Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Billeder taget i nærheden af hinanden

Billeder taget i nærheden af hinanden

På denne side kan du se billeder, der er taget i samme lokalområde. Det vil sige billeder, der er taget inden for kort afstand af hinanden.

Udgangspunkt: Italiensvej
Områdestørrelse: 1 + Større + | - Mindre -
Områdestørrelsen angiver, hvor stor afstand fra udgangspunktet, der er omfattet af området.
Der er 30 billeder fra dette område

KS 888 i Formosavej-sløjfen, Sundbyøster Københavns Sporvejes ledvogn 888 som linje 5 i Formosavej-sløjfen i Sundbyøster omkring marts 1972 - ikke lang tid før linjen omstilledes til busdrift som sidste sporvognslinje i København.

Foto: John Kåre Bjørnson, dato ukendt

Connex' lånte østrigske gasbus fra dørsiden ved Formosavej, København Den østrigske hovedstad Wien havde den særhed til fælles med København, at man har haft en ganske stor flåde af LPG-gasbusser, mens resten af verden satsede på CNG-gasbusser. I 2002 havde Connex i København lånt denne gasbus fra Wien til prøvekørsel på linje 5. Bussen er en MAN Gräf & Stift NL243 M12 årgang 2001 og er i efteråret 2010 endnu i trafik i Wien. Her ses bussen i 2002 i linje 5's endestationssløjfe ved Formosavej i Sundbyøster i august 2002.

Foto: Peter Hobel, dato ukendt

Connex' lånte østrigske gasbus fra vinduessiden ved Formosavej, København Connex' lånevogn fra Wien, MAN Gräf & Stift NL243 M12-LPG-gasbus årg. 2001, som linje 5 ved Formosavej. August 2002.

Foto: Peter Hobel, dato ukendt

Arriva 1660 på Backersvej ved Formosavej, København Arriva 1660, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 82N på Backersvej ved den gamle linje 5-endestation på hjørnet af Formosavej natten til 27. januar 2010.

Foto: Nicholas Jensen, 27. januar 2010

Bus Danmark 1448 ved Formosavej, København Bus Danmark 1448, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1982, som linje 5 i Formosavej-sløjfen, Sundbyøster.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 1997

HT 553 på Italiensvej, København HT 553, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1972, som linje 12 ved endestationen på Italiensvej i Sundbyøster.

Foto: Niels Hertz, 21. marts 1983

City-Trafik 2462 på hjørnet af Sorrentovej og Italiensvej, København Københavnske linje 12 har kørt til Italiensvej lige siden oprettelsen i 1978, hvor den i øvrigt overtog opgaven fra linje 13. Da metroen kom, blev linje 12 omlagt noget, men betjente dog stadig området ved den yderste del af Italiensvej. Nu er det slut, idet linjen pr. 30. september 2007 er rettet ud, så der ikke længere køres ud via Strandlodsvej og Italiensvej. City-Trafiks bus 2462, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, på hjørnet af Sorrentovej og Italiensvej et par dage før omlægningen. Ved de to træer, hvis kroner ses bag bussen, ligger i øvrigt en lille vendeplads, der 1951-1965 var endestationen for Københavns Sporvejes buslinje 37. Området betjenes nu alene af Amager Strand metrostation.

Foto: Thomas de Laine, 27. september 2007

Særtog med Kronprins Frederik ved indvielsen af metroen til Lufthavnen Metroen til Lufthavnen blev indviet 28. september 2007, hvor Kronprins Frederik klippede snoren. Det skete i Lufthavnen, hvortil han og en række andre prominente folk transporteredes i et særtog. Særtoget, togsæt 34, ved Haveforeningen Formosa på vej mod Lufthavnen. Kronprinsen sad forrest og ses til højre.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Passagerer afventer første metrotog på Øresund station Snoren er blevet klippet til Øresund station, og de første passagerer har indfundet sig på perronen. Her afventer de det første ordinære tog mod Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 12 på Øresund station Det første ordinære metrotog mod Lufthavnen blev togsæt 12. Det var stuvende fuldt og optager her passagerer på Øresund station.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 32 på Øresund station Første ordinære tog på Østamagermetroen blev togsæt 32, der afgik fra Lufthavnen mod Vanløse. Toget ses her på Øresund station kort efter, at første tog var afgået i modsat retning.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 30 ved Amager Strand station Metro-togsæt 30 på vej ind til Amager Strand station. På denne del af strækningen består udsigten mest af gabionsvægge med ekstra afskærmning af hensyn til områdets beboeres privatliv.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 13 på Amager Strand station Metro-togsæt 13 er på vej ind på Amager Strand station i retning mod Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Protestbanner ved Amager Strand station Et af de protestbannere, der var hængt op langs Østamagerbanen, da den blev indviet 28. september 2007. "Kramer! Din metro larmer. Det er en ommer!" Metroen er ikke populær blandt dens nærmeste naboer.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

Metro-togsæt 06 ved Øresund station Metro-togsæt 06 på vej mod Vanløse kører ind på Øresund station. Denne station ligger som eneste metrostation i København i en banegrav.

Foto: Thomas de Laine, 28. september 2007

To metro-togsæt syd for Amager Strand station Prøvekørslerne på metroens tredje etape, Lergravsparken-Lufthavnen, har været igang en stor del af 2007, og fra midten af august videreføres togene på Lergravsparken-linjen til og fra Lufthavnen uden passagerer - i første omgang kun midt på dagen, men efterhånden i mere eller mindre hele driftstiden. To tomme metro-tog mødes syd for Amager Strand station under prøvekørslerne 7. september 2007 - tre uger før åbningsdagen.

Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007

Metro-togsæt 20 på vej ind til Øresund station Østamagerbanen forløber i banegrav fra fra tunnelmundigen ved Strandlodsvej til lidt syd for Øresund station ved Øresundsvej. Metro-togsæt 20 på vej ned i banegraven i retning mod Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007

Metro-togsæt 19 på Øresund station Ved Øresundsvej har Østamagerbanen en station kaldet Øresund. Det er metroens eneste station, der ligger i en banegrav. Togsæt 19 holder ved Øresund station.

Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007

Metro-togsæt 10 mellem Øresund og Amager Strand stationer Metro-togsæt 10 i retning mod Vanløse mellem Øresund og Amager Strand stationer tre uger før åbningen af Østamagerbanen.

Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007

Metro-togsæt 12 mellem Amager Strand og Femøren Østamagerbanens vægge forhøjes nogle steder med en afskærmning, der skal forhindre passagererne i at kigge ned i kolonihaverne langs banen! Her passerer metro-togsæt nr. 12 Haveforeningen Formosa mellem Amager Strand og Femøren stationer, mens afskærmningen endnu kun delvist er monteret.

Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007

Formosavej-sløjfen i september 2007 Sporvognslinje 5 havde endestation på hjørnet af Backersvej og Formosavej i Sundbyøster fra februar 1947 og til omstillingen til busdrift i april 1972. Herefter havde buslinje 5 endestation samme sted, indtil denne linje nedlagdes ved åbningen af metroens første etape i oktober 2002. Siden da har linje 12 betjent Backersvej, men linje 12 nedskæres en del på denne strækning, når metroens tredje etape, Østamagerbanen, åbner i slutningen af september 2007. En bus på linje 12 passerer den gamle endestationssløjfe, hvor udkørslen nu er spærret.

Foto: Thomas de Laine, 7. september 2007

Metro-togsæt 24 mellem Amager Strand og Femøren I bededagsferien 4.-6. maj 2007 fandt der prøvekørsler sted på metroens tredje etape til Lufthavnen. Banen ventes åbnet til oktober. Sydgående metrotog, sæt nr. 24, mellem Amager Strand og Femøren stationer i dejligt solskinsvejr og mere end 20 graders varme!

Foto: Thomas de Laine, 4. maj 2007

Metro-togsæt 24 ved Haveforeningen Formosa Ved Haveforeningen Formosa - cirka midt mellem Amager Strand og Femøren stationer - findes den eneste gangbro, der fører over metroen. Samme sted ligger i øvrigt et ikke-elektrificeret sidespor. Metrotogsæt 24 lidt nord for gangbroen på vej mod Femøren station.

Foto: Thomas de Laine, 4. maj 2007

Metro-togsæt 24 nord for Femøren station Metro-togsæt 24 i sydgående retning på vej til Femøren station. Til venstre for toget ligger Kastrup Fort.

Foto: Thomas de Laine, 4. maj 2007

City-Trafik 2101 på Wibrandtsvej, København Linje 77 og 78 er to dobbeltrettede ringlinjer på det nordlige Amager, der betjener en række forskellige delstrækninger af linjer, der blev nedlagt i 2002, da metroen åbnede. Linjerne er vel nærmest at betragte som en slags servicebuslinjer. City-Trafiks bus 2101, DAB 15-1200C årg. 1996, som linje 77 på Wibrandtsvej i Sundbyvester.

Foto: Thomas de Laine, 30. juli 2006

City-Trafik 2055 ved Amager Strandpark Store dele af juli måned har City-Trafik udført ekstrakørsel på linje 77 og 78, der sammen med linje 12 betjener Amager Strandpark. På linje 77 kørtes Lergravsparken-Amager Strandpark-Sundbyvester Plads, og på linje 78 kørtes modsat. Ekstraturene kørte nogle minutter efter de ordinære afgange og kunne klares med én bus, der de fleste dage var bus 2055, DAB 12-1200B årg. 1992. Bussen ses her ved Amager Strandpark på vej mod Lergravsparken. Bussen fik ingen nye passagerer med fra Strandparken, for alle var stået på den ordinære bus cirka fem minutter tidligere...

Foto: Thomas de Laine, 30. juli 2006

KS 571 ved Formosavej-sløjfen i København I juni 2005 foretog Sporvejshistorisk Selskab en tur med KS 571, Volvo B59/Aabenraa, i forbindelse med planlægningen af en fotoudflugt for busentusiaster et par måneder senere. Ved den lejlighed lagde man vejen forbi Formosavej-sløjfen i Sundbyøster, der var endestation for linje 5 frem til 2002.

Foto: Frank Pedersen, 16. juni 2005

Ex. HT 571 i Formosavejsløjfen i Sundbyøster I august 2005 arrangerede Sporvejshistorisk Selskab og Foreningen Busfronten en udflugt med de tidligere KS/HT-busser nr. 322, Leyland-DAB serie II, og 571, Volvo B59/Aabenraa. Et af fotostoppene var ved den gamle linje 5-endestation i Sundbyøster på hjørnet Backersvej/Formosavej. Terminalen betjenes ikke længere af busser, men den ligger der endnu i stort set uændret form. Indtil april 1972 vendte linje 5, Danmarks sidste sporvognslinje i drift, her, hvorefter sporvognene blev erstattet af busser. Buslinje 5 fik straks fra omstillingen KS-serie III-busser, altså Volvo B59/Aabenraa-typen. Den første serie var ret karakteristisk med sine firkantede forlygter, døre med vinduer i fuld højde og det lille spring i vinduernes underkant efter midterdørene. Det første og det sidste kan ses på dette billede af bus 571, som er bygget i 1972.

Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005

HT 655 i Formosavej-sløjfen i Sundby Dette er den første bybus, HT selv anskaffede. Bussen bærer nummer 655, er leveret i december 1975, og er af typen Volvo B59-59/Aabenraa. Denne serie B59-busser var den første, der havde retarder og derfor en meget karakteristisk lyd. Ydermere valgte HT senere at opmale bussen i den nye helgule bemaling, som den fremstår i på billedet. Bus 655 er fotograferet i foråret 1988 i linje 5s endestationssløjfe ved Formosavej på Amager. Stedet eksisterer stadig stort set uændret, men der har ikke kørt busser siden 2002. Bus 655 forlod driften i marts 1990.

Foto: Dennis Holm Petersen, dato ukendt

NJT 9240 og Arriva 1382 på Italiensvej New Jersey Transit nr. 9240, Volvo B10MA-55/Chesapeake-ledbus årg. 1986, og Arriva nr. 1382, Volvo B10BLE-59/Aabenraa årg. 2000, ved Italiensvej-endestationen.

Foto: Thomas de Laine, 18. april 2004

 Opdateret sidst:
24. april 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/nabolaget.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.