Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Nøgleord > 1998

Nøgleord: 1998

Alle billeder på Myldretid.dk, der er optaget i 1998.

35 billeder

Unibus 7053 på Kgs. Nytorv, København Unibus 7053, DAB 15-1200C mk. I årg. 1993, som linje 29 på Kgs. Nytorv i København.

Foto: Thomas de Laine, 20. maj 1998

Bus Danmark 1885 ved Sydhavn st., København Bus Danmark 1885, Mercedes-Benz O405N årg. 1992, som linje 3 ved Sydhavn st. i København. Bussen var første lavgulvsbus til HTs daværende Busdivision.

Foto: Thomas de Laine, 18. januar 1998

De Blaa Omnibusser 8829 ved Rødovre st. De Blaa Omnibusser 8829, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1994, som linje 161 ved Rødovre st.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 1998

Aalborg Omnibus Selskab 315 på Nytorv, Aalborg Aalborg Omnibus Selskab vogn 315, DAB 15-1200C mk. II årg. 1995, som linje 7 på Nytorv i Aalborg.

Foto: Thomas de Laine, 24. juli 1998

Linjebus 6170 ved Roskilde st. Linjebus 6170, Scania CN113CLL MaxCI årg. 1994, som linje 605 ved Roskilde st.

Foto: Thomas de Laine, 4. april 1998

City-Trafik 2517 ved Islands Brygge garage, København City-Trafik i København havde 1992-95 og 1996-2001 et meget synligt garageanlæg beliggende ude på selve Islands Brygge. Garagen blev taget i brug, da selskabet fra slutningen af marts 1992 overtog driften på linje 9, men den havde noget primitive forhold, og i 1995 flyttede man til et nyetableret garageanlæg på Thorvalds Borgs Gade - en sidegade noget længere ude på bryggen. Efter en stor kørselsudvidelse i 1996 blev den fraflyttede garage dog taget i brug igen, men den blev rømmet i 2001, fordi Københavns Kommune havde planer for området, som nu benyttes til rekreative formål. I maj 1998 var her imidlertid driftsgarage for en stor del af City-Trafiks Amager-linjer. Bus 2517, Leyland-DAB 7-1200B årg. 1987, holder parkeret uden for hegnet - plads var der ikke meget af. Bussen blev overtaget sammen med Fredericia Omnibusser 1. december 1993, og efter afgivelsen af bybuskørslen i Fredericia i juni 1996 fik den nye opgaver hos City-Trafik i København, hvortil den overførtes i 1996 eller 1997.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 1998

Unibus 83 ved Gladsaxe Trafikplads Unibus 83, Leyland-DAB 7-1200B årg. 1987, som linje 200S ved Gladsaxe Trafikplads. Bussen er oprindeligt A.P. Hansen, Roskilde, vogn 11.

Foto: Thomas de Laine, 24. april 1998

Bus Danmark 1436 og Unibus 7115 på Sundbyvester Plads, København Bus Danmark 1436, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1982, og Unibus 7115, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, på Sundbyvester Plads. Linje 2 og 11 var i årene 1996-2002 et makkerpar, som fulgtes ad både på Amagerbrogade og i den anden ende på Rosenørns Allé og Godthåbsvej.

Foto: Thomas de Laine, 24. april 1998

Linjebus 6090 ved Værebroparken, Bagsværd Linjebus 6090, Volvo B10BLE-59/Säffle årg. 1994, som linje 43 ved Værebroparken i Bagsværd.

Foto: Thomas de Laine, 3. april 1998

Bus Danmark 1215 ved Hundige st. Bus Danmark 1215, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1980, ved Hundige st.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 1998

Unibus 7045 ved Hvidovre st. Unibus 7045, DAB 15-1200C mk. I årg. 1993, som linje 22 ved Hvidovre st.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 1998

Linjebus 6190 ved Roskilde st. Linjebus 6190, Scania MaxCi årg. 1995, som bybuslinje 603 ved Roskilde st. i april 1998. Bussen har fået punktmatrixskilt, fordi den er blandt de få af Linjebus' vogne, der fortsat skulle køre for HT efter 24. maj samme år.

Foto: Thomas de Laine, 4. april 1998

SAS 17 ved Hovedbanegården, København SAS Bustrafik kørte gennem mange år en busrute mellem Københavns Hovedbanegårde og Lufthavnen i Kastrup. Her ses vogn 17, en Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1988, på lufthavnsruten ved Hovedbanegården i januar 1998 - mindre end to uger før ruten og bussen blev solgt til Unibus. Samme efterår åbnede jernbanen til Lufthavnen, og inden årets udgang havde Unibus indstillet driften på ruten... I dag er bussen bevaret af Busbevarelsesgruppen Danmark.

Foto: Thomas de Laine, 18. januar 1998

Bus Danmark 1802 ved RASK Sygehus i Ølby Bus Danmark 1802, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1988, som linje 121 ved RASK Sygehus i Ølby.

Foto: Thomas de Laine, 2. januar 1998

Solrød Strand garage Et af de få tidligere DSB-garageanlæg, som HT benyttede i en længere årrække, var det lille garageanlæg på Solrød Strandvej. Selv efter åbningen af busanlægget i Køge i 1978 var der stationeret busser i Solrød. Det ophørte engang i løbet af 1990'erne. Her ses busanlægget fra strandvejen i slutningen af marts 1998. Mindre end et år senere var det jævnet med jorden. De sidste cirka 10 år af garageanlæggets levetid var de tidligere grønne porte udsmykket med en farverig reklame.

Foto: Thomas de Laine, 28. marts 1998

City-Trafik 2903 i Tietgensgade, København City-Trafik 2903, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 650S i Tietgensgade. Dette var bussens oprindelige anvendelse, men i efteråret 1998 blev den flyttet til linje 500S og 550S. Bussen var blandt de få 2900-vogne, der overlevede maj 2003, hvor City-Trafiks store 1996-kontrakt udløb - og hvor linje 650S i øvrigt mistede det meste af sin betydning.

Foto: Ib Erik Nielsen, 9. januar 1998

City-Trafik 2409 på Tietgensbro, København Linje 650S kørte oprindeligt udelukkende med DAB 15-1200C-busser, nemlig numrene 2900-2916, men nogle større omlægninger i forbindelse med åbningen af jernbanen København H-Lufthavnen i september 1998 førte til en større rokade af City-Trafiks busser. Busserne 2900-2909 blev flyttet til linje 500S/550S, mens linje 650S i stedet fik Scania N113CLL/Lahti-busserne 2400-2409, hvoraf de otte sidste først blev gjort til S-busser ved denne lejlighed. Bus 2409 på Tietgensbro ved Hovedbanegården i oktober 1998.

Foto: Ib Erik Nielsen, 7. oktober 1998

Bus Danmark 1447 ved Hovedbanegården, København Bus Danmark 1447, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1982, som linje 11 ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 16. februar 1998

Linjebus 6221 på Toftegårds Plads, Valby Linjebus 6221, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1995, på Toftegårds Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 1998

Bus Danmark 1714 på Ishøj st. Bus Danmark 1714, Leyland-DAB 8-1200B årg. 1986, som linje 300S på Ishøj st.

Foto: Thomas de Laine, 16. februar 1998

Unibus 99 ved Klampenborg st. Unibus 99, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, på linje 6 ankommer til Klampenborg st.

Foto: Thomas de Laine, 18. februar 1998

Bus Danmark 1298 ved Nærum st. Bus Danmark 1298, Leyland-DAB 6-35-TL11/6-ledbus årg. 1981, som linje 150S ved Nærum st. De første uger måtte den nye linje 150S, der oprettedes 1. februar 1998, køre med ældre ledbusser fra linje 173E. På grund af den store passagertilstrømning til den nye linje kom flere af disse "midlertidige" busser i øvrigt til at køre længe endnu!

Foto: Thomas de Laine, 16. februar 1998

Bus Danmark 1414 ved Enghave st., København Bus Danmark 1414, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1981, som linje 16 ved Enghave st.

Foto: Thomas de Laine, 18. januar 1998

Linjebus 6055 ved Hovedbanegården, København Linjebus 6055, Volvo B10BLE-59/Säffle årg. 1994, som linje 28 på Vesterbrogade ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 18. januar 1998

City-Trafik 2042 ved Hovedbanegården, København City-Trafik 2043, DAB 15-1200C mk. I årg. 1993, som linje 34 ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 18. januar 1998

Linjebus 6099 på Hundige st. Linjebus 6099, Volvo B10BLE-59/Säffle årg. 1994, som linje 154E på Hundige st.

Foto: Thomas de Laine, 16. februar 1998

Bus Danmark 1243 ved Enghave st., København Bus Danmark 1243, Volvo B10R-59/Aabenraa-ReBUS årg. 1979, som linje 16 ved Enghave st.

Foto: Thomas de Laine, 18. januar 1998

Bus Danmark 1004 ved Hovedbanegården, København Bus Danmark 1004, Volvo B10LA-52/Säffle, som helt ny på den netop oprettede linje 150S i februar 1998.

Foto: Thomas de Laine, 9. februar 1998

Bus Danmark 1803 på Gymnasievej, Køge Bus Danmark 1803, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1988, som myldretidstelebuslinje 526 på Gymnasievej i Køge.

Foto: Thomas de Laine, 2. januar 1998

Bus Danmark 1298 ved Hovedbanegården, København HT oprettede linje 150S mellem København og Kokkedal ad Helsingørmotorvejen på den iskolde søndag 1. februar 1998. Linjen erstattede det meste af linje 173E, der indtil da var en meget stor linje. Der blev købt nye busser til den nye S-buslinje, men de fleste var ikke klar til første driftsdag. Derfor blev ledbusserne fra linje 173E udstyret med blå og hvide S-busstriber og sat ind som S-busser. Kort efter oprettelsen blev det nødvendigt at indsætte flere ture på den succesrige nye linje, så linje 173E's gamle ledbusser fra begyndelsen af 1980'erne fik lov at køre videre... Bus Danmark 1298, en Leyland-DAB 6-35-TL11/6 fra 1981, ved linje 150S' første endestation ved Hovedbanegården i februar 1998.

Foto: Troels Zahren Martens, dato ukendt

BVG 3042 ved Buddinge st. I april 1998 prøvekørte HT og Bus Danmark en dobbeltdækkerbus på linje 250S mellem Buddinge st., City og Lufthavnen i Kastrup. Bussen var en MAN-bus fra BVG i Berlin, hvor den kørte med nr. 3042. Forsøget skyldtes, at man overvejede at bede om tilbud med dobbeltdækkere på linje 350S, der var på vej i udbud. Det blev dog ikke til noget, men to år senere kom der dobbeltdækkere på linje 250S - hvor også prøvevognen altså kørte. Her ses BVG 3042 ved Buddinge st. i april 1998. På dette tidspunkt var der endnu bare en parkeringsplads, hvor der i dag er busterminal.

Foto: Troels Zahren Martens, dato ukendt

Linjebus 6560 ved Trekroner st. I september 1997 blev linje 223E forlænget til Trekroner st. og overtog ved den lejlighed linje 607s betjening af Roskilde Universitetscenter (RUC). Linjen blev på daværende tidspunkt kørt af Linjebus, og en snevejrsmorgen i januar 1998 blev bus 6560 foreviget ved linjens endestation nær RUC. Bus 6560 var i øvrigt fast vogn på linje 223E cirka 1996-98. Bussen er en DAB 7-1200B og oprindeligt bygget til Kurt W. Knudsen, der drev linje 211, Roskilde-Tune-Greve. Hos Knudsen havde den internnr. 3. Linjen og bussen overgik til Linjebus i 1990 ved HTs 2. udbud. I 1993 blev linje 211 i øvrigt nedlagt og erstattet af en forlængelse af linje 600S.

Foto: Dennis Holm Petersen, dato ukendt

Linjebus 6657 i Avnstrup Et af de busselskaber, der forlod scenen ved HTs 2. udbud i 1990, var Roskilde Omnibusselskab (RO), som kørte bybusserne i Roskilde. RO valgte, at man ikke ville være med på de nye vilkår, og derfor bød selskabet slet ikke ved licitationen. Resultatet blev, at Linjebus vandt kørslen og overtog garageanlægget, mens busserne for de flestes vedkommende kom til DSV-Bus i København. To år senere blev DSV-Bus dog solgt til Linjebus, der derfor endte med at få alle RO-busserne alligevel. I 1998 tabte Linjebus kørslen i Roskilde og afgav linjer og busanlæg til Bus Danmark. Ved samme lejlighed udrangeredes næsten alle de gamle RO-busser. Denne Volvo B10M-60/Aabenraa-bus med reg.nr. LH 90 585 har været med hele vejen rundt: Den blev leveret til Roskilde Omnibusselskab som vogn 5 i 1987. 1990-92 kørte den hos DSV-Bus i København som vogn 35, og herefter indgik den i Linjebus som nr. 8657, indtil den i 1994 blev omnummereret til 6657. I 1998 blev den udrangeret fra Linjebus, og i december samme år solgtes den til Heidebloem, Lanaken, i Belgien som vogn 3-105. Efter fire år i trafik i Belgien kom den i 2002 til Baltic Bus Group i Rapla, Estland, hvor den i juli 2005 henstod i miserabel stand. Linjebus 6657 ses her i trafik på linje 232 i Avnstrup kort før kørslen overgik til Bus Danmark i 1998.

Foto: Dennis Holm Petersen, dato ukendt

Østtrafiks vogn 140 i VT-bemaling på HT-linie 243 Østtrafiks bus 140 på Køge st. 16. marts 1998 om morgenen før afgang som linie 243 mod Handelsskolen. Senere blev bussen omlakeret i HT-gul. I baggrunden en 1300-Volvo fra Bus Danmark på linie 208.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 1998

Bus Danmark nr. 053 ved Køge Gymnasium Bus 053 ved Køge Gymnasium 2. januar 1998 - to dage før Østtrafik overtog kørslen. I 1994-96 blev der leveret i alt fire vogne af denne type, og de er til stadighed de eneste i landet. Busserne er bygget af Van Hool i Holland og har Volvo-motorer.

Foto: Thomas de Laine, 2. januar 1998

Nøgleord med lignende billeder:   København   Volvo   Bus Danmark   DAB   Aabenraa   

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
29. marts 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.