linje 9A på Grøndals Parkvej i Vanløse. Linjen overtages i december 2015 af Umove, der også skal overtage bussen, men Umove indsætter nyt materiel på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015

Anchersen 3239 i krydset C.F. Richsvej/Grøndals Parkvej, Vanløse I december 2014 omlagdes linje 30 ad Nyelandsvej, Dalgas Boulevard, Bernhard Bangs Allé og C.F. Richs Vej til Flintholm st., mens en ny linje 31 erstattede linjen på Finsensvej. Med denne omlægning har man igen bus på næsten hele den gamle linje 29-rute fra Vesterport til Vanløse. Anchersen 3239, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 30 i krydset C.F. Richs Vej/Grøndals Parkvej lige nord for Flintholm station.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015

Arriva 1036 på Grøndals Parkvej, Vanløse Arriva 1036, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 10 på Grøndals Parkvej ved C.F. Richs Vej, Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015

Arriva 1980 i Århusgade, Østerbro, København Arriva 1980, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 3A i Århusgade på Østerbro.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Anchersen 3213 og 3210 på Jyllingevej, Vanløse Stort opbud - ikke mindst for en søndag - af Mercedes-Benz O530K Citaro-midibusser ved Ålekistevej-sløjfen i Vanløse. Forrest er Anchersens vogn 3213, der netop er ankommet som linje 31 fra Vesterport, og bagved vogn 3210, der var forrige linje 31-ankomst samme sted fra. Begge busserne har afsluttet dagens arbejde, idet linje 31 resten af aftenen køres af vognene 3203 og 3211 af samme type, der forinden har udført hele dagens kørsel på henholdsvis linje 71 og 74 på Frederiksberg.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015

Anchersen 3211 på Ålekistevej, Vanløse Linje 31 er blandt de nyere linjenumre i det københavnske gadebillede. Linjen blev etableret mellem Vesterport st. og Ålekistevej-sløjfen i Vanløse ad Gl. Kongevej, Smallegade, Finsensvej og Jernbane Allé pr. 14. december 2014. Herved håber man at have lukket nogle huller i den busbetjening af bl.a. Finsensvej, som opstod ved oprettelsen af linje 9A i marts 2013. Linje 31 betjenes i vid udstrækning med de korte Mercedes-Benz O530K Citaro'er, der oprindeligt blev anskaffet til Anchersens servicebuslinjer. Dette eksemplar er nr. 3211, leveret i 2009, og det er ikke noget tilfælde, at bussen, som netop har forladt Ålekistevej-sløjfen, fører reklame for Frederiksberg-busserne, linje 71, 72 og 74. Den har nemlig kørt alle dagens afgange på linje 74, hvorefter den kørte tom til Ålekistevej for at blive fotograferet på sin første omgang på linje 31, som den fortsatte på resten af aftenen. Søndag 3. maj 2015 blev alle ture på linje 31 udført af midibusser.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015

Keolis 2584 på Jyllingevej, Vanløse Keolis 2584, VDL Citea LLE 120 årg. 2014, runder hjørnet af Jyllingevej og Ålekistevej som linje 12 mod Islev.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015

Keolis 2522 på Grøndals Parkvej, Vanløse Keolis 2522, Volvo B12BLE/Aabenraa (8500LE) årg. 2003, som linje 13 på Grøndals Parkvej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 3. maj 2015

Arriva 1247 på Jagtvej, Østerbro, København Arriva 1247, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej på Østerbro.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1238 på Jagtvej, Nørrebro, København Arriva 1238, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej ved Nørrebroparken.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1919 på Strandboulevarden, Østerbro, København Arriva 1919, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 8A på Strandboulevarden på Østerbro.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1272 på Jagtvej, Østerbro, København Arriva 1272, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej ved Østerbrogade.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1239 på Strandboulevarden, Østerbro, København Arriva 1239, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Strandboulevarden på Østerbro. Reklamen "A for altid" i forreste siderude ses ikke at have en S-bus-pendant så som "S for sjældent" på linje 250S...

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1242 på Jagtvej, Nørrebro, København Arriva 1242, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej på Nørrebro.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1917 på Jagtvej, Østerbro, København Arriva 1917, Scania OmniLink årg. 2008, som linje 8A på Jagtvej på Østerbro. Bussen blev leveret til linje 40, hvor den og flere søskende blev sat i drift 2. januar 2009. Tre busser fra serien, nr. 1917-1919, blev overflyttet til den nye linje 8A ved oprettelsen i marts 2015.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1244 i Århusgade, Østerbro, København Arriva 1244, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A i Århusgade på Østerbro. Bussen blev nyleveret til linje 18 tilbage i 2006 og blev "arvet" af linje 8A i 2015.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1241 på Jagtvej, Nørrebro, København Arriva 1241, Volvo B7RLE/Wroclaw (8700LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej ved Nørrebroparken.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1908 på Jagtvej, Østerbro, København Arriva 1908, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2006, som linje 8A på Jagtvej ved Sankt Augustins Kirke på Østerbro.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Keolis 8487 på Nørrebros Runddel, København Et længerevarende vejarbejde på den ydre del af Nørrebrogade betyder, at linje 5A og 350S siden 1. november 2014 har kørt ad Mimersgade og Jagtvej til Nørrebros Runddel. Keolis 8487, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, foretager i den anledning sit venstresving i Nørrebros Runddel. Der køres ad normal rute ud af byen.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Red Blue Bus Tours 1206 på Folke Bernadottes Allé, København Ex. City-Trafik 2811, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, som sightseeingbus på Folke Bernadottes Allé ved Østerport station. Den kører nu hos Red Blue Bus Tours som vogn 1206.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Red City Buses SS4 på Folke Bernadottes Allé, København Ex. Arriva 1443, en Volvo B7LT/East-Lancs-dobbeltdækker leveret 2001 til linje 10, i brug som sightseeingbus hos Red City Buses. Her er bussen på vej under Langeliniebroen ad Folke Bernadottes Allé. Bussen kørte 2001-03 på linje 10 i København og herefter på linje 15, indtil kontrakten udløb i 2007. Serien af ellers ret nye busser blev da solgt til Ensignbus i England, men ironisk nok vendte bl.a. 1443 senere tilbage til København. Siden 2013 har Red City Buses således benyttet ex. 1443, der nu har vognnummer SS4.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1119 ved Østerport st., København Arriva 1119, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 26 ved Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Anchersen 634 på Kalkrænderihavnsgade, København Denne bus' fortid fornægter sig ikke! Et antal Volvo B12M-bybusser fra Aarhus Sporveje fandt i 2014 vej til forskellige busselskaber i Hovedstadsområdet, der bl.a. anvender dem til togbuskørsel for DSB. Lørdag 2. maj 2015 kunne ex. Aarhus Sporveje 634, der nu tilhører Anchersen, ses i brug på en "Red Bus"-shuttlerute mellem Oceankaj (ved krydstogtskibene) og Den lille Havfrue. Der kørtes cirka to-tre afgange i timen. Bussen er en 13,7 meter lang Volvo B12M-65 med Säffle-bygget 8500-karrosseri, leveret til Århus (dengang med 'Å') i 2004.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Strömma AM 65 504 ved Kastellet, København En af de gamle Berlin-dobbeltdækkere fra Strömma drejer fra Folke Bernadottes Allé ind på Ved Norgesporten for at køre passagererne til Langelinie. Denne bus er bygget i 1983 til Vestberlin, men kom i 2001 til København som sightseeingbus hos Auto-Paaske. Den har nået at være en tur i Finland i løbet af sit liv, men var i maj 2015 igen i drift i København.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1118 på Kalkbrænderihavnsgade, København Arriva 1118, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 26 på Kalkbrænderihavnsgade.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1130 på Dampfærgevej, København Arriva 1130, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 27 på Dampfærgevej ved Kalkbrænderihavnsgade.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Red Blue Bus Tours 1205 på Kalkbrænderihavnsgade, København En af de tidligere 250S-dobbeltdækkere i sit nye liv som sightseeingbus. Ex. City-Trafik 2810, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, kører nu hos Red Blue Bus Tours, hvor den lyder nummeret 1205. Her ses den på Kalkbrænderihavnsgade i Nordhavnen.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1123 ved Østerport st., København Arriva 1123, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 26 på vej ud af sløjfen ved Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1188 på Kalkbrænderihavnsgade, København Lørdag 2. maj 2015 var der premiere på den nye linje 25 - en shuttlebusrute mellem Oceankaj i Nordhavnen, Østerport st. og Nørreport st. Der køres kun på dage med krydstogtskibe, hvor én 14,6 m-bus fra linje 173E kører i dagtimerne og danner 20-30-minuttersdrift uden officiel køreplan. I timerne omkring skibenes anløb supplerer Arrivas garager i Gladsaxe og Ejby med yderligere vogne. Linjen, der erstatter linje 20E, kører i sin første måned tillige på dagene 8., 9., 11., 13., 16., 20., 23., 24., 26., 27. og 30. maj. Udover den åbne Movia-trafik er der etableret privat, lukket buskørsel. Det er i øvrigt fjerde gang, linjenummeret 25 anvendes i København og Gentofte. Arriva 1188, Scania OmniLink på 14,6 meter årg. 2012, som linje 25 på Kalkbrænderihavnsgade på linjens første dag.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1124 på Folke Bernadottes Allé, København Arriva 1124, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 26 på Folke Bernadottes Allé.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1130 på Kalkbrænderihavnsgade, København Arriva 1130, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 27 på Kalkbrænderihavnsgade i Nordhavnen. Bag det grønne hegn til højre arbejdes der på den kommende Nordhavn metrostation.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Arriva 1130 ved Østerport st., København Arriva 1130, som er en Scania OmniLink leveret i 2011 til den nye kontrakt på linje 26, blev overført fra Ejby garage og linje 26 til Ryvang garage og den nye linje 27, da denne linje blev oprettet i april 2015. Her ses bussen i sløjfen ved Østerport station. Folk med hang til det gamle NESA vil måske finde det hyggeligt, at busser på linje 26 og 27 løbende mødes i denne sløjfe.

Foto: Peter Hobel, 2. maj 2015

Arriva 1513 ved Ballerup st. Arriva 1513, en tyrkiskbygget MAN EL283 årg. 2009, som linje 159 ved Ballerup station. Bussen, der har en fortid som bybus i Holstebro, blev brugtanskaffet sammen med flere tilsvarende til Ballerup-linjerne i 2014.

Foto: Jonas Saxo Olsen, 23. april 2015

Arriva 1502 ved Ballerup st. Arriva 1502, MAN NL313 Lion's City CNG-gasbus årg. 2014, holder pause ved Ballerup st. Bussen er efter en periode med røde hjørner på linje 6A nu ændret til brug som S-bus.

Foto: Jonas Saxo Olsen, 23. april 2015

Lokalbus 4419 som togbus ved Solrød Strand st. Lokalbus 4419, Irisbus Crossway LE årg. 2011, forlader Solrød Strand st. som S-togsbus E1, der sammen med den hurtigere rute E2 erstattede S-togene syd på Solrød. Lokalbus og Anchersen stillede med flest busser, men også andre busselskaber lagde busser til.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Lokalbus 4435 som togbus ved Køge st. Lokalbus 4435, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som S-togsbus ved Køge st. (Østre Banevej-terminalen). Gennem bl.a. påsken 2015 var S-togstrafikken indstillet mellem Solrød Strand og Køge i forbindelse med anlægsarbejder. Der kørte to S-togsbusruter i stedet: E1 med stop ved Jersie og Ølby stationer og E2, der kørte direkte.

Foto: Thomas de Laine, 3. april 2015

Anchersen 3225 som togbus på Solrød Byvej, Solrød Anchersen 3225, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som S-togsbus på Solrød Byvej.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Lokalbus 4419 som togbus på Solrød Byvej, Solrød Lokalbus 4419, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som S-togsbus på Solrød Byvej.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Strøby Turist 8600 som togbus på Solrød Strandvej, Solrød Strøby Turist 8600, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som S-togsbus på Solrød Strandvej.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Lokalbus 4430 som togbus på Solrød Byvej, Solrød Lokalbus 4430, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som S-togsbus på Solrød Byvej.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Anchersen 3226 som togbus ved Solrød Strand st. Anchersen 3226, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som S-togsbus ved Solrød Strand st.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Lokalbus 4435 ved Ishøj st. Lokalbus 4435, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 128 ved Ishøj st.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Lokalbus 4442 som togbus ved Køge st. Lokalbus 4442, Irisbus Crossway LE årg. 2012, som S-togsbus på Køge stations nye, noget interimistisk udseende busterminal på Østre Banevej-siden.

Foto: Thomas de Laine, 3. april 2015

Anchersen 3222 som togbus på Solrød Byvej, Solrød Anchersen 3222, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som S-togsbus på Solrød Byvej.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Kruse 7167 som togbus ved Solrød Strand st. Kruse 7167, Volvo B12BLE/Aabenraa årg. 2004, som S-togsbus ved Solrød Strand st. Bussen er oprindeligt De Blaa Omnibussers vogn 4012.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Lokalbus 4443 ved Køge st. Lokalbus 4443, Irisbus Crossway LE årg. 2012, som linje 245 ved Køge st. Bag plankeværket lå indtil december 2014 Køge stations gamle busterminal. Den er nu jævnet med jorden i forbindelse med det store Køge Kyst-projekt, og flere af stationens buslinjer er flyttet til en ny holdeplads på stationens østside.

Foto: Thomas de Laine, 3. april 2015

Anchersen 3223 som togbus ved Solrød Strand st. Anchersen 3223, Solaris Urbino 12LE årg. 2011, som S-togsbus ved Solrød Strand st.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Nobina 6141 ved Ishøj st. Nobina 6141, Mercedes-Benz O530LE årg. 2014, som linje 400S ved Ishøj st.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Nobina 6030 ved Ishøj st. Nobina 6030, Volvo B12BLE/Säffle årg. 2008, som linje 300S ved Ishøj st.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Nobina 6139 ved Ishøj st. Nobina 6139, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2014, som linje 400S ved Ishøj st. Bussen er blandt Hovedstadsområdets første 13,1 m-busser, der ved køreplansskiftet i december 2014 blev indsat på linje 400/400S.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2015

Arriva 1054 på Sankt Annæ Plads, København En linje 66 på Sankt Annæ Plads den sidste eftermiddag inden afkortningen til Holmens Kirke. Stoppestedet ved Kvæsthusbroen var på dette tidspunkt flyttet fra Kvæsthusbroen ved Skuespilhuset til Sankt Annæ Plads ved Lille Strandstræde/Store Strandstræde. Også ved tidligere arbejder i området har linjerne med endestation ved Kvæsthusbroen været flyttet hertil i længere perioder. Det har f.eks. været tilfældet for de nedlagte linjer 29 og 650S/65E. Med afkortningen af linje 66 til Holmens Kirke står Toldbodgade og Holbergsgade i øvrigt helt uden busbetjening, idet linje 11A blev nedlagt ved årsskiftet 2014/15. Arriva 1054, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 66 på Sankt Annæ Plads.

Foto: Thomas de Laine, 4. januar 2015

Arriva 1044 på Sankt Annæ Plads, København Arriva 1044, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 66 på Sankt Annæ Plads.

Foto: Thomas de Laine, 4. januar 2015

Arriva 1045 på Christiansborg Slotsplads, København Arriva 1045, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 66 på Christiansborg Slotsplads. Det er første dag, hvor linje 66 er afkortet fra Kvæsthusbroen til Holmens Kirke. Heldigvis er skilterullerne for længst afløst af elektroniske skilte, hvis fleksibilitet sikrer, at man er klar til at skilte med den nye destination fra dag 1. Eller...?

Foto: Thomas de Laine, 5. januar 2015

Arriva 1056 på vej mod Børsbroen, København Fra 5. januar 2015 er linje 66 afkortet fra Kvæsthusbroen til Holmens Kirke. Efter afsætning af passagerer i Holmens Kanal køres tom rundt om kirken og over Børsbroen til Børsgade, hvor der er ophold i den gamle linje 37-endestation. Her ses en linje 66 på vej ud på Børsbroen på sin tomtur rundt om kirken. Som det ses, var bussen skiltet med den nu ubetjente endestation Kvæsthusbroen, og det gjaldt også de andre busser på linjen, fotografen så denne første dag med den afkortede rute. Arrivas bus 1056, Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) årg. 2009, kører turen.

Foto: Thomas de Laine, 5. januar 2015

Arriva 1052 ved Holmens Bro, København En linje 66-bus venter på tid til afgang fra den gamle linje 37-endestation ved Holmens Bro. Fra 5. januar 2015 og til foråret 2016 vender linje 66 ved at køre rundt om Holmens Kirke. Bussen er Arriva 1052, en Volvo B7RLE-60/Säffle (8500LE) leveret i 2009.

Foto: Thomas de Laine, 5. januar 2015

Nobina 6068 ved Allerød st. Nobina 6068, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2010, som linje 381 ved Allerød st. Bussen blev oprindeligt leveret til oprettelsen af linje 330E, men blev ved køreplansskiftet i december 2014 flyttet til midlertidig brug på de linjer, Nobina i Nordsjælland overtog fra De Hvide Busser.

Foto: Thomas de Laine, 4. januar 2015

Nøgleord med lignende billeder:   København   Arriva   Volvo   Scania   Slupsk   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
19. februar 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.